Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Mijn Eerste Wereldoorlogverzameling

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verzamelen en verzamelingen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nykle

BerichtGeplaatst: 17 Jul 2012 17:28    Onderwerp: Mijn Eerste Wereldoorlogverzameling Reageer met quote

Goedemiddag allemaal,
Recentelijk is mijn interesse voor de Eerste Wereldoorlog weer opnieuw aangewakkerd, hoewel het wel aanwezig is gebleven. Dit bracht mij ertoe om weer eens wat in mijn boeken te bladeren en om iets nieuws aan mijn collectie toe te voegen.

Bij deze dus mijn zeer bescheiden Eerste Wereldoorlogverzameling:

Dit is voor de meesten onder ons waarschijnlijk het interessantste object. Ik verwacht dat het hier nog niet zo vaak is getoond. Dit is de soldatenkist van de oom van mijn opa (ik weet niet hoe je dat noemt, oudoom misschien?) die in WO1 gemobiliseerd is. Mijn opa had verder weinig informatie over deze man maar er schijnt nog een foto van hem in de familie te zijn. Die zal ik nog eens opzoeken.

Dit is de originele stikker voor de trein. Hij is dus eerst van Leeuwarden naar Meppel gereisd. Verder weet ik niet waar hij geweest is.

Hier wat informatie. Hij heette Klaas Dijkstra en had het nummer 4115. De rest van de nummers zeggen mij niks. Als iemand dat weet hoor ik het graag.

Uiteraard kan de kist ook open.

Dit is aan de binnenkant te zien. Wederom weet ik niet wat dit betekent.

Dan hier de rest van mijn collectie. Een Duitse bajonet, een Franse veldfles, Franse en Amerikaanse knopen, briefkaarten, een Frans tijdschrift uit april 1918, enkele kogels en granaatkartets, granaatscherven, een stukje prikkeldraad en twee Franse identiteitsplaatjes.

Twee close-ups:

Hier de Duitse Bajonet. Er staat Berlin op en iets van "-unster & -asse-". Weet iemand wat hier hoort te staan?

De identiteitsplaatjes:

Hier mijn boekenverzameling. Het zijn er slechts 4 maar die voldoen prima voor een beginner als ik Smile

Hier de kaarten:

In mijn boek over prentbriefkaarten van WO1 stond een foto die hier erg op leek. Daar stond bij dat de Engelsen zich vaak ergerden aan de manier waarop de Fransen vaak heel onnauwkeurig wapens van karton(?) namaakten voor kaarten.

Mochten hier mensen oude handschriften in het Duits kunnen lezen, dan zou ik het leuk vinden als iemand de teksten op de kaarten zou kunnen vertalen. Ik heb eventueel ook nog grotere versies van de afbeeldingen.

Tot slot mijn nieuwste aanwinst. Dit is een krantenknipsel uit 1914 over de Nederlandse schildwacht.

Dat was mijn verzameling. Mocht iemand nog interessante weetjes hebben (vooral m.b.t. de kist) dan hoor ik het graag. Bedankt voor het kijken.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht AIM Naam
love4history

BerichtGeplaatst: 18 Jul 2012 7:52    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk begin.
Niets over de kist, maar Lichtervelde was een dorp net op de grens Etappen- Operationsgebiet. Er is wel een interessant topic of twee over hier op het forum. Je moet maar 's checken met de zoekfunctie.
Ook met de veldpoststempels op de kaartjes kan je leuke dingen aanvangen (welke eenheden, waar- wanneer gelegerd) Weer zoekwerk voor op het forum Smile
Groetjes

"Flandria dulce solum, super omnes terra beata......mando remando vale, mea Flandria terra meorum"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Nykle

BerichtGeplaatst: 18 Jul 2012 10:15    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de tip! Ik heb al even gezocht en vond inderdaad interessante informatie.
Zo is dit een foto van dezelfde gebouwen in Lichtervelde, maar dan gespiegeld:

Een van deze gebouwen is van Apotheek Vandeputte en in die andere topic staat meer info over de straat en wat daar allemaal gebeurd is.
Ik ga nu op vakantie maar zal daarna verder zoeken. Leuk graafwerk!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht AIM Naam
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verzamelen en verzamelingen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: