Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

De essentiëlen estafette
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 18 Apr 2007 17:08    Onderwerp: Reageer met quote

Oeps, nou moet ik met de billen bloot... Gun me een paar dagen de tijd om een stukje te schrijven. Ik heb wel een idee.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 19 Apr 2007 19:46    Onderwerp: Reageer met quote

De lijst met actieve users is lang, maar niet oneindig. Richards idee was destijds heel goed. Ik ga ervan uit dat hij ervoor wilde zorgen dat zoveel mogelijk boeken over WO1 zouden worden vermeld c.q. besproken. Dat is hem, als ik het overzicht bekijk, aardig gelukt. Ook de volgorde van "slachtoffers" Wink representeert heel aardig de pikorde van auteurs in dit forum. Ik ben zo vrij geweest een overzicht te maken van wie al aan de beurt geweest zijn:
1. Richard. Geen wonder, want hij begon.,,
2. Rolffie61.
3. Yvonne. Die had de tweede moeten zijn. Rolffie had dit dadelijk door Laughing
4. WW-soldier.
5. Patrick Mestdag.
6. Bert!
7. Regulus 1
8. Patten.
9. Erik
10. Kliedermans
11. Mario.
12. Henri.
13. Wagner.
14. GvdBor (had zich een tijdje weten te drukken, maar moest toch capituleren)
15. Merlijn.
16. Tom.
17. Emiel.
18. Ernst Friedrich (ik dacht toen dat die nooit aan de beurt zou komen)
19. Oorlogsgraven (een optimistische usernaam Sad
20. Kleine Vuurkruiser (nee, geen schip uit WO1!)
21. Goofychicken (na wat onduidelijkheid wie aan de beurt was)
22. Malley (na nog wat meer verwarring toch goed gekomen)
23. Pegoud (die zich heel lang gedrukt had, maar toch aan de bak moest)
24. Varese (met een mooi overzicht over vliegerij)
25. Abn311.
26. Aurel Sercu
27. Marcston.
28. Mastermindmichel
29. Adriaan van der Kammen

Allen hebben mooie, interessante, en in hun ogen noodzakelijke boeken ingebracht. Mijn taken zijn nu:
A. Een of meer boeken noemen of bespreken die voor mij essentieel zijn;
B. Iemand aanwijzen die het stokje straks van me overneemt.
Dit laatste wordt onderhand moeilijker dan het eerste. Ik doe mijn best. Binnenkort volgt deel twee.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 19 Apr 2007 21:32    Onderwerp: Reageer met quote

Vooruit dan maar. Ik heb er even over nagedacht wat ik hier nu weer moest schrijven.
Ik ben van nature niet zo'n boekenlezer. Ik heb dan ook geen uitgebreide bibliotheek over WO1. Mijn interesse is dan ook nog niet zo oud, zoals ik al eens geschreven heb.
Erger nog: de belangrijkste boeken die ik in bezit heb over dit onderwerp zijn allebei al eens besproken in dit item. Dat krijg je natuurlijk als je achterin zit. Maar toch:
1. Het stel boeken dat Patrick ooit besprak: Histoire de la grande guerre (in twee delen) kocht ik vorig jaar September in Colmar in een boekenantiquariaat. 50 Euro voor beide ingebonden delen, en in een prima staat. Ik vraag me af of de vorige eigenaar de boeken wel gelezen heeft.... Voordeel van deze uitgave is wel dat ik verplicht ben om langzaam en nauwkeurig te lezen. Het gaat wel in het Frans, maar je raust er niet doorheen. Dat heeft ook zijn voordelen. De illustraties zijn bedwelmend mooi, zoals Patrick al schreef ( blz 1 van deze reacties).
2. Vorige maand kreeg ik de twee buitengewoon dikke delen van Andriessens "de eerste Wereldoorlog". Een prachtig stel boeken, waarbij je moet uitkijken dat je de onderschriften en verbindende tekst niet vergeet, want er staan zóveel mooie, ontroerende, interessante en weerzinwekkende plaatjes in dat je van de tekst afgeleid wordt.

Heb ik ze uit? Van geen kanten, ik sla ze regelmatig weer eens op, en daarom vormen ze voor mij persoonlijk essentielen. Dat boek Krieg win ik volgende maand, en dat zal de zaak voorlopig wel compleet maken
Wink

Ik heb gezien dat Petain nog niet aan de beurt geweest is. Jouw beurt dus, Petain!

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
petain

BerichtGeplaatst: 22 Apr 2007 15:28    Onderwerp: Reageer met quote

Ok aan mij dan de beurt aan te geven wat voor mij essentieel is. Dat is al gelijk moeilijk. Mijn belangsytelling in Krijgshistorie is er altijd al geweest. Op de lagere school, ik meen voor 90% zeker te weten dat dit in de 4de klas was, heb ik al een 'spreekbeurt'over de eerste wereldoorlog gehouden. Waarschijnlijk heb ik toen de benodigde informatie uit een boek van mijn vader( wereldgeschiedenis van Lecturama) en 1 of 2 boeken uit de schoolbibliotheek gehaald. Toch is het niet zo dat de eerste wereldoorlog een grote belangstelling bij mij had. Tenminste niet groter dan andere oorlogen.
Maar er zijn wel een aantal boeken te noemen welke een aandeel hebben in het steeds weer aanwakkeren van mijn belangstelling. Één van die boeken is de roman "Van het westerlijkfront geen nieuws" van Remarque. Dit boek en het boek "Die nacht in Lissabon"ook van zijn hand heb ik menig maal gelezen.

Maar op enig moment, ik denk dat ik 21 was, ben ik wat fanatieker geworden in het militaria verzamelen. Dit hield in dat daardoor ook mijn 'voorraad' krijgshistorische boeken groeide. Ik weet werkelijk niet meer wanneer maar rond die periode kocht ik "Sporen van een slag" van Dr. H. Jonker.
Nog steeds vind ik dit een fantastisch boek, maar ik denk ook dat dit boek mij heeft aangespoord om wat alerter op wo1 boeken te zijn wanneer ik bij de de Sleghte( mijn 'hofleverancier'in die dagen) was.

Al snel volgde, aangeprezen door een krant, 'Velden van weleer' en wat later "Verdun breuklijn der beschaving" Deze laatste is voor mij werkelijk essentieel geworden. Dit was het boek wat ik meenam naar Verdun. Maar ook wanneer ik weer eens de behoefte had naar Verdun af te reizen in perioden dat dit niet ging, het te pakken en al lezend en in gedachten mijn volgende reis 'te plannen'.

Vervolgens bleef het 'jaren lang' stil op wo1 gebied. Tenmiste het kwam enkel voor in de vorm van het verzamelen van militaria. Tot ik in 2005 op enig moment op deze site terecht kwam. Daar waar ik me altijd gericht had op de 'grote lijnen', kwam ik er achter dat ik van sommige zaken meer wilde weten. Dit heeft als resultaat gehad dat ik het afgelopen jaar mijn collectie aan boeken met 144 titels heb aangevuld, allen boeken welke op één of andere manier een element uit 'Den Grooten oorlog' beschrijven. Het hebben van een aardige bibliotheek is geen kunst. Elk boek uit die bibliotheek lezen wel, in ieder geval met mijn beperkte 'vrije tijd'. Ik heb dus nog een flinke klus voor de boeg. Ik sluit zeker niet uit dat daar nog wel eens een essentieel werk bij kan zitten.

Ik ben momenteel bezig in een klein boekje geschreven door een Belgische advokaat, Edmond Ronse. Het boekje "De slag aan de Yzer" stamt uit 1915 en is gedrukt in Parijs. Het zal ongetwijfeld niet het beste boek zijn wat er geschreven is over de periode 8 t/m 31 october 1914, maar het prikkeld mijn belangstelling naar de Belgische voormalige fronten uit '14 wel, dus wie weet.................

Nu is het aan mij om de beurt door te geven. Tot mijn verbazing zag ik nog steeds niet de naam van één van onze 'forumveteranen' op de lijst van Lingekopf staan.
Ik geef daar om de beurt aan Roma!
Roma

BerichtGeplaatst: 22 Apr 2007 16:24    Onderwerp: Reageer met quote

Heer, laat deze kelk aan mij voorbijgaan....
Alhoewel ik nooit boeken lees, maar ze enkel raadpleeg, zal ik toch eens diep nadenken of ik mij één of ander boek niet kan herinneren dat meer dan een ander indruk op mij maakte.
Laat me a.u.b. even tijd want ik heb een zeer druk weekend achter de boeg: ouders (80-ers) voor zes maanden met de wagen op reis naar Italië gestuurd, een begrafenis in de familie en vandaag een communiefeest met een familie die danig in duigen ligt...
Enfin, we hebben ons erdoor gesparteld en morgen is een nieuwe dag. speechless
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2007 14:16    Onderwerp: Reageer met quote

Hier gaan we dan, met een schuchtere poging.
Zoals eerder reeds vermeld ben ik geen boeken LEZER. Nochtans kan ik niet zonder. Ik raadpleeg ze eerder. De enige boeken die ik ooit volledig heb uitgelezen kan ik op de vingers van beide handen wel tellen. Mijn beste herinneringen op dat gebied gaan naar Clem Schouwenaers ( http://members.lycos.nl/hans_hamburger/Index.html ) en Bob Mendes ( http://www.mendes.be/ ) . Maar dat zijn natuurlijk geen werken over WOI.
Laten we dus bij het thema blijven…
Eén van de dingen waar ik enorm spijt van heb is dat ik mijn cursus krijgsgeschiedenis ben kwijtgespeeld na uitlening aan een collega. Mad speechless Alhoewel niet in de boekenhandel te koop, was dit voor mij hét werk bij uitstek. De cursus ging uiteraard niet enkel over WOI, maar gaf inzicht in de belangrijkste veldslagen in de krijgsgeschiedenis, beginnend met de eerste omsingelingsslag in de geschiedenis bij de rivier Ofanto ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_bij_Cannae ) , gaande over o.a. alle campagnes van Napoleon, de Amerikaanse secessieoorlog, WOII, Korea, Vietnam….
Bij deze doe ik een oproep aan collega’s die nog in het bezit zouden zijn van deze cursus, mij een bericht na te laten. Misschien komen we wel tot een redelijke deal?
Dan ga ik maar even voor mijn boekenkast staan. Veel boeken staan er echter niet in. Na zeer lang nadenken, er is echt geen uitschieter bij, ben ik toch van oordeel dat één ervan mij dikwijls heeft verder geholpen en mij quasi letterlijk op het goede pad heeft gezet.
Ik heb het over “Before Endeavours Fade” ( http://www.afterthebattle.com/before.html ) van Rose E. B. Coombs, MBE.

Dit is, wat mij betreft althans, de meest complete en duidelijkste gids betreffende het westelijk front. Ondanks zijn A4-formaat is hij toch zeer handig voor onderweg. Aan de hand van Michelinkaarten zal zelfs de meest onbekwame copiloot zijn reisbestemming vinden.

Tevens rijk geďllustreerd en voorzien van degelijke uitleg.

Dit stukje is dus niet echt wat men veronderstelt bij een boekbeschrijving, maar het is dan ook geen leesboek.

Om te besluiten zou ik willen zeggen aan zij die het boek nog niet kennen: “Haal het als de bliksem in huis, pak je koffers en laat het je leiden langs het westelijk front.”

Nu nog even deze boomstam doorgeven…aan............Derwisj
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2007 16:58    Onderwerp: Reageer met quote

Roma derwisj heeft al het stokje gehad op 30 Jan 2007 zie laatste paragraaf blz1
Trouwens hij ligt of hangt ergens in Turkije
aan de bar of lurkt aan de waterpijp .

een ander slachtoffer zoeken ! Smile
tip: gebruik de gebruikerlijst van het forum
@+
Patrick
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2007 17:14    Onderwerp: Reageer met quote

Nu had ik even gedacht dat ik me vergist had. In mijn lijst staat Derwisj niet omdat ik hem op blz 1 niet kon vinden. Nu ik ze zaak nakijk blijkt hij inderdaad aan de beurt geweest, maar zijn originele bericht heb ik niet. Misschien heeft het te maken met de servercrash ergens in die tijd?
Hij wordt wel aangehaald in een later bericht, dus Patrick heeft gelijk. Dus:

2. Rolffie61.
3. Yvonne. Die had de tweede moeten zijn. Rolffie had dit dadelijk door Laughing
4. WW-soldier.
5. Patrick Mestdag.
6. Bert!
7. Regulus 1
8. Patten.
9. Erik
10. Kliedermans
11. Mario.
12. Henri.
13. Wagner.
15. Merlijn.
16. Tom.
17. Emiel.
19. Derwisj
20. Oorlogsgraven (een optimistische usernaam...)
21. Kleine Vuurkruiser (nee, geen schip uit WO1!)
22. Goofychicken (na wat onduidelijkheid wie aan de beurt was)
23. Malley (na nog wat meer verwarring toch goed gekomen)
24. Pegoud (die zich heel lang gedrukt had, maar toch aan de bak moest)
25. Varese (met een mooi overzicht over vliegerij)
26. Abn311.
27. Aurel Sercu
28. Marcston.
29. Mastermindmichel
30. Adriaan van der Kammen
31. Lingekopf
32. Pétain
33. Roma

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2007 18:41    Onderwerp: Reageer met quote

O.K. jongens
Ik had me gebaseerd op Lingekopf's eerste lijst.
Een nieuw slachtoffer dus.....laten we eens iemand van het vrouwelijk geslacht nemen en mijn keuze valt daarbij op.................

Rozemarijn. Wink
Naar boven
Rozemarijn

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2007 17:04    Onderwerp: Reageer met quote

Het stokje is zojuist bezorgd en hopende dat ik hem vóór 6 uur nog mee kan geven met de post naar een volgend slachtoffer begin ik nu maar snel met mijn favoriete WOI boek.

Het eerste boek dat in mijn hoofd opkwam om te gebruiken voor deze estafette is tevens ook het eerste WOI gerelateerde boek dat ik las. Het is wellicht geen literair hoogstandje, geen wetenschappelijke uiteenzetting, maar het is wel het boek dat mijn interesse voor de Eerste Wereldoorlog tot een hoogtepunt gebracht heeft. Voordat ik dit boek las vond ik WOI boeiend, maar niet meer dan dat. Na het lezen van dit boek wist ik dat deze oorlog me nooit meer los zou laten.

Het boek is getiteld: Het lied van de loopgraven en geschreven door Sebastian Faulks. Jullie hebben het vast al wel eens gelezen, of er in ieder geval van gehoord, naar mijn weten is het redelijk bekend. Het verhaal:

Stephen wordt vanuit Engeland naar Noord-Frankrijk gestuurd om de fijne kneepjes van het textielbedrijf te leren kennen. Hij logeert bij de fabriekseigenaar Azaire en diens gezin. En wordt verliefd op Isabelle, de veel jongere echtgenote. Als Azaire hun verhouding ontdekt, verlaten ze samen het huis en trekken naar Zuid-Frankrijk, waar ze een gelukkige tijd hebben. Dan ontdekt Isabelle dat ze zwanger is, en ze wordt bang. Ze verlaat Stephen, zonder te zeggen dat ze zijn kind verwacht, en gaat terug naar haar ouders.

Als de oorlog dreigt gaat Stephen terug naar Engeland en neemt dienst. Hij houdt dagboeken bij van zijn ervaringen, omdat hij niet zoals de meeste soldaten een thuisfront heeft. Er is niemand aan wie hij kan schrijven, niemand die hem pakjes stuurt. Hij overleeft alle verschrikkingen van de loopgraven, ziet zijn vrienden voor zijn ogen sneuvelen maar gaat zelf onverschrokken door. Wat heeft hij immers om voor naar huis te gaan?

Jaren later vindt zijn kleindochter zijn dagboeken, ze probeert er achter te komen wat voor man haar opa was. En wat voor oorlog de Great War was. Een boek over liefde en vriendschap, maar vooral over de verschrikkelijke loopgravenoorlog. Het begin is wat langdradig, maar als de oorlog begint, komt er ook vaart in het verhaal, en word je meegesleept in de schokkende tragiek van een vreselijke oorlog. Een prachtig boek.

Hoewel deze samenvatting sterk doet denken aan een geromantiseerd verhaal over de oorlog is dit in werkelijkheid niet het geval. Een op Internet gevonden reactie van een lezer:

Ik kreeg het claustrofobisch benauwd, hapte tijdens het lezen over die ondergrondse gangen die ze moesten graven en die dan instortten regelmatig paniekerig naar adem. Gruwelijk. Wat me ook zo is bijgebleven, is dat die jongens het ene moment in zo'n gang zaten en vervolgens op verlof mochten naar Engeland. Héél merkwaardig. Die enorme botsing die dan ontstond tussen de wereld aan het front en de rust en het onbegrip die ze thuis aantroffen.

Hiermee werd exact het gevoel verwoord dat ik tijdens het lezen van dit boek had.
Aan dit boek heb ik mijn WOI passie te danken en hierdoor zal het mij altijd bijblijven.
Rozemarijn

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2007 17:09    Onderwerp: Reageer met quote

En omdat hij vandaag jarig is...

Krijgt Michel als verjaardagscadeautje een stokje van mij!

Smile
Michel
Gast

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2007 20:51    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je wel Rozemarijn! Smile

Dit is helemaal geen gemakkelijke opgave. Hoe meer ik de boeken over de Eerste Wereldoorlog bekijk, hoe moeilijker het wordt. Er zijn een paar pareltjes geschreven over dit onderwerp.
Toen heb ik gedacht van welk boek dat uit de kast zou verdwijnen, ik het meest spijt zou hebben.
En daar blijven twee uitschieters over.
Waarom deze twee probeer ik in de volgende tektst duidelijk te maken. Ik zeg wel proberen want om iemand te overtuigen van het waarom is iets anders. Het is meer een gevoel van blijdschap als ik ze ter hand neem.
Het eerste is “Een bezoek aan Verdun” van Richard Heijster.
Toen ik tijdens mijn bezoek aan Verdun in 1996 een bezoekje ging brengen aan de toeristische dienst, viel mij op dat tussen al die boeken er eentje (de enige) met een Nederlandse titel stond.
Omdat het toen niet zo evident was om lectuur in het Nederlands over Verdun te vinden, internet bestond immers nog niet, heb ik het zonder nadenken maar gekocht.
Achteraf is gebleken dat het, volgens mij, één van de beste reisgidsen is naar Verdun.
Regelmatig neem ik het nog eens ter hand. Soms gewoon om wat te lezen, soms omdat er op het forum een reisverslag is verschenen over Verdun.
Het mooie aan het boek is dat ik tijdens het lezen in Verdun ben. Ik ben er lijfelijk niet meer geweest sinds 1996 en toch kan ik wanneer ik wil, eventjes een trip maken naar Verdun. De kaartjes die regelmatig zijn weer te vinden tonen je perfect de weg en de foto's van bezienswaardigheden en monumenten geven je een mooi beeld over de streek.
Bij het volgend bezoek aan Verdun zal het zonder twijfel mee zijn en staan er een aantal wandelingen die in het boek beschreven zijn, zeker op het programma.
Het tweede boek is “Onze helden voor het vaderland gesneuveld”. Het is allemaal wat heroďsch geschreven maar toch kan je er veel uit leren over de Belgische piot tijdens '14 -'18.
Van de voorgeschiedenis van de oorlog over de slag aan de IJzer, de vluchtelingen naar het bevrijdingsoffensief.
Ook de prachtige en unieke foto's geven een belangrijke meerwaarde aan het boek.
Uren leesplezier heb ik er al aan gehad en zal ik er in de toekomst nog aan hebben.
Ik heb er een ganse tijd naar gezocht om een betaalbare en toch nog toonbare, Nederlandstalige versie vast te krijgen, maar het is allemaal wel de moeite waard geweest. En misschien dat ik door die moeite toch wel gehecht ben geraakt aan dit prachtige boek.

Dat is het zo een beetje. Ik geef graag het stokje door aan Vlim.
Naar boven
vlim

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2007 21:40    Onderwerp: Reageer met quote

Oef, dat was even nadenken. Aangezien mijn specialisatiegebied bestaat uit de wapenfabrikanten in de periode 1860-1960 (grofweg), is het dus lastig om een specifiek WO1-onderdeel eruit te lichten, laat staan een boek. De ijdelheid van de fabrikanten (of zoals men zelf zei 'het sociaal-culturele verantwoordelijkheidsgevoel') zorgt ervoor dat er interessante, doch zeldzame uitgaves zijn verschenen die de geschiedenis van deze fabrikanten toelichten. Door de rookgordijnen van zelfbewieroking en wat vleugjes van Nationaal-Socialisme door geven die boeken een behoorlijk beeld van de werkwijze van deze fabrikanten.

Daarnaast heb ik nog zitten denken aan het boek 'Peddler of Death' van Donald McCormick, die ook een kritische biografie van Henry Lloyd George, 'The Mask of Merlin' heeft gepubliceerd. Het boek beschrijft het leven van sir Basil Zaharoff, de persoon die een belangrijk stempel heeft gedrukt op de wapenindustrie in de periode rond WO1. Zijn politieke invloed was tijdens WO1 dermate groot dat zijn levensverhaal uitermate interessant leesvoer is.

Het boek wat me het meest geholpen heeft om deze periode inzichtelijk te krijgen en me op het spoor van enkele belangrijke personen in de periode rond WO1 (waaronder Zaharoff, maar ook de Maxim broers) heeft gezet is echter een boek wat in 1934 verscheen en het lijkt me niet meer dan terecht om dit boek er uit te lichten.

Het boek 'Merchants of Death', door H.C. Engelbrecht, Ph. D. en F.C. Hanighen geeft een redelijk objectief beeld (anders dan de titel doet vermoeden) van de geschiedenis, werking en invloed van de internationale wapenindustrie, vooral in de periode rond de eerste wereldoorlog. Het beschijft de belangrijkste personen en bedrijven, waaronder Du Pont, Maxim, Vickers, Zaharoff, DWM, Skoda, Schneider-Creusot, Thyssen en Krupp. De onderlinge links tussen de bedrijven, de belangen en het gekonkel en niet onbelangrijk, het bespelen van de politiek en de publieke opinie.

De tactieken die gebruikt werden tijdens de oorlog om vriend, maar vooral ook vijand, van grondstoffen te voorzien zijn behoorlijk ontnuchterend en laten je de oorlog vanuit een heel andere invalshoek bekijken. Het eenvoudige 'geallieerden versus de axis', het 'wij tegen hen' gevoel wordt compleet onder tafel geschoffeld als je weet dat de grootste wapen- en munitieleveranciers in feite een groot conglomeraat vormden, waarbij winst en behoud van de invloedssfeer boven alles stonden.

Het boek beschrijft verder de Japanse interesse in de westerse wapenindustrie en geeft ook al vroeg de dreiging van het (toen) nieuwe Nationaal-Socialistische regime aan. We weten nu dat de heren Engelbrecht en Hanighen er niet ver naast zaten met hun toekomstblik.
Het feit dat Schneider-Creusot via Skoda een van de grootste financiers van dat nieuwe regime was is tamelijk ontnuchterend.

Gebruik en misbruik van de pers is een ander interessant punt. Het is niet erg bekend dat een aantal grote kranten onder invloed van enkele wapenfabrikanten stond. Journalisten werden gemotiveerd om in het voordeel van de fabrikanten te schrijven. Ook weinig bekend is dat enkele Britse kerkleiders (!) aandelen in wapenfabrieken hadden.

Een leuk detail was de verkoop van nikkel, noodzakelijk voor de wapenmarkt. Frankrijk produceerde het tijdens WO1 en exporteerde het naar de Verenigde Staten. Die verkochten het vervolgens weer aan Duitsland....

Stel je eens voor. Je staat in een loopgraaf af te zien, te vechten (of liever proberen te overleven) voor je land en lotgenoten, terwijl je wordt bestookt met materiaal wat door je eigen landgenoten aan de vijand is geleverd, terwijl je land al in oorlog was. Je eigen politieke en spirituele leiders zijn daarnaast niet te beroerd om de winsten die dat opleverde vooral in hun eigen zakken te stoppen. Op zo'n moment ga je je afvragen tegen wie je aan het vechten bent en vooral waarom...
Naar boven
vlim

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2007 21:53    Onderwerp: Reageer met quote

Ik geef het stokje door aan iemand die nog dagelijks de gevolgen van mijn onderwerp op zijn bord krijgt: Madmaxmartin. Benieuwd wat er op jouw leestafel ligt.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2007 22:05    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Vlim,

Je had het al eerder over 'Merchants of Death'. Na je nieuwe uitstekende toelichting ga ik er nu definitief naar op zoek. eBay krijgt van mij een nieuwe zoekopdracht en als dat op korte termijn niet lukt dan probeer ik Abebooks. Bedankt! Overigens zag ik in dit topic al eerder boeken voorbijkomen die mijn aandacht trokken. Toen ik het indertijd bedacht, was nou nét dat mijn bedoeling!
Naar boven
Ernst Friedrich
Gast

BerichtGeplaatst: 25 Apr 2007 8:55    Onderwerp: Reageer met quote

vlim @ 24 Apr 2007 22:40 schreef:

Stel je eens voor. Je staat in een loopgraaf af te zien, te vechten (of liever proberen te overleven) voor je land en lotgenoten, terwijl je wordt bestookt met materiaal wat door je eigen landgenoten aan de vijand is geleverd, terwijl je land al in oorlog was. Je eigen politieke en spirituele leiders zijn daarnaast niet te beroerd om de winsten die dat opleverde vooral in hun eigen zakken te stoppen. Op zo'n moment ga je je afvragen tegen wie je aan het vechten bent en vooral waarom...

Is dat een conclusie van de auteur ? Wie bedoelt hij nu precies ?

Overigens zal je ook bekend zijn dat de reputatie van McCormick niet onwankelbaar is. Altijd in de weer met spionnen, geheime missies, achterkamers en intriges moet hij het hebben van laten we maar zeggen zijn 'netwerk'. Zijn bronnen zijn veelal niet na te trekken en hij heeft wel een voorliefde voor spectaculaire, vergaande conclusies.
Ik ken dit boek trouwens niet; ik kan me recensies herinneren van jaren geleden over onder andere een boek over Lloyd George, waarin hij de these centraal stelt dat deze MP in het heetst van de strijd chantabel was vanwege zijn onverzadigbare sexuele behoeftes, waarin vervolgens door de 'merchants of death' vrij onbaatzuchtig in voorzien werd.

Richard, na alles wat je ergernis oproept in de boeken van Brantsen, geef je je nu over aan een langdurige zelfkastijding lijkt me. Je staat niet te boek als goedgelovig en dat moet je voor Donald McCormick wel zijn.
Naar boven
rolffie61

BerichtGeplaatst: 25 Apr 2007 10:47    Onderwerp: Reageer met quote

vlim @ 24 Apr 2007 22:40 schreef:
... die ook een kritische biografie van Henry Lloyd George, 'The Mask of Merlin' heeft gepubliceerd.

Heel kritisch, want ik dacht dat zijn voornaam altijd David was. Zo zie je maar... Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
vlim

BerichtGeplaatst: 25 Apr 2007 11:18    Onderwerp: Reageer met quote

David Lloyd George, tikfoutje aan mijn kant.

Ernst Friedrich: Richard heeft het over het boek wat ik heb besproken wat NIET door McCormick is geschreven. 'Merchants of Death' is geschreven door Engelbrecht en Hanighen.

Quote:
Je staat niet te boek als goedgelovig en dat moet je voor Donald McCormick wel zijn.

Ik denk dat je een beetje te kort door de bocht gaat. Elke auteur geeft zijn eigen visie en zijn eigen draai aan het verhaal. Ik heb meerdere Zaharoff-biografieen gelezen en die van hem staat qua logica en research nog steeds bovenaan. Kritiek op boeken die je niet hebt gelezen omdat je ooit een slechte recentie hebt gelezen? Kom op zeg.
Naar boven
Ernst Friedrich
Gast

BerichtGeplaatst: 25 Apr 2007 12:28    Onderwerp: Reageer met quote

Beste VLIM, excuses.

Ik haal inderdaad twee dingen door elkaar. Merchants of death, ik zei het al, ken ik niet. En ik knoop die titel ondoordacht snel aan McCormick. Fout.
Je schrijft er een mooie recensie over.
Overigens zou ik het wel leuk vinden als je mijn vraag zou kunnen beantwoorden.

Mijn kanttekening gold het auteurschap van McGormick. Ik heb even gegoogled of ik mijn gevoel kracht zou kunnen bijzetten.

Quote:
Controversial claims
McCormick's reliance on an informal network of oral informants, and his eye for a good story, means that it is often difficult to judge the reliability of his more controversial claims. In 1979 he claimed that Rudolf Peierls had been under investigation as a Soviet agent, and was forced to make an out-of-court settlement when Peierls sued him. (The equally controversial Rupert Allason, who once worked for McCormick, has continued to press this particular claim after Peierls's death.) McCormick also claimed that the early-twentieth-century economist Arthur Pigou had been a Russian agent, and to be in possession of Pigou's journal: no such journal has surfaced since McCormick's death.

Komt uit de Wikipedia. Voor de recensie die ik me herinnerde moet ik te diep graven.

Groet,
Peter
Naar boven
vlim

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2007 13:23    Onderwerp: Reageer met quote

Voor de liefhebbers nog een interessante follow-up die de rol van de banken wat dieper aanstipt:

Merchants of Death revisited: Armaments, Bankers and the First World War:
http://www.mises.org/journals/jls/19_1/19_1_4.pdf

En als toetje, de volledige digitale versie van het boek:
http://greatwar.nl/frames/default-merchants.html

@Ernst-Friedricht: De eindconclusie was de mijne, en vrij duidelijk dacht ik.
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2007 14:13    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor het lekker toetje tof Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Richard

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2007 14:51    Onderwerp: Reageer met quote

vlim @ 26 Apr 2007 15:23 schreef:

Ik heb net in de VS een flink bod op het boek uitgebracht..! Mad
Naar boven
vlim

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2007 17:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb zelf altijd liever het boek in handen, dan een digitale versie op de PC. En dan het liefst nog de originele uitgave (geen nadruk). Zou het de leeftijd zijn? Of gewoon hebberigheid?

@Richard, sorry Smile
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 27 Apr 2007 18:36    Onderwerp: Reageer met quote

vlim @ 24 Apr 2007 23:53 schreef:
Ik geef het stokje door aan iemand die nog dagelijks de gevolgen van mijn onderwerp op zijn bord krijgt: Madmaxmartin. Benieuwd wat er op jouw leestafel ligt.

auuu,bedankt Vlim Confused ,die stok kwam hard aan daar ik deze topic niet gevolgd heb Embarassed .
Daarbij worden militairen verondersteld niet te kunnen lezen speechless
Maar om indruk te te maken op familie ,gasten ,enz... laat ik her en der een paar boeken rondslingeren .
Het boek met de zeer vreemde titel "de eerste wereldoorlog 1914-1918" van de hand van John keegan bevat veel te weinig fotos en kaarten en daarom weinig interessant voor ongeletterden zoals ikzelf Sad ,en dus zeker door menig forumlid wel gelezen Yvonne blik
Zowel politieke & militair strategische en soms taktische beweegredenen komen tersprake,maar dit laat praktisch geen plaats voor de belevenis van de soldaat ten velde,dewelke mij als militair wat meer interesseert Neutral
Daarom,en zeker omdat deze slag of slachtpartij zijn 90nste "verjaardag"
viert is het boek "Passendale 1917" van de vrijwel onbekende Evil auteur
Lyn Macdonald een item dat ik ook weleens laat rondslingeren op mijn tafel.De daarin beschreven ,persoonlijke belevenissen van de frontsoldaten ,raken mij meer...... Crying or Very sad
En tot mijn verrassing kreeg ik gratis, belangeloos ... speechless vanwege de vader van een Nederlandse forumvriendin van mijn lieftallige dochter het boek "Oorlogsgasten" door Evelyn De Roodt .(iedereen die ooit de woorden "gierig & Nederlander durft te uiten in mijn aanwezigheid..U weze gewaarschuwd Mad .
Een verfrissend en verhelderend boek over het "drijfhout" dat over Nederlands neutrale grenzen aanspoelde,en hoe er mee omgegaan werd.
(dit boek werd ook al aangeraden door Yvonne denk ik,zeker lezen dus !!!) Yvonne blik
Misschien zijn deze boeken niet ieders leesvoer ,maar ze voldoen als steun onder de wankele tafelpoot van onze keukentafel... Wink
nu rest me nog de taak een ander veelbelezen slachtoffer te vinden om dit kruis over te nemen Evil
Ik verkneukel mij al Evil Evil
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 27 Apr 2007 19:30    Onderwerp: Reageer met quote

vlim @ 26 Apr 2007 19:20 schreef:
@Richard, sorry Smile

Ik kom er wel overheen. Zolang de lekkere muffe geur van een oud boek niet uit mijn computer komt, heb ik liever papier in mijn handen.
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 27 Apr 2007 20:25    Onderwerp: Reageer met quote

vlim @ 26 Apr 2007 19:20 schreef:
Ik heb zelf altijd liever het boek in handen, dan een digitale versie op de PC. En dan het liefst nog de originele uitgave (geen nadruk). Zou het de leeftijd zijn? Of gewoon hebberigheid?

Quote:
Misschien zijn deze boeken niet ieders leesvoer ,maar ze voldoen als steun onder de wankele tafelpoot van onze keukentafel... Wink

Mmm... voor Richards boek moet je dan wel een heel rare vloer hebben of een ernstig verzaagde keukentafel... Wink

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 29 Apr 2007 20:11    Onderwerp: Reageer met quote

de bal ligt nu in het kamp van Woodhatcher Cool

succes maat yummie
greets,MMM
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
woodhatcher

BerichtGeplaatst: 30 Apr 2007 11:30    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt MMM
Kzal zo binnen de 3 dagen snel iets posten, heb het nu druk.
Maar ik zal posten. Cool

Pvt. James W. Walker, 106th Infantry Regiment.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
woodhatcher

BerichtGeplaatst: 06 Mei 2007 11:21    Onderwerp: Reageer met quote

de 3 dagen zijn allang voorbij.
Dus zal ik best maar eens mijn belangrijke boeken posten.

Het eerste voek is "De Eerste Wereldoorlog, dag na dag bekeken".
Het was mijn eerste boek dat ik heb gekregen over de 1ste WO.
Dit boek handelt natuurlijk over WO1 en geeft aan wat er op welke dagen gedaan is.

Mijn 2de boek is "Rhymes of a Lost Battalion Doughboy".
De allereerste druk. Mijn favoriete amerikaans batalion is het verloren batalion. De schrijver vertelt in rijmen wat zijn ervaringen waren in de 1ste WO.

Dit zijn zowat de belangrijkste boeken voor me.
De volgende die mag verder doen met deze estafette is Vetje.

mvg Vince

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Richard

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2007 22:27    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 26 Apr 2007 16:51 schreef:

Even tussendoor: op 1 mei 'gewonnen' op de Amerikaanse eBay en al op 8 mei in huis!!!
Interessant en bij diverse verhalen vind ik voldoende aanknopingspunten om mezelf een beeld over de betrouwbaarheid te kunnen vormen.

Weet Vetje inmiddels dat er een taak op hem wacht?
Naar boven
woodhatcher

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2007 22:46    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 09 Mei 2007 0:27 schreef:
Richard @ 26 Apr 2007 16:51 schreef:

Even tussendoor: op 1 mei 'gewonnen' op de Amerikaanse eBay en al op 8 mei in huis!!!
Interessant en bij diverse verhalen vind ik voldoende aanknopingspunten om mezelf een beeld over de betrouwbaarheid te kunnen vormen.

Weet Vetje inmiddels dat er een taak op hem wacht?

Ik heb het hem gezegt op MSN. kzal het hem morgen nog eens vragen, anders duid ik een nieuw slachtoffer aan Cool

Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2007 7:46    Onderwerp: Reageer met quote

En nog gevraagd?
Naar boven
vlim

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2007 21:01    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:

Richard, da's mooi. Betrouwbaarheid in positief of negatief opzicht?
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2007 22:26    Onderwerp: Reageer met quote

vlim @ 19 Mei 2007 22:01 schreef:
Quote:

Richard, da's mooi. Betrouwbaarheid in positief of negatief opzicht?

Beide. Op een echt onderbouwd oordeel moet je nog even wachten. Ik heb het razenddruk en er ligt nog een stapeltje boeken dat voorrang heeft. Maar ik heb het boek, en daar ben ik blij mee. Lekker voor de vakantie...
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2007 20:56    Onderwerp: Reageer met quote

Woodhatcher/Vetje? Het ligt hier een beetje stil nu... en dat is jammer.
Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2007 21:00    Onderwerp: Reageer met quote

Examens, heb er echt geen tijd voor. Srry iemand mag aanvullen ik pas me er wel later tss.
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2007 21:03    Onderwerp: Reageer met quote

is goed, zou je dan wel mischien iemand kunnen aanwijzen? en hem/haar per pb verwittigen, ander ligt het hier alsnog stil Wink
Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2007 21:06    Onderwerp: Reageer met quote

komende 3 dagen 4 examens, kzoek wle gaatje :d
Naar boven
woodhatcher

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2007 19:32    Onderwerp: Reageer met quote

ik zal wel een slachtoffer zoeken als het mag van vetje natuurlijk.

Naar boven
marty

BerichtGeplaatst: 11 Jun 2007 21:27    Onderwerp: Reageer met quote

@Kleine Vuurkruiser,

Quote:
Het eerste boek was echter een ontgoocheling. Via internet informatie zoekend over het Belgische 6de linie, vond ik het boek “Overleven in een grote oorlog” geschreven door Gaston Vandewalle die het verhaal vertelt van zijn vader, die vanaf februari 1915 in het 6de linie diende. Ik heb grote bedenkingen rond de correctheid van de verhalen. Daar bedenkingen subjectief zijn ga ik ook niet motiveren waarom.

mag ik toch vragen welke gebeurtenissen eventueel incorrect worden beschouwd. ik heb het boek ook gelezen vandaar...

dank
Naar boven
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2007 7:55    Onderwerp: Reageer met quote

Als je geduld heb zal ik dat eens doen.
Momenteel heb ik andere activiteiten in de vrije tijd.... koffie
Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2007 16:12    Onderwerp: Reageer met quote

Oke, examens gedaan, ik maak er werk van cute
Naar boven
marty

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2007 18:45    Onderwerp: Reageer met quote

Kleine Vuurkruiser @ 12 Jun 2007 8:55 schreef:
Als je geduld heb zal ik dat eens doen.
Momenteel heb ik andere activiteiten in de vrije tijd.... koffie

het hoeft niet persé gedetailleerd en onderlegd te zijn.
als je een bepaalde passage 'voor de geest' hebt, is dit voor mij voldoende.
Naar boven
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2007 20:41    Onderwerp: Reageer met quote

Ik waag me liever niet aan losse flodders...
er zijn verschillende zaken die volgens mij niet kunnen of toch vermoedelijk niet in die omstandigheden hebben plaatsgevonden.
Om een eenvoudig voorbeeld te geven: tijdens het eindoffensief komt het 6de linie in Drongen, waar de ouders van het personage wonen. Betrokkene krijgt zomaar van zijn overste toestemming om bij zijn ouders langs te gaan??? Dit terwijl ze volop aan het oprukken zijn???
Is het 6de wel echt in drongen geweest? Ik dacht dat ze wel aan het Schipdonkkanaal geweest zijn, maar dit kanaal ligt toch nog wel een paar uur marcheren van Drongen af.
Het gidsen voor de patrouilleurs, enz....
Dit zijn zaken die ik toch eerst eens beter wil nakijken.

Ik heb ook een reeks persoonlijke problemen met sommige zaken:
- de verheerlijking van één persoon. Precies of er was maar één bekwame militair in het Belgisch leger. bvb het geweerschieten.
- de passage waar het personage zelfs aan deserteren denkt, stootte me zwaar tegen de borst! Zoals ook het grote hoofdstuk over het liederlijke leven in Engeland terwijl de wapenbroeders aan het ploeteren zijn in de modder van de Ijzervlakte. De vakantie in Frankrijk (die blijkbaar maar voor weinigen weggelegd was, maar niet voor hem). Er hangt in dit boek een sfeer waar ik echt een hekel aan heb!!! Sorry ik ben ook maar een mens.

Verder vind ik dat het personage toevallig steeds deelneemt of deel uitmaakt van algemeen gekende feiten.
Met wat ik nu amper over WOI weet kan ook ik op deze manier het wedervaren van mijn grootvader in een boek uitgeven, toevallig ook deel uitmakend van het 6de linie.

Ik zou het boek nog eens diagonaal moeten doornemen om alle zaken die me ergeren op te sommen.

Wat zijn jouw ervaringen met dit boek?
Naar boven
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2007 12:09    Onderwerp: Reageer met quote

@ Marty

Quote:
Naar boven
marty

BerichtGeplaatst: 18 Jun 2007 12:16    Onderwerp: Reageer met quote

Kleine Vuurkruiser @ 16 Jun 2007 13:09 schreef:
@ Marty

Quote:

@KVK,
wat druk nu, heb het boek een maandje geleden gelezen...
voor de geest nu: bepaalde passages, omstandigheden karabijn uit tank,
granaatscene 40m-worp vanuit de Ijzer... vond ik wel straf. Ik ben geen
specialist maar ik kom hier nog op terug.

Marty
Naar boven
marty

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2007 20:59    Onderwerp: Reageer met quote

Kleine Vuurkruiser,

een update-tje

ik heb het boek opnieuw vde bib ontleend opdat ik niet zou verwarren
met reeds gelezen dagboeken.
Naast de passages reeds opgegeven, kan je een grote-ik vaststellen
plus het leest wat als een roman.
Die 'vakanties' in Franrijk ed. komen nog in meer boeken aan bod,
kan dus mogelijk zijn, maar niet voor iedereen weggelegd (geld!).
'k Zal het eens vluchtig doornemen, heb nog wat andere liggen..

Maar is ding is zeker: ik heb meer respect gekregen voor mijn Adrian.
deze bevond steeds in een hoekje onderaan de kast of stond soms niet
uitgestald.

mvg.
Naar boven
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 05 Jul 2007 8:36    Onderwerp: Reageer met quote

Aan dat IK-IK stoor ik mij enorm.
Ik heb vorige week nog eens vluchtig een paar hoofdstukken doorgenomen.
Het valt mij toch op dat die man wel enorm veel meemaakt... toevallig zaken die ook beschreven staan in de regimentsgeschiedenis van het 6de.

Niet alles is even correct en duidelijk.
Een paar voorbeelden:
Er wordt geschreven dat het 6de bij het begin van de oorlog opgesplitst wordt in het 6de, 16de en 26ste.
Het 16de werd pas opgericht in de loop van de oorlog (de juiste datum weet ik niet uit het hoofd, denk rond 1916)
In de inleiding schrijft hij (het is een beetje verwarrend want de zoon schrijft in de IK-vorm en dus in naam van zijn vader) dat zijn ouders (dus de ouders van de soldaat, de grootouders van de auteur) in Gent wonen in de Maaltebrugstraat. Moeder heeft een café en vader is nachtwaker.
Enkele regels verder schrijft hij dan dat het niet staat voor de zoon van een politieman om een ongeschoold arbeider te zijn??? Weer wat verdert schrijft hij dan dat zijn ouders in Drongen wonen.... Ja zeg, wat is het nu????

Ik doe hier nog wel eens verder binnenkort.

PS wanneer je geen raad weet met je adrian... ik heb wel een plaatsje hoor Laughing
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2007 13:56    Onderwerp: Reageer met quote

Aangezien vetje het wel druk zal hebben, stel ik voor dat iemand anders gaat...
Wie wilt gaat z'n gang, anders vraag ik of vetje iemand aan wil wijzen...!
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2007 15:04    Onderwerp: bijgewerkte lijst Reageer met quote

Tijd om de list weer eens bij te werken:

2. Rolffie61.
4. WW-soldier.
5. Patrick Mestdag.
6. Bert!
7. Regulus 1
8. Patten.
9. Erik
10. Kliedermans
11. Mario.
12. Henri.
13. Wagner.
15. Merlijn.
16. Tom.
17. Emiel.
19. Derwisj
20. Oorlogsgraven (een optimistische usernaam...)
21. Kleine Vuurkruiser (nee, geen schip uit WO1!)
22. Goofychicken (na wat onduidelijkheid wie aan de beurt was)
23. Malley (na nog wat meer verwarring toch goed gekomen)
24. Pegoud (die zich heel lang gedrukt had, maar toch aan de bak moest)
25. Varese (met een mooi overzicht over vliegerij)
26. Abn311.
27. Aurel Sercu
28. Marcston.
29. Mastermindmichel
30. Adriaan van der Kammen
31. Lingekopf
32. Pétain
33. Roma
34. Rozemarijn
35. Michel
36. Vlim
37. Madmaxmartin
38. Woodhatcher

en toen werd het examen- en vakantietijd...

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 3 van 5

Ga naar: