Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Vliegveld Scheldewindeke

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
abn



Geregistreerd op: 11-12-2005
Berichten: 701

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2007 15:04    Onderwerp: Vliegveld Scheldewindeke Reageer met quote

Uit het topic over de crash van de RVI R34/16
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=8058

komt onderstaande foto, geplaatst door Johan



De witte 'T' centraal in beeld zullen wel de landins- en startbanen zijn. Maar voor de rest staan er nog een aantal dingen op die ik niet kan thuisbrengen.

- Rechts van de weg is ook zo'n witte structuur te zien, hier in de vorm van een plat liggende 'L'. Is dit een tweede, kleinere landingsbaan ?
- Zowel links onderaan als rechts centraal naast de tweede landingsbaan staat een soort patroon op de foto. Wat zou dit kunnen ?
- Links van de landigsbaan is er een vertrappelde (?) zone te zien. De parking ?

groeten,

bert.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12476
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2007 20:05    Onderwerp: Reageer met quote

Voor wat de eerste vraag betreft, geen tweede landingsbaan maar een verhard gedeelte van het vliegveld nabij de hangars aldaar. Toestellen waren vaak te zwaar om normaal te kunnen landen en opstijgen, soms ook voor te taxiën.

Het deel linksboven doet me denken aan een eerste poging tot verharding vanhet vliegveld die men daar probeerde en die waarschijnlijk verkeerd uitdraaide.

Wat die strepen nu precies betekenen, moet ik bekennen dat ik ook geen flauw idee heb...
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kleine Vuurkruiser



Geregistreerd op: 3-12-2006
Berichten: 2176

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2007 20:14    Onderwerp: Reageer met quote

Dus... aan die witte strook(rechts van de foto) waren de hangaars, waar we nu nog de resten van kunnen zien? Zo kunnen we ons goed orienteren

Indien ik fout zit, is het mogelijk die resten op de luchtfoto aan te duiden, evenals het kasteel?

Merci...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12476
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2007 11:14    Onderwerp: Reageer met quote

Kasteel is niet te zien op de foto. Ook de resten van de hangar niet... Maak ik seffens duidelijk.

Detail 1



Detail 2




Straat bovenaan foto detail 2 is de Langemunte.
Rechts bemerk je een dreef, die is er nog steeds, weet wel de naam niet meer. Rechterkant van foto is richting Scheldewindeke.
De structuur staat er net niet op want die zou net boven de rechterhoek van de foto moeten liggen...
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jempie



Geregistreerd op: 19-9-2005
Berichten: 404
Woonplaats: Brugge-België

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2007 16:11    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo!

Voor zover ik me derelijke foto's herinner zijn die strepen veroorzaakt door "drainagekanalen" ? In drassige gronden maakte men voren, achteraf dichtgegooid natuurlijk met aarde, waarin drainagebuizen werden gelegd om het water af te voeren?

groeten,

jempie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12476
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2007 17:30    Onderwerp: Reageer met quote

Jempie,

Dat zou inderdaad de reden kunnen zijn ! Was een chronisch probleem op de meeste vliegvelden indertijd !
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Patrick Mestdag
Moderator


Geregistreerd op: 30-5-2005
Berichten: 5574
Woonplaats: De Pinte

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2007 17:33    Onderwerp: Reageer met quote

Effe in mijne vlieger gestapt maar twas nogal een beetje regenachtig vandaag ,
was in de buurt maar de foto was niet goed wazig
voor wie verder wil vliegen en het beter vinden kan dan ikke
Vliegtuig staat klaar met draaiende motor aan U Smile

@+
Patrick
_________________
Verdun ….papperlapapp! Louis Fernand Celine
Ein Schlachten war’s, nicht eine Schlacht zu nennen“ Ernst Junger .
Oublier c'est trahir ! marechal Foch
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12476
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2007 17:51    Onderwerp: Reageer met quote

Thanks Patrick ! Schitterend idee ! Hier komen ze !



Mijn beschrijving was dus wel mis, je moet niet rechtsaf voorbij de structuur maar er net voor ! De restanten van de hangar zijn te zien in het midden onderaan.
Bovenaan de resten van het Blauw kasteel.



Luchtfoto van de fundamenten meer in detail



Luchtfoto van de locatie van het kasteel
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12476
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2007 17:58    Onderwerp: Reageer met quote

Vliegveld


_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12476
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2007 18:03    Onderwerp: Reageer met quote

Heb de boel kunnen ontleden, structuur staat wel op de luchtfoto ! Lange Munte liep recht door het vliegveld zelf !


Dit is de structuur, deze hangar, met links ervan de Lange Munte !


_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12476
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2007 18:13    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk en vergelijk even deze hoeves





Nog bijna volledig identiek !
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12476
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2007 20:24    Onderwerp: Reageer met quote





Dit moet de orientatie wat duidelijker maken...
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Merlijn



Geregistreerd op: 18-2-2005
Berichten: 11533

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2007 20:46    Onderwerp: Reageer met quote

Even wat geshopt

Ik denk dat dit wel een beetje moet klopen zo.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Merlijn



Geregistreerd op: 18-2-2005
Berichten: 11533

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2007 20:48    Onderwerp: Reageer met quote

Met iets minder vervaaging

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12476
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2007 20:49    Onderwerp: Reageer met quote

Jep dat is het !!!!! Prachtig ! Bedankt Merlijn !


_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Merlijn



Geregistreerd op: 18-2-2005
Berichten: 11533

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2007 20:49    Onderwerp: Reageer met quote

Oke
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kleine Vuurkruiser



Geregistreerd op: 3-12-2006
Berichten: 2176

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2007 20:52    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad.
Al bijna dertig jaar dacht ik dat het vliegveld aan de andere zijde van de Lange Munte lag. Weer iets dat we weten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kleine Vuurkruiser



Geregistreerd op: 3-12-2006
Berichten: 2176

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2007 12:41    Onderwerp: Reageer met quote

Het vliegveld ingetekend op de orthofoto:


Opmerking: de Schaperstraat is het verlengde van de Hauwsestraat.

Het vliegveld in de ruimere omgeving:
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12476
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2007 20:18    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi, mysterie helemaal ontrafeld ! Cool
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Richard



Geregistreerd op: 3-2-2005
Berichten: 13329

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2007 20:25    Onderwerp: Reageer met quote

Écht leuk om dit te volgen. Toptopic! Vooral Merlijn maakte het me ineens duidelijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Windeke



Geregistreerd op: 26-2-2007
Berichten: 3
Woonplaats: Scheldewindeke

BerichtGeplaatst: 27 Feb 2007 23:59    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad, eigenlijk wel leuk om de verwijzingen naar het vliegveld van Scheldewindeke er op na te lezen. Toch misschien een kleine toevoeging. Het kasteel als dusdanig staat er niet meer, dit werd afgebroken. Wat er nog wel resteert zijn de stallingen. De Duitse officieren situeerden zich vaak op het kasteel.

Eigenlijk waren er zowel hangars aan de linkerzijde van de Lange Munte, als aan de rechterzijde van de Lange Munte. Deze aan de linkerzijde waren ook deels in ijzer opgetrokken. Deze aan de rechterzijde voornamelijk in hout, voornamelijk de kleinere vliegtuigen huisvestend.

Er liep ook een bevoorradingsspoorlijn tot het station "Balegem Dorp". Het spoor liep zelfs deels over de grond van mijn grootouders wier huis op zo'n 500m van de nog zichtbare loodsresten stond.

Om de paar honderd meter bewaakten wachters de spoorlijn om sabotage te voorkomen. Die spoorlijn passeerde zowat naast het bos dat je vanuit de Spiegeldries-straat kan zien. Precies in dat bos gebeurde het ooit dat een paar Staaken R.VI-toestellen bij hevige mist verzeilden in de boomtoppen. Ik werd ooit verteld dat in minstens één van de toestellen zich nog ontploffingen voor deden van niet afgegooide bommen. Een paar buren zagen er hoe menselijke resten zich soms nog in de boomtakken bevonden. Ook waren er vaak mechanische mankementen aan deze toestellen.

In de eerste wereldoorlog was dit wellicht het grootste Duitse vliegveld (voor zover met een startpiste in beton) in België.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12476
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 02 Mrt 2007 11:30    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt, dit gebeurde allemaal op 9 mei 1918, een stukje uit onze teksten van ons boek over de begraafplaatsen (Vladslo in dit geval) :

9th May 1918 - RFA 501
This seems to have been a black day for the unit. The thing is that all these losses were not due to enemy action, but due to landings in the fog at Scheldewindeke ! The Staaken’s RVI 26, 29 and 32 all crashed upon their return of a bombing raid on Dunkirk and Calais. According to Gros and Hadow again 6 members of the unit died in this, however, it seems that the losses were higher then that. Next to Brös(ch)ke also Oblander and Grüneberg died on the 9th while Lothar, Landwehrmann, Langner and also Gefreiter Paul Schnigge died on the 10th. Schnigge is the only one who is not buried here. So that makes it already seven, and we suspect that Scheerer is the one that we found back that died of his wounds, which makes it 8 killed. Scheerer is also buried here.


Nog even over het kasteel, waren die gronden niet aangekocht door een buitenlandse investeringsgroep die plannen heeft om het opnieuw te bouwen ? Of gaat dit niet meer door... ?
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Windeke



Geregistreerd op: 26-2-2007
Berichten: 3
Woonplaats: Scheldewindeke

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2007 3:22    Onderwerp: Reageer met quote

Wel, ik hoorde ook al een tijdje van de plannen om het blauw kasteel opnieuw op te bouwen. Maar, het blijft vrij stil daarrond. En als het heropgebouwd wordt, dan zou, volgens wat ik vernam, het nieuwe gebouw een verdieping minder tellen dan het vroegere kasteel.

In het bos waar de toestellen neerstortten is er ook in WO II tamelijk wat activiteit geweest. De Duitsers poogden van daaruit te vuren op Tielt (maar de projectielen haalden Tielt niet).

Grappig was ook wel dat bij een recente rondleiding door het bos door een woudmeester verteld werd dat de aarden ophogingen aan de rand van het bos mss wel eeuwen oud waren. Nope dus, ze waren tot loophoogte opgetrokken door de Duitsers om zo hun geschut minder zichtbaar te maken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
piet dhanens



Geregistreerd op: 15-3-2007
Berichten: 28
Woonplaats: Gent

BerichtGeplaatst: 09 Apr 2007 14:18    Onderwerp: Reageer met quote

Scheldewindeke vliegplein.

De strepen voor de hangar wijzen erop dat er "kannebuizen" waren ingegraven voor drainage.
Bij de steenweg en links van de dreef: "Eiserne Halle".met parkeervloer.
De losplaats voor de aanvoer langs de spoorlijn lag langs de steenweg.
Er was ook een smalspoorweg ten zuiden van de steenweg dat afboog zowel naar de grote hangar als naar de barakken en de loods op de zuidelijke rand van het vliegplein ( fijne lijn op de luchtfoto)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12476
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 15 Aug 2007 17:19    Onderwerp: Reageer met quote



Crash van 9 mei 1918. Weet iemand om welk toestel het gaat van de drie ?
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
etappe gent



Geregistreerd op: 30-5-2007
Berichten: 1003
Woonplaats: Gent

BerichtGeplaatst: 15 Aug 2007 17:32    Onderwerp: Reageer met quote

slechte herineringen aan het vliegveld. Samen met copain Marco (Regulus zal hem wel kennen) aan het rondrijden en op de veldweg die het vliegveld in 2 snijdt, in panne gevallen. Ik kon nog doorbollen naar de hoofdweg tussen vliegveld en veld met hangars. Mad

Kon niet meer verleggen. Ik ben geen mechanieker, maar vond toch het probleem. Een soort van overbrenging naar de motor was losgekomen . Daar stond ik dan samen met Marco in een immens onweer.

De boer van naast het kasteel heeft mij dan gesleept tot op zijn erf en vandaar werd ik dan getakeld naar huis.

De kosten van het stuk dat kapot was : 2.5 euro. Ongelooflijk een ganse machine die stil valt door een klein stukje van 2.5 euro.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12476
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 15 Aug 2007 17:43    Onderwerp: Reageer met quote

BTW hoe is het nog met Marco ? Nog steeds plannen voor een locatie om zijn verzameling in onder te brengen ?
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
etappe gent



Geregistreerd op: 30-5-2007
Berichten: 1003
Woonplaats: Gent

BerichtGeplaatst: 15 Aug 2007 17:48    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag op schok in het ieperse met hem.

Ben helemaal verbrand van de zon. speechless Bemerkte het bij aok4 thuis dat ik rood aan het komen was.

De verzameling bij M is iets levends. De ene keer is het het één en de andere keer zijn het andere dingen met leiddraad luchtvaart.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kleine Vuurkruiser



Geregistreerd op: 3-12-2006
Berichten: 2176

BerichtGeplaatst: 16 Aug 2007 19:56    Onderwerp: Reageer met quote

Regulus 1 @ 15 Aug 2007 18:19 schreef:


Crash van 9 mei 1918. Weet iemand om welk toestel het gaat van de drie ?


Ja.... ik weet het en ook hoe het crashte puh Evil Evil
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12476
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 16 Aug 2007 21:26    Onderwerp: Reageer met quote

Proficiat ! Smile
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kleine Vuurkruiser



Geregistreerd op: 3-12-2006
Berichten: 2176

BerichtGeplaatst: 16 Aug 2007 22:27    Onderwerp: Reageer met quote

Laughing de info post ik morgen wel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kleine Vuurkruiser



Geregistreerd op: 3-12-2006
Berichten: 2176

BerichtGeplaatst: 17 Aug 2007 16:59    Onderwerp: Reageer met quote

Wie van de drie? Het is wie van de VIER!!!

Op de foto is het wrak van de RVI 29/16 te zien.

Het verhaal:
Op donderdag 9 mei 1918 zouden 4 “Riesenflugzeuge” vanaf hun basis te Scheldewindeke een bombardementsvlucht uitvoeren op de havenstad Dover.
Om 22 uur werd het startsein gegeven. De zware toestellen kwamen los van de grond en zetten koers in de richting van Brugge en Oostende.

Zekere tijd later berichtten de Duitse weerstations aan alle Marine- en Luchtvaarthoofdkwartieren dat de weersomstandigheden boven het kanaal plots zwaar verslechterden. Via de boordradio kreeg de formatie opdracht de vluchtroute te wijzigen. Calais en Duinkerken werd het nieuwe aanvalsdoel. Wat later werd de opdracht volledig geannuleerd en kreeg de bemanning van de toestellen het bevel onmiddellijk terug te keren.

Ondertussen hadden de “R 32” en “R 39” hun dodelijke vracht reeds boven Duinkerken gedropt. Daar de twee andere toestellen al vrij dicht bij Calais genaderd waren gingen deze door met hun opdracht.

Rond 1 uur ’s nachts waren de “R 32” en “R 39” terug boven hun basis te Scheldewindeke. Het vliegveld en de omgeving was echter toegedekt met een dikke mistbank. Aan de boordcommandanten werd via de radio het bericht overgemaakt dat er in Brussel een helder zicht was. In Evere bevond zich een uitwijkbasis voor deze vliegtuigen. Maar de vliegeniers hadden er reeds meer dan 3 uur vliegen op zitten en zouden toch proberen op hun eigen vliegveld te landen.

De “R 32” had al verschillende pogingen ondernomen om te landen. Telkens mislukte de landing omdat de landingsbaan onvoldoende zichtbaar was.
Bij een nieuwe poging werd de grote machine zichtbaar voor het grondpersoneel. Het vliegtuig zat in de goede richting, maar wel veel te laag. Nog voor dat het aan het vliegveld was werd een rij bomen geraakt. Het vliegtuig sloeg te pletter en explodeerde met een geweldige knal als gevolg van een niet-afgeworpen bom. Het vliegtuig was volledig vernield, bijna alle bemanningsleden kwamen om.

De “R 39” had meer geluk. Bij de eerste landingspoging werd het toestel feilloos aan de grond gezet.

Ongeveer een half uur later waren ook de “R 26” en “R 29” terug van hun opdracht. De mist was er ondertussen nog dichter geworden…
Deze vliegeniers kregen de boodschap dat landen uitgesloten was en dat er goede zichtbaarheid was te Gistel.
Om 01.50 uur kwam het bevel: “Landen in Gistel…desnoods springen met parachutes”.

Tegen beter weten in probeerden ook deze toestellen, totaal blind, te landen op het vliegveld van Scheldewindeke.

De “R 26” was de eerste die een poging ondernam. Het toestel sloeg te pletter, slechts één bemanningslid overleefde de crash.

Ook de “R 29” volhardde en probeerde te landen. Eerst lukte het niet om de landingsbaan te vinden. Maar dan hadden de piloten de bakens in zicht. Onmiddellijk poogden zij het toestel aan de grond te zetten. De landingswielen van het toestel raakten evenwel vast in plots opdoemende bomenkruinen, zodat het toestel naar beneden smakte.
De vlugge reactie van de piloot zorgde ervoor dat er nog verschillende bemanningsleden levend uit de brokstukken kwamen. De piloot zo nog voor de crash de hoofdschakelaar van de elektriciteit af gezet hebben.

Pittig detail: de “R 29” was amper 6 dagen in dienst bij de “Riesenflugzeug Abteilung 501”
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kleine Vuurkruiser



Geregistreerd op: 3-12-2006
Berichten: 2176

BerichtGeplaatst: 17 Aug 2007 18:28    Onderwerp: Reageer met quote

Oeps bron vergeten: niet nader gespecifieerde tekst "De reuzenvliegtuigen te Scheldewindeke" van Jacques De Vos.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12476
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 19 Aug 2007 21:26    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi, heel mooi ! Thanks ! Cool
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mercatus



Geregistreerd op: 31-10-2007
Berichten: 1666
Woonplaats: Denderend Aalst

BerichtGeplaatst: 21 Apr 2009 9:24    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag ontvangen, 4 foto's vermoedelijk beelden van Rfa 501 Scheldewindeke. Kan er iemand dit bevestigen ?


in potlood op de rug: moorsele RFA 501 Scheldewindeke Abreissen von bombardiertes Halle 1916


RFA 501 Fuhrpark 1916


moorsele RFA 501 Scheldewindeke 1916 Montagehalle


Zerbomtes Auto der Behelfs K.K. 1916 RFA 501 Moorsele

Ik ben zo goed als zeker dat Moorsele moet zijn Moortsele. Heeft er iemand meer informatie over deze foto's ?

mvg. mercatus Wink
_________________
Ik zoek alles i.v.m. de stad Aalst (B-9300) en zijn bevolking tijdens Wereldoorlog I (1914-1918)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
piet dhanens



Geregistreerd op: 15-3-2007
Berichten: 28
Woonplaats: Gent

BerichtGeplaatst: 09 Dec 2011 15:12    Onderwerp: Scheldewindeke - foto's Moorsele Reageer met quote

De foto's dateren van 1916 maar de aanleg van het vliegplein van Scheldewindeke dateerde van eind 1917 om pas in maart 1918 operationeel te zijn. Kan dus zeker niet op Scheldewindeke genomen zijn?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
walter101954



Geregistreerd op: 26-12-2011
Berichten: 94
Woonplaats: Aalst

BerichtGeplaatst: 06 Apr 2012 19:18    Onderwerp: Vliegtuigcrash Reageer met quote

Weet iemand iets over de zin die ik in een dagboek uit WOI vind: "14 febr 1918 : Eenen vlieger gevallen aan 't hof te Paepegem; het volk stroomt er naar toe van alle kanten" Het Hof te Paepegem ligt aan de Gentse Steenweg in het gehucht Papegem nu bij Lede; in WOI bij Vlierzele (nu St-Lievens-Houtem).
Men kan ook contact nemen via " deswaefwalter@gmail.com "


Kleine Vuurkruiser @ 17 Aug 2007 16:59 schreef:
Wie van de drie? Het is wie van de VIER!!!

Op de foto is het wrak van de RVI 29/16 te zien.

Het verhaal:
Op donderdag 9 mei 1918 zouden 4 “Riesenflugzeuge” vanaf hun basis te Scheldewindeke een bombardementsvlucht uitvoeren op de havenstad Dover.
Om 22 uur werd het startsein gegeven. De zware toestellen kwamen los van de grond en zetten koers in de richting van Brugge en Oostende.

Zekere tijd later berichtten de Duitse weerstations aan alle Marine- en Luchtvaarthoofdkwartieren dat de weersomstandigheden boven het kanaal plots zwaar verslechterden. Via de boordradio kreeg de formatie opdracht de vluchtroute te wijzigen. Calais en Duinkerken werd het nieuwe aanvalsdoel. Wat later werd de opdracht volledig geannuleerd en kreeg de bemanning van de toestellen het bevel onmiddellijk terug te keren.

Ondertussen hadden de “R 32” en “R 39” hun dodelijke vracht reeds boven Duinkerken gedropt. Daar de twee andere toestellen al vrij dicht bij Calais genaderd waren gingen deze door met hun opdracht.

Rond 1 uur ’s nachts waren de “R 32” en “R 39” terug boven hun basis te Scheldewindeke. Het vliegveld en de omgeving was echter toegedekt met een dikke mistbank. Aan de boordcommandanten werd via de radio het bericht overgemaakt dat er in Brussel een helder zicht was. In Evere bevond zich een uitwijkbasis voor deze vliegtuigen. Maar de vliegeniers hadden er reeds meer dan 3 uur vliegen op zitten en zouden toch proberen op hun eigen vliegveld te landen.

De “R 32” had al verschillende pogingen ondernomen om te landen. Telkens mislukte de landing omdat de landingsbaan onvoldoende zichtbaar was.
Bij een nieuwe poging werd de grote machine zichtbaar voor het grondpersoneel. Het vliegtuig zat in de goede richting, maar wel veel te laag. Nog voor dat het aan het vliegveld was werd een rij bomen geraakt. Het vliegtuig sloeg te pletter en explodeerde met een geweldige knal als gevolg van een niet-afgeworpen bom. Het vliegtuig was volledig vernield, bijna alle bemanningsleden kwamen om.

De “R 39” had meer geluk. Bij de eerste landingspoging werd het toestel feilloos aan de grond gezet.

Ongeveer een half uur later waren ook de “R 26” en “R 29” terug van hun opdracht. De mist was er ondertussen nog dichter geworden…
Deze vliegeniers kregen de boodschap dat landen uitgesloten was en dat er goede zichtbaarheid was te Gistel.
Om 01.50 uur kwam het bevel: “Landen in Gistel…desnoods springen met parachutes”.

Tegen beter weten in probeerden ook deze toestellen, totaal blind, te landen op het vliegveld van Scheldewindeke.

De “R 26” was de eerste die een poging ondernam. Het toestel sloeg te pletter, slechts één bemanningslid overleefde de crash.

Ook de “R 29” volhardde en probeerde te landen. Eerst lukte het niet om de landingsbaan te vinden. Maar dan hadden de piloten de bakens in zicht. Onmiddellijk poogden zij het toestel aan de grond te zetten. De landingswielen van het toestel raakten evenwel vast in plots opdoemende bomenkruinen, zodat het toestel naar beneden smakte.
De vlugge reactie van de piloot zorgde ervoor dat er nog verschillende bemanningsleden levend uit de brokstukken kwamen. De piloot zo nog voor de crash de hoofdschakelaar van de elektriciteit af gezet hebben.

Pittig detail: de “R 29” was amper 6 dagen in dienst bij de “Riesenflugzeug Abteilung 501”
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group