Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Grootste vliegtuig uit WOI crashte te Poelkapelle
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
JVB



Geregistreerd op: 15-12-2006
Berichten: 71
Woonplaats: Poelcapelle

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2007 13:00    Onderwerp: Grootste vliegtuig uit WOI crashte te Poelkapelle Reageer met quote

In 1981 stootte landbouwer en toenmalige schepen van Poelkapelle Daniël Parrein bij het ploegen op de wrakstukken van een vliegtuig uit de eerste wereldoorlog.

Al vlug bleek dat het om een Duits toestel ging en niet om het vliegtuig van de Franse luchtheld Georges Guynemer zoals sommigen aanvankelijk hadden geopperd.

Verder opzoeking bracht geen opheldering en de stukken werden verkocht aan Piet Steen, lid van het plaatselijke “Georges Guynemer”-herdenkingscomité.

Bij een werkbezoek aan het “Musée de l’Air et de l’Espace” van Le Bourget bij Parijs, om de herdenking voor te bereiden van de negentigste verjaardag van Guynemers sneuvelen (1917), vroeg de heer Steen het advies van de technici van de afdeling “Memorial Flight”, specialisten in het herstellen van historische vliegtuigen. Na onderzoek van de foto’s van de brokstukken kwamen deze tot de bevinding dat het zou kunnen gaan om een zware Duitse bommenwerper. Dit advies was van doorslaggevende aard voor het verdere speurwerk.

Samen met het militair personeel van het “Koninklijk museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis” te Brussel werden de brokstukken vergeleken met een daar nog bewaarde Mercedes IVa motor uit een Gotha-bommenwerper. Enkele vastgestelde gelijkenissen stimuleerden de heer Steen om de zoektocht verder te zetten. Een naamplaatje met de naam “Gustav Heyde-Dresden”, een fabrikant van optisch materiaal, bracht hem op een dood spoor bij het “Deutsches Museum” in Berlijn.

Oplossingen komen soms uit een onverwachte hoek: zijn vriend Herman Vanhoutte uit Wevelgem, gaf hem de gouden raad om toch maar niet de Zeppeling-Staaken RVI-toestellen uit te sluiten. Deze waren inderdaad eveneens uitgerust met vier dergelijke Mercedes IVa-motoren.

Uit literatuuronderzoek bleek dat een Zeppelin-Staaken zou neergestort zijn te Westrozebeke op 21 april 1918. De vindplaats van de wrakstukken ligt weliswaar op het grondgebied van Poelkapelle , maar dan slechts op 100 meter van de gemeentegrens met Westrozebeke verwijderd.Dus ging het onderzoek die richting uit.

De Duitse slachtofferlijsten van de crash van 21 april 1918 werden geraadpleegd. Info werd opgezocht over de Rfa 501 (Riesenflugzeug Abteilung), die opereerde vanuit het vliegveld van Scheldewindeke bij Gent, van waaruit het betrokken toestel voor het laatst was opgestegen.

Toen bleek dat het “Air Museum” in Krakau (Polen) als enige in de wereld nog een motorengondel uit een Zeppelin-Staaken RVI bezat, nam de heer Steen via een Duitser,de heer Thomas Genth, kleinzoon van een Gotha-piloot (Bogholt 3, Sint-Denijs-Westrem), contact met dit museum in Krakau.

Technische tekeningen werden gemaakt, foto’s werden uitgewisseld en de fragmenten werden nauwkeurig vergeleken met de onderdelen van de gondel te Krakau.

Onderzoek van het reductiegedeelte tussen motor en schroef gaf een eerste bevestiging van hun vermoeden. Later kwamen de ingegraveerde kentekens met het vliegtuignummer, hendels en grotere stukken het bewijs verder staven: de gevonden brokstukken waren afkomstig van de Zeppelin-Staaken RVI R34/16 !

In de nacht van 20/21 april 1918 had deZeppelin-Staaken RVI R34/16 een bombardement uitgevoerd op Saint-Omer, vermoedelijk op de hoofdbasis van de Royal Flying Corps (voorloper van de Royal Air Force). Op de terugweg werd het toestel bij het overvliegen van de frontlinie neergehaald, vermoedelijk door luchtafweergeschut of door Britse nachtjagers. De zeven bemanningsleden: Hans Sturm, Johannes Leistner, Wilhelm Wiech, Hermann Böse, Peter Antoni, Gustav Kinzle en Martin Böhme sneuvelden. Vier bemanningsleden kregen uiteindelijk hun laatste rustplaats op het Deutscher Soldatenfriedhof te Vladslo. De stoffelijke overschotten van twee anderen werden gerepatrieerd naar hun geboortestad om er daar begraven te worden. Naar het graf van Peter Antoni wordt nog steeds gezocht. Vermoedelijk werd ook hij overgebracht naar zijn geboortestad Keulen of rust hij nog steeds op de plaats van de crash .

De Zeppelin-Staaken RVI-toestellen waren, met een vleugelbreedte van 42,2 m, de grootste vliegtuigen uit de eerste wereldoorlog en blijven tot op heden één van de grootste houten vliegtuigen die ooit gebouwd werden. Slechts 18 vliegtuigen van dit type werden er gemaakt, waarvan er 13 effectief aan het front werden ingezet. Slechts drie ervan werden door de geallieerden neergehaald. Ze bombardeerden Londen en Noord-Frankrijk.

De heer Steen is ervan overtuigd dat zijn ontdekking een nieuw impuls zal geven aan het historisch onderzoek met betrekking tot de .inzet van deze reuzenbommenwerpers tijdens de eerste wereldoorlog.

Gezien de vondst ontegensprekelijk een grote historische waarde heeft, werd hiervan officieel aangifte gedaan bij de bevoegde instanties van de Vlaamse Administratie. Een afschrift hiervan werd tezelfdertijd gericht aan de Duitse ambassade te Brussel.

meer in de persmap op URL:

http://users.telenet.be/mariehelenepetit/zep-sta/press-doc.htm

PIET STEEN
_________________
Vanbeselaere Johan
Poelcapelle 1917 Association vzw
* YpresSalientTanks
* Guynemer Comité
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
marnik



Geregistreerd op: 21-5-2006
Berichten: 285
Woonplaats: Passendale

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2007 13:53    Onderwerp: Reageer met quote

Bestaan er nog afbeeldingen van dergelijk toestel?

Marnik
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2007 16:02    Onderwerp: Reageer met quote

Eigenlijk kon ik dat ook zonder probleem bevestigen...

Enig idee wat er met de wrakstukken gebeurde ?


Marnik,

Eens kijken onder het topic luchtoorlog, je zal er daar enkele vinden uit mijn verzameling...
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2007 16:20    Onderwerp: Reageer met quote

Staat blijkbaar minder op dan ik dacht, even goed maken :



Zeppelin Staaken RVI



Zep.St. RVI R36/16 vooraan en R33/16 achteraan





Onderste is de Zeppelin-Staaken RXV
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2007 16:39    Onderwerp: Reageer met quote

De aanvulling tot het mysterie uit mijn boek over de Dutise bommenwerpers waar ik nog enkele jaren werk aan heb... :

In March 1918 a new-built Riesenflugzeug, the R34 flew from airfield Altenburg to Gent and crashed on the flight back from bomb dropping against St. Omer in the night of 20./21 April 1918

According to Haddow and Grosz : Aviatik built. Four 260 h.p. Mercedes D.IVa engines. Completed December 1917. At Altenburg airfield in January 1918 awaiting delivery to Front. Operational with Rfa 501. Crashed near the Front on 21 April 1918, possibly as a result of enemy action. Seven crew killed. Commanded by Oblt. Leistner

This whole crew perished in Staaken VI R34 :
- Antoni Peter, Flieger, mechanic, 21 April 1918 Westrozebeke
- Boese Hermann, Sergeant, mechanic, 21 April 1918 Westrozebeke
- Bohme Martin, Leutnant d.R., observer 21 April 1918 Westrozebeke
- Kinzle Gustav, Flieger, mechanic, 21 April 1918 Westrozebeke
- Leistner Johannes, Oberleutnant, observer, 21 April 1918 Westrozebeke
- Sturm Hans, Oberleutnant, Pilot, 21 April 1918 Westrozebeke
- Wiech Wilhelm, Unteroff., mechanic, 21 April 1918 Westrozebeke


Nog enkele details over het toestel zelf :

Gebouwd bij Aviatik. Vier Mercedes DIVa met een totaal van 1040 pk.
Breedte 42.2 meter. Lengte 22.1 meter.
Leeg 7680 kg, max geladen 11460 kg
Snelheid 130 km/u
Deed er 55 minuten over om op een hoogte van 3000 meter te raken. Plafond was 3800 meter.
Even melden dat het gewicht enz nogal verschilde van toestel tot toestel.
Deze gegevens zijn specifiek voor het gecrashte toestel.

Ga even een foto scannen van de RVI 34/16
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2007 16:44    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is het gecrashte toestel bij oplevering :



Met dank aan wijlen Peter M. Grosz
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2007 16:56    Onderwerp: Reageer met quote

Trouwens de Staaken RVI was niet het grootste vliegtuig BTW...
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2007 17:37    Onderwerp: Reageer met quote

En Martin Böhme was de broer van Erwin Böhme. Die de Pour le Mérite had gekregen, 24 overwinningen op zijn naam staan had, en bevelhebber was van Jasta 2 alias Jasta Boelcke !
Ook Erwin begon bij de bommenwerpers, meer specifiek bij Kasta 10 van Kagohl II vroeger ook bekend als BAM of Brieftauben Abteilung Metz. Zijn kamergenoot op de trein (zij leefden in treinwagons) was Wilhelm Boelcke, de oudere broer van Oswald Boelcke. Wilhelm was trouwens ook de Staffelfuhrer van Kasta 10.
Martin Böhme vloog trouwens eerst bij Kasta 13 van de befaamde Kagohl III ook wel bekend als het Englandgeschwader. Hij was er toen actief als piloot.
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2007 17:48    Onderwerp: Reageer met quote

Luchtfoto van vliegveld Scheldewindeke


_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
marnik



Geregistreerd op: 21-5-2006
Berichten: 285
Woonplaats: Passendale

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2007 17:52    Onderwerp: Reageer met quote

"Overweldigende" informatie Johan, bedankt!!

Marnik
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2007 18:10    Onderwerp: Reageer met quote

Zelfde locatie op heden, resten van één van de hangars :








_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2007 18:13    Onderwerp: Reageer met quote

Wat er overblijft van het kasteel die er ooit stond, de bijgebouwen enkel. Een investeerdersgroep heeft plannen het kasteel trouwens te herbouwen dit jaar naar het schijnt.




_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
marty



Geregistreerd op: 14-12-2006
Berichten: 660
Woonplaats: Brugge

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2007 18:24    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Leeg 7680 kg, max geladen 11460 kg


betekent dit dat men een goeie 3 ton aan bommen kon aan boord nemen? was er reeds systeem als bomluiken of hoe werkte dat precies.
sta wel versteld van de omvang van dit toestel in die tijd!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2007 18:24    Onderwerp: Reageer met quote

En dit stond er in 1918 !


_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2007 19:00    Onderwerp: Reageer met quote

Bevelhebber van de eenheid was Hauptmann Richard von Bentivegni.

Ook nog leuk om weten, van Dan-San Abbott : R.VI Staak,R.25, R.26/16; Schul R.27,R.28, R.29,R.31, R.32/16; Av.R.33,
R.34, R.35/16, and Staak R.39/16 were painted in 4 color painted lozenge irregular pattern, the colors are presumed to be cactus green, dark ruby, prussian blue and purple.
Staak.R.VI R.30/16 is covered in 5 color night pattern printed fabric.
Staaken R.VI Albs 36,37,38/16 were painted in 4 color hexagons of 750 mm in diameter in very dark blues and very dark violets.

Filmpje van een Staaken RXIV :
http://www.aeiou.at/aeiou.film.f/f041a

Wetenswaardig, de bewapening van een RVI : 3 Parabellum LMG en 2 LEWIS GUNS - nee dit is geen tikfout !
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2007 19:18    Onderwerp: Reageer met quote

Lading, om een op de vraag te antwoorden van Marty, die ik bijna uit het oog verloor...

Men spreekt van een nuttige lading van vooral tussen de 4000 a 4600 kilo, hoewel er uitzonderingen zouden zijn tot 4800 kg.
Die lading was vooral brandstof, bewapening en bemanning en natuurlijk bommen. Op de iets langere afstandsaanvallen had men meestal tussen de 1000 en 1500 kg aan boord maar op korte afstanden zoals aanvallen op Ieper of Boulogne kon dit oplopen tot 2000 a 2160 kg.

Over de bevestiging van de bommen enz post ik straks nog enkele foto's.
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2007 19:26    Onderwerp: Reageer met quote



Bommenrek ontworpen voor de C-types in juli van 1916, systeem in de kinderschoenen, want dit was goed voor vier 12.5 kg bommen !
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Richard



Geregistreerd op: 3-2-2005
Berichten: 13340

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2007 19:36    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtige informatie dit!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
oorlogsgraven



Geregistreerd op: 8-10-2006
Berichten: 145
Woonplaats: Aalst

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2007 19:36    Onderwerp: Staaken RVI Reageer met quote

Regulus,

in je andere topic las ik dat er van de A7V maar 1 exemplaar meer bewaard blijft.
Hoe zit dat met dit 'monster' ? Is er daar nog een origineel van ? Of een replica ?

Rob
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2007 19:37    Onderwerp: Reageer met quote



Dit is de bevestiging onder een Gotha GV bommenwerper, 5 x 50 kg en 2 x 100 kg.



Beter zicht op de klemmen om de bommen op te houden op deze Gotha met de Elektron brandbommen, die 1 kg per stuk wogen en met water niet te blussen waren. Men was van plan dit wapen in te zetten op London, doch het gebruik ervan tegen burgerdoelen werd verboden door de keizer himself.
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
patten



Geregistreerd op: 3-10-2006
Berichten: 1592
Woonplaats: roeselare

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2007 19:42    Onderwerp: Reageer met quote

zou men de weide waar men alles gevonden heeft nog eens mogen bezoeken of raden jullie me dit af
_________________
patrick vancoillie
laat ons de belgische gesneuvelde soldaten nooit vergeten wat er ook moge gebeuren...... diksmuide...merkem....nieuwpoort ..... de ijzer !!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
marty



Geregistreerd op: 14-12-2006
Berichten: 660
Woonplaats: Brugge

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2007 19:45    Onderwerp: Reageer met quote

tks voor de info, had geen idee dat die techniek reeds zover ontwikkeld was. maar ja, in oorlogstijd....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2007 19:47    Onderwerp: Reageer met quote

Rob, nog één origineel, Mephisto, in Australie, meer specifiek in het Queensland museum. De andere in Duitsland, Wotan, is een replica.

Graag gedaan Marty !

Richard, thx !
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/


Laatst aangepast door Regulus 1 op 06 Jan 2007 19:52, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2007 19:50    Onderwerp: Reageer met quote

Cockpit van de RVI 31/16




_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2007 19:52    Onderwerp: Reageer met quote

Patrick, raad ik ten sterkste af, moet nog wel eens serieus archeologisch odnerzoek op gebeuren, dat wel ! Crash site van een dergelijk vliegtuig is zeer zeldzaam !
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
patten



Geregistreerd op: 3-10-2006
Berichten: 1592
Woonplaats: roeselare

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2007 20:18    Onderwerp: Reageer met quote

ik dacht het al regulus 1 maar ik zou niets stuk maken hoor gewoon een keertje van afstand den boel bezien
_________________
patrick vancoillie
laat ons de belgische gesneuvelde soldaten nooit vergeten wat er ook moge gebeuren...... diksmuide...merkem....nieuwpoort ..... de ijzer !!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Kleine Vuurkruiser



Geregistreerd op: 3-12-2006
Berichten: 2178

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2007 20:22    Onderwerp: Reageer met quote

Regulus, je neemt me het werk uit de handen Wink
Scheldewindeke ligt op een boogscheut van mijn woning. Ik was zinnens de voorbije week daar enkele foto's te nemen en deze te plaatsen. Het slechte weer stak daar een stokje voor. Maar voila se, de foto's zijn beschikbaar.

Dat kasteel zie ik niet onmiddellijk voor de ogen. Kan je dat even situeren (straatnaam, ook Lange Munte?)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2007 20:26    Onderwerp: Reageer met quote

Rob,

Straatnamen, niet mijn sterkste kant, maar ik ga mijn best doen ! Als je op de locatie staat van het vliegveld, met de muren rechts van je, kan je iets verder rechtsaf gaan. Daar inslaan, tot op einde rijden en linksaf, dan aan de rechterzijde. Je kan de muren nog net zien van daar als ik me niet vergis...

Patrick,

Kijken kan geen kwaad hé, maar het is belangrijk dat de site intact blijft en onderzocht wordt ! Smile
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2007 20:40    Onderwerp: Reageer met quote



Nose-art op de RVI 33/16 van RFA 500 op het Oostfront



Zelfde toestel tijdens de bouw bij Aviatik



Positie voor de neusschutter en cockpit in RVI 27/16



Detail van de motorgondel van hetzelfde toestel



Nog een kijkje in de cockpit van RVI 30/16
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
patten



Geregistreerd op: 3-10-2006
Berichten: 1592
Woonplaats: roeselare

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2007 22:34    Onderwerp: Reageer met quote

beste regulus dat moet nogal een vliegtuig geweest zijn
zo groot en vooral voor die tijd al zo veel bewapening kunnen meenemen
_________________
patrick vancoillie
laat ons de belgische gesneuvelde soldaten nooit vergeten wat er ook moge gebeuren...... diksmuide...merkem....nieuwpoort ..... de ijzer !!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
JVB



Geregistreerd op: 15-12-2006
Berichten: 71
Woonplaats: Poelcapelle

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2007 12:38    Onderwerp: Reageer met quote

marnik @ 06 Jan 2007 13:53 schreef:
Bestaan er nog afbeeldingen van dergelijk toestel?

Marnik


Hallo Marnik en anderen,

ook eens de hyperlink bezoeken :

http://users.telenet.be/mariehelenepetit/zep-sta/press-doc.htm

Daar staat onder andere een foto van het vliegtuig zelf uit dat boek van Haddow and Grosz en ook nog andere dingen die jullie wel zullen interesseren.
_________________
Vanbeselaere Johan
Poelcapelle 1917 Association vzw
* YpresSalientTanks
* Guynemer Comité
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
JVB



Geregistreerd op: 15-12-2006
Berichten: 71
Woonplaats: Poelcapelle

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2007 12:39    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="Regulus 1 @ 06 Jan 2007 16:02"]Eigenlijk kon ik dat ook zonder probleem bevestigen...

Enig idee wat er met de wrakstukken gebeurde ?


Zie hyperlink:

http://users.telenet.be/mariehelenepetit/zep-sta/press-doc.htm
_________________
Vanbeselaere Johan
Poelcapelle 1917 Association vzw
* YpresSalientTanks
* Guynemer Comité
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 44834

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2007 12:42    Onderwerp: Reageer met quote

Ongelooflijk, ben je eens een dagje weg, staat er een magnifiek topic boordevol informatie.
Dank jullie wel.
Wat een machtig toestel zeg!
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumEW
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 44834

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2007 12:56    Onderwerp: Reageer met quote

Name


Vorname


Grad




1


Antoni


Peter


Flieger Soldat


Mekanieker


Koeln, 15.04.1897


Poelkapelle
21.04.1918


Unbekannt

Alleen deze jonge man heeft geen gekende rustplaats.
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumEW
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Paul Siemons



Geregistreerd op: 21-3-2005
Berichten: 451

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2007 12:59    Onderwerp: Reageer met quote

En zelfs nog een (kort) filmfragmentje: http://www.youtube.com/watch?v=Dqkm0wl52-I


Mvg,

Paul Siemons
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kleine Vuurkruiser



Geregistreerd op: 3-12-2006
Berichten: 2178

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2007 14:23    Onderwerp: Reageer met quote

In 1917 werd de lokale bevolking door de Duitsers verplicht diensten en goederen te leveren voor de aanleg van het vliegveld in Scheldewindeke.
Eigenaars van trekpaarden zouden regelmatig, volgens een beurtrol, dagelijks een 60-tal paarden en karren moeten leveren om zand, kiezel en andere materialen van de Schelde naar het vliegveld te brengen. Dit was zo tot de aftocht in 1918 begon.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2007 14:30    Onderwerp: Reageer met quote

Paul, mooi filmpje, inderdaad, zit tussen mijn favorieten trouwens !

JVB, wat de wrakstukken betreft, zie ik op de site maar een deel van wat er oorspronkelijk gevonden werd. Wat is er met de rest gebeurd ? Verloren gegaan, of toch bewaard gebleven, vandaar mijn vraag... Smile

Zo zien we ook maar eens weer het nut van een dergelijk forum en om er lid van te worden.
Hadden wij elkaar vroeger gekend, dan had dit mysterie in een paar dagen of weken opgelost geweest kunnen zijn ! Ik heb namelijk o.a. een crash database van WO I in Vlaanderen.
Heel veel mensen zijn nog met specifieke onderwerpen bezig maar het enige probleem is dat we heel vaak niet van elkaar afweten...

Misschien zou een topic met iedereen zijn specialisaties of interesses niet slecht zijn op dit forum, ik denk dat we allemaal nog heel wat te ontdekken hebben van elkaar ! Ga ik eens werk van maken !
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2007 14:39    Onderwerp: Reageer met quote

Voila bij deze, via een sticky :

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=123387#123387
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2007 16:17    Onderwerp: Reageer met quote



Mercedes DIVa motor tentoongesteld op Trafalgar Square van een neergehaalde Gotha bommenwerper op 6 December 1917. Dus zelfde type van motor als bij de Staaken.
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2007 16:32    Onderwerp: Reageer met quote


_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 44834

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2007 20:51    Onderwerp: Reageer met quote

Ongelooflijk, wat een machine!
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumEW
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
AOK4



Geregistreerd op: 10-11-2006
Berichten: 1929
Woonplaats: Wevelgem

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2007 6:46    Onderwerp: Reageer met quote

Een tip voor Antoni: hij ligt toevallig niet in Vladslo, graf 1295, met een verkeerd geschreven naam? Best eens kijken ter plaatse ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Adriaan



Geregistreerd op: 8-2-2006
Berichten: 146
Woonplaats: Near Vancouver corner

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2007 10:49    Onderwerp: Reageer met quote

Voor mensen die MS Flight Simulator staan hebben:

http://www.wspilots.com/index.php?page=4&action=file&file_id=1850



Indrukwekkend dat dat kon vliegen Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2007 11:02    Onderwerp: Reageer met quote

Ja hé ! Cool

Het Blauw Kasteel te Scheldewindeke stond er nog in 1952, waarvan getuige deze foto :


_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Emiel



Geregistreerd op: 22-7-2005
Berichten: 6138

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2007 21:59    Onderwerp: Reageer met quote

9-1-07
Verre speurtocht schept duidelijkheid

Langemark-Poelkapelle - Na heel wat puzzelen met wrakstukken uit de Eerste Wereldoorlog, ontdekte Piet Steen dat zijn vliegtuigonderdelen afkomstig zijn van een neergestorte Duitse bommenwerper. Dit toestel was het grootste vliegtuig uit WO I.

Landbouwer Daniël Parrein uit Poelkapelle bracht de zaak in 1981 aan het rollen, toen hij bij het ploegen op enkele wrakstukken van een vliegtuig stootte. Sommigen dachten dat het ging om het toestel van de Franse oorlogspiloot Georges Guynemer, die tijdens WO I in Poelkapelle neerstortte. Het recente onderzoek van Piet Steen, lid van het plaatselijke Georges Guynemer-herdenkingscomité, maakt nu komaf met die stelling.

,,Bij een werkbezoek aan het Musée de l'Air et de l'Espace in Parijs vroegen we advies aan enkele gespecialiseerde technici. Nadat zij foto's van onze brokstukken hadden gezien, kwamen ze tot de conclusie dat het om een zware Duitse bommenwerper ging.''

Vervolgens trok Steen met zijn vliegtuigonderdelen naar het Koninklijk museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis in Brussel. Daar trof hij enkele gelijkenissen aan met een Mercedes IVa motor uit een Gotha-bommenwerper. Toch raakte zijn onderzoek op een dood spoor.

,,Gelukkig vernamen we toen dat er in 1918 een Zeppelin-Staaken met een Mercedes IVa motor was neergestort in Westrozebeke, niet ver van de vindplaats van onze wrakstukken. Die informatie leidde ons naar het Poolse Air Museum in Krakau. Daar bevond zich de laatste motorengondel uit zo'n vliegtuig. Ingegraveerde kentekens met het vliegtuignummer namen de laatste twijfels weg. We hadden te maken met de Zeppelin-Staaken RVI R34/16.''

Vleugelbreedte van 42,2 meter

Deze Duitse toestellen waren met een vleugelbreedte van 42,2 meter de grootste vliegtuigen uit WO I. Er werden maar 18 vliegtuigen van dit type gemaakt. Ze konden 2000 kilogram bommen meezeulen en opereerden boven Londen en Noord-Frankrijk.

Steen en collega Johan Vanbeselaere hopen dat deze ontdekking geen eindpunt is.

,,Hopelijk leidt onze vondst tot verder onderzoek naar de inzet van reuzenbommenwerpers tijdens WO I. Dat hangt af van de bevoegde autoriteiten. Maar de vele schouderklopjes die we al kregen, zelfs vanuit Australië, stemmen ons gunstig.''

Andy Thorrez

www.westhoek.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
globalkoster



Geregistreerd op: 23-1-2007
Berichten: 11
Woonplaats: Deventer

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2007 21:19    Onderwerp: Gotha / Zeppelin-Staaken propeller... Reageer met quote

Leuk artikel over deze bommenwerper. ik ben zelf in het bezit van een propeller van een van deze vliegtuigen. Alle gegevens op de (pusher) prop wijzen op het gebruik van de reedsgenoemde 260 ps Mercedes motor. Het is ook een fikse propeller. Ben erg benieuwd of er duidelijk foto's zijn van de Gotha G V. Dit is namelijk het type waar hij vanaf komt. Van de Staaken weet ik niet zoveel van af. De propeller is uit 1918. Grappig dat toch hier en daar nog wat overblijfselen van deze markante bommenwerpers zijn. Ben erg benieuwd hoe deze propeller alles heeft overleeft.

groeten,

Roland
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2007 21:36    Onderwerp: Reageer met quote

Kan je ons een foto hiervan posten ? Ik ben wel erg benieuwd ernaar, want ik ben in voorbereiding voor een boek hierover...
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
globalkoster



Geregistreerd op: 23-1-2007
Berichten: 11
Woonplaats: Deventer

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2007 22:24    Onderwerp: Reageer met quote

Geen probleem. ik zal morgen even wat foto's maken. Geef ik je gelijk de informatie die op de naaf staat.

mvg,

Roland
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
globalkoster



Geregistreerd op: 23-1-2007
Berichten: 11
Woonplaats: Deventer

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2007 22:25    Onderwerp: Reageer met quote

heb je een rechtstreeks emailadres? is wat makkelijker met foto's sturen?

Roland
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12491
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2007 22:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ja hoor : regulusone@skynet.be

Zal ondertussen eens kijken achter een Gotha GV foto en hier plaatsen !
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group