Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Zeppelin in brand geschoten boven St Amandsberg 7 juni 1915

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Cisse

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2009 22:49    Onderwerp: Zeppelin in brand geschoten boven St Amandsberg 7 juni 1915 Reageer met quote

Kan er iemand iets meer vertellen van de Zeppelin in brand geschoten boven St Amandsberg bij Gent door de Engelse vlieger Warneford op 7 juni 1915 ?

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
schiptje

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2009 22:57    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.aviation-history.com/articles/zeppelin.htm
Naar boven
Cisse

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2009 23:07    Onderwerp: Reageer met quote

Hi Schipje, had ik eerst op google gekeken was ik ook al stukken wijzer geworden.
Alvast bedankt voor de link.
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2009 23:21    Onderwerp: Reageer met quote

De LZ 37 dus, hier mss hulp? http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=8698

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
etappe gent

BerichtGeplaatst: 13 Nov 2009 21:38    Onderwerp: Reageer met quote

Alle stukken die ik zag in andere verzamelingen , waren zoals deze hier uit mijn verzameling .

Naar boven
Tandorini

BerichtGeplaatst: 13 Nov 2009 22:16    Onderwerp: Re: Zeppelin in brand geschoten boven St Amandsberg 7 juni 1 Reageer met quote

Cisse @ 12 Nov 2009 22:49 schreef:
Kan er iemand iets meer vertellen van de Zeppelin in brand geschoten boven St Amandsberg bij Gent door de Engelse vlieger Warneford op 7 juni 1915 ?

In het boek "Een eeuw luchtvaart boven Gent,Deel 1/1785-1939" staat een hoofdstuk over de Zeppelins van Gontrode en Sint-Amandsberg (zo'n 27 blz. met foto's),dus ook over de LZ.37.
Als je dat wil hebben wil ik het wel inscannen en je toesturen via PB,is een nieuw boek dus staat er copyright op.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Cisse

BerichtGeplaatst: 13 Nov 2009 23:02    Onderwerp: Reageer met quote

Hi Tandorini, graag, ik stuur je een PB.
Etappe Gent, wij kennen elkaar maar je "cent" is nog niet gevallen. Jammer dat je foto zo klein is, kan je hem groter plaatsen, tnx.
Naar boven
vlim

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2009 2:38    Onderwerp: Reageer met quote

Nog een verslag van de crash teruggevonden in de memoires van Ernst Lehmann:

Een stuurman had de crash overleefd en deed hiervan verslag:

Wir waren, berichtete mir der Steuermann, außer den Offizieren zehn Manna n Bord. Unser Schiff war spät in der Nacht von Brüssel aufgestiegen, hatte über der Nordsee einen Bogen auf Calais zu beschrieben und einen Knotenpunkt zwischen den englischen Linien mit Bomben belegt. Das feindliche Abwehrfeuer verfehlte uns in der Dunkelheit, und als es hell wurde, schlüge wir nochmals einen Haken, um der Feuerzone zu entgehen. Dadurch wurden wir ziemlich aufgehalten und hatten mit starken gegenwinden zu kämpfen, so dass wir den deutschen Luftschiffhafen Gontrode bei Gent erst am Tag erreichten. Wir atmete auf, weil wir uns nu außer Gefahr wähnten.

Ich steh an meinem Höhensteuerrad, als der Schütze auf der oberen Plattform durch das Sprachrohr meldet: „Flugzeug sechshundert Meter achteraus über dem Schiff!“. Wir sind uns alle klar darüber, was das zu bedeuten hat: der feindliche Flieger ist bereits in der besten Stellung zum Angriff, denn wir können ihn von der Führergondel aus nicht abwehren. Ohne erst das Kommando dazu abzuwarten, sendet der Schützte auf dem Luftschiffrücken dem angreifenden Flieger ganze Garben seines Maschinengewehres entgegen. Aber schon spüre ich einen Stoss. Das Schiff zittert, mein ad geht leer um. Es findet keinen Widerstand mehr, ein Zeichen, dass unsere Steuerorgane wirkungslos geworden sind. Die Führergondel taumelt wie betrunken hin und er, ich rutsche aus, und während ich wieder Fuß zu fassen suche, muss die ganze Besatzung entweder über Bord gesprungen oder herausgeschleudert worden sein, jedenfalls sehe ich keinen von ihr wieder. Der ganze riesige Schiffsrumpf über mir brennt und ist im Ru eine brüllende, zischende hölle. Instinktiv werfe ich mich flach auf den Gondelboden und kralle mich am Wand fest, verzweifelt bemüht, der unbarmherzigen Glut zu entgehen, die mich von oben her röstet. Ich wundere mich, wie lange man braucht um anderhalbtausend Meter tief zu fallen. Ich weiß: das ist das Ende, aber ich sehne es förmlich herbei, um die Qual des langsamen Feuertodes nicht mehr zu fühlen. Endlich schlägt die Gondel auf, mir wird schwarz vor den Augen, erst hier im Krankenhaus kam ich wieder zu Besinnung.

Ich konnte dem Mann die fehlende Ergänzung geben: Die Führergondel hatte sich von dem brennenden Luftschiff gelöst und war auf das Dach eines Nonnenklosters gefallen. Sie ging wie eine Granate glatt hindurch und blieb auf dem Dachboden liegen. Der Steuermann wurde durch den Aufprall aus der Gondel geschleudert und landete flach in einem Bett, das wenige Minuten vorher von eine Nonne verlassen worden war. Das rettete ihm das Leben.

--Ernst Lehmann, Auf Luftpatrouille und Weltfahrt.
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2009 10:47    Onderwerp: Reageer met quote

Tegen alle verwachtingen in overleven na een val vanop grote hoogte ,
blijft steeds ongelofelijk merkwaardig en heel bijzonder .

Hier in het bed van een Nonnetje belanden .
Amaai mijnen frak
Surprised

@+
Patrick

Laatst aangepast door Patrick Mestdag op 14 Nov 2009 18:24, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Tandorini

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2009 10:55    Onderwerp: Reageer met quote

Voor wie het hoofdstuk over dit onderwerp uit het boek "Een eeuw luchtvaart boven Gent" wil lezen , geef ik graag de url per PB of mail dat verwijst naar de ingescande pagina's.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Cisse

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2009 17:08    Onderwerp: Reageer met quote

Aan allen hartelijke dank !
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: