Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

hew strachan

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Henri

BerichtGeplaatst: 13 Mei 2005 22:23    Onderwerp: hew strachan Reageer met quote

hew stachan, de eerste wereldoorlog (een geilustreerde geschiedenis)

de laatse zinnen van zijn boek

Quote:
De eerste wereldoorlog maakte een einde aan het Duitse Rijk, het Russische rijk het keizerrijk Oostenrijk Hongarije en het Ottomaanse rijk. Hij ontketende de russische revolutie en legde de grondslag voor de Sovjetunie. Hij dwon een onwillig Amerika het wereldtoneel op en blies het liberalisme nieuw leven in. Aan de grenzen van Europa bood hij een tijdelijke maar geen blijvende oplossing van de ambities van de Balkanlanden. Buiten Europa legde hij de kiem voor het conflict in het Midden Oosten. Kortom hij gaf niet allen Europa gestalte, maar de hele wereld in de twintigste eeuw. Het was nadrukkelijk geen zinloze of doelloze oorlog

wat een conclusie, ineens heeft al het lijden en al die slachtoffers zin ????

hoe boeiend ik wo1 ook vindt oorlog heeft NOOIT zin

henri
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 13 Mei 2005 22:30    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad nogal een statement.

Hoe zit het dan met de ambities van bijvoorbeeld Engeland?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Henri

BerichtGeplaatst: 13 Mei 2005 22:34    Onderwerp: Reageer met quote

Het is een engelse schrijver, dus daarover geen woord
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 13 Mei 2005 23:24    Onderwerp: Reageer met quote

Door het geen zinloze of doelloze oorlog te noemen vertelt hij indirect dat alle beschreven gevolgen zinvol waren. Als je het snel leest klinkt het niet slecht, denk je er over na dan zijn het holle of op zijn minst slecht onderbouwde woorden. Maakt de schrijver ze ergens waar of doet hij een poging?
Naar boven
Henri

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2005 10:34    Onderwerp: Reageer met quote

het boek is een algemeen boek over wo 1 de schrijver is ook de maker van de engelse channel 4 documentaire over wo1.
het boek (kadootje) zou ik zelf nooit hebben gekocht, is te vergelijken met het boek van keegan, algemeenheden, oppervlakkig maar wel goed leesbaar geschreven.
voor iemand die niets van wo1 weet is het een beter boek om als eerste te lezen dan het boek van keegan.

de laatste zinnen echter schoten mij, na er wat langer over nagedacht te hebben een beetje in het verkeerde keelgat.

ik denk dat hij wel over zijn conclusie heeft nagedacht, alleen kan ik in dit boek die onderbouwing hiervoor niet vinden. (zal wel aan mij liggen).

en bovendien als je die gevolgen zinvol zou willen noemen :
de sovjet unie (bewind van stalin), midden oosten, balkan enz, dan ben volgens mij een beetje verdwaald in no man's land.

de invloed van wo1 op geografisch en politiek europa is reusachtig, maar zinvol, nee dat gaat mij te ver.
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2005 11:46    Onderwerp: Reageer met quote

Natuurlijk met iedereen eens.

Het irriterende is dat de auteur lijkt te zeggen dat er ook een paar goeie kanten aan de Grote Oorlog waren. Of beter : dat sommige van die gevolgen niet zo slecht waren. (Of die gevolgen nog niet zo slecht waren, laat ik hier in het midden.)

Maar hij klutst "gevolgen" en "doelstellingen" een beetje door mekaar. En lijkt met "geen zinloze of doelloze oorlog" te willen suggereren dat die oorlog (o.a. ) met die bedoeling gestart werd. Nou.

Anderzijds vraag ik me toch af : heeft de auteur het zo bedoeld en ... zo geschreven ? Wat dat laatste betreft : nee dus, want hij heeft het boek in het Engels geschreven. En wat waren zijn oorspronkelijke woorden ? Waren die "not a meaningless / pointless / senseless / useless or aimless / purposeless / idle war" ? Of misschien in nog andere bewoordingen ? Nuances zijn belangrijk.

Daarom zou ik wel even willen weten wat de oorspronkelijke Engelse bewoordingen waren. Ik neem aan dat niemand van de Forumleden die Engelse uitgave bezit ? Die topic zou ik dan even plaatsen op een Brits Forum waar ik klant ben.

Daarom, Henri, is dit de allerlaatste alinea van het boek ? En het staat er zoals jij het geciteerd hebt ? (En ook dit : is de auteur Strachan (topic title) of Stachan (posting). Ik neem aan het eerste ?)

Aurel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Henri

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2005 18:43    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel,
het is de allerlaatste alinea van het boek, letterlijk overgetypt.
de auteur is Prof Hew Strachan (tikfoutje) hoogleraar militaire geschiedenis te Oxford.
ben zelf ook wel benieuwd naar de originele tekst, hoop dat die niet zo lomp is.
henri
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2005 18:55    Onderwerp: Reageer met quote

Oké.
Ik zet de vraag er meteen op, en als er antwoorden komen, geef ik een directe link.

Aurel
Naar boven
Henri

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2005 18:58    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel Sercu schreef:
Oké.
Ik zet de vraag er meteen op, en als er antwoorden komen, geef ik een directe link.

Aurel

kijk er naar uit, en dank je voor je inzet
henri
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2005 21:43    Onderwerp: Reageer met quote

Eerste antwoord is binnen. (En laatste, neem ik aan, want tenslotte wou ik alleen maar de oorspronkelijke Engelse versie van de laatste zin.)

http://1914-1918.invisionzone.com/forums/index.php?showtopic=32268&hl=

En die luidt :

"It was emphatically not a war without meaning or purpose."

Tja, eigenlijk zitten we niet veel verder. Niet dat ik per se de auteur wil verdedigen (ken hem niet, en ook het boek niet), maar je kan zijn bedoeling ook als volgt formuleren : (Ik plaats me dus even in zijn standpunt)

Zovelen zeggen dat de Great War een zinloze slachting was, geen "meaning and no purpose" had. Welnu, als je kijkt naar de politieke gevolgen, dan kan je dat niet beweren. Want die zijn er wel degelijk.

Als je wat Strachan zegt moedwillig verkeerd wil interpreteren (ik overdrijf), dan kan je echter ook zeggen dat hij beweert dat deze slachting er gerust mocht zijn. Dat the end justifies the means.

We zouden het hem zelf moeten vragen, want anders blijft het een beetje oeverloos discussiëren. Terwijl de "arme" man niet eens weet dat wij het over hem hebben.

Aurel
Naar boven
Henri

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2005 22:28    Onderwerp: Reageer met quote

aurel,

inderdaad is de originele tekst best goed vertaald.

wat ik echter bedoelde is, hoe kan hij de gevolgen van wo1 negeren door het geen zinloze of doelloze oorlog te noemen.
Alle in de laatste alinea aangehaalde gevolgen van wo1 hebben geleid tot meer bloedvergieten, en wo1 toch niet zinloos ?

Het is niet mijn bedoeling hem moedwillig verkeerd te interpreteren, maar ik kan zijn gedachtengang echt niet volgen, en zoals ik het interpreteer ook niet waarderen.

Ben het helemaal met je eens dat hij het dan zelf zou moeten uitleggen.
Maar hoe bereiken we hem ?, iemand op het engelse forum misschien ?
mag ik nogmaals een beroep op je doen ?.

Henri
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2005 22:38    Onderwerp: Reageer met quote

Henri,

Hoe hem bereiken ? Ik zou het begot niet weten.

Op het Britse Forum wordt hij in een groot aantal threads (eventjes ?) vermeldt. (Te vinden via de Search machine.) Ook in reviews. Maar ze allemaal doorploegen ?

Zelf is hij zeker geen lid.

Hem vinden via Google ?
En eigenlijk kan je z'n slotalinea en -zin maar correct interpreteren als je weet in welke toonaard de rest van zijn boek geschreven is. En dat weet ik dus niet. En om eerlijk te zijn : Algemene WO 1-boeken lees ik nooit. Wat ik heb (en lees) gaat alleen specifiek over m'n streek.

Aurel
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2005 22:39    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel Sercu schreef:
We zouden het hem zelf moeten vragen, want anders blijft het een beetje oeverloos discussiëren. Terwijl de "arme" man niet eens weet dat wij het over hem hebben.

Aurel

Ik denk, Aurel, dat je dit niet moet beschouwen als een aanval op de auteur. Is de man te bereiken en zou hij commentaar willen geven? Ik kan hem beloven dat hij alle ruimte krijgt en dat hij beslist niet in een vijandelijke omgeving terecht komt.
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2005 22:40    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.history.ox.ac.uk/staff/postholder/strachan_hfa.htm

En dat via contacts.
Naar boven
Henri

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2005 22:54    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel,

Het is zoals Richard zegt absoluut geen aanval op de auteur.

de laatste alinea zoals door mij overgetypt past door die opmerking ook totaal niet in het boek.

zoals reeds eerder geschreven, het was een kado (van m'n vrouw) en absoluut geen slecht of onaardig boek om te lezen.
en ik lees wat dat betreft bijna alles wat ik krijg (soms uit beleefdheid)
maar dit boek met plezier.

Ga een mail sturen naar het adres dat hauptman doorgaf, en dan afwachten maar.

henri
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2005 22:58    Onderwerp: Reageer met quote

Richard schreef:

Ik denk, Aurel, dat je dit niet moet beschouwen als een aanval op de auteur. Is de man te bereiken en zou hij commentaar willen geven? Ik kan hem beloven dat hij alle ruimte krijgt en dat hij beslist niet in een vijandelijke omgeving terecht komt.

Ach, het is het proberen waard. Maar ik doe het zeker niet. Zoals ik zei : dat soort lectuur van algemeen-politieke-tactische-militaire aard en de plaats van WOI in de Europese en wereldgeschiedenis boeit me niet echt. Waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat het niet belangrijk is of interessant voor anderen.

Zal hij overigens bereid zijn op het verzoek in te gaan ? Heeft een prof van zijn kaliber (?) niet andere zorgen om het hoofd ? Ik heb overigens de indruk dat auteurs (zeker professoren) zich nooit op (Britse) discussieforums wagen. (Of zich nooit verwaardigen ...) Of misschien zegt hij wel : je moet maar even naar een van mijn lezingen komen luisteren ..

Maar niettemin : je kan proberen. Al is er op de link niet meteen een e-mailadres van Prof. Strachan te vinden waar hij rechtstreeks bereikt kan worden.

Aurel
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2005 23:05    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel Sercu schreef:
heeft een prof van zijn kaliber (?) niet andere zorgen om het hoofd ?Aurel

Misschien valt dat reuze mee en misschien heeft hij er gewoon lol in. Zou je toch niet eens willen proberen een contact tot stand te brengen?
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2005 23:09    Onderwerp: Reageer met quote

Richard schreef:
Aurel Sercu schreef:
heeft een prof van zijn kaliber (?) niet andere zorgen om het hoofd ?Aurel

Misschien valt dat reuze mee en misschien heeft hij er gewoon lol in. Zou je toch niet eens willen proberen een contact tot stand te brengen?

Echt, Richard, liever niet.
Maar ik kaats de bal terug : waarom doe jij het niet ? Jij kan het toch net zo goed als ik ? En je bent duidelijk 100 x meer gemotiveerd ?

Aurel
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 15 Mei 2005 1:16    Onderwerp: Reageer met quote

Geef me een e-mailadress Aurel en ik zwengel de zaak aan.
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 15 Mei 2005 9:42    Onderwerp: Reageer met quote

Maar Richard toch. Retorische vraag ? Ik ben niet beter geplaatst dan jij om dat te vinden ... Googelen ?

Aurel
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 15 Mei 2005 10:08    Onderwerp: Reageer met quote

Richard schreef:
Geef me een e-mailadress Aurel en ik zwengel de zaak aan.

http://www.politics.ox.ac.uk/about/stafflist.asp?action=show&person=178

Daar kun je hem bereiken, zijn email adress staat wijs genoeg niet zo op internet. Tegen de spam.
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 15 Mei 2005 10:21    Onderwerp: Reageer met quote

Op het Britse Forum heb ik juist gevraagd : mocht iemand een direct e-mail address van Prof. Strachan hebben ...
Misschien komt er een antwoord.
http://1914-1918.invisionzone.com/forums/index.php?s=830685e37df7bdba47f9fa2c484f9a19&showtopic=32268&pid=256513&st=0&#entry256513

Aurel
Naar boven
Henri

BerichtGeplaatst: 15 Mei 2005 22:18    Onderwerp: Reageer met quote

Zojuist heb ik Prof Strachan de vraag gesteld.
zodra er antwoord is meld ik me weer
henri
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2005 12:38    Onderwerp: Reageer met quote

Henri,

Ik neem aan dat je Prof. Strachan gecontacteerd hebt door op "Contact electronically" te klikken op de webpage waarnaar Hauptman linkte ?

Mocht er geen antwoord komen ... Op het Britse Forum heeft vandaag iemand ook een email adres gegeven waar de prof bereikt zou kunnen worden. Of het hetzelfde is weet ik dus niet.

http://1914-1918.invisionzone.com/forums/index.php?s=830685e37df7bdba47f9fa2c484f9a19&showtopic=32268&pid=256513&st=0&#entry256513

Aurel
Naar boven
Henri

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2005 14:15    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel Sercu schreef:
Henri,

Ik neem aan dat je Prof. Strachan gecontacteerd hebt door op "Contact electronically" te klikken op de webpage waarnaar Hauptman linkte ?

Mocht er geen antwoord komen ... Op het Britse Forum heeft vandaag iemand ook een email adres gegeven waar de prof bereikt zou kunnen worden. Of het hetzelfde is weet ik dus niet.

Aurel

Aurel zoals ik je reeds in pb vertelde heb ik zijn directe mailadres gebruikt.

groet
henri
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2005 16:45    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry, Henri.
Nu laat mijn kortetermijngeheugen mij ook al in de steek. Sad
Straks zeg ik nog : "Hew Strachan ? Nog nooit van gehoord !" Smile

Aurel
Naar boven
Henri

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2005 21:50    Onderwerp: Reageer met quote

en tot mijn grote verbazing, met nog meer genoegen kreeg ik zojuist antwoord van Hew Strachan.

Quote:
Thank you for your kind remarks about my book. I did mean what you interpret me to say, but that does not mean that I ignore the loss of life. What I am saying is that the issues in this war were not trivial, that it does not do to describe this (as many have with hindsight) as a European civil war that by implication was unnecessary. I accuse others of using hindsight when looking at this war from the perspective of the Second World War, and as a result finding it about lesser issues. My point is in a sense also hindsight: that to those fighting the First World War the issues seemed just as fundamental (even if they could not yet make that comparison). Thus to many in 1918 (but of course not all) the massive losses seemed as warranted as they would of the later war. I hope I have made myself clearer, but please come back to me if I have not.
yours sincerely
Hew Strachan

ik denk dat het nu wel in een ander perspektief gezien kan worden.

henri
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2005 22:53    Onderwerp: Reageer met quote

Aardige vent! Goed antwoord!
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2005 23:00    Onderwerp: Reageer met quote

En ik heb meteen een link gelegd op het Britse Forum naar bovenstaande posting. Want ook daar was interesse en nieuwsgierigheid naar de interpretatie.

Aurel
Naar boven
Henri

BerichtGeplaatst: 18 Mei 2005 20:15    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel,

dank voor je hulp op het engelse forum.

de laatse zinnen van Hew Strachan staan nu in een duidelijk perspectief, welke ik na daar lang over te nagedacht kan begrijpen en in deze context zelfs kan ondersteunen.
jammer dat hij dit in zijn boek (misschien is het de vertaling) niet duidelijker gemaakt heeft.

inmiddels zijn er nog wat mails heen en weer gegaan, het is een byzonder aardige man die duidelijk en kundig op mijn vragen antwoord gaf. Ondanks het feit dat ik zomaar bij 'hem binnen kom vallen'.

compliments nothing but compliments !!! for Hew Strachan.

voor mij zijn mijn vragen in dit topic beantwoord.
Naar boven
Henri

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2005 20:41    Onderwerp: Reageer met quote

in het engelse forum dat aurel heeft geraadpleegd kom in het Hew Strachan topic de volgende berichtjes tegen

Quote:
"He was the 1st I had heard say that Falkenhayn likely made his explanation for the attack at Verdun after the war"

Paul,

That's interesting. German historians have been asserting that since the late 1920's. There is even a comment concerning that in the official history.

Paul

van twee verschillende pauls trouwens maar klopt het ???

dat Falkenhayn na de oorlog die brief pas geschreven zou hebben ???

henri
Naar boven
Henri

BerichtGeplaatst: 06 Jul 2005 19:59    Onderwerp: Reageer met quote

Henri schreef:
in het engelse forum dat aurel heeft geraadpleegd kom in het Hew Strachan topic de volgende berichtjes tegen

Quote:
"He was the 1st I had heard say that Falkenhayn likely made his explanation for the attack at Verdun after the war"

Paul,

That's interesting. German historians have been asserting that since the late 1920's. There is even a comment concerning that in the official history.

Paul

van twee verschillende pauls trouwens maar klopt het ???

dat Falkenhayn na de oorlog die brief pas geschreven zou hebben ???

henri

wil dit toch nogmaals aankaarten, iemand hier ooit iets van gehoord ????
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: