Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Vliegveld te Lemberge / Gontrode
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kleine Vuurkruiser



Geregistreerd op: 3-12-2006
Berichten: 2178

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2007 14:30    Onderwerp: Vliegveld te Lemberge / Gontrode Reageer met quote

Op het grondgebied van Merelbeke (Lemberge) en Gontrode (dit zijn vermoedelijk de gronden die momenteel ingenomen zijn door de proefstations van het Ministerie van Landbouw) bouwden de Duisters al in 1914 een grote loods voor het stallen van hun vliegtuigen en zeppelins. Er is ook sprake van een “vaste luchtbal”, die omwille van zijn vorm door de lokale bevolking de bijnaam “’t verken” kreeg.

De loods was 180 meter lang, 86 meter breed en 49 meter hoog.
De loods werd opgetrokken in metalen profielen. Vooral van de spoorstaven van de spoorweg Brussel-Gent zouden een dankbaar bouwmateriaal geweest zijn.

In het begin werden er 3 zeppelins opgeborgen, later zouden het vooral vliegtuigen geweest zijn.

Deze loods werd verschillende malen het doelwit van Geallieerde bommenwerpers. Hierbij deelde de omgeving mee in de klappen. Er vielen verschillende burgerslachtoffers. Op 30 september 1917 werd de school van Lemberge getroffen door een bom, die gelukkig niet tot ontploffing kwam.

De Duitsers hebben de loods bij hun terugtocht opgeblazen.


Het vliegveld van Scheldewindeke ligt op goede boogscheut van deze plaats.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2007 14:44    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb straks bezoek, maar heb nog het één en ander liggen over dit vliegveld die onder andere gebruikt werd door Kagohl III ofte het Englandgeschwader...

Met een uurtje of zo ben ik terug...
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Patrick Mestdag
Moderator


Geregistreerd op: 30-5-2005
Berichten: 5470
Woonplaats: De Pinte

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2007 14:47    Onderwerp: Reageer met quote

Ondertussen terwijl Johan zijn koffie drinkt en zijn taartje verorbert
heeft ie ooit in het topic raad een plaatje twee foto's van de
overblijfselen van het vliegveld te Scheldewindeke geplaatst .

Hier heb je ze





@+
Patrick
_________________
Verdun ….papperlapapp! Louis Fernand Celine
Ein Schlachten war’s, nicht eine Schlacht zu nennen“ Ernst Junger .
Oublier c'est trahir ! marechal Foch
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2007 16:00    Onderwerp: Reageer met quote

Niets koffie of taartje hoor, was zakelijke afspraak...

Beide foto's zijn van vliegveld Scheldewindeke, een meer uitgebreid aantal kan je vinden onder WO I in het nieuws over de crash te Poelkapelle van een Zeppelin-Staaken RVI.

Bon nu ga ik even achter Gontrode aan...
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2007 16:09    Onderwerp: Reageer met quote

Stukje uit mijn boek in wording :

The new Kagohl 3

This unit would become best known as the Englandgeschwader. This has everything to do with the fact that the unit was created especially to bomb England, an operation which was kept top secret and known under the code name Turkencreuz or Turk’s Cross. London was to be the main target.
March 1917 the first Gotha GIV’s seem to arrive at Gistel aerodrome for preparation of launching bombing attacks on London, which was originally an idea of Major Wilhelm Siegert.
The fact that the unit was formed at Gistel had to do with the fact that the 4 aerodromes for Kagohl 3 were not yet ready. Melle-Gontrode and Sint-Denijs-Westrem were only ready in April and Mariakerke and Oostakker only in July 1917.

Dat de Geallieerden de boel in de gaten hielden toont dit oorbeeld van een aanval :

28 July 1917
Attack by 55 Squadron on the Melle aerodrome. British sources claim that 30 German soldiers were killed. If this was indeed the case it did not concern any personnel from Kagohl III.

Een deel van de tekst van 12 augustus 1917 na een raid op Engeland :

One of the crashes at Gontrode airfield was the Kasta 15 Gotha of pilot Unteroff. Kurt Delang, observer Lt. Paul Döge and gunner Vizefeldwebel Paul Ruhl who suffered a broken leg when he jumped out of the Gotha just before it touched down, afraid as he was that it would burn down.
The crash was due to the fact that during landing they were avoiding another plane and just some time before the real landing, completely ran out of fuel.
This crew also claimed one plane, which seems to have been attacking them constantly from the east coast of England and which finally was hit, flames were bursting out of it, and it was leaving a trail of black smoke, until it finally plunged into the North Sea.

If the plane was plunging in the North Sea is another question however, two British planes did get into trouble. A Sopwith Camel B3798 from Eastchurch was shot up by a Gotha off kent and was forced to land, while the pilot, Flight Comm. AF Bettington, was OK. Antoher Sopwith Camel was attacking a Gotha when his guns jammed and ended up being shot in the engine. N6333 from Manston, piloted by Flight Lt. AA Wallis probably was the victim of the Döge crew.

Dit is eenheel klein voorproevertje van wat het boek aan het worden is...

Wat Gontrode betreft, ik denk dat je van deze pagina wel zal smullen :

http://www.angelfire.com/hi5/tgenth/gotha/GothaGIVe.htm#p2e
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kleine Vuurkruiser



Geregistreerd op: 3-12-2006
Berichten: 2178

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2007 19:00    Onderwerp: Reageer met quote

Weet je soms waar het vliegveld exact lag? Luchtfoto of zoiets?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2007 20:17    Onderwerp: Reageer met quote



Dit is het enige die ik er van heb voor het ogenblik...

Bron : Piet DHANENS, waarvoor mijn dank !
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/


Laatst aangepast door Regulus 1 op 07 Mrt 2007 20:17, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2007 20:22    Onderwerp: Reageer met quote

Dus langs de Geraardsbergensesteenweg blijkbaar....
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kleine Vuurkruiser



Geregistreerd op: 3-12-2006
Berichten: 2178

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2007 20:28    Onderwerp: Reageer met quote

Twee vraagjes:
- die naam uiterst rechts is dat Geraardbergsesteenweg?
- die schuine pijl onderaan iets links van het midden bij "Gemeente Gontrode" is dat een noordpijl?

Zo ja, denk ik deze namiddag een foto van de juiste plaats genomen te hebben.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2007 22:02    Onderwerp: Reageer met quote

Op beide vragen moet ik JA antwoorden ! Ben nu natuurlijk ook weer curieus naar die foto ! Smile
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kleine Vuurkruiser



Geregistreerd op: 3-12-2006
Berichten: 2178

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2007 9:27    Onderwerp: Reageer met quote

Geduld is een schone deugd!

Hier dan een foto. Eén groot open veld in gebruik van het Ministerie van Landbouw.
In het midden van de foto, aan de horizon is het dorp van Gontrode met de kerk.
Het domein is nog heel wat groter, maar de rest is volgebouwd met burelen (halve kazernes) en landbouwloodsen.

De richting van de foto is in ieder geval correct. Maar door het zien van de foto's op de website heb ik wel mijn twijfels of ik nu op de weg in het midden van het kaartje stond; of op de weg bovenaan de kaart.
Mijn gevoel zou zeggen middenste weg, maar dan zouden de start/landingsbanen tegen een bos liggen wat mij niet logisch lijkt. Evenwel staat er op de website een foto met een bos in de achtergrond van een hangaar.
Volgens mij stond ik dus eerder op de weg bovenaan de kaart.
Plaats van de foto: Scheldeweg Melle - op de grensscheiding met Lemberge (Merelbeke)



Laatst aangepast door Kleine Vuurkruiser op 22 Jan 2007 13:52, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2007 10:36    Onderwerp: Reageer met quote

Ben benieuwd, dat zou wel heel leuk nieuws zijn als we dat kunnen terugvinden !
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2007 10:50    Onderwerp: Reageer met quote



Kasteel Pijcke hedentendage



Foto van Staffel 13 uit de verzameling Thomas Genth
http://www.angelfire.com/hi5/tgenth/gotha/STAFFEL13.jpg#staff13



Detail uit mijn verzameling, echter bekend als Kasta 28B, mogelijks gaat het hier om een bezoeker van deze eenheid aan Kasta 13...


Kasteel Pijcke komt toch wel heel dichtbij...
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/


Laatst aangepast door Regulus 1 op 08 Jan 2007 14:43, in toaal 3 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kleine Vuurkruiser



Geregistreerd op: 3-12-2006
Berichten: 2178

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2007 12:57    Onderwerp: Reageer met quote

Is het mogelijk om de legende rechtsonderaan de kaart wat te verduidelijken? Deze is momenteel niet te lezen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2007 14:21    Onderwerp: Reageer met quote

Spoorweg
Wegen
Bestaande gebouwen
Installaties vliegveld

Rest kan ik ook niet lezen, de scan die ik heb is even goed of slecht als deze die ik hier plaatste...
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2007 14:29    Onderwerp: Reageer met quote

Even de foto opnieuw gecheckt, Kasta 13 met een bezoeker van Kasta 28B.
Rechts vooraan zittend is Adolph Genth, in het midden ietwat alleenstaand en leunend op de bank is Oblt. Martin Fiebig, de WO II General der Luftwaffe, toen staffelfuhrer.
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2007 14:53    Onderwerp: Reageer met quote

Heb zelfs de identificatie van de ganse groep :

Leutnant Erich Schwieder(P), Leutnant Radke (P)(verdeckt hinten), Leutnant Scharffenberg (P),
Helbing, Schulte, Oberleutnant Martin Fiebig (P)(CO), Oberleutnant Helmuth von Zahntier (O),
Leutnant Karl Winsloe (O), ?, Leutnant Imanuel Braun (O).

zittend van rechts naar links:
Leutnant Adolf Genth (O), Leutnant Alex (P), Leutnant Roland Raulfs (O),
Leutnant Werner Stöhr (P)(technische officier).

o = observer, p = pilot, co = commanding officer
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jempie



Geregistreerd op: 19-9-2005
Berichten: 402
Woonplaats: Brugge-België

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2007 16:05    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo!

Het "Verken" was een kabelballon welke op grondgebied Lemberge (omgeving van de windmolen) werd opgelaten als baken voor de zeppelin welke daar gestationeerd was.

Op de tekeing stat die zeppelinloods +/- op de juiste plaats getekend.
De richting ervan , kan zijn dat die wat meer rechts hoger kwam.
De zeppelinloodsen waren zo gericht dat de langsas ervan zuidwest/noordoost was gericht.

De onderste loods was wellicht voor de kabelballon in op te begen ?

Men heeft er soms over dat te St-Denijs-Westrem (richting Mariakerke ?)
onmiddellijk na de bouw van een "zeppelinloods" deze werd gebombardeerd. Evenwel ben ik ervan overtuigd dat het hier om een loods voor een kabelballon ging!

De linkerzijde van de kaart waar het vliegveld was, links van de zeppelin,loods is inderdaad nu ingenomen door die bewuste proefvelden en gebouwen voor het landbouwinstituut.

Op een hedendaagse stafkaart kan men echter nog makkelijk de contouren van het terrein natekenen!

Waar de loods stond moeten volgens mij nog enkele kleine overblijfselen ervan te vinden zijn. aan de linkervoorzijde ervan!

Op de huidige stafkaart staan daar nog twee kleine vierkante blokjes getekend! Wat die waren weet ik niet...bunkertjes of overblijfselen van
de funderingen van de loods?

Ze de afstand tussen beide stemmen ongeveer overeen met de breedte van de voorzijde of iets groter van de loods!

De sporen van het vliegterrein sloten aan op een (nog steeds bstaande) spoorweg rechts van Gontrode die ongeveer van zuid naar noord liep (zowat evenwijdig met die Geraardbergse steenweg!)

De aansluitng op deze spoorweg lag boven het huidige Gontrode (ten noorden!)

Gelet er geen gasvoorszieningsstation was bijgebouwd te Gontrode werd de voorziening het benodigde watrestofgas o.a langs deze spoorweg in stalen flessen naar de loods gevoerd. Ook uiteraard andere benodigdheden zoals munitie, proviand en dergelijke.

De zeppelinloods werd nooit door méér dan één zeppelin tegelijk gebruikt...na het neerhalen van de LZ 37 door Warneford boven Gontrode, besliste men om er geen zeppelins meer in te stationeren.
(Samen met Evere-Haren en St-Agatha-Berchem en Etterbeek waar er ook zeppelinloodsen waren, alsook te Maubeuge (Frankrijk een 15 tal km van Mons dacht ik gelegen)) werden er geen meer gestationeerd. De reden was dus dat die binnen het bereik van de gealliëerde vliegtuigen lagen en gebombardeerd werden!
Ze werden wel nog voor noodgevallen ter beschikking van zeppelins behouden ("Notbelegung" heette dat toen) maar voor zover ik het kon nagaan is er nooit één daarvan gebruik gemaakt of kunnen gebruik maken!

Men gebruikte nog slechts de zeppelinbasis van Namen (tot ergens mei 1917) , waar er drie zeppelinloodsen gebouwd waren.
Van Namen bestaat een mooi grondplan (1919 opgemaakt) , welke men teruggevonden heeft tussen de documenten die men enkele jaren geleden terug heeft bekomen vanuit Rusland!
Het is zo dat de Belgische legerleiding kort na WOI ,de mogelijkheid overwoog om de tereinen te onteigenen en van deze basis een miltair vliegplein te maken. Het plan, werd evenwel afgevoerd.
Deze zeppelinloodsen moeten dan ergens voraan in de twintiger jaren afgebroken zijn. De betonnen funderingen ervan liggen er nog steeds.
(Cognelée-Namur)


groeten,

Jempie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Patrick Mestdag
Moderator


Geregistreerd op: 30-5-2005
Berichten: 5470
Woonplaats: De Pinte

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2007 17:32    Onderwerp: Reageer met quote

Effe in mijne vlieger gestapt maar twas nogal een beetje regenachtig vandaag ,
was in de buurt maar de foto was niet goed wazig
voor wie verder wil vliegen en het beter vinden kan dan ikke
Vliegtuig staat klaar met draaiende motor aan U Smile

@+
Patrick
_________________
Verdun ….papperlapapp! Louis Fernand Celine
Ein Schlachten war’s, nicht eine Schlacht zu nennen“ Ernst Junger .
Oublier c'est trahir ! marechal Foch


Laatst aangepast door Patrick Mestdag op 08 Jan 2007 17:36, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2007 17:36    Onderwerp: Reageer met quote

Even ter aanvulling, luchtfoto van St Denijs Westrem :


_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2007 17:40    Onderwerp: Reageer met quote

Nog een luchtfoto maar van veel lager genomen :



En de betreffende hangar :



De officieren van Kagohl III vertoefden er ook weer in een kasteel, de Grand Noble deze keer in De Pinte


_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/


Laatst aangepast door Regulus 1 op 08 Jan 2007 21:24, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kleine Vuurkruiser



Geregistreerd op: 3-12-2006
Berichten: 2178

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2007 20:57    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb zopas vlug het plannetje eens op een orthofotoplan overgebracht. Wat blijkt? Ik heb gisteren zonder het te beseffen die foto genomen knal aan de voet van een startbaan en in het verlengde ervan.
Ook de wegenstructuur van het kaartje klopt nog met de bestaande wegenis.

De pijl op het plannetje geeft de plaats en richting van de foto aan.

De bijgewerkte orthofoto zal voor morgen zijn.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2007 21:25    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtig !
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kleine Vuurkruiser



Geregistreerd op: 3-12-2006
Berichten: 2178

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2007 15:52    Onderwerp: Reageer met quote

Hier dan de juiste situering van het vliegveld en de accomodatie:



een iets ruimere oriëntering:



Ook kasteel Pijke is op dit kaartje terug te vinden, iets boven het vliegveld.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kleine Vuurkruiser



Geregistreerd op: 3-12-2006
Berichten: 2178

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2007 14:10    Onderwerp: Reageer met quote

Een paar weken terug ben ik even op stap gegaan in Gontrode, op zoek naar mogelijke restanten. De buit blijkt hier toch groter te zijn dan in Scheldewindeke.
Mogelijks is er zelfs nog een deeltje van één der startbanen. Dit moet ik nog eens ter plaatse gaan checken omdat ik dit pas later op de orthofoto heb ontdekt.

Hieronder een plannetje met de situering van de eerste vier foto’s met start- en landingsbanen:


Op de foto’s heb ik (bij benadering) de toenmalige start- en landingsbanen proberen intekenen.

Foto 1: Landinsgbaan A (bij de kruising met B)


Foto 2: Landinsgbaan B (bij de kruising met A)


Foto 3: Landinsgbaan B vanaf de Scheldeweg


Foto 4: Panoramische foto met resten van vermoedelijk bunkers (D1 en D2)



Maar wat veel leuker is, is het feit dat de contouren van de landingsbanen zichtbaar zijn op de orthofoto’s.
Zeker de baan B is duidelijk zichtbaar. Daar waar de baan de veldweg kruist is er een bleke kleur zichtbaar.
Uit een heel ver verleden meen ik me te herinneren dat daar inderdaad wel plots een deel verharding lag op die wegel.
Dit moet ik nog nakijken. Indien dit daadwerkelijk zo is, dan is dat hoogstwaarschijnlijk nog een restant van de baan!


Wanneer we heel goed kijken kunnen we ook de contour van baan A ontdekken. Deze is echter veel minder duidelijk.


Zo, de rest is voor een andere keer
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Adriaan van Kammen



Geregistreerd op: 25-3-2006
Berichten: 2776
Woonplaats: Meppel

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2007 14:45    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtige foto's en 'animaties'.
Mooi speurwerk.
Ben inderdaad benieuwd of er nog iets van die baan terug te vinden is.
_________________
Have a sigar
(___{}____]]] ~ ~ ~ ~

Old soldiers never die
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Patrick Mestdag
Moderator


Geregistreerd op: 30-5-2005
Berichten: 5470
Woonplaats: De Pinte

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2007 14:53    Onderwerp: Reageer met quote

inderdaad heel puik werk Peter , mooie wandeling met een doel
hoe heb je zo mooi die waas op de foto gekregen Confused
photoshop en layers ?

@+
Patrick
_________________
Verdun ….papperlapapp! Louis Fernand Celine
Ein Schlachten war’s, nicht eine Schlacht zu nennen“ Ernst Junger .
Oublier c'est trahir ! marechal Foch
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Kleine Vuurkruiser



Geregistreerd op: 3-12-2006
Berichten: 2178

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2007 18:09    Onderwerp: Reageer met quote

Patrick Mestdag @ 28 Apr 2007 16:53 schreef:
hoe heb je zo mooi die waas op de foto gekregen Confused
photoshop en layers ?


Dankzij CorelDraw, daar de foto geimporteerd en intekenwerk gedaan, nadien terug exporteren naar een JPG-file.

PS. Deze week heb ik vernomen dat er in de loop van dit en volgend jaar nieuwe orthofoto's gemaakt worden(de huidige zijn genomen in 2002). Het zal wel wachten zijn tot 2009/2010 op de nieuwe bestanden.
Ben benieuwd of de nieuwe luchtofoto's een hogere resolutie zullen hebben en of er nieuwe zaken te ontdekken vallen. Het is nog lang wachten....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kleine Vuurkruiser



Geregistreerd op: 3-12-2006
Berichten: 2178

BerichtGeplaatst: 06 Mei 2007 19:23    Onderwerp: Reageer met quote

We gaan verder met onze fotoreportage:

Na de start- en landingsbanen komen de andere elementen aan bod.

Foto 5: de grote loods (zie C op het plannetje).
De loods was 180 meter lang, 86 meter breed en 49 meter hoog.
De loods werd opgetrokken in metalen profielen. Vooral van de spoorstaven van de spoorweg Brussel-Gent zouden een dankbaar bouwmateriaal geweest zijn.
In het begin werden er 3 zeppelins opgeborgen, later zouden het vooral vliegtuigen geweest zijn.
De Duitsers hebben de loods bij hun terugtocht opgeblazen. Enkel een klein restant van wat ooit vermoedelijk de grote loods was is nog op het terrein aan te treffen.




Met wat knutselwerk: de loods en een spoorlijn ingetekend op de foto, op basis van de gevonden restanten en het initieel plannetje gepost door Regulus.




Foto 6: Bunker D1



En wat bijgewerkt, met de grote loods op de achtergrond:




Foto 7: Toegang bunker D1




Foto 8: Bunker D2, gezien van bovenop D1




Foto 9: Bunker D2 met D1 in de voorgrond




Foto 10: ingang D2




Foto 11: D2




Foto12: D1 en D vanaf de locatie E (zie plan)




En om af te ronden vandaag, de orthofoto van de locatie C, D1 en D2

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 06 Mei 2007 20:13    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi, zeer mooi ! Bedankt ! Cool
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kleine Vuurkruiser



Geregistreerd op: 3-12-2006
Berichten: 2178

BerichtGeplaatst: 07 Mei 2007 6:58    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Regulus, weet jij soms wat er op de locatie E stond (twee vierkantjes op het plannetje). Daar is momenteel niets meer te zien... Neutral

De foto's van de sites E, F en G volgen nog.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 13 Mei 2007 22:45    Onderwerp: Reageer met quote

Hierbij een duidelijker plannetje, mij toegemaild door Piet :



Ik ben momenteel eigenlijk bijzonder geintrigeerd door de foto's van de bunkers, van een type die ik nog niet gezien heb wat de ingang betreft om te beginnen, denk dat ik die maar eens binnenkort ga verkennen !
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kleine Vuurkruiser



Geregistreerd op: 3-12-2006
Berichten: 2178

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2007 6:32    Onderwerp: Reageer met quote

Dat moet je niet in je zondagse pak doen. Een paar laarzen en een broek die tegen een stootje kan is wel aangeraden. Maar zulke dingen weet je wel Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kleine Vuurkruiser



Geregistreerd op: 3-12-2006
Berichten: 2178

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2007 6:35    Onderwerp: Reageer met quote

Nu is de tekst bij de locatie E duidelijk te lezen:
BOMKUILEN

Maar wat was het doel van deze bomkuilen? Opslagplaats gave munitie? Of eerder opslag/stortplaats van UXO of UXB (om in DOVO-termen te spreken) = niet ontplofte tuigen of bommen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kleine Vuurkruiser



Geregistreerd op: 3-12-2006
Berichten: 2178

BerichtGeplaatst: 15 Mei 2007 16:44    Onderwerp: Reageer met quote

Gisteren was ik in de buurt en dan ben ik maar even gestopt om die bleke strook op de landweg nader te bekijken. Het is inderdaad een stuk beton.
Toevallig op de plaats waar de start/landingsbaan lag!!!!!
Een stuk beton zomaar zonder doel op een landweg, met dezelfde breedte als de start/landingsbaan...
Ik vermoed dus heel sterk dat dit een restant van het oude vliegveld is!!
Foto's volgen.... hopelijk heb ik morgen nog even de tijd om te posten Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kleine Vuurkruiser



Geregistreerd op: 3-12-2006
Berichten: 2178

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2007 9:46    Onderwerp: Reageer met quote

Voor we terugkeren naar de start- en landingsbanen werken we onze wandeling eerst verder af.

We zijn nu op de site, door mij aangegeven als E. Op het kaartje van Regulus zijn daar twee duidelijke vierkanten getekend, met de vermelding BOMKUILEN.
Ik vraag me dan ook wel af wat deze bomkuilen geweest zijn. Ik verwijs naar mijn posting van een paar dagen terug.
Gezien de correctheid van het kaartje acht ik het zo goed als uitgesloten dat het kraters ten gevolge van geallieerde bombardementen zijn.
Daar het kaartje perfect de ligging van de wegenis, startbanen, bunkers, etc, weergeeft moeten hier toch wel degelijk bepaalde elementen aanwezig geweest zijn.

Op het terrein valt er niets meer te zien…




We trekken nu naar de site F waar ook een loods moet gestaan hebben. Ook hier valt er nog weinig te bespeuren van wat er vroeger was:



En ten slotte komen we aan de site G waar de barakken gestaan hebben. Deze hebben baan geruimd voor nieuwbouw (niet onmiddellijk zichtbaar op de foto).
Ik ben eigenlijk wel of die mensen zich bewust zijn over de vroegere bewoners van die percelen….

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kleine Vuurkruiser



Geregistreerd op: 3-12-2006
Berichten: 2178

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2007 11:22    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals reeds gemeld is op de luchtfoto een verkleuring waar te nemen die de contouren van de start/landingsbanen mooi weergeven.
De landingsbaan, door mij aangegeven als B, kruist een aardeweg. Op die plaats vertoont die aardeweg een bleke kleur.
Ik dacht mij te herinneren dat daar inderdaad een verharding lag.




Zo trok ik nog eens terug naar deze plaats.

En wat blijkt :
- Er ligt inderdaad een stuk beton, exact op de plaats waar de baan van het vliegveld de aardeweg kruist.
- Die verharding lijkt mij geen enkele functie te hebben.
- De verharding is ongeveer even breed als de baan van het vliegveld.(afgaande op de luchtfoto)






Mogen we nu besluiten dat dit een restant is van het vliegveld?
Ik zit toch nog steeds met twijfels…
Is dit geen recentere betonplaat om verzakkingen in de aardeweg te voorkomen na het uitbreken van het vliegveld?
Het valt mij ook op dat de kopzijden van het betonvlak loodrecht op de lengteas van de aardeweg staan en niet in het verlengde van de startbaan.


Tja, …. Het enige wat we met zekerheid kunnen zeggen is dat exact op de plaats de start/landingsbaan gelegen heeft
Confused
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kleine Vuurkruiser



Geregistreerd op: 3-12-2006
Berichten: 2178

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2007 11:59    Onderwerp: Reageer met quote

En dan hier nog een paar foto’s van de restanten van de grote loods :



Bij het maken van deze foto werd mijn aandacht getrokken door de glooiingen in het terrein onmiddellijk achter de restanten….

Een stille getuige van een bombardement?



Speciaal voor Regulus nam ik de bunkers nog eens in het vizier:







Voila, ik ben momenteel uitgezongen wat het vliegveld van Gontrode betreft.
We wachten nu natuurlijk op Regulus zijn deskundige uitleg over de verschillende elementen van dit vliegveld, in het bijzonder wat de bunkers aangaat.
Dat zijn volgens zijn eigen zeggen merkwaardige constructies!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2007 22:39    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtige foto's, ben nu echter nog maar net thuis van het werk en morgen kom ik hier zeker op terug ! Bedankt !
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2007 10:40    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals beloofd !

Ik heb ook mijn vraagtekens over de beton, er werd wel verhard maar beton was niet echt veelgebruikt in die tijd voor zoiets. Dit kan echter de uitzondering zijn die de regel enz.

De bunkers zijn inderdaad zeer fascinerend. Ben je er binnen geraakt ? Iets van de indeling gezien ?

Personeelsbunkers op alle andere vliegvelden stonden steeds bovengronds, hiervan hebben we al voorbeelden genoeg gezien.

Deze staan echter half ondergronds. Ook hun afmetingen zijn enorm op het eerste zicht. Dit doet mij vermoeden dat het geen gewone personeelsbunkers zouden kunnen zijn, maar opslagplaatsen voor de munitie en lichtere bommen. Dit kan echter bevestigd worden door iets meer te weten te komen over de binnenkant...
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kleine Vuurkruiser



Geregistreerd op: 3-12-2006
Berichten: 2178

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2007 17:41    Onderwerp: Reageer met quote

In de bunker die ik D1 genoemd heb, heb ik eventjes het hoofd binnen gestoken...ik was evenwel niet gekleed om echt binnen te gaan... nogal veel modder.
De bunker D2 lijkt mij omwille van de aanwezige gewassen niet onmiddellijk toegankelijk.

We zullen eens moet terugkeren gewapend met laarzen en een broek die onder de modder mag zitten Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mario



Geregistreerd op: 20-2-2005
Berichten: 4424
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2007 18:26    Onderwerp: Reageer met quote

Geweldig om te volgen, dit topic. Dank !
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Bluedevil



Geregistreerd op: 26-3-2006
Berichten: 130
Woonplaats: Zaffelare

BerichtGeplaatst: 17 Jun 2007 13:57    Onderwerp: Reageer met quote

Zeer verhelderende thread!
Smile
_________________
The most difficult thing in life is to make a choice between what is right...and what is easy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Kleine Vuurkruiser



Geregistreerd op: 3-12-2006
Berichten: 2178

BerichtGeplaatst: 08 Jul 2007 19:39    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb de foto’s gevonden op de website - http://www.angelfire.com/hi5/tgenth/gotha/GothaGIVe.htm#p2e - aangegeven door Regulus eens in hun hedendaagse omgeving geplakt. Veel is er aan het landschap op zich niet veranderd of zelfs helemaal niets.




[




Vandaag ben ik nog even teruggegaan naar het voormalig vliegveld, omdat ik dacht de locatie van nog een foto uit "de oude doos" te herkennen, namelijk deze:



En dacht die op deze plaats te situeren:

Shot with DMC-FZ50 at 2007-07-08

Dit maakte ik er van:


Nu, deze laatste foto blijkt niet correct wat betreft de serres. Er zouden in de periode dat het vliegveld operationeel was helemaal geen serres op dat perceel gestaan hebben. De serres te zien op de hedendaagse foto zijn pas gebouwd rond 1928. Puur toeval dus dat er na de oorlog serres naast de kleine loods gebouwd werden. De locatie van de foto met de GothaGIV is dus hoogstwaarschijnlijk niet op deze plaats, hoewel alle omgevingskenmerken er wel op wijzen.

Toen ik vandaag, na het nemen van de foto, terugwandelde naar mijn auto hoorde ik geluid achter een haag. Daar was een man aan het werk. Ik confronteerde hem met de oude foto en het plannetje dat Regulus op het forum plaatste. Deze man wist mij te vertellen dat hij de laatste tijd wel al meer dan eens een fotograaf gewapend met een dossier in de buurt zag??? Nu, als je eens nakijkt heeft dit topic al aardig wat views…blijkbaar zijn er nog mensen geïnteresseerd in dit vliegveld.

De man zelf had dat terrein recent gekocht van een persoon die daar geboren was. De vroegere eigenaar woont amper een twintigtal meter verder… Hij zou nog stafkaarten en foto’s hebben…. Wow….

Ik natuurlijk gaan aanbellen en die brave man wist me al vlug enkele nieuwtjes te vertellen. Hij overhandigde mij zelfs deze kopie van de originele kaart die Regulus hier plaatste, de originele kaart is gedateerd op 30 september 1919.



Deze man blijkt een bron te zijn van één van Regulus zijn bronnen Rolling Eyes

Ik kreeg zijn documentatiemap mee met heel wat weetjes. Die ga ik nu eens doornemen en kijken wat ik kan posten zonder in het vaarwater te komen van de mensen die over dit onderwerp aan een boek aan het werken zijn.
Anderzijds zou ik het wel fair vinden van deze kandidaat-auteurs dat, indien zij gebruik maken van de door mij(of anderen) gepubliceerde informatie betreffende de orthofoto’s en andere info, hiervan melding maken in hun werk. Kwestie van respect voor elkaars werk hé Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 08 Jul 2007 20:44    Onderwerp: Reageer met quote

Wees gerust, ik zal je ten gepaste tijde lastig vallen met de vraag of ik wat van dit materiaal mag gebruiken voor mijn boek ! Embarassed

Zelf ben ik er nog niet geweest, maar als ik ooit in verlof geraak dit jaar (nog maar 3 keer moeten uitstellen) zal het niet lang duren... Laughing
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kleine Vuurkruiser



Geregistreerd op: 3-12-2006
Berichten: 2178

BerichtGeplaatst: 09 Jul 2007 8:08    Onderwerp: Reageer met quote

Geen probleem Regulus. Ik heb het niet over jou. Ik denk dat er niet-forummers met de pluimen willen gaan lopen.

De man die ik gisteren ontmoette wist me te vertellen dat het vliegveld nog op de hedendaagse luchtfoto te zien is.... Dat had hij vernomen van .... ik heb enkele namen van hem gekregen met wie hij in contact is. Blijkbaar zou er in het najaar een boek of naslagwerk uitkomen omtrent dit (en andere) vliegveld(en).

Eén van die namen is Piet Dhaenens van wie jij het plannetje gekregen hebt. Ik heb tevens Piet zijn naslagwerk van 2003 met de recente verbeteringen ter inzage gekregen. Best interessant wat de geschiedenis van dit vliegveld betreft.
Ik vermoed dat Piet hier mee volgt... Piet, ik zou graag hebben dat je mij contacteert, eventueel via Regulus, dan kunnen we eens kijken wat er hier kan gepubliceerd worden zonder onder jouw duiven te schieten. Beter samenwerken dan tegenwerken hé.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kleine Vuurkruiser



Geregistreerd op: 3-12-2006
Berichten: 2178

BerichtGeplaatst: 09 Jul 2007 8:15    Onderwerp: Reageer met quote

@ Regulus

Wanneer je ter plaatse gaat mag je me steeds contacteren, lijkt me leuker om samen eens de boel te verkennen.

Wanneer de gewassen van het land zijn zal ik eens de bunkers binnengaan om foto's te nemen. Momenteel is die tweede bunker niet echt bereikbaar.

Er is sprake van een derde bunker. Volgens de vroegere bewoner stond die ter hoogte van zijn ouderlijk huis!?
Over de betonresten, die ik als vermoedelijke resten van de grote loods bestempel, heb ik mijn twijfels. Dat zal eens meetwerk worden, nu we dat plan van 1919 op schaal hebben kunnen we correct meten waar de grote loods gestaan heeft. Het zou best kunnen dat die resten een anker was voor de zeppelin?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kleine Vuurkruiser



Geregistreerd op: 3-12-2006
Berichten: 2178

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2008 12:10    Onderwerp: Reageer met quote

De laatste dagen van 2007 maakte ik nog even een kleine wandeling op het voormalige vliegveld te Gontrode.


Eerst ga ik nog even naar de bunker die ik de vorige keer “D1” noemde:








Deze keer ben ik voorzien van laarzen en een zaklamp zodat ik jullie een eindje kan meenemen in deze bunker.
De laarzen zijn echter niet hoog genoeg om nog dieper in de bunker te begeven.
Maar zo hebben jullie toch ook al een idee van de binnenzijde:












Gelukkig kan ik deze bunker verlaten zonder natte voeten en zonder me echt smerig te maken.
De velden liggen braak zodat ik nu eindelijk tot aan de andere bunker kan gaan.
Ik heb deze vroeger aangeduid als D2.

Een verkenning van de buitenzijde:












Ook hier was ik van plan de bunker binnen te gaan, … het water was hier echter véél te diep.
Jullie moeten het dus maar stellen met enkele foto’s van buitenaf:






En om af te sluiten nog enkele foto’s van de beide bunkers bij de laatste zonsondergang van 2007:




Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
vetje



Geregistreerd op: 30-5-2006
Berichten: 2345
Woonplaats: Westrozebeke

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2008 12:42    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi Mooi Evil volgende stap, duikerspak!
_________________
In memory of Pte. John Craig SINCLAIR.
27602, - 15th Bn. Canadian Infantry, 48th Highlanders of Canada.

In memory of Pte. William Henry PAPWORTH M.M.
29725, - 4th Bn., Bedfordshire Regiment

Lest we forget
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Paddy



Geregistreerd op: 9-11-2007
Berichten: 9290
Woonplaats: Idiot Trench, Dendermonde

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2008 14:51    Onderwerp: Reageer met quote

Da's al een paar keer top-3 voor foto van de maand Smile Cool
_________________
Greetings from a Little Gallant Belgian:-)
Patrick De Wolf
http://ablhistoryforum.be/

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group