Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Bullecourt 1917
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Somme Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Merlijn



Geregistreerd op: 18-2-2005
Berichten: 11533

BerichtGeplaatst: 06 Apr 2007 20:33    Onderwerp: Bullecourt 1917 Reageer met quote

Deze maand is het 90 jaar geleden dat de slag bij Bullecourt plaats vond.
Naar mijn mening is het een beetje achter gebleven gebied en ik wil door dit topic het een beetje die slag wat meer belichten.

Bullecourt April 1917.

Wat vooraf ging.

Nadat de Slag om de Somme in november 1916 ten einde liep, trokken de Duitsers begin 1917 zich terug op de sterke Hindenburg linie. Om zo de lijn rechter te trekken en deze dus beter te verdedigen was.
Want het geallieerde opperbevel was van mening dat er in 1917 een aantal grote offensieven moesten komen om de druk op de Duitsers te blijven houden.


Generaal Nivelle

De vervanger van Joffre, Generaal Nivelle, stelde voor om de Duitsers in twee Salients aan te vallen. In het noorden de saillant die door de slag aan de Somme was ontstaan,
en in het zuiden bij de Aisne (Chemin des Dames)
De Britten in de omgeving van Arras en de Franse Groupe des Armees du Nord (G.A.N.) tussen Peronne en Lassigny en een latere groot offensief in het gebied van de Aisne (Chemin des Dames)

Maar omdat de Duitsers zich teruggetrokken hadden moest Nivelle zijn plannen aanpassen en werd het offensief bij Arras als eerste gestart en zou later het offensief van G.A.N. plaats vinden bij St. Quentin.
En het Franse hoofd offensief door het Groupe des Armees de Rupture (G.A.R) die voorheen Groupe des Armees Reserve heten, zou bij de Aisne plaats vinden.


Generaal Gough

Bij het plaatsje Queant kwam de Hindenburg linie samen met de Derocourt-Queant linie en vormde hier een zeer sterke verdedigingslijn
Het 5e leger van Generaal Gough zou in deze omgeving een aanval doen ter ondersteuning van het 3e leger dat bij Arras een doorbraak hoopte te maken
Maar bij Queant was de lijn dermate sterk dat dit niet zou lukken waardoor de aanval naar het westen verlegd werd bij het plaatsje Bullecourt.

De eerste slag om Bullecourt.


Zwart = Duitse front lijn
Blauw = Britse front lijn
Groen = De aanval van 11 April.

10 April 1917.
De aanval zou op 9 april beginnen en zou uitgevoerd worden door het Britse 62 Divisie (West Riding) ten westen van Bullecourt met als doel Bullecourt in te nemen en de Hindenburg linie westelijk van Bullecourt.
Ten oostelijk zou de 4e Australische Divisie de Hindenburg lijn aanvallen met doel een deel van Bullecourt en de loopgraven aan de oostkant van het plaatsje in te nemen.
Als ondersteuning van de 4e Divisie zou er met de Australiërs 25 tanks mee naar voren gaan.
De Australiërs kwamen op 5 April aan in de omgeving van Bullecourt en gingen bij de verhoogde treinbaan in stelling.
De dagen voor af aan de slag zou er een bombardement zijn om vooral het prikkeldraad stuk te slaan.
Maar door logistieke problemen was er te weinig artillerie aanwezig om deze taak te volbrengen, dit kwam doordat met name bij Bapaume de grond één grote modderboel was en doordat de Duitsers bij hun terugtocht delen van de wegen met grote mijnen hadden op geblazen.
De dagen voor 9 April bleek dus dat het prikkeldraad dus niet voldoende was vernietigd.
Waardoor de aanval tot 12 April werd uitgesteld.


Bapaume eind 1916 de vernielingen door de Duitsers.
(Bron: The Official History of Australia in the war 1914 – 1918 Volume IV The A.I.F. in France
1917 – C.E.W. Bean.)


Het veld waar over de Australiërs trokken op de 11 April gezien van af de Duitse loopgraaf bij de “digger”


De spoorbaan waar in 1917 hoofdkwartier van de brigade zat


De voormalige spoorbaan.


De spoorbaan toen.
(Bron: The Official History of Australia in the war 1914 – 1918 Volume IV The A.I.F. in France
1917 – C.E.W. Bean.)

9 April begon de slag bij Arras, waar metname bij Vimy de Canadezen al probeerden de heuvelrug aldaar in te nemen.
Generaal Gough gaf die dag het bevel dat de aanval bij Bullecourt de volgende dag, 10 april om 04:30 in de morgen, moest plaats vinden.

In de nacht van 9 op 10 April werden de voorbereidingen gemaakt voor de aanval die ochtend.
Er werden witte lijnen op de grond gespannen waarlangs de soldaten in het donker hun weg konden vinden naar voren.
En de bataljons die de aanval moest uitvoeren gingen naar voren en namen hun plaatsen in van waar ze zouden vertrekken.


De OG lijn is nog steeds duidelijk te zien.

Maar omdat het weer die nacht omsloeg en het ernstig ging sneeuwen, waardoor het succes van de aanval in gevaar kwam, werd de aanval voor 24 uur uitgesteld.
Ook de tanks die de aanval zouden begeleiden waren erg laat aangekomen in de Noreuil vallei De bemanning van de tanks waren zo uitgeput dat ze het niet zouden halen voor het uur “u” om mee op te trekken voor de aanval
De Australiër trokken zich terug op de verhoogde treinbaan zonder noemenswaardige verliezen.
Alleen bij de Britten ging het mis.
Omdat de order voor het terugtrekken niet duidelijk was, zijn er toch mannen uit de loopgraaf gegaan en naar voren getrokken. Maar toen bleek dat de Australiërs niet mee optrokken stopten de Britten en trokken zich ook terug alleen wel met behoorlijke verliezen.
Generaal Gough stelde de aanval uit voor 24 uur.


11 April.

11 April 1917.
De aanval zou op 11 April hernieuwd worden en het uur “u” werd vastgesteld om 04:30.
Deze keer zouden de tanks, 12 in totaal, met de Australiërs van het 46 bataljon van de 12e brigade, het 14e bataljon en 16e bataljon van de 4e brigade mee optrekken.
6 zouden opgesteld worden voor het 46e bataljon en 3 voor het 14e en 16e bataljon.
De vier tanks op de flanken zouden nadat ze het Duitse prikkeldraad bereikt hadden van richting veranderen.
De tanks op de linker flank die bij het 46e bat. hoorden zouden richting Bullecourt trekken en samen komen met het 62e divisie en dan proberen het dorp in te nemen.
De 2 tanks op de rechter flank zouden westwaarts trekken en de sterke balcony trench aanvallen en daar het prikkeldraad vernietigen.
De overige tanks in het midden moesten de infanterie ondersteunen en zouden een doorbraak forceren en dan richting Reincourt en Hendecourt om deze dorpjes in te nemen.


Centrale weg van af de spoorbaan gezien.


De “Digger”die staat tussen de OG1 en OG2 in.

De tanks op 11 April.
De tanks zouden in de nacht, in aanloop tot uur “u”, uit de Noreuil valei komen en hun plaatsen innemen voor de bataljons Een tank kwam niet mee omdat deze technische problemen had en zouden er uiteindelijk maar 11 tanks zijn
De man belast met de taak om de tanks naar hun plek te wijzen was kapitein Albert Jacka. VC MC and bar.
Rond 03:00 had hij de eerste op zijn plaats maar realiseerde zich dat om al de 11 tanks op hun plek te krijgen dit nooit zou lukken voor 04:30.
Nadat hij aan hogerhand gevraagd had de plannen aan te passen werd dit genegeerd want er kon niet van de plannen afgeweken worden.
Uiteindelijk had kapitein Jacka toen uur “u” aanbrak maar 3 tanks op hun plaats de rest stond verspreid achter de infanterie en een tank kwam zelfs vast te zitten in de verzonken weg.


Vernielde tank op het slagveld van Bullecourt.
(Bron: The Official History of Australia in the war 1914 – 1918 Volume IV The A.I.F. in France
1917 – C.E.W. Bean.)

Om 04:30 gingen de tanks naar voren maar kwamen al gauw in de problemen.
Een tank werd vrijwel meteen uitgeschakeld door Duits vuur bij de verhoogde treinbaan.
Andere kwamen wel tot het prikkeldraad maar ze waren in de verse sneeuw duidelijk te zien waardoor de Duisters met alles wat ze hadden het vuur opende op de tanks.
De meeste tanks werden dan ook buiten gevecht gesteld.
Een paar tanks hadden iets meer geluk en kwamen wel verder maar ook deze werden ook buiten gevecht gesteld.
Bij de legerleiding was er sprake van dat er 2 tanks in Reincourt en Hendecourt waren maar dit was niet zo.
De tank van Luitenant Skinner die vast kwam te zitten in de verzonken weg werd later los getrokken en ging op weg en kwam terecht in Bullecourt.
Daar zag hij dat er in het dorpje geen eigen infanterie was en de tank werd behoorlijk onder vuur genomen door Duitse mitrailleurs waar ten gevolge daarvan een aantal van de bemanningsleden gewond raakte.
Nadat hij door het dorp probeerde terug te komen naar de eigen linies kwam hij een grote krater tegen en zijn achteruit deed het ook niet meer waardoor hij hem moest achter laten en keerde met de gehele bemanning terug in de eigen linie.
De tank No. 799 van Luitenant Davies werd door machinegeweer groep van Luitenant Scharbel van het 123e grenadier regiment uitgeschakeld. Doordat hij de tank in de flank zwaar onder vuur nam en zo de tank tot stilstand bracht.
Deze tank zou de eerste zijn die in handen zou vallen van de Duitsers.
De Duitsers zouden deze tank gebruiken om te onderzoeken wat resulteerde dat later in de oorlog de manschappen werden uitgerust met pantser doorborende kogels.





Hindenburg lijn.


Uitleg van de foto boven.
(Bron: The Official History of Australia in the war 1914 – 1918 Volume IV The A.I.F. in France
1917 – C.E.W. Bean.)

De infanterie op de 11 April.

De aanval van de 2 Australische brigades ging die ochtend ook niet goed en ging gepaard met erg veel verliezen.
Het doel van 4e brigade was de OG linie rechts van de centrale weg en dan Reincourt in te nemen.
De 4e brigade verlieten hun stellingen om 04:30 maar kwamen al gauw in de problemen om dat op diverse plaatsen het prikkeldraad niet kapot was en kwamen al gauw onder vuur van de Duitse mitrailleurs maar ondanks dat geraakten ze toch in de eerste en tweede Duitse linie (OG1 en OG2) en konden zelfs de communicatie loopgraven, die richting Reincourt liepen, innemen maar daar stokte de aanval omdat ze zonder munitie en handgranaten kwamen te zitten en de Duitsers tegenaanvallen deden vanuit Reincourt via de Ostrich avenue Loopgraaf.
De Ostrich avenue Loopgraaf liep langs de six cross road die in de latere slag van Mei een belangrijke rol zou gaan spelen.

Het doel van 12e brigade was het deel van de Duitse linie links van de centrale weg en rechts van Bullecourt en de mannen op de linker flank zouden vervolgens Bullecourt intrekken en zich te voegen bij het Britse 62 Divisie en dan Bullecourt in nemen.
Het 12e bataljon kreeg door het haastige innemen van hun startpunt de verkeerde bevelen.
Het was de bedoeling dat de mannen niet zouden wachten op de tanks maar gewoon om 04:30 naar voren zouden gaan maar het 12e bataljon hadden deze bevelen niet gekregen en bleven dus wachten tot dat er tanks kwamen.
Tegen 5 uur beseften ze dat er een fout was gemaakt en alsnog gingen de mannen naar voren maar het was inmiddels licht aan het worden en de Duitsers waren dus al gewaarschuwd en namen de Australiërs onder vuur.
Het 46e bataljon kwam niet verder dan de eerste lijn en het 48 bataljon kwam iets verder en nam de 2e lijn in maar ook met zware verliezen.
In de loop van de ochtend probeerden de Australiërs zoveel mogelijk hun veroverde grond de consolideren en ze stuurden reserves naar voren.
Ook werd aan het hoofdkwartier gevraagd of er een bombardement zou komen op de flanken en voor de brigade om zo de Duitsers van zich af te houden.
Op deze vraag werd niet ingegaan omdat het hoofd kwartier er van overtuigd was dat er al mannen in Reincourt waren en dus het gevaar zou bestaan dat eigen mensen zouden worden geraakt.
Nu was er niets waar van deze gedachte gang wat er waren totaal geen Australiërs in Reincourt.
Het Britse hoofdkwartier was uiterst positief, met name Gough, over het welslagen van de aanval.
Het vertrouwen van de Australiers in het Britse hoofdkwartier was al laag na de slagen van Fromelles en Pozieres en na deze blunder was het al niet beter geworden.
De Duitsers starten een zware tegenaanval om 10:00
Het Duitse 27e (Wurttenberg) Divisie viel vanuit Reincourt aan en konden zo de Australiërs uit de OG1 en 2 verdrijven.
De Australiërs zouden deze dag meer dan 3000 dode en gewonden hebben, 1000 mannen werden gevangen genomen.


Duitse inslagen.
(Bron: The Official History of Australia in the war 1914 – 1918 Volume IV The A.I.F. in France
1917 – C.E.W. Bean.)

De Britten van het 62e Divisie hadden ook weinig succes.
Zij zouden het zuidwestelijk deel van Bullecourt innemen met tanks als ondersteuning en dan zich samen voegen met de Australiërs.
Er kwamen berichten dat er Australiërs in Bullecourt zouden zijn maar de Engelsen konden zien dat dit niet het geval was en omdat de tanks niet kwamen en het bombardement stopte twijfelden de commandanten of het wel slim was de suďcidale aanval door te zetten want als ze zouden gaan moesten de Engelsen over een redelijk vlak deel naar voren gaan en dit zou zeer veel slachtoffers ten gevolge hebben.
Wel voerden ze wat patrouilles uit maar deze hadden ook weinig succes.

Het Duitse tegen offensief van 15 April.

Op 13 April werd de 4e divisie afgelost door de 2e divisie.
Generaal Gough had de plannen al klaar om het offensief bij Bullecourt voort te zetten.
Deze keer zouden de 5e en het 6e brigade van de 2e divisie een poging wagen om Bullecourt en de Hindeburg lijn in te nemen.
De Duitse generaal von Moser van het XIV Reserve corps plande die zelfde dag een groot tegen aanval om zo de Britten, die zich aan het hergroeperen waren na de aanval van 11 April, een zware slag toe te brengen met doel om Britse reserves weg te halen bij Arras en een tweede aanval bij Bullecourt tegen te gaan.
Zijn voorstel werd goedgekeurd door het opperbevel en zou plaats vinden op 15 April onder de code naam ‘Sturmbok,

Om 04:00 van de 15 April vielen de Duitser aan op een breed front tussen Havrincourt en Noreuil.
Het 4e Ersatz divisie viel ten zuiden van de Bapaume/Cambrai weg aan, ten noorden van de weg viel het 38 divisie aan en tegenover Lagnicourt en Noreuil. was het de 3e garde divisie, met onder andere het Lehr regiment, en viel de 2e garde de Australiërs aan.

In het zuiden werden de Duitser al vrij snel tot staan gebracht maar in het noorden bij Lagnicourt en Noreuil. braken de Duitser door en namen een deel van Lagnicourt in.
In de loop van de dag verzwakte de Duitse aanval en de Australiërs herstelde van de tegen stoot en gingen in de tegenaanval en drongen de Duitsers terug.

De aanval van 15 April had als resultaat dat de Duitsers rond de 2000 verliezen hadden en aan Australisch kant rond de 1000 slachtoffers waren.
De aanval van 15 April zou geen nadelige gevolgen hebben voor de operaties bij Arras en ook de voorbereidingen voor de 2e slag bij Bullecourt gingen ook gewoon door zonder erge vertragingen.


3 Mei.
De 2e slag bij Bullecourt 3 mei 1917.


Australiërs in de front lijn.
Links op de foto op de achtergrond is Bullecourt nog te zien.
(Bron: The Official History of Australia in the war 1914 – 1918 Volume IV The A.I.F. in France
1917 – C.E.W. Bean.)


De Slag om Arras ging in april door maar met hoge verliezen en weinig vooruitgang.
Het vijfde leger was die maand verder niet meer betrokken bij de grotere aanvallen maar er was wel een aanval geplant voor 3 mei 1917.
De aanval zou op dezelfde plek plaats vinden als die van 11 april alleen waren er veranderingen in het plan die doorgevoerd werden na de mislukking van de 11e.
De aanval werd gedaan door het 2e Australische divisie, de 5e en de 6e brigade als eerste en de 7e in reserve.
De 5e brigade rechts van de diagonale weg en de 6e links van de weg en de 7e lag bij de oude spoorbaan.
Een van de grootste problemen die zich voordeden op de 11e was dat de soldaten die in de OG loopgraaf bevonden niet genoeg middelen hadden om de Duitse tegenaanvallen te stoppen omdat de aanvoer hiervan niet of nauwelijks mogelijk was.
Daarom waren er voor deze aanval grote opslagplaatsen van munitie in het achterland achter de spoorbaan gecreëerd.
Bijvoorbeeld bij Noreuil in een verzonken weg met de naam Igri Corner
Dit bleef niet onopgemerkt door de Duitsers die dus het deel geregeld onder vuur namen met name met gas. Bijv. in de nacht van 20 april kwamen er rond de 3000 gasgranaten neer in die omgeving.
Voor deze aanval werd er ook meer artillerie naar voren gebracht om het prikkeldraad te vernielen iets wat de 11e ook niet gelukt was.
Deze keer zou er ook gebruik gemaakt worden van Bangalore torpedo’s om zo gaten de maken in het prikkeldraad.
Er zouden ook tanks gebruikt worden alleen zouden die niet mee gaan met de Australiërs maar met de Britten die Bullecourt zelf zouden aanvallen.
De Australiërs hadden het vertrouwen in de tanks totaal verloren na 11 april dat zij liever zonder de tanks in de aanval zouden gaan.


Igri corner toen


Igri Corner nu.

Zoals verteld zou de Britse 62 Divisie Bullecourt zelf aanvallen samen met 8 tanks van de 12 compagnie.
Het doel van de Australiërs was weer Reincourt en Hendecourt en die van de Britten Bullecourt en dan gezamenlijk met de Australiërs op te trekken richting Reincourt en Hendecourt.
De bedoeling was om deze keer in meer gesloten rangen naar voren te trekken in plaats van de 11e april toen er grote gaten waren tussen de diversen divisies.

In de morgen van 3 mei om 03:45 ging de aanval van start maar vrij wel meteen kwam de 5e brigade in de problemen door mitrailleur vuur uit Reincourt waardoor de aanval aan de linker kant stokte en zelf waren er soldaten die terug gingen richting de eigen loopgraven.
Brigade generaal Gellilbrand realiseerde zich als de aanval van de 5e brigade zou mislukken dan de gehele aanval in grote problemen zou kunnen komen.
Met een aantal man van de 7e brigade ging hij naar voren om zo de mannen aan te sporen om toch verder te gaan.
De 6e brigade had iets meer geluk omdat het terrein waar over zij trokken iets dieper lag en dat ze goed gebruik konden maken van de dieper gelegen diagonale weg.
Aan de linker kant van de weg lukte het om delen van OG1 en OG 2 in te nemen en recht werd allen een deel van OG1 in genomen.
Uiteindelijk lukte het een deel van de brigade zelfs door te dringen tot aan de six cross road maar daar werden ze gestopt.
De groep onder aanvoering van Kapitein Maxfield lag aan de linkerkant van de six cross road probeerde met alle macht de Duitse tegen aanvallen te stoppen.
Brigade generaal Gellilbrand stuurde zo veel mogelijk mannen richting Kapitein Maxfield maar zijn positie was uiteindelijk niet houdbaar en hij probeerde terug te komen richting de OG2 maar hij is niet meer gezien.
De aanval van de Britten op Bullecourt liep in eerste instantie niet goed en de tanks die werden ingezet kwamen wel goed op weg maar gaandeweg werden deze tanks tot stoppen gebracht door vijandelijk vuur.
Maar in de loop van de dagen werd Bullecourt beetje bij beetje in genomen en toen de slag eindigde rond 17 mei was bijna heel Bullecourt ingenomen.
Het veroverde deel na de tweede slag was weinig en liep van de linker kant van Bullecourt tot net voorbij de diagonale weg.
Tijdens de 2e slag waren er maar liefst 7 Duitse tegen aanvallen die eigenlijk allemaal op niets uit liepen.
Ook bij deze aanvallen werd het Lehr infanterie regiment ingezet en wel op 4, 6 en 15 mei.


Six cross road kijkend richting de spoorbaan.


Six cross road.


Six cross road richting Bullecourt.


Six cross road richting Reincourt.

De slagen bij Bullecourt zouden maar liefst aan Britse kant meer dan 14.000 slachtoffers opleveren waarvan bij de Australiërs 300 officieren en 7000 andere rangen.
Terwijl het veroverde deel erg klein was.
Bullecourt werd daardoor ook door de Australiërs beschouwd als het zoveelste voorbeeld van het falende Britse legerleiding.
Met name Generaal Gough werd gezien als hoofdschuldige van de mislukkingen.


Bullecourt na de slag.
(Bron: The Official History of Australia in the war 1914 – 1918 Volume IV The A.I.F. in France
1917 – C.E.W. Bean.)


Tijdens de slagen van Bullecourt zijn er 5 Victoria crosses uitgereikt:
Kapitein J.C Newland.
http://www.diggerhistory.info/pages-vc/newland-vc.htm
Sergeant J.W. Woods.
http://www.diggerhistory.info/pages-vc/whittle-vc.htm
Luitenant C. Pope.
http://www.diggerhistory.info/pages-vc/pope-vc.htm
Sergeant G.J.Howell.
http://www.diggerhistory.info/pages-vc/howell-vc.htm
Luitenant R.V. Moon.
http://www.diggerhistory.info/pages-vc/moon-vc.htm


Prins Friedrich Karl van Pruisen
Op 21 Maart zagen de Australiërs die in de loopgraaf zaten bij het bos van Vaulx een
Duits vliegtuig neerkomen en de piloot probeerde richting de eigen loopgraven te komen maar hij werd neergeschoten.
Toen de Australiers bij de gewonde piloot kwamen bleek dit Prins Friedrich Karl van Pruisen te zijn.
hij vloog een Albatros DI. Voor Flieger Abteilung Artillerie 258. De persoonlijke markering op zijn toestel is die van het Leib-Husaren-Regiment 1 uit Danzig (langfuhr). Zijn vroegere eenheid.
Zijn toestel kwam vermoedelijk van Jasta 2, doch dit is niet bewezen, het serienummer was overschilderd en daardoor is identificatie onmogelijk geworden. Het zou eventueel D410/16 kunnen zijn.
Prins Friedrich Karl van Pruisen was de 2e neef van Wilhelm II en heeft een aantal jaar voor de oorlog nog me gedaan met het tennistoernooi van Wimbledon onder de naam F Karl.
En tijdens de Olympische Spelen van 1912 haalde hij brons bij de jumping, zijn paard was Gibson Boy.
Ondanks dat het hem verboden was om boven het front te vliegen is hij toch die dag vertrokken en werd neergeschoten door Luitenant Pickthorne.
Prins Friedrich Karl van Pruisen overleed die zelfde dag nog in het hospitaal.


Prins Friedrich Karl van Pruisen.


Prins Karl in zijn vliegtuig.


Zijn vliegtuig in Bapaume 22 maart 1917.




Bronnen:
Boeken.
Battleground Europe Bullecourt – Graham Keech

The Official History of Australia in the war 1914 – 1918 Volume IV The A.I.F. in France
1917 – C.E.W. Bean.

Guide to Australian Battlefields of the western front 1916-1918 – John Laffin.

Militargeschichtlicher Riesefuhrer – Markus Klauer.

Internet.
http://www.diggerhistory.info/00-pages-top-level/master-index.htm
http://www.awm.gov.au/units/event_38.asp

Kaarten.
2507 O Serie Bleue Croisilles.


Het veld rechts van de centrale weg.


Australiërs bij een Duitse Dugout.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
jasper



Geregistreerd op: 7-8-2006
Berichten: 259

BerichtGeplaatst: 06 Apr 2007 23:09    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi verslag Merlijn,
schitterende foto's ook, vooral die van de spoorlijn destijds.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Michel
Gast





BerichtGeplaatst: 07 Apr 2007 8:22    Onderwerp: Reageer met quote

Heel mooi Merlijn!
Zeker met de foto's van toen en nu erbij.
Da's genieten hoor.
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator


Geregistreerd op: 30-5-2005
Berichten: 5615
Woonplaats: De Pinte

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2007 8:53    Onderwerp: Reageer met quote

Goed zo Merlijn puik werk .Topps !
daar houden we van , zo een samenvatting ,
beetje bij beetje , beginnen we er hier op het forum
een mooie verzameling van te bezitten .
Meer van dat !

Een Getuigenis verslag over hoe de gevechten er in
deze frontstreek aan toe gingen ,is te vinden in
het boek, de oorlogsbrieven van Carl Heller .
met Bv:
Hoofdstuk 8 -De Vreselijke gevechten rond het dorp Cherisy.
die maar een 10 tal km van Bullecourt lag .
Of hoodstuk 10 : De Tommy's vallen aan .
Deze gevechten hebben wel plaats gedurende de periode
sept -oct 17 , maar dat doet er eigenlijk niet veel toe .
Je zit er in .

@+
Patrick
_________________
Verdun ….papperlapapp! Louis Fernand Celine
Ein Schlachten war’s, nicht eine Schlacht zu nennen“ Ernst Junger .
Oublier c'est trahir ! marechal Foch
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Reiné



Geregistreerd op: 4-11-2006
Berichten: 9810
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2007 10:21    Onderwerp: Reageer met quote

Erg mooi en leerzaam, bedankt!! Laughing
_________________
Did you imagine the final sound as a gun
(Porcupine Tree)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Patrick Mestdag
Moderator


Geregistreerd op: 30-5-2005
Berichten: 5615
Woonplaats: De Pinte

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2007 10:42    Onderwerp: Reageer met quote

effe de Duitse kant belichten .








Uit Reichsarchiv Osterslacht Bei Arras 1917 2 teil 1929







Fotos user Malte Znaniecki uit
Die 26. Reserve-Division im Weltkrieg 1914/18 / zusammengest. u. hrsg. v. ehem. Stabe d. 26. Res.Div. - Stuttgart : [von Stähle & Friedel], 1920

Kaartje van user cnock

Situation at Bullecourt 7th June 1917...

...and at the end of January 1918...

_________________
Verdun ….papperlapapp! Louis Fernand Celine
Ein Schlachten war’s, nicht eine Schlacht zu nennen“ Ernst Junger .
Oublier c'est trahir ! marechal Foch
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Malte Znaniecki



Geregistreerd op: 31-10-2005
Berichten: 613
Woonplaats: Hamburg

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2007 11:02    Onderwerp: Reageer met quote

Well made !

This should be continued

Malte
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
vetje



Geregistreerd op: 30-5-2006
Berichten: 2324

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2007 12:08    Onderwerp: Reageer met quote

Super leesvoer
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Merlijn



Geregistreerd op: 18-2-2005
Berichten: 11533

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2007 16:57    Onderwerp: Reageer met quote

Nog even een extra.


Op deze foto is in de achtergrond links een tank te zien die op de 11 de april vlak voor de spoorlijn het begaf
Vermoedelijk is het de tank van Luitenant Birkett de D30 797.


En deze tank zou wel eens de tank van Luitenant Skinner kunnen zijn
de D26 799.
Alleen weet ik dit nog niet helemaal zeker maar ik ben het even aan het nazoeken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Richard



Geregistreerd op: 3-2-2005
Berichten: 13329

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2007 22:49    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is een voorbeeld van een topic dat een forum nét even dat beetje extra geeft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Malte Znaniecki



Geregistreerd op: 31-10-2005
Berichten: 613
Woonplaats: Hamburg

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2007 23:08    Onderwerp: Reageer met quote

My dear friend Patrick,

Please allow me to say that the two trench maps you presented are not from my friend Cnock but from my friend CROOONAERT's website. CROONAERT posted these maps on my topic "Bullecourt" in "Photographs of the Western Front" on the Great War Forum,

thats real, as you can convince yourself:

http://1914-1918.invisionzone.com/forums/index.php?showtopic=40114


No matter
Live is too short to be perfect (knowing what I mean - after a life of making mistakes myself)



Happy Easter, my friend


Malte
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Patrick Mestdag
Moderator


Geregistreerd op: 30-5-2005
Berichten: 5615
Woonplaats: De Pinte

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2007 4:08    Onderwerp: Reageer met quote

Oops I goofed there ,Malte Embarassed
Of course maps are from user CROOONAERT' apologies for the typo .

Got confused with user Cnock ,
who also is one of the frequent contributors of the
excellent database Photographs of the Western Front
at the invisionzone server .
Topic I mostley will consult if I’m in need of visuals for a topic,
or if I want to picture places that I’m reading about .
That’s why your great topic exist is it not ?

Let me thank you here for the great and relentless work you perform with that topic,
And if the server invisionzone gets another direct hit or gets permanentley out , our lets you down ,
you know that you are welcome to tranfer your work here .
Hope you have back-ups !!!

En voor degenen die niet weten waar dit over gaat,
sorry voor de onderbreking - hier de magical link .

Photographs of the Western Front

Was eens voor de zondagochtend foto site topic bedoeld,
stop er hem wel eens in wanneer mijn links opdrogen.

@+
Patrick
_________________
Verdun ….papperlapapp! Louis Fernand Celine
Ein Schlachten war’s, nicht eine Schlacht zu nennen“ Ernst Junger .
Oublier c'est trahir ! marechal Foch
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
abn



Geregistreerd op: 11-12-2005
Berichten: 705

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2007 20:08    Onderwerp: Reageer met quote

Sneeuw in april, dat waren nog eens tijden ...

Mooi stuk, Merlijn. En de foto's anno 2007 maken het helemaal af.
Waar staat OG voor: het zijn Duitse linies, maar het is de afkorting van ?

Alleen dat links-rechts scrollen

bert.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Merlijn



Geregistreerd op: 18-2-2005
Berichten: 11533

BerichtGeplaatst: 09 Apr 2007 22:24    Onderwerp: Reageer met quote

Nog even een situatie schets.
Deze vlekken in het landschap

Zijn de loopgraven die hier te zien zijn op deze foto

Dit is ten westen van Bullecourt.


Ik heb geprobeert globaal te laten zien van welk deel de foto is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Malte Znaniecki



Geregistreerd op: 31-10-2005
Berichten: 613
Woonplaats: Hamburg

BerichtGeplaatst: 09 Apr 2007 22:53    Onderwerp: Reageer met quote

This could also be from interest:

http://1914-1918.invisionzone.com/forums/index.php?showtopic=71023

Malte
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Malte Znaniecki



Geregistreerd op: 31-10-2005
Berichten: 613
Woonplaats: Hamburg

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2007 18:30    Onderwerp: Reageer met quote

Here two parts of a map:



Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Malte Znaniecki



Geregistreerd op: 31-10-2005
Berichten: 613
Woonplaats: Hamburg

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2007 18:31    Onderwerp: Reageer met quote

And here four of another one







Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Malte Znaniecki



Geregistreerd op: 31-10-2005
Berichten: 613
Woonplaats: Hamburg

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2007 18:51    Onderwerp: Reageer met quote

Location: Bullecourt
Subject: British tank demolished and captured close to the German foremost trench
Space of time: 1917


Source: Postcard (archives M. Z.)



Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Malte Znaniecki



Geregistreerd op: 31-10-2005
Berichten: 613
Woonplaats: Hamburg

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2007 18:54    Onderwerp: Reageer met quote

Location: Bullecourt
Subject: same as before
Space of time: 1917

Source:
Die Schlacht bei Arras : 350 Lichtbilder aus dem Bereich Lens-Vimy-Arras-Bullecourt-Havrincourt-Cambrai-Douai / Hrsg. von mehreren Infanterie-Regimentern. - 1. bis 15. Tsd. - München : Piper, 1918.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Malte Znaniecki



Geregistreerd op: 31-10-2005
Berichten: 613
Woonplaats: Hamburg

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2007 19:02    Onderwerp: Reageer met quote

Location: Bullecourt
Subject: Another british tank
Space of time: April 1917



Source:
Die 26. Reserve-Division im Weltkrieg 1914/18 / zusammengest. u. hrsg. v. ehem. Stabe d. 26. Res.Div. - Stuttgart : [von Stähle & Friedel], 1920


Laatst aangepast door Malte Znaniecki op 11 Apr 2007 19:08, in toaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Malte Znaniecki



Geregistreerd op: 31-10-2005
Berichten: 613
Woonplaats: Hamburg

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2007 19:03    Onderwerp: Reageer met quote

Location: Bullecourt
Subject: Main road with church
Space of time: 1917



Source:
Die Schlacht bei Arras : 350 Lichtbilder aus dem Bereich Lens-Vimy-Arras-Bullecourt-Havrincourt-Cambrai-Douai / Hrsg. von mehreren Infanterie-Regimentern. - 1. bis 15. Tsd. - München : Piper, 1918.


Laatst aangepast door Malte Znaniecki op 11 Apr 2007 19:07, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Malte Znaniecki



Geregistreerd op: 31-10-2005
Berichten: 613
Woonplaats: Hamburg

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2007 19:04    Onderwerp: Reageer met quote

Location: Bullecourt
Subject: Church
Space of time: March 1917



Source:
Die Schlacht bei Arras : 350 Lichtbilder aus dem Bereich Lens-Vimy-Arras-Bullecourt-Havrincourt-Cambrai-Douai / Hrsg. von mehreren Infanterie-Regimentern. - 1. bis 15. Tsd. - München : Piper, 1918.


Laatst aangepast door Malte Znaniecki op 11 Apr 2007 19:11, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Malte Znaniecki



Geregistreerd op: 31-10-2005
Berichten: 613
Woonplaats: Hamburg

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2007 19:04    Onderwerp: Reageer met quote

Location: Bullecourt
Subject: Main-road
Space of time: March 1917



Source:
Die Schlacht bei Arras : 350 Lichtbilder aus dem Bereich Lens-Vimy-Arras-Bullecourt-Havrincourt-Cambrai-Douai / Hrsg. von mehreren Infanterie-Regimentern. - 1. bis 15. Tsd. - München : Piper, 1918.


Laatst aangepast door Malte Znaniecki op 11 Apr 2007 19:10, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Malte Znaniecki



Geregistreerd op: 31-10-2005
Berichten: 613
Woonplaats: Hamburg

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2007 19:05    Onderwerp: Reageer met quote

Location: Bullecourt
Subject: German retrieval on the HINDENBURG-LINE
Space of time: March 1917



Source:
Die Schlacht bei Arras : 350 Lichtbilder aus dem Bereich Lens-Vimy-Arras-Bullecourt-Havrincourt-Cambrai-Douai / Hrsg. von mehreren Infanterie-Regimentern. - 1. bis 15. Tsd. - München : Piper, 1918.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
ironmarc



Geregistreerd op: 27-2-2005
Berichten: 537
Woonplaats: IJsselstein

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2007 18:47    Onderwerp: Reageer met quote

Merlijn @ 09 Apr 2007 23:24 schreef:
Nog even een situatie schets.
Deze vlekken in het landschap

Zijn de loopgraven die hier te zien zijn op deze foto

Dit is ten westen van Bullecourt.


Ik heb geprobeert globaal te laten zien van welk deel de foto is.


Gaaf dat je dit zo hebt kunnen herleiden en prachtig hoe je dit laat zien Merlijn!
_________________
"I'm not only the greatest, I'm the double greatest. Not only do I knock em out, I pick the round!!" Muhammad Ali
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
wagner



Geregistreerd op: 18-2-2005
Berichten: 443
Woonplaats: Eindhoven

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2007 20:06    Onderwerp: Reageer met quote

Het navolgende boek is ook een aanrader:

"The Blood Tub - General Gough and the Battle of Bullecourt, 1917" van Jonathan Walker. Gepubliceerd door Spellmount in 1998.

Wagner
_________________
Frieden macht Reichtum, Reichtum macht Übermut, Übermut macht Krieg. Krieg macht Armut, Armut macht Demut, Demut macht Frieden
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Merlijn



Geregistreerd op: 18-2-2005
Berichten: 11533

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2007 22:08    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb nog wat scans gemaakt om het een en ander duidelijk te maken.

Bron: Battleground Europe Bullecourt – Graham Keech
De Posities van de Australiers aan de voor avond van de eerste slag van 11 april.


Bron: Battleground Europe Bullecourt – Graham Keech
De posities van de tanks voor de eerste slag.
Je kan goed zien dat rechts de 3 tanks wel in posities waren geholpen door kapitein Albert Jacka. VC MC and bar.


Bron: Battleground Europe Bullecourt – Graham Keech
De uiteindelijke posities van de tanks.


Bron: Battleground Europe Bullecourt – Graham Keech
Hier kan je zie wat uit eindelijk het terein winst was na de tweede slag.
en dit is dus erg weinig.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Malte Znaniecki



Geregistreerd op: 31-10-2005
Berichten: 613
Woonplaats: Hamburg

BerichtGeplaatst: 15 Apr 2007 8:15    Onderwerp: Reageer met quote



Criosilles - Bullecourt - Quéant
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Malte Znaniecki



Geregistreerd op: 31-10-2005
Berichten: 613
Woonplaats: Hamburg

BerichtGeplaatst: 15 Apr 2007 8:18    Onderwerp: Reageer met quote



Bullecourt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Malte Znaniecki



Geregistreerd op: 31-10-2005
Berichten: 613
Woonplaats: Hamburg

BerichtGeplaatst: 15 Apr 2007 8:28    Onderwerp: Reageer met quote



From Hendecourd towards Bullecourt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Malte Znaniecki



Geregistreerd op: 31-10-2005
Berichten: 613
Woonplaats: Hamburg

BerichtGeplaatst: 15 Apr 2007 8:37    Onderwerp: Reageer met quote



Six Cross Road Bullecourt - Riencourt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Malte Znaniecki



Geregistreerd op: 31-10-2005
Berichten: 613
Woonplaats: Hamburg

BerichtGeplaatst: 15 Apr 2007 8:39    Onderwerp: Reageer met quote



Six Cross Road
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Malte Znaniecki



Geregistreerd op: 31-10-2005
Berichten: 613
Woonplaats: Hamburg

BerichtGeplaatst: 15 Apr 2007 8:51    Onderwerp: Reageer met quote

Riencourt-lés-Cagnicourt

Location:
Région : Nord-Pas-de-Calais
Département : Pas-de-Calais (62)
Arrondissement : Arras
Canton : Vitry-en-Artois



Riencourt with the Six Cross
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Malte Znaniecki



Geregistreerd op: 31-10-2005
Berichten: 613
Woonplaats: Hamburg

BerichtGeplaatst: 15 Apr 2007 9:05    Onderwerp: Reageer met quote



Riencourt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Malte Znaniecki



Geregistreerd op: 31-10-2005
Berichten: 613
Woonplaats: Hamburg

BerichtGeplaatst: 15 Apr 2007 9:06    Onderwerp: Reageer met quote



Riencourt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Malte Znaniecki



Geregistreerd op: 31-10-2005
Berichten: 613
Woonplaats: Hamburg

BerichtGeplaatst: 15 Apr 2007 9:12    Onderwerp: Reageer met quote

Hendecourt-lés-Cagnicourt

Location:
Région : Nord-Pas-de-Calais
Département : Pas-de-Calais (62)
Arrondissement : Arras
Canton : Vitry-en-Artois




Hendecourt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Malte Znaniecki



Geregistreerd op: 31-10-2005
Berichten: 613
Woonplaats: Hamburg

BerichtGeplaatst: 15 Apr 2007 9:23    Onderwerp: Reageer met quote



Hendecourt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Malte Znaniecki



Geregistreerd op: 31-10-2005
Berichten: 613
Woonplaats: Hamburg

BerichtGeplaatst: 15 Apr 2007 9:25    Onderwerp: Reageer met quote



Hendecourt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Malte Znaniecki



Geregistreerd op: 31-10-2005
Berichten: 613
Woonplaats: Hamburg

BerichtGeplaatst: 15 Apr 2007 9:32    Onderwerp: Reageer met quote



Road Bullecourt - Hendecourt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Malte Znaniecki



Geregistreerd op: 31-10-2005
Berichten: 613
Woonplaats: Hamburg

BerichtGeplaatst: 15 Apr 2007 9:33    Onderwerp: Reageer met quote



Road Bullecourt - Hendecourt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Malte Znaniecki



Geregistreerd op: 31-10-2005
Berichten: 613
Woonplaats: Hamburg

BerichtGeplaatst: 15 Apr 2007 9:36    Onderwerp: Reageer met quote



Road Hendecourt - Riencourt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Malte Znaniecki



Geregistreerd op: 31-10-2005
Berichten: 613
Woonplaats: Hamburg

BerichtGeplaatst: 15 Apr 2007 9:41    Onderwerp: Reageer met quote



Road Hendecourt - Riencourt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45457

BerichtGeplaatst: 15 Apr 2007 9:57    Onderwerp: Reageer met quote

Super Malthe, danke!
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
ironmarc



Geregistreerd op: 27-2-2005
Berichten: 537
Woonplaats: IJsselstein

BerichtGeplaatst: 15 Apr 2007 18:55    Onderwerp: Reageer met quote

Nice pics Malte!
_________________
"I'm not only the greatest, I'm the double greatest. Not only do I knock em out, I pick the round!!" Muhammad Ali
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Malte Znaniecki



Geregistreerd op: 31-10-2005
Berichten: 613
Woonplaats: Hamburg

BerichtGeplaatst: 15 Apr 2007 23:59    Onderwerp: Reageer met quote

Thank you all very much for your appreciation.

I am searching for more stuff and will post it after return from Ieper.

Malte
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Merlijn



Geregistreerd op: 18-2-2005
Berichten: 11533

BerichtGeplaatst: 30 Apr 2007 17:13    Onderwerp: Reageer met quote

Nog even wat zitten Photoshoppen.


Noureuil valei.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ironmarc



Geregistreerd op: 27-2-2005
Berichten: 537
Woonplaats: IJsselstein

BerichtGeplaatst: 30 Apr 2007 17:55    Onderwerp: Reageer met quote

waar zou dat toch zijn puh
Leuke toen & nu impressie Merlijn!
_________________
"I'm not only the greatest, I'm the double greatest. Not only do I knock em out, I pick the round!!" Muhammad Ali
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Michel
Gast





BerichtGeplaatst: 30 Apr 2007 18:24    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi Merlijn.
Zeer geslaagde bewerking!
Naar boven
Reiné



Geregistreerd op: 4-11-2006
Berichten: 9810
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2007 17:28    Onderwerp: Reageer met quote

Hindenburgline Bullecourt


_________________
Did you imagine the final sound as a gun
(Porcupine Tree)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
patten



Geregistreerd op: 3-10-2006
Berichten: 1590
Woonplaats: roeselare

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2007 17:36    Onderwerp: Reageer met quote

waaaaaw malte en merlijn schitterende uiteenzetting van de situatie in bullecourt
r 3 slotboompje ook jou foto is een mooie weergave van de trenche's toen
_________________
patrick vancoillie
laat ons de belgische gesneuvelde soldaten nooit vergeten wat er ook moge gebeuren...... diksmuide...merkem....nieuwpoort ..... de ijzer !!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Somme Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group