Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Sint Joris

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nieuwpoort, de kust en hinterland Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jta

BerichtGeplaatst: 05 Apr 2007 7:33    Onderwerp: Sint Joris Reageer met quote

Na 1918 werd er even aan gedacht de ruïnes van Nieuwpoort als een ,,monument" te laten liggen en de stad ergens anders herop te bouwen. Dat werd uiteindelijk niet gedaan maar Sint Joris werd wel ergens anders heropgebouwd. Was daar een specifieke reden voor ?

jacques
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Roma

BerichtGeplaatst: 05 Apr 2007 9:19    Onderwerp: Reageer met quote

Weer iets dat ik niet wist, waarvoor dank Jacques.
Inderdaad heb kaarten vergeleken en inderdaad werd Sint-Joris zo'n 1,5 km naar het westen heropgebouwd.
De enige verklaring voor deze "verplaatsing" van het dorp die ik kan bedenken is dat het oude Sint-Joris volledig blank kwam te staan na se innundaties. De plaats waar het huidige dorp zich bevindt bleef "droog".
Naar boven
jta

BerichtGeplaatst: 05 Apr 2007 9:31    Onderwerp: Reageer met quote

Kristof heeft hierover bij het onderwerp sluizen tussen 20 en 30 oktober ook een paar heel interessante kaarten gepost.

jacques
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 05 Apr 2007 9:33    Onderwerp: Reageer met quote

De rode cirkel geeft aan waar het huidige St-Joris (St Georges) zich bevindt.
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 05 Apr 2007 9:36    Onderwerp: Reageer met quote

jta @ 05 Apr 2007 10:31 schreef:
Kristof heeft hierover bij het onderwerp sluizen tussen 20 en 30 oktober ook een paar heel interessante kaarten gepost.

jacques

Zal ik eens opzoeken. Hopelijk heb je aan bovenstaande afbeelding ook iets?
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 05 Apr 2007 9:39    Onderwerp: Reageer met quote

Da's interessant (ook omdat ik toevallig bezig ben met iets i.v.m. de streek van St.-Joris.

Kan je dat nog eens bevestigen, Bob ? Ik heb namelijk geen moderne stafkaart, maar zo te zien, vergelijkende met een Michelinkaart, lijkt dat inderdaad te kloppen : Sint-Joris op bijgaande Duitse kaart blijkt iets meer oostelijk te liggen. Juist ?

Over wat de reden van de naoorlogse verplaatsing is : geen idee. Of het te maken had met de inundatie ? Ik zie wel dat op bijgaande kaart de hoogtelijn wel een langwerpige uitloper vormt die zowel het oude St.-Joris als de locatie van het nieuwe St.-Joris omvat. Beide lagen dus op een hoogte ? Misschien speelt de inundatie dus niet echt een rol ?

Aurel
(Bijgevoegd 3 minuten na posting : Sorry, Bob, ik had dus niet gezien dat je terwijl ik m'n posting maakte en m'n kaartfragmentje zocht, zelf ondertussen iets gepost had. Bedankt.)

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Roma

BerichtGeplaatst: 05 Apr 2007 9:48    Onderwerp: Reageer met quote

Bedoelde je zo'n uitreksel Aurel?
In potlood heb ik de plaats van het oude St Joris aangeduid.
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 05 Apr 2007 10:06    Onderwerp: Reageer met quote

Bob,

Precies ! Bedankt !

En ik zit meteen met een ander vraagje , niet specifiek aan jou, maar aan eender wie St.-Joris kent. Het is i.v.m. mijn onderzoek naar begraafplaatsen.

In het cirkeltje dat jij aangebracht hebt, blijkt dat daar een begraafplaats te zijn ? Is dat de oude gemeentelijke begraafplaats van St.-Joris ?

En dan meer westelijk, zijn er nog twee begraafplaatsen.

Die in het "oksel" van het T-kruispunt, boven de -t van Toevlucht, dat is toch de Britse begraafplaats Ramscappelle Road Military Cemetery, nietwaar ?

En dan die andere, boven de -oe- van Toevlucht, is dat dan een nieuwe burgerlijke begraafplaats van St.-Joris ?

(Sorry voor het even afwijken van het eigenlijke onderwerp.)

Aurel
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 05 Apr 2007 10:16    Onderwerp: Reageer met quote

Wanneer je op het stukje kaart dat jij plaatste kijkt zie je dat er zich een kerk bevond op de plaats waar nu een kerkhof staat aangeduid.
Wat de overige begraafplaatsen betreft zit je juist, maar ik vermoed de de grote begraafplaats (boven de -oe-) niet enkel van St Joris is, maar van gans Nieuwpoort.
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 05 Apr 2007 10:37    Onderwerp: Reageer met quote

Bob,

Ik kan je in alles volgen.
En die grote begraafplaats leek me inderdaad iets te groot om alleen maar van St.-Joris te zijn.
Bedankt.

Aurel
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 05 Apr 2007 15:50    Onderwerp: Reageer met quote

Oeps, ik was dit onerwerp even uit het oog verloren. Cool

Jacques, Roma, Aurel,

Ik heb de kaarten van toen en nu digitaal op elkaar gelegd via een GIS-systeem.

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=8725

De begraafplaats aan de Toevluchtweg is de stedelike begraafplaats van groot Nieuwpoort.

De begraafplaats nabij Oud Sint Joris werd na WOI aangelegd, maar wel op de locatie waar het oude "Kerkhof" was nabij de kerk.

Ramscapelle Road Cey. werd in 1920 aangevuld met de stoffelijke resten van het ontruimde Nieuwpoort Bath Cey dat zich bevond nabij de kruising van de Kinderlaan en de Albert I laan, nabij de zeedijk. (waar nu de building Scorpio staat).

Ik heb nog ergens een foto liggen van Sint Joris tijdens WOI en de onderwaterzetting. Ik zoek hem op en post hem later.

Groetjes,

Kristof J.
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 05 Apr 2007 18:59    Onderwerp: Reageer met quote

Kristof,

De oude begraafplaats van St.-Joris interesseerde me (een beetje) omdat ik gisteren een foto zag van een "loopgraaf op het kerkhof van St.-Joris".

En nu je toch zelf over de begraafplaats(en) van Nieuwpoort-Bad begint ... Ik heb weet van 3 begraafplaatsen daar die naar Ramscappelle Road Mil. Cem. overgebracht werden :
Nieuport-Bains Mil. Cem. N° 1, N° 2 en N° 3.

Ze worden ook genoemd :
- Nieuport Bains (met o.a. 631 Fransen, de meest westelijke)
- Nieuport Bains Villa Mercédès (met o.a. 196 Franse, in het midden)
- Nieuport Bains près église (met 30 Franse graven, de meest oostelijke van de 3, het dichtst bij de IJzermonding).
Alleen weet ik niet wat aan wat daarvan aan welk nummer beantwoordt. Mocht jij dat weten ...

En die "près église", zou dat bij dat huidige (maar dan vooroorlogse) kerkje zijn daar, iets van St.-Bernarduskerkje of -kapel ?

Niet te veel moeite doen. Het zijn maar pietluttige details.

Aurel
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 05 Apr 2007 19:22    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben deze namiddag "speciaal" (voor Aurel Wink ) naar Oud St Joris gereden om er drie fotootjes te maken van huidige begraafplaats.
Niet verschieten Aurel, ik moest toch in Nieuwpoort zijn dus maakte ik maar een zeer klein ommetje. Spijtig genoeg had ik niet veel tijd en dat is ook aan de foto's te zien....

Kleine begraafplaats, geen kerkhof, want er staat geen kerk meer. Wat mij bij het eerste graf opviel was de sterftedatum 1958.

Een algemeen zicht, let niet op dat blauwe Alfaaaatje dat in de weg stond.

Er bevonden zich ook enkel CWGC-graven. In al mijn haast heb ik enkel opgemerkt dat één graf uit 1944 was, een piloot.
Nu ik de foto achteraf bekijk zie ik dat er één graf apart ligt. Ik heb niet gelezen wie het was en uit welk jaartal. Shame on me, maar ik was wel zeer haastig.
Kristof kan misschien meer vertellen over die Britse graven. Is daar in de omgeving tijdens WOII geen Britse bommenwerper gecrashed?
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 05 Apr 2007 20:02    Onderwerp: Reageer met quote

Bob,

Bedankt voor de moeite.
Nu is het wel zo dat ik zondag a.s. naar mijn sch**nm**der moet, die ook bij Nieuwpoort woont. En ik had gedacht : ik ga van de gelegenheid gebruik maken om er even van onder te muizen "naar een kerkhof". Aanvaardbaar excuus is dat ... Maar nu maai je mij het gras van voor mijn voeten !
Maar kom, mijn sch**nm**der weet natuurlijk iet dat jij er al geweest bent voor mij. (Je bent toch niet binnengesprongen ??? Smile

Ernstig ... Ik wilde daarnet even gaan kijken op CWGC on line naar wie daar ligt van Britten. (WWI of II ?). Maar ik vind die begraafplaats begot niet. Omdat ik blijkbaar de juiste naam niet weet van die begraafplaats. Hoe zou ze heten ? St.... ? Sint ... ? Saint ... Niets helpt.

Aurel
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 05 Apr 2007 20:17    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel,

je sch**nmoeder? Familie van het schildersbedrijf?
Spiling

BerichtGeplaatst: 05 Apr 2007 20:27    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel, Bob,

Over die CWGC plut op het kerkhof van Sins Jorisnkan ik je hetvilgende vertellen.

Er werd een publicatie uitgebracht "De laatste vlucht van de Halifax Mk III, MZ340", door Jean-Pierre Vandorpe, 2004.

De eerste grafsteen links van je ans je de begraafplaats binnenkomt is van Flying Officer Wireless Operator/ Air Gunner Russel Harr Winter. Zoon van George Winter en Lilian uit Brentwood, Essex en de echtgenoot van Irene Mabel van Upper Hillesdon, Norwich. Zijn ouders woonden in Norwich, Norfolk.
Midden 1940 ging hij bij de Royal Air Force.
Op 28 juni sneuvelde Russel Harry Winter bij zijn sprong uit een getroffen bombardementsvliegtuig. Hij stuitte z'n hoofd aan de deurrand van het toestel bij zijn sprong, na dat het toestel boven Raversijde getrofen was door de Duise Luchtafweer. Hij was bewusteloos en zijn valscherm ging niet open.

Zijn thuisbasis lag niet ver van York, waar ik in mijn arbeidsleven enkele keren vertoefde.
Hij ligt begraven in Sint-Joris sammen met andere leden van de crew.

Mijn goede vriend Herman zal hem vallen

Als kleine jongen stond ik met grote ogen te kijken naar dat indrukwekkende vliegtuig, waaruit parachutisten sprongen. En ik zag hoe Russells parachute scheurde en hoe Russell te pletter viel.
De tragiek van iedere oorlog.

Herman Verstraete
Spiling

BerichtGeplaatst: 05 Apr 2007 20:44    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel,

Dit is Nieuport-Bains Mil. Cem in 1917.

En dit is het kort na de oorlog, vlak voor de ontruiming.

Nieuport Bains près église situeerde zich bij de St Bernarduskerk.

Momenteel liggen er geen Fransen op Ramscappelle Road Military Cemetery. Enkel de Australiërs en Britten uit Nieuport-Bains Mil. Cem.

Nieuport Bains Villa Mercédès is mij niet direct bekend, mar als je wil kan ik dat wel voor je opzoeken.

Gr

Kristof J.
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 05 Apr 2007 22:17    Onderwerp: Reageer met quote

Kristof,

Bedankt voor de info en de foto's.
Neen, opzoeken naar een begraafplaats Nieuwpoort Bad Villa Mercédès hoeft niet per se. Alleen mocht je die naam toevallig tegenkomen ... (Ikzelf vond melding van die begraafplaats op een of andere kaart.)

Aurel
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 06 Apr 2007 9:46    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals beloofd, de foto van Sint Joris 05.06.1915. Zoals je ziet (en ook kunt zien op de kaart die Aurel poste) stond Sint Joris niet onder water.

Groetjes,

Kristof J.
Gerry

BerichtGeplaatst: 08 Okt 2007 11:27    Onderwerp: Halifax Bomber Crash 28 July 1944 Reageer met quote

I apologise for posting in English. I have noted some references on this forum to the crash of Halifax EY-X MZ340. My father was the rear gunner on that aircraft and parachuted out before the crash becoming a Prisoner of War. I am trying to find any information about what happened. Information I have is limited and contadictory. http://www.nieuwpoort-digitaal.be/Nieuws/detail_persbericht.asp?id=128 says that they were shot down before attacking and jettisoned their bombs, the Squadron records say after attacking. The squadron records do not seem correct. The newspaper article gives times for take-off and crash, where did this information come from? I would appreciate any information on the subject.
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 08 Okt 2007 12:40    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Gerry,

If I were you I'd call Mr. Walter Lelièvre. He's a former captain-commander of the Royal Belgian Air Force and is now conservator at the Nieuwpoort city hall.

Walter Lelièvre – 058/23 93 25

I'll send you a personel mail with his -mail adress.
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 08 Okt 2007 18:38    Onderwerp: Reageer met quote

Gerry,

Maybe next to Walter, you can conact Jean-Pierre Van Dorpe. He is the writer of he book "De laatst vlucht van de Halifax MK IIIEY-X MZ 340" (the last flight of Halifax MK IIIEY-X MZ 340). A very good publication.

Beside, I like to show my deepest respect for your father, along with all those other boys, for what he did for our future. Thank you.

I send you Jean-Pierre Van Dorpe his details.

regards,

Kristof J.
Gerry

BerichtGeplaatst: 08 Okt 2007 19:06    Onderwerp: Reageer met quote

Roma/Kristof,

Thank you very much.

I have emailed Walter Lelievre and will write to Jean Pierre Van Dorpe.

I was not aware that a book had been published about the last flight of my fathers aircraft and would appreciate any assistance you could give me in obtaining a copy if it is still available.
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 08 Okt 2007 19:11    Onderwerp: Reageer met quote

Gerry,

I think Walter still can provide you one. I'v got mine also from him. Otherwise im sure Jean - Pierre still have a spair copy.

Regards,

Kristof J.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nieuwpoort, de kust en hinterland Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: