Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

De week van de Elfstedentocht

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
A Duck

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2007 22:21    Onderwerp: De week van de Elfstedentocht Reageer met quote

Zondagavond word is op Nederland 2 de Avond van de Elfstedentocht! Vanaf half negen alleen maar oude, unieke beelden van de Tocht der Tochten!

Onder leiding van Jeroen Pauw en schaatshistoricus Marnix Koolhaas komen in het Schaatsmuseum in Hindeloopen alle nog levende oud-winnaars van de tocht langs. Piet Keijzer (1940), Jan W. van der Hoorn (1947), Jeen van den Berg (1954), Reinier Paping (1963), Evert van Benthem (1985 + '86) en natuurlijk Henk Angenent (1997). Ook andere coryfeeën schuiven aan, zoals Lenie van der Hoorn-Langelaan (snelste vrouw in 1985), Max Uitham (tweede in 1963) en Jan-Roelof Kruithof. Met hen nemen we de sterke verhalen van vroeger door, en bekijken oude filmbeelden, die vaak nog nooit eerder op tv vertoond zijn.
(gevonden door beeldresearcher Gerard Nijssen, bekend van Andere Tijden). Zo kunt u voor het eerst kijken naar teruggevonden beelden van Coen de Koning tijdens zijn Elfstedentocht van 1917! De tochten van 1954 en 1963 zijn dankzij teruggevonden amateurbeelden voor het eerst in kleur te zien! "De Avond van de Elfstedentocht" duurt tot 22.00u

Daarnaast is op het op-internet-te-bekijken geschiedeniskanaal de hele week in het teken gesteld van de Elfstedentocht.

http://geschiedenis.vpro.nl/artikelen/33404078/

En deze Eend word lid, als leden zich in april en mei weer kunnen aanmelden bij de Elfstedenvereniging, zodat hij volgend jaar wellicht mee kan schaatsen Very Happy

Vorig jaar was ik in mei nog geen 18 Mad

Is het een vliegtuig? Is het superman?
Nee, het is A Duck.
"In oorlog wordt geschiedenis geschreven, in vrede wordt deze slechts opgetekend."
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
derwisj

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2007 22:40    Onderwerp: Reageer met quote

Nou ja, met de opwarming van de aarde zal je denk ik nog lang kunnen wachten voor je kan gaan schaatsen...En verder vind ik die elfstedentocht een enorm oninteressante bedoening...daaraan zie je toch niets? Uren naar enkele mannen op het ijs kijken...nee niet voor mij...
pascal
A Duck

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2007 22:43    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 23 Feb 2007 22:40 schreef:
Nou ja, met de opwarming van de aarde zal je denk ik nog lang kunnen wachten voor je kan gaan schaatsen...En verder vind ik die elfstedentocht een enorm oninteressante bedoening...daaraan zie je toch niets? Uren naar enkele mannen op het ijs kijken...nee niet voor mij...
pascal

Och, ook al word het vijf graadjes warmer in de wereld, er zijn Elfstedentochten gereden met -20, dus dan moet het met -15 ook nog wel lukken.

En als er weer eentje is, moet je maar eens naar Friesland komen! Da's een enorm stuk leuker dan op tv Smile

Nee, het is A Duck.
"In oorlog wordt geschiedenis geschreven, in vrede wordt deze slechts opgetekend."
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2007 22:48    Onderwerp: Reageer met quote

Is mij veel te koud...en hier met carnaval wordt er gek genoeg gedaan...was daarjuist op het streeknieuws...er werd in de feestzone 125 ton vuilnis opgehaald...na drie daagjes feesten...
pascal
A Duck

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2007 22:54    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 23 Feb 2007 22:48 schreef:
Is mij veel te koud...en hier met carnaval wordt er gek genoeg gedaan...was daarjuist op het streeknieuws...er werd in de feestzone 125 ton vuilnis opgehaald...na drie daagjes feesten...
pascal

Haha, daar doen wij in het noorden dan weer niet aan!

Wij gebruiken de Elfstedentocht als excuus om ons vol te gieten met Beerenburg yummie

Nee, het is A Duck.
Naar boven
Adriaan van Kammen

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2007 22:56    Onderwerp: Reageer met quote

We staan dan ook al droog sinds 1997.... Sad

Old soldiers never die
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Merlijn

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2007 9:55    Onderwerp: Reageer met quote

A Duck @ 23 Feb 2007 22:54 schreef:
derwisj @ 23 Feb 2007 22:48 schreef:
pascal

Haha, daar doen wij in het noorden dan weer niet aan!

Wij gebruiken de Elfstedentocht als excuus om ons vol te gieten met Beerenburg yummie

Nou de twentenaren hebben daar geen elfstedentocht voor nodig
Naar boven
marcston

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2007 10:54    Onderwerp: Reageer met quote

Adriaan van Kammen @ 23 Feb 2007 22:56 schreef:
We staan dan ook al droog sinds 1997.... Sad

Misschien een alternatieve elfstedentocht met rubberbootjes en roeispanen Embarassed
abn

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2007 13:00    Onderwerp: Re: De week van de Elfstedentocht Reageer met quote

A Duck @ 23 Feb 2007 22:21 schreef:
Zondagavond word is op Nederland 2 de Avond van de Elfstedentocht! Vanaf half negen alleen maar oude, unieke beelden van de Tocht der Tochten!

Schaatsen ? Een sport die in Vlaanderen en zeker de rest van België volledig onbekend en dus onbemind is. Zou die grens tussen schaatsliefhebbers en -onverschilligen ook ergens ter hoogte van ce Moerdijk liggen ?

Veel belangrijker voor hier is dat volgende week het Belgisch wielerseizoen terug start yummie
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2007 16:35    Onderwerp: Reageer met quote

Yes, de omloop 't volk...
pascal
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2007 17:52    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 24 Feb 2007 16:35 schreef:
Yes, de omloop 't volk...
pascal

Meer nog, de grens tussen wielrenners en schaatsenrijders lijkr dezelfde loop te hebben.

Maar dat brengt me meteen op een vraag: Wat doen de Vlamingen dan als de zaak dichtgevroren ligt, als ze niet schaatsen?

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2007 18:09    Onderwerp: Reageer met quote

Dan nemen we onze fiets...nooit gehoord van veldrijden? Smile
pascal
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2007 23:20    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 24 Feb 2007 18:09 schreef:
Dan nemen we onze fiets...nooit gehoord van veldrijden? Smile
pascal

Op het ijs? IJsrijden, nooit van gehoord.... Wink

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
malley

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2007 15:48    Onderwerp: Reageer met quote

en hier en daar klunnen
Naar boven
A Duck

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2007 18:12    Onderwerp: Reageer met quote

Schaatsen gaat een heel stuk sneller fietsen Smile

Jammer dat het natuurijs niet veel voorstelt deze winter. Ik moet me nu behelpen met de ijshal.

Desondanks heb ik nu al aardig wat kilometers in de benen zitten Smile

Nee, het is A Duck.
Naar boven
marcston

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2007 18:39    Onderwerp: Reageer met quote

A Duck @ 25 Feb 2007 18:12 schreef:

Jammer dat het natuurijs niet veel voorstelt deze winter. Ik moet me nu behelpen met de ijshal.

Alleen jammer dat je na al die ovaaltjes weer op precies dezelfde plaats je schaatsen uitdoet Wink Rare jongens die Friezen Evil
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2007 19:57    Onderwerp: Reageer met quote

Het lijkt inderdaad waar: in het schaatsenmuseum vond ik vandaag schaatsen uit heel veel landen, maar er was maar één Belgisch paar bij, en die schaatsen zagen er niet uit Wink

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2007 21:05    Onderwerp: Reageer met quote

allebeide linkse schaatsen ?? Evil
MMM
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
A Duck

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2007 22:57    Onderwerp: Reageer met quote

marcston @ 25 Feb 2007 18:39 schreef:
A Duck @ 25 Feb 2007 18:12 schreef:

Alleen jammer dat je na al die ovaaltjes weer op precies dezelfde plaats je schaatsen uitdoet Wink Rare jongens die Friezen Evil

Daarom heb ik ook liever dat ene hele grote rondje Wink

Nee, het is A Duck.
Naar boven
malley

BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2007 12:19    Onderwerp: Reageer met quote

met of zonder stoel?
Naar boven
A Duck

BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2007 19:56    Onderwerp: Reageer met quote

malley @ 03 Mrt 2007 12:19 schreef:
met of zonder stoel?

Hangt van de hoeveelheid Beerenburg af.

Nee, het is A Duck.
Naar boven
Jempie

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2007 15:03    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo!

(9/3/44 is mijn geboortedatum!)

Je mag denken wat je wil van mij, een "klein belgske"!

Maar mijn droom is er ooit geweest, namelijk de 11-stedentocht uitschaatsen!

Verder dan de "Zwinnestedetocht 2de editie dlechts (1997!) ben ik nooit gekomen.
Normaal 3 x Brugge-Sluis-Brugge! zo'n 103,5 km.

De eerste editie ging aan mij voorbij (1986!) ik wist er niets vanaf.

1987 was ik er klaar voor, maar die werd enkele dagen voor die moest doorgaan afgelast! Had me langeafstandschaatsen gekocht en was voluit getraind ervoor!

Er waren ook twee edities van de 11-stedentocht 1985 en 1986!
Maar 1987 gaven ze er de brui aan 3 x op rij was de organisatie blijkbaar tévéél van het goede!

1997 evenwel nam ik eindelijkk aan die lanverwachte "Zwinnestedetocht" deel!

Evenwel ongetraind, en het leuke (????) is wel dat ik er als amateur schaatser als "rode lantaarn" eindigde!
Kwam ermee op TV ! (Zelf niet gezien, ongetraind getart, en totaal uiktgeput lag ik, te slapen in mijn zetel toen dta werd uitgezonden! Niemand die het opnam op video toen ook!

Jammer! Was een mooie souvenir geweest!

1985 vertelde ik onomwonden dat mits wat training je een 11-stedentocht (200 km voor buitenstaanders!) kon uitschaatsen als je in staat was 100 km non-stop wandeling uit te stappen!

Tot vorig jaar nog stapte ik zo'n 100 km (zonder noemenswaardge training uit!) sinds 1985 zon' 42 uitgestapt ook!
Nu zou ik zoiets niet meer durven beweren! Mankeer de fysiek ervoor!

Zit met een probleem met het rechterbeen (gevolg van een afgestorven zenuw?), kon vorig jaar blijkbaar zelfs niet eens meer met de kleinkinderen schaatsen!

Maar eigenlijk heb ik nooit mert iets ingezeten, als ik voor iets ging , dan haalde ik ook mijn doelstelling!

Nu 11stedentocht, chapeau voor wie dat uitschaatst, maar wanneer we de echte (niet alternatieve in het buitenland) nog ooit zullen beleven vraag ik me af, misschien zal ik die in mijn leven nooit nog weten doorgaan!

Dus lid worden van die Elfstedentocht organisatie en elk jaar lidgeld betalen ?

Volgens mij verpild geld!

Sorry!

Met die Zwinnestedetocht was het hetzelfde, ik stopte na twee/dire jaar met lidgeld te betalen! Nu zijn we al een tien jaar verder!

Welke Winter hebben we gehad ?

Géén!

Met moeite wat ijs en sneeuw gezien alhier in Brugge!

Elk zijn mening!

Men verklaarde me in de jaren 80 voor "dorpsgek" toen ik kenbaar maakte tijdens het jaar wou trainen op rolschaatsen of schaatsen voorzien van wieltjes met het oog op zo'n 11-stedentocht!

Van "skeelers" had ikzelf toen nog nooit gehoord!
Bestonden die toen al?

Maar ik heb al eens een 11steden skeelertocht gezien in Nederland!
Voor zover ik me herinner ?

In België bestaat die onder vorm van "skeelers" die deelnemen aan de Nacht van Vlaanderen 100 km ! (Torhout!)
Normaal 100 km "ultraloop" en "wandeltocht"!

Dus voor wie wil oefenen...er zijn mogelijkheden...

Maar op ijs ?????

Dat zal wellicht nog zééééér lang duren!

Maar met de natuur weet je maar nooit!

Het weer kent géén regels!

groeten,

Jempie
Naar boven
Sjoerd

Woonplaats: Bijna in Fort Vechten (Nieuwe Hollandse Waterlinie)

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2007 15:24    Onderwerp: Reageer met quote

Duck, Heb heel wat jaartjes in Ljouwer gewoond, maar helaas geen elfstedentocht. Maar goed, dat mocht de pret niet drukken.. heb me ook zonder tocht der tochten redelijk volgegooid met Beerenburg. En geen SoCo he? gewoon puur..
A Duck

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2007 20:45    Onderwerp: Reageer met quote

Jempie @ 05 Mrt 2007 15:03 schreef:
1997 evenwel nam ik eindelijkk aan die lanverwachte "Zwinnestedetocht" deel!

Ik wist eerlijk gezegd niet dat er iets dergelijks in België bestond. Ik was in 1997 nog maar een acht-jarig jongetje, maar ik weet wel (ook uit verhalen Wink) dat het een erg zware winter was. 103,5 kilometer schaatsen is een enorm eind. Ik heb erg veel respect voor je deelname!

maar wanneer we de echte (niet alternatieve in het buitenland) nog ooit zullen beleven vraag ik me af, misschien zal ik die in mijn leven nooit nog weten doorgaan!
Dus lid worden van die Elfstedentocht organisatie en elk jaar lidgeld betalen ?

Volgens mij verpild geld!

Ik beken: ik ben positief aangelegd van aard. Ik heb een rotsvast geloof dat we nog wel streng genoege winters zullen krijgen. Tuurlijk, het klimaat stijgt en het word steeds warmer in de wereld. In de strengste Elfstedenwinters vroor het echter wel -20. Stel het word vijf graden warmer in de wereld, warmer dan de meeste voorspellingen, dan krijgen we waarschijnlijk nog steeds winters van -15. Ik zie het helmaal zitten Cool
En laten we daarnaast niet vergeten dat tussen de tocht van 1963 en 1985 ook 22 jaar zat, tussen 1997 en 2007 nog maar tien jaar Very Happy

Men verklaarde me in de jaren 80 voor "dorpsgek" toen ik kenbaar maakte tijdens het jaar wou trainen op rolschaatsen of schaatsen voorzien van wieltjes met het oog op zo'n 11-stedentocht!

Een pionier op gebied van skeelerbied Smile Erg jammer dat het voor je nooit zover heeft mogen komen dat je aan de toch kon deelnemen.

Dus voor wie wil oefenen...er zijn mogelijkheden...

Maar op ijs ?????

Dat zal wellicht nog zééééér lang duren!

Ik blijf voorlopig liever mijn hoop vestigen op kunstijs. Een stuk minder mooi dan natuurijs natuurlijk, maar blijft mooi werk om er te schaatsen. Gelukkig woon ik in de buurt van Leeuwarden, waar een overdekte IJshal zit, en is ook Thialf in Heerenveen erg goed berijkbaar!

Sjoerd @ 05 Mrt 2007 15:24 schreef:
En geen SoCo he? gewoon puur..

Kijk! Met jou kan ik praten. Veel beter dan puur wordt het niet. Zoals de Friese zanger Piter Wilkens ooit zong: ''De Beerenburg is myn sjirurch'. Ben in een winter een tijdje terug ooits eens 12 kilometer naar huis gefiets zonder jas aan, terwijl er sneeuw lag. Dankzij een paar slokjes Beerenburg niet koud gehad. Ook de volgende dag. Neemt trouwens niet weg dat het idee zich niet leent voor herhaling.

Het weer kent géén regels!

Op mijn instemming na kan ik hier niets aan toevoegen Laughing

Nee, het is A Duck.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2012 14:08    Onderwerp: Reageer met quote

Maar weer eens een oud topic af te stoffen en nieuw leven in te blazen bij deze dolle elfsteden-koorts.

Deze is nog steeds te bekijken:
Elfstedentochten in beeld en geluid
Van 1917 t/m 1997: 20 uur online te bekijken!
http://www.geschiedenis24.nl/nieuws/2007/februari/Elfstedentochten-in-beeld-en-geluid.html

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2012 14:09    Onderwerp: Reageer met quote

Elfstedentocht 1917
http://www.geschiedenis24.nl/nieuws/2007/januari/Coen-de-Koning-over-zijn-Elfstedentochten.html

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: