Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

1 december

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Wat gebeurde er vandaag... Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Emiel

BerichtGeplaatst: 02 Dec 2006 8:50    Onderwerp: 1 december Reageer met quote

1919 : New state declared in the Balkans
Three weeks after the armistice, and on the same day that Allied troops cross into Germany for the first time, a new state is proclaimed in Belgrade, Serbia.

As the great Austrian and German empires were brought low in defeat, the new “Kingdom of the Serbs, Croats, and Slovenes” sprung to life, bolstered by the League of Nations’ promised support for Europe’s minority populations. Included in the new state were 500,000 Hungarians and an equal number of Germans, as well as tens of thousands of Romanians, Albanians, Bulgarians and Italians.

Crown Prince Alexander, the son of the ailing king of Serbia who had commanded Serbian armies in the Great War, was named regent of the provisional government of the new state. In 1921, with the support of the Serbian representatives in the government and against the opposition of Croatian federalists, who favored a broader distribution of power, a new constitution was put into effect that created a strong central government; Alexander became king after his father died that same year.

Tensions continued to mount with the Serbian-dominated government’s denial of autonomy to different ethnic groups, notably the Croats and Slovenes, and in the summer of 1928, in response to the fatal shooting of the Croatian leader Stjepan RadiÆ and two colleagues by a Montenegrin deputy in the national parliament, the Croatians withdrew from parliament and organized a separatist regime based in Zagreb. In January 1929, with the nation on the brink of civil war, Alexander suspended the constitution, dissolved the parliament and all political parties, and took dictatorial control of the country. As part of his effort to impose national unity on the country’s warring ethnic groups, he renamed the country Yugoslavia.

Conflict continued to simmer in the Balkans, however, and in 1934, Alexander was assassinated by extreme right-wing Croatian nationalists during a state visit to Marseilles, France. His son, Peter, managed to maintain unity until 1941, when the German army invaded Serbia and Croatia declared its independence

www.history.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2010 9:11    Onderwerp: Reageer met quote

Poster, 1 December 1914

http://pw20c.mcmaster.ca/nerincx-poster-1-december-1914

"Omdat ik alles beter weet is het mijn plicht om betweters te minachten."
Marcel Wauters, Vlaams schrijver en kunstenaar 1921-2005

Laatst aangepast door Percy Toplis op 30 Nov 2010 9:15, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2010 9:14    Onderwerp: Reageer met quote

Letters from Tsar Nicholas to Tsaritsa Alexandra - December 1914

Telegram.

Sarykamysh Railway. 1 December, 1914

Thank you and Tatiana sincerely for letter; I have only just arrived, and see on the station, to my joy, my Company of the Kabardinsky Regiment. Embrace you closely.

Nicky.

Telegram. Kars. 1 December, 1914

Have spent an ever-memorable day. I drove from Saryim kamysh in a car to Medginghert. right on the frontier.

There were collected all the lower ranks of all the parts of the Caucasian Army who had most distinguished themselves, about 1200 men. I distributed crosses and m edals of St. George among them; they had come straight from the advanced positions, and had an excellent sunburnt appearance. The weather has been warm there for the last few days. The young Gandourin has recovered and will return to his regiment in three days' time. I was exceedingly glad to see the famous Kabardintzy. The road up to the frontier is excellent. I have passed over two beautiful mountains covered with woods. I am now returning. Tender embraces for all.

Nicky.

http://www.alexanderpalace.org/letters/december14.html

Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2010 9:18    Onderwerp: Reageer met quote

Evening Post, Volume LXXXVIII, Issue 132, 1 December 1914

http://paperspast.natlib.govt.nz/cgi-bin/paperspast?a=d&d=EP19141201.2.86

Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2010 9:20    Onderwerp: Reageer met quote

Enkele gegevens over de oorlog 1914-1918 te Boekhoute

(...) De eerste Duitse bezetting te Boekhoute begon op 10 november 1914 en bestond meestal uit Polen van de Infanterie Landsturm, een reserve Ersatz Regiment n° 2, 12e compagnie. Op 1 december 1914 werden ze afgelost door de Landsturm Inf. Bat. II Dortmund, 1e comp. De Hauptman, Jacob Hoeltje was hier tot 26 april 1915. Hij kreeg de bijnaam «Ko». Dan volgde er een Huzaren Regiment n° 17, 4e escadron. De Ortskommandant was ingekwartierd bij Mevr. Ingels op het klein kasteeltje. Hij leek sprekend op een zekere persoon uit een naburige gemeente en hij kreeg dan ook onmiddellijk de bijnaam van «Cies van Parijs». Zelfs zijn soldaten noemden hem «Francis von Paris». Op 30 augustus 1915 zijn ze vertrokken naar het front en kregen we het Oldenburgische Dragonder Regiment n° 19 - 1e Landsturm Escadron. (...)

http://freepages.genealogy.rootsweb.ancestry.com/~noemeetjesland/meetjesland/ons_meetjesland/1974_2/oorlog_Boekhoute_1914_18.htm

Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2010 9:23    Onderwerp: Reageer met quote

Christiaan de Wet

1 December 1914 - Col. J.F. Jordaan of the SA force captures Gen. Christiaan de Wet, on his way to German South West Africa at Waterbury, near Vryburg, Northern Cape (now North West Province).

Date is given as 30 November in another source, but most sources support this date. (Wallis, F. (2000). Nuusdagboek: feite en fratse oor 1000 jaar, Kaapstad: Human & Rousseau; Kruger, D.W. (ed)(1979). Geskiedenis van Suid-Afrika; verwerk en bygewerk deur D.W. Kruger; 3de bygewerkte uitg., Goodwood, Cape Town: NASOU, p. 497.)

http://www.sahistory.org.za/pages/chronology/thisday/index.php?page=4

Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2010 15:39    Onderwerp: Reageer met quote

Scheepvaart - Nederland

1 december 1915 - Oprichting van Java-Pacific Lijn door de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland' en de Rotterdamsche Lloyd.
Als eerste schip zal het ss. 'Arakan' van de Rotterdamsche Lloyd op 3 december vanuit Tandjong Priok (Batavia) naar San Fransisco varen.
Bron: L.L. von Münching: 'De Ned. koopvaardij in de oorlogsmaanden van 1915' in: 'DBW' jrg. 55 nr. 11 (2000)

http://koopvaardij.web-log.nl/koopvaardij/2008/12/1-december-1915.html

Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2010 15:47    Onderwerp: Reageer met quote

Stijn Streuvels, In oorlogstijd. Het volledige dagboek van de Eerste Wereldoorlog

1 december 1916 - Wat een fatale dodendans onder de uitgeweken Belgen! Nu is dichter Emile Verhaeren aan de beurt die door een stom toeval aan zijn dood komt. Na een voordracht te Rouen wil hij terugkeren naar Parijs, springt op een trein die in gang is en geraakt onder de wielen! Zou hij het ooit gedacht hebben dat ‘La Flandere Sanglante’ zijn zwanenzang zou zijn?

http://www.dbnl.org/tekst/stre009inoo02_01/stre009inoo02_01_0028.php

Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2010 15:48    Onderwerp: Reageer met quote

Charles de Foucauld, hermit, servant of the poor

1 December 1916 - Charles Eugene, viscount of Foucauld, was born in 1858. He served as a French Army officer in Algieria beginning in 1881, and prepared a mapping of oases in Morocco in 1883. In 1886 he underwent a religious conversion, and in 1890 he joined a Trappist monastery, but soon left to become a solitary hermit in Palestine. In 1901 he went to Algeria, where he eventually settled at Tamanrasset and there lived the life of a missionary priest and prepared a Taureg dictionary. He was killed in an anti-French uprising on 1 December 1916, by those who said that his goodness tended to create friendly feelings toward the French.

Lees verder op http://elvis.rowan.edu/~kilroy/JEK/12/01b.html

On December 1, 1916, he was shot to death outside his Tamanrasset compound, by passing marauders connected with the Senussi Bedouin; this act is to be seen against the general background of the uprising against French colonial power, World War I and famine in the Hoggar. He was beatified by Pope Benedict XVI on November 13, 2005 and is listed as a martyr in the liturgy of the Catholic Church.

http://en.wikipedia.org/wiki/Charles_de_Foucauld

Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2010 15:52    Onderwerp: Reageer met quote

Charlie's War: The Diary and Letters of a Canadian Corporal

1 December 1916 (diary): 'While in the dug-out I felt and heard a shell or Minnie light close by and on coming out to go back to my post I found it had struck just outside the officers' cook house and killed two batmen. They were badly smashed up and the sight of them was not nice and made me feel shaky going back on duty.'

http://www.bbc.co.uk/history/worldwars/wwone/charlie_war_diary_01.shtml

Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2010 15:54    Onderwerp: Reageer met quote

Private Albert Ingham

Private Albert Ingham, 18th Battalion, the
Manchester Regiment, was executed on 1st December 1916 at the age of 24.
He is buried in Bailleulmont Communal Cemetery in the Pas-de-Calais, France,
Grave 812. His father asked to have the following personal inscription on the
headstone and it will remain there for ever: ‘Shot At Dawn. One Of The First
To Enlist’.
The register entry says that Private lngham ‘Died of Wounds’ which is a kind
way of not telling the whole truth.

http://www.cwgc.org/respect/docs/Additional_ideas/Shot_at_dawn.pdf

Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2010 15:57    Onderwerp: Reageer met quote

De Kampioen - 1 december 1916

http://books.google.nl/books?id=0gD2gfvb4OgC&pg=PP3&lpg=PP3&dq=1+december+1916&source=bl&ots=e_1CaISnav&sig=LQqLLFAbVsU2r639TctttGyJmlE&hl=nl&ei=RBD1TPWmDMbpOdW_9OMI&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=7&ved=0CEsQ6AEwBjg8#v=onepage&q=1%20december%201916&f=false

Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2010 16:00    Onderwerp: Reageer met quote

Cousin Reginald Catches the Thanksgiving Turkey by Norman Rockwell, December 1, 1917 Issue of The Country Gentleman

http://www.best-norman-rockwell-art.com/norman-rockwell-country-gentleman-cover-1917-12-01-cousin-reginald-catches-the-thanksgiving-turkey.html

Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2010 16:03    Onderwerp: Reageer met quote

El Burj, Palestine, 1 December 1917 - Gullett's Account

The following is extracted from the book written by HS Gullett called Sinai and Palestine, Chapter XXIX, Nahr Auja and El Burj, pp. 504 - 509.

On November 26th Hodgson was ordered to move with the 3rd and 4th Australian Light Horse Brigades and the 7th Mounted Brigade to their relief. The enemy, appreciating the menace to the Nablus road, had been resisting the yeomanry with great stubbornness; his counter-attacks had regained Foka and other ground won by the British horsemen, and after very bitter fighting had driven our infantry out of Suffa and Shiltz, Hodgson's division reached Berfilya on the 28th and 29th. The struggle was still running strongly about Suffa, which, after twice changing hands, became No-Man's Land. The 7th Brigade at once became hotly engaged and General Wigan was wounded. The 3rd and 4th Brigades were put into the line, with the 52nd Division on their right around El Burj, and the 74th on their left about one and a half miles north of Berfilya.

The country was extremely steep and rocky, and the position on the front was obscure. Between the attacks and the counterattacks no Turks or trenches were within sight of the British; though bursts of effective machine-gun fire and very accurate sniping showed that the enemy was not far away. On November 28th the XX Corps had taken over the Jerusalem operations from the XXI, and the Australian Mounted Division was now under Chetwode's orders. All horses except those needed by gallopers were sent back to Ramleh, and the Australians were engaged purely as infantry. Rain was frequent, and the mountain cold intense. Some of the men had secured an issue of winter clothing; but most of them were in summer dress and, like the infantry, suffered acutely. If the regiments of the 3rd and 4th Brigades rode into the hills refreshed, they were also nidi reduced in battle-strength The month's hard fighting, rough living, and lack of sleep had caused heavy wastage by casualties and sickness; and, when one-fourth of the men had been sent back to Ramleh with the horses, there remained a very light force to oppose the enemy. The 8th Regiment, for instance, had only 105 men of all ranks available for the line out of a total of above 400 who had been with the regiment at Beersheba. As the Australians advanced towards the dominating hill on which stands the village of El Burj, they had their first taste of the bitter Judean winter; but when some of them relieved a battalion of the 5th Royal Scots Fusiliers, they realised that they were more fortunate than the infantry. They found the Scotchmen clad in short twill khaki pants, without tunics, with one blanket to four men, very short of rations and without tobacco.

"Our boys," wrote a light horse officer, " supplied the Jocks with matches and cigarettes and the 'Dinkums' as they always called us, were very popular.''

The 3rd Brigade went into the line on the evening of the 29th. As the squadrons were so weak, Hodgson decided on the following day to strengthen them with the 4th Brigade. This necessitated moving Wilson's men about I,000 yards to the left between Shilta and El Burj. The movement was made at dark, and threw the 3rd for the night into strange country. The 8th Regiment, now reduced to two squadrons, each about fifty strong, occupied two positions some 200 yards apart. One under Major Y. H. Walker was on a small hill to the right, and across the valley about 400 yards away was the left flank of the 4th Light Horse Brigade. On Walker's left, and somewhat to the rear, Major A. Crawford was placed on a higher hill with the other squadron of the 8th; still further to the left was the 9th Regiment. All along the front the line was occupied in a similar way, with troops on the knolls and the intervening low ground open. The infantry had built stone sangars to give them protection against both the enemy and the driving rain, and the light horsemen, crouching behind these, and ignorant of the country ahead, prayed for a quiet night. All round them the hills were extremely rocky, with occasional large caves hewn out of the outcrops of limestone.

By 10 PM the change was completed, and for two hours the hills were ominously quiet. Soon after midnight the sentries on Walker's post reported a movement only a few yards away, but could see nothing in the intense darkness. Walker called his men to arms, and began to report to Crawford by telephone. Next moment the post was rushed in great strength by the Turks, who were within bombing distance of the Australians before they were discovered. For a few minutes the light horsemen stood and fought with rifles, bayonets, and hand-grenades; then Walker finding that his post was being enveloped from both flanks, ordered a withdrawal to the post held by Crawford on the higher hill. The vigorous resistance had steadied the enemy, who, like the Australians, were obstructed by the darkness, and Walker was able to fall back in good order to Crawford's hill and take up a position there on the lower slopes to the left. As the two squadrons then waited in the darkness for the next assault, Crawford sent an urgent message to brigade for reinforcements, and at the same time fired flares as a call to the artillery. The guns of the 268th Royal Field Artillery Brigade and the Hong Kong and Singapore Battery promptly responded, and put down a barrage over the enemy approaches. After an interval of complete silence, which was a greater strain on the nerves of the defenders than the fighting itself, about 500 '', Turks, with loud shouts of "Allah," rushed up the hill at Crawford's sangars. The Australians held their fire until the leading men were within twenty yards, and then shot them down in heaps with rifle and Hotchkiss, and at the same time bombed them effectively. Retaliating with bombs, the Turks pressed bravely forward in a desperate effort to bring their greatly superior numbers into a hand-to-hand struggle with the Australians. But the Victorians fought on with splendid steadiness, and had the enemy soundly held, when forty-eight yeomanry of the Gloucester Regiment (which was at that time attached to the 3rd Light Horse Brigade in place of the 10th Regiment) came up under Lieutenant-Colonel Palmer. A few minutes later a company of the Royal Scots Fusiliers under Lieutenant-Colonel Stewart-Richardson also hastened up the hill and joined in the fight, and the Turks, coining under very severe punishment at a few yards' range, were driven to cover. At the same time the 9th Regiment on the left and the 4th Brigade on the right enfiladed their rear and cut off their escape.

The little composite British force remained on the hilltop until dawn, when the Turkish survivors, numbering six officers, including a battalion commander, and 112 other ranks, surrendered. More than 100 enemy dead lay close up to Crawford's sangars, and sixty wounded were collected, most of them badly mutilated by the point-blank fire. Captain Fay and Lieutenant S. V. Moore and five other ranks of the 8th Light Horse were killed, and two officers and thirty-five other ranks wounded; while the Scots had one officer and one man killed and two wounded, and the yeomanry three men wounded. The spammer included large quantities of hand-grenades and eight automatic rifles. It was afterwards learned that the attacking force was a battalion of storm-troops," selected in Galicia from the 19th and 20th Divisions, and specially trained by German officers. Physically they were the finest Turks seen by the Australians during the war. The Australian defence was distinguished by the cool leadership of Major Crawford, and by much excellent individual work, including that of Captain Macpherson and Lieutenant T. R. Peppercorn, Sergeant-Major A. H. Carrington,* and Trooper H. W. Beahle.

Had the enemy seized El Burj, the British would have been deprived of the use of the road leading up from Berfilya, and the Beit Nuba-Beit Sira valley would have become untenable. This would have weakened all the pressure towards the Nablus road, and exposed the left flank of the infantry which was making the main advance towards Jerusalem. Hodgson was therefore ordered to watch closely for a second attack. The artillery, which had been slowly advanced up the mountain by doubling the teams, steadily shelled enemy positions, intermittent indirect machine-gun barrage was put down on tracks leading to the Turkish posts, and a second defensive line was prepared to meet emergencies.

But the Turks were satisfied with their one disastrous attempt; from that time until their withdrawal from the hills early in January, the regiments of Australian Mounted Division had little or no fighting at close quarters. At times their stone sangars were freely shelled, and sniping was constant, but the men's chief grievance was against the weather and the conditions of living. Their plight was not extreme, as was that of the infantry, but it imposed sharp suffering, and they were called upon to endure it for many weeks. The tracks were impossible for transport, and rations were frequently short; waterproof sheets were not available; until after the fall of Jerusalem, when the line advanced into country containing olive-groves they were without firewood for cooking. Wet by day and night, with hoots broken and useless, underfed, and protected from the biting mountain winds only by the stone walls they constructed, their thoughts ran constantly on the conditions under which they had been living only five weeks before in the desert. But each day brought them cheering news of the slow but sure approach of the infantry towards Jerusalem, and the worst of hours were the subject of jest.

http://alh-research.tripod.com/Light_Horse/index.blog/1925504/el-burj-palestine-1-december-1917-gulletts-account/
Zie ook http://alh-research.tripod.com/Light_Horse/index.blog?topic_id=1115466

Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2010 16:06    Onderwerp: Reageer met quote

Ploegsteert, Toronto Avenue Cemetery

Just outside Ploegsteert Wood, and along the road, is Mud Corner Cemetery. This can truly be called an Anzac cemetery as all but one of the 85 soldiers buried here are Australians and New Zealanders. The dates on the headstones are overwhelmingly from the months of June and July 1917, a period when II Anzac Corps was consolidating the line hereabouts in the aftermath of the Battle of Messines. One soldier, however, Private Albert French, 3rd Pioneer Battalion, of Narrogin, Western Australia, in Plot II, Row E, Grave 1, tells the story of a different Australian experience in this area. According to his Roll of Honour Circular held by the Australian War Memorial, French was ‘killed in action’ on 1 December 1917 at Ploegsteert. This was the ‘action’, not of battle but of holding the line for the battalions of the AIF spent the winter of 1917–18 garrisoning the trenches at Ploegsteert.

http://www.ww1westernfront.gov.au/ploegsteert/wintering-at-ploegsteert.html

Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2010 16:12    Onderwerp: Reageer met quote

British Order of Battle (units and formations that saw service in Italy)

XI Corps (arrived Italy 1 December 1917)
Commanding Officer: Lieutenant- General Sir Richard Haking

Corps Troops
1/1st King Edward's Horse
HQ Corps Heavy Artillery RGA
11th Cyclist Battalion ACC
Corps Topographical Section RE
Signal Troops RE (L Corps Signal Company; 27 (Motor) Airline Section; R and LC Cable Sections, Corps Heavy Artillery Signal Section RGA)
Corps Siege Park ASC
Corps Ammunition Park (345 (MT) Company (25 Ammunition Sub-Park) ASC)
491 (MT) Company ASC, attached Corps Heavy Artillery
5th (Light) Mobile Workshop AOC
Area Employment Company
Corps School

http://www.1914-1918.net/italy.htm

Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2010 16:14    Onderwerp: Reageer met quote

Meierijsche Courant, Zaterdag 1 December 1917.

Valkenswaard. Brutale praktijken. 27 Nov.
Bij den winkelier A. v.d. D. te Valkenswaard kwamen twee personen, die onder de meest mogelijke geheimzinnigheid een wit, glimmend plaatje te koop aanbood. Echt platina! De winkelier meende een kooper te kunnen aanwijzen en deed die waarschuwen. De bewuste liefhebber, de heer P. J. P. te Valkenswaard ging voorloopig op de gevraagde som – f 5000 – in en deponeerde die bij den winkelier, die tevens het platina plaatje bewaarde. Tegen den avond zou P. terugkomen en definitief zeggen of de koop gesloten was. Hij bleef echter wat lang uit naar den zin der vreemdelingen, die den winkelier toen vroegen, de 5000 gulden alvast af te geven, dan kon hij het platina plaatje in pand houden, want ze wilden wel eens even ’t dorp zien. De gelukkige kooper kwam intusschen even later het plaatje halen, doch de vreemdelingen kwamen niet terug.
Toen kreeg men achterdocht. Een onderzoek van het plaatje in het laboratorium der Philipsfabrieken te Eindhoven heeft uitgemaakt, dat het een vrijwel waardeloos wit metalen plaatje is.

http://www.shgv.nl/KrantenArtikelen/1917.htm

Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2010 16:16    Onderwerp: Reageer met quote

Cambrai - The Daily Chronicle (1st December, 1917)

The battle has continued today, and our troops and tanks have been engaged in heavy fighting round Borlon Wood and at Fontaine-Notre-Dame, to the east of it, which we lost yesterday for a time, after a sharp counter-attack upon our Seaforth Highlanders, who entered it on Wednesday night with tanks.

Tanks and cavalry co-operated in this attack, and the tanks were a most powerful aid, and cruised round and through the village, where they put out nests of machine-guns. The cavalry then went on into Anneux; but the first patrol had to retire because of the fierce machine-gun fire that swept down the streets.

http://www.spartacus.schoolnet.co.uk/FWWcambrai.htm

Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2010 16:18    Onderwerp: Reageer met quote

De Slag om Passendale (1917-2007)

(...) De totale balans van de gevechten tussen 31 juli en 1 december 1917, beide zijden opgeteld, wordt geschat op zo'n 450.000 manschappen, waaronder om en bij de 250.000 Britten. Andere cijfers hebben het zelfs over liefst 340.000 Britse en 250.000 Duitse doden. Een overweldigend aantal gesneuvelden dus, maar het front zelf is in die maanden ondertussen amper 8 kilometer naar het noorden en 2 kilometer naar het zuiden opgeschoven. Door het gebrek aan politieke wil om troepenversterkingen te sturen, is het Britse leger in het voorjaar van 1918 erg kwetsbaar, en gaat alle terreinwinst in korte tijd weer verloren aan het begin van de Vierde Slag om Ieper. Niet toevallig geldt de Slag om Passendale dan ook als hét voorbeeld van een zinloze aanval. (...)

http://www.army-chaplaincy.be/nl/om_en_rondom/view.php?id=176

Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2010 16:23    Onderwerp: Reageer met quote

Nationale feestdag van Roemenië

De Nationale feestdag van Roemenië of de Dag van de Vereniging (Ziua Unirii) valt ieder jaar op 1 december.

Sinds de Roemeense Revolutie in 1989 valt Roemeniës nationale feestdag op 1 december. Op 1 december, 1918, nam de vereniging tussen het Roemeense Koninkrijk en Transsylvanië plaats.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale_feestdag_van_Roemeni%C3%AB

Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2010 16:25    Onderwerp: Reageer met quote

Montenegrin Skupshtina's Decree, 1 December 1918

With the Austro-Hungarian empire rapidly crumbling in 1918 moves were well underway to instigate the creation of a new Greater Serbia state.

The establishment of the Kingdom of the Serbs, Croats and Slovenes - which was formally declared on 1 December 1918 and renamed Yugoslavia in October 1929 - demonstrated the clear determination on the part of Serbs, Croats, Slovenes, Montenegrins, Bosnians, Macedonians and others to win self-determination from Austria; the collapse of the empire brought such nationalist agitation to a head.

Reproduced below is the text of the declaration of the Montenegrin assembly - the Skupshtina - which affirmed its intention to join the new state and to depose its own monarch, King Nicholas, in favour of Serbian monarch King Peter.

Decree of the Montenegrin Skupshtina, 1 December 1918

Taking into consideration the historical tendencies as well as political and economic interests of Montenegro, the Great Skupshtina, elected by the people of Montenegro and assembled at Podgoritza, has decided:

1. To depose the King, Nicholas Petrovich Niegush;

2. To effect the union of Montenegro with Serbia under he Karageorgevich dynasty and its entrance into the common fatherland of Serbians, Croatians, and Slovenes;

3. To elect a national committee specifically charged with the conduct of the affairs of Montenegro united with Serbia, and

4. To communicate this decision to former King Nicholas and to the Government of the Kingdom of Serbia, as well as to the Governments of the Allied and neutral powers.

Source Records of the Great War, Vol. VII, ed. Charles F. Horne, National Alumni 1923, http://www.firstworldwar.com/source/greaterserbia_skupshtina.htm

Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2010 16:26    Onderwerp: Reageer met quote

QUOD IAM DIU (On the Future Peace Conference) - Pope Benedict XV

Encyclical of Pope Benedict XV promulgated on 1 December 1918.
To the Patriarchs, Archbishops, Bishops and other Ordinaries of the Catholic World.

1. That for which the whole world has long sighed, which Christianity has implored with such fervent prayer, and for which We too, interpreter of the common sorrow, have never ceased to pray with the heart of the father intent on the good of all - that has come in a moment: at last, the clash of arms has ceased. True, peace has not yet in solemn fashion brought to an end the great war, but to peace the road has been opened happily with the Armistice which has, meanwhile, suspended slaughter and devastation by land, sea and air. Many and various reasons could be given to explain the suddenness of this event; but if the supreme reason be sought there is no other way but to look above to Him who rules all events. Moved to compassion by the unceasing prayers of His servants, He now lets humanity breathe again after so many trials and sorrows. While, then, all thanks are being given to the Lord for this wondrous boon, We are glad that many imposing demonstrations of piety have taken place in the Catholic world to that end. It remains now to implore of the divine mercy that the crown be put on the great gift accorded us. Soon the delegates of the various nations will meet in solemn congress to give the world a just and lasting peace; no human assembly has ever had before it such serious and complex determinations as they will have to take.

2. Words, then, are not required to show how great need they have of being illuminated from on high that they may carry out their great task well. And, as their decisions will be of supreme interest to all humanity, there is no doubt that Catholics, for whom the support of order and civil progress is a duty of conscience, must invoke Divine assistance for all who take part in the peace conference. We desire that that duty be brought before all Catholics. Therefore, Venerable Brothers, in order that there may come from the Congress shortly to be held that great gift of heaven, true peace founded on the Christian principles of justice, that enlightenment from the Heavenly father may descend on them, it shall be your care to order public prayers in each parish of your dioceses in the way you may think most convenient. As for Us, representing, however unworthily, Jesus Christ, King of Peace, We shall exert all the influence of Our Apostolic Ministry that the decisions which are to be taken to ensure for ever in the world the tranquility of order and concord be willingly accepted and faithfully carried out by Catholics everywhere.

3. As harbinger of celestial favours and pledge of Our benevolence, to you, Venerable Brethren, and to you, clergy and people, We impart from Our heart the Apostolic Benediction.

Given at Rome at St. Peter's on the 1st day of December, 1918, the fifth year of Our Pontificate.

http://www.ewtn.com/library/encyc/b15iamdi.htm

Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2010 16:29    Onderwerp: Reageer met quote

The New Zealand Medical Service in the Great War 1914-1918

Composition of New Zealand Division on 1st December, 1918.—Personnel

Zie op http://www.nzetc.org/tm/scholarly/tei-WH1-Medi-t1-g1-t1-back-d1-d3-d5.html

Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2010 16:31    Onderwerp: Reageer met quote

D. Haig, Poster, Germany, 1 December 1918

http://digitalcollections.mcmaster.ca/haig-d-poster-1-december-1918

Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2010 16:33    Onderwerp: Reageer met quote

Kingdom of Iceland (1918–1944)

The Act of Union, an agreement with Denmark signed on 1 December 1918, valid for 25 years, recognised Iceland as a fully sovereign state in a personal union with the King of Denmark. Iceland's status became comparable with that of countries that belong to the Commonwealth Realms—members of the Commonwealth of Nations whose sovereign is the Queen of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. The Government of Iceland took control of its foreign affairs and established an embassy in Copenhagen. However, it requested that Denmark implement Icelandic foreign policy toward countries other than Denmark. Danish embassies around the world then displayed two coats of arms and two flags: those of the Kingdom of Denmark and Kingdom of Iceland.

http://en.wikipedia.org/wiki/Iceland

Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 01 Dec 2017 9:57    Onderwerp: Reageer met quote

Daily Telegraph - December 1 1914

Kaiser Wilhelm fulminates against the English whilst his cousin visits the troops in France.

Effe een krantje op de vroege ochtend... http://www.telegraph.co.uk/news/ww1-archive/11261358/Daily-Telegraph-December-1-1914.html

Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 01 Dec 2017 10:00    Onderwerp: Reageer met quote

Last French ambassador to the Russian court: An embassador's memoires
Originally published in 1923 - translated from the French by F. A. Holt, O.B.E.

Tuesday, December 1, 1914.

Hardly has Russian authority been established in Galicia than the officials introduce the worst practices of russification as a sort of gift of welcome.

When entering Galician territory two months ago the Grand Duke Nicholas issued a proclamation couched in generous terms:

To you, the peoples of Austria and Hungary, Russia brings freedom and the realization of your national dreams. She desires that each of you may henceforth grow and prosper, retaining the precious heritage of its language and its religion.

Of this fine programme already nothing is left. Russian nationalism stalks triumphant through Galicia.

The administrative authority is concentrated in the hands of a governor-general, Count Vladimir Alexeievitch Bobrinsky. I know him well; he's an intelligent, honest and agreeable man, but perhaps the most reactionary of all the nationalists. The basis of his creed is hatred of the Uniat religion. Now the Uniat Church has not less than 3,750,000 adherents in Galicia out of a total population of five million inhabitants.

Bobrinsky is in the habit of saying: "I recognize only three religions in eastern Europe: the orthodox, the Catholic and the Jewish. The Uniats are traitors to orthodoxy, renegades and apostates. We must bring them back into the true path by force."

Persecution began at once. Arrest of the Uniat Metropolitan, Monsignor Szeptycki; expulsion of Basilian monks; confiscation of ecclesiastical property; destruction of Ruthene missals; replacement of Uniat priests by Russian priests; carrying off Ruthene children to Kiev or Kharkov to be brought up in the orthodox faith - such is the account for these last two months on the religious side. On the political we must add the suppression of all Ruthene papers, the closing of the University and the schools, the dismissal of all Galician officials and their replacement by a horde of Russian bureaucrats.

I spoke officially to Sazonov about this situation which prejudices the future of Russian influence in these Galician districts in which the Hapsburgs have made themselves very popular.

"I'll admit," he said, " that Bobrinsky's policy is often unfortunate and that our officials are heavy-handed. But don't expect me to take up the cudgels for the Uniats! I respect the Roman Catholics, though I regret they have fallen into error. But I hate and despise the Uniats because they are renegades."

The other day the Grand Duke Nicholas was complaining of the delay in the arrival of supplies for the army in Galicia: "I'm expecting trainloads of ammunition. They send me trainloads of priests!"

http://www.alexanderpalace.org/mpmemoirs/7.html

Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 01 Dec 2017 10:03    Onderwerp: Reageer met quote

Australian soldiers leaning over the rails looking at other vessels anchored at Port Suez, December 1, 1914

https://www.google.com/culturalinstitute/beta/asset/port-suez-over-the-rails-december-1-1914-kensington-to-cairo-and-from-cairo-to-gallipoli-album-of-photographs-1914-1915/TQGYg_96BDjofw

Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 01 Dec 2017 10:04    Onderwerp: Reageer met quote

Dagboekaantekeningen van vice-admiraal F. Pinke, commandant zeemacht in Nederlands-Indie 1914-1916

http://resources.huygens.knaw.nl/retroboeken/pinke/#page=0&accessor=toc&view=imagePane

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Wat gebeurde er vandaag... Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: