Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

In het spoor van de Nieuw Zeelanders

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Wienne

BerichtGeplaatst: 18 Jun 2007 21:47    Onderwerp: In het spoor van de Nieuw Zeelanders Reageer met quote

9 juni meegegaan met wat vermoedelijk de eerste uitgave was van een nieuwe wandeling met gids te Mesen: In het spoor van de Nieuw Zeelanders.

Iedereen werd met busjes naar het startpunt gebracht. Ondanks het slechte weer (ook reden van geen foto's eerste deel) was er een goede opkomst.
Het begon al goed toen bleek dat de gidsen Nieuw-Zeelanders waren en dus Engelstalig. Voor mij geen probleem, maar een collega WFA'er die toevallig ook bij de groep zat had het iets moeilijker. Voor de rest was Engels blijkbaar geen probleem: meer dan de helft bleek uit Nieuw-Zeeland te komen. Voor de rest nog wat AustraliŽrs, Britten, Nederlanders (die kom je ook overal tegen Smile) en 2 Belgen, wij dus...

Na eerst een grondige oriŽntering in tijd en ruimte (We bleken aan de voorste NZ linies aan de Steenbeek te staan) werden we in secties 'opgedeeld', kwestie van een beetje een idee te hebben hoe zo'n opmars er aan toe ging.

Na een steile klim kwamen we dan aan op het eerste doel van de NZ die dag 90 jaar geleden: De huidige locatie van het NZ monument. Daar bleek de regen opgehouden en kon ik met een gerust hart mijn eerste foto's nemen...

En voor wie nog niet overtuigd is van het belang van de Mesen hoogte, volgende foto's genomen van op de hoogte aan het monument zijn voldoende denk ik...

Het landschap richting ZW

Nu meer naar het W, ons 'jump-off point' waar de weg de steenbeek kruist (de ietwat donkerder lijn gras net boven de bult in het landschap)

Meer naar het NO richting Ontario Farm.

Het Nieuw-Zeeland Memorial. 'From The Uttermost Ends Of The World'

Na goed doorstappen met hier en daar een stop voor een woordje uitleg aangekomen aan de Sint-Niklaas kerk waar wat meer werd verteld over Samuel Frickleton VC. Een bezoek aan de crypte met een woordje uitleg over Adela van Mesen kon niet achterwege blijven.

De crypte met in het midden de grafsteen van Adela van Mesen.

Met nog een 2-tal stops ging het dan door tot aan Messines Ridge British Cemetery, eindpunt van de wandeling.

Onze 2 gidsen.

Iedereen geboeid luisterend naar de gids die uitleg gaf over het NZ Memorial to the Missing.

Nogmaals de 2 gidsen die elkaar prachtig aanvulden, hier bij hun afsluiting waar ze de balans opmaakten van het Nieuw-Zeelandse aandeel in WO1: Geen enkel ander deelnemend land kende verhoudingsgewijze zo veel slachtoffers...

Na het afsluiten toch nog een bezoek gebracht aan de begraafplaats.

Voor de herdenking waren alle NZ graven voorzien van een poppy.

De wandeling duurt op papier ongeveer anderhalf uur. Maar ik denk dat met het bezoek aan de crypte en de begraafplaats ik gerust een 2 uur en half zoet geweest ben.

De wandeling kan nog altijd aangevraagd worden via de site www.flanders1917.info. Ik meen begrepen te hebben dat ze ook in het Nederlands gegeven wordt. Enig nadeel is dat je ze voor mensen die minder goed te been zijn moeilijk is. Het is niet alleen een redelijke afstand, maar ook (zeker in het begin) een deftige klim.

Wienne

Wienne's site
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Bekijk de homepage
ironmarc

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2007 9:46    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk verslag Wienne, lijkt me een erg leuke wandeling, als het droog is dan Wink
Adriaan van Kammen

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2007 19:11    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Wienne,

Een foto verslag, altijd leuk en leerzaam.
Jammer van de regen maar dat droogt wel weer natuurlijk. Smile
Jullie waren met zijn 2'en.
Misschien heb ik er over heen gelezen of gekeken.
Wie was je mede WO1 fanaat die dag?

Old soldiers never die
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Wienne

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2007 11:46    Onderwerp: Reageer met quote

Adriaan:

Ik weet niet of hij ook op het forum zit, maar ik herkende hem van op de WFA (BelgiŽ). Ken ook zijn naam niet.
Hij staat op een 2 foto's, op de voorlaatste terwijl hij langs de grafstenen wandelt en op de 2de foto aan het Memorial to the Missing in het blauwe jas met rode kraag.

En de regen viel ferm mee, was enkel maar gans in het begin. Bovendien we laten ons niet doen door een druppeltje water zeker Smile

Wienne

Wienne's site
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: