Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

De essentiëlen estafette
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
vetje

BerichtGeplaatst: 11 Aug 2007 10:04    Onderwerp: Reageer met quote

Ik graak er echt niet aan, om iets deftigs te schrijven, druk druk; school en herexamens, vrienden en hobby :p

Ik geef voorlopig de fakkel dan maar door aan ...

Rifleman T. Cantlon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rifleman T. Cantlon

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2007 17:27    Onderwerp: Reageer met quote

Huh? Ik? Surprised Wamoekdoen? Oh, boek. Momentje.

Ik kwam hier alleen maar om even die ouwe heks plat te zoenen, kan ik meteen aan de bak verdimme Yvonne blik

Ik heb er flink wat staan, maar de meeste moet ik nog lezen. Dan maar een andere insteek: Verwachtingen Very Happy

Op 3: Peter Barton - Battlefields of the First World War. Vanwege de super uitgebreide foto's van totaal oriëntatieloze landschappen, waarbij men toch weet aan te geven "hier stond dit, daar stond dat." Ook al is de topografie gewoon totaal strakgetrokken Surprised En vanwege die vette CD's die erbij zitten natuurlijk yummie

Op 2: Winston Groom - A Storm in Flanders. Ik heb wat passages gelezen in de Nederlandse vertaling, en het boek greep me meteen. Toen ik later in Ieper was heb ik de Engelse versie met Hardcover gekocht bij de Buccaneer, en de 0wner van die shop wist me toe te voegen "Good book, that, Groom!" Ik ga er zonder meer vanuit dat hij redelijk op de hoogte is van hoe en wat, dus daar heb ik hoge verwachtingen van.

Rattataaaa rattataaaa rattataaaa... And the winner is:

Karl Helfferich - Der Weltkrieg. Via eBay ben ik voor het luttele bedrag van 15 eurootjes in het bezit gekomen van een gaaf exemplaar van de tweede druk van dit boek, de eerste die in 1 band verscheen. Het is gedateerd November 1919, volledig in Gothisch schrift gedrukt, en dus toen de herinneringen en de emoties nog vers waren yummie Dat belooft taaie kost te worden, maar het kan niet anders of het moet machtig interessant zijn, zo contemporain geschreven.

Zo Smile

En ik bezorg het stokje bij

Jackie Platteeuw.
Naar boven
Jackie Platteeuw
Gast

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2007 21:13    Onderwerp: Reageer met quote

Gediskwalificeerd!! Stokje laten vallen.

Eigenlijk alle boeken die veel fotos bevatten met een duidelijke voorkeur voor de 13 delige reeks van " The Great War" van Wilson en de 9 delen van de Manchester Guardian en de 3 delen van "Then and Now" van Swinton en "13th Years After" van Will Bird en.........en........

Graag het gehavende stokje voor het oog van dit forum Kristof Jacobs
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2007 22:01    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi! Kristoff is aan de beurt, en Vetje heeft wat uitstel. Let op, jongen, geen afstel! Wink

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2007 7:46    Onderwerp: Reageer met quote

oeps, k'wordt hier opeens wakker geschud. OK geef me even de tijd om wat op papier te zetten. Komt er zo aan. Smile
Spiling

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2007 12:40    Onderwerp: Reageer met quote

Ik neem het estafettestokje aan en moet niet lang nadenken om een antwoord te verschaffen.

Er zijn natuurlijk zo veel goede werken gepubliceerd in de loop der jaren waaronder toch heel wat pareltjes. Als ik moet voorleggen welke werken er bovenaan mijn lijstje staan moet ik er eigenlijk twee aan de top zetten.

De twee bijbels binnen mijn interessegebied zijn ondertussen ontegensprekelijke en alom gekende standaardwerken geworden.

Beneath Flanders Fields hoeft niet echt geen uitleg meer denk ik. Het resultaat van 14 jaar veld- en archief onderzoek die hiermee de het onderwerp dat voordien door Alexander Barrie (War Underground : The Tunnellers of the Great War) werd aangekaart, afmaakt

Mijn tweede bijbel is iets ouder (1920) en draagt de naam: Nieuport. 1914-1918. Les Inondations de l'Yser et la Comagnie des Sapeurs-Pontonniers du Genie Belge door Thys,Robert. Dit is HET standaardwerk voor iedereen die diets omtrent het onderwerp Nieuwpoort wenst te doen.

Te slotte wens ik nog een eervolle vermelding te geven aan het boek The Great WAR van Les Carlyon. Tijdens de studie voor m’n boek kwam ik in contact met een Australiër waarvan zijn vader als lid van de 2nd Australian Tunnelling Coy. te Nieuwpoort had gediend in 1917. In juli vorig jaar is de man (de zoon dus) afgekomen naar Nieuwpoort waar ik hem een dag mocht rondgidsen. Enkele maanden geleden ontving ik van hem het lijvige boek The Great WAR. Het is een boek geschreven door een Australiër over de Australiërs. Het is uit een heel ander oogpunt bekeken en soms heel pakkend om te lezen. Ik ben mij er nog aan het doorwerken, maar ik vind het nu al het vermelden waard.

Zeker een aanrader.

Viola dat was mijn bescheiden bijdrage.

Ik geef het stokje graag door aan …… jta (Jacques).
Merlijn

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2007 22:40    Onderwerp: Reageer met quote

Is Jta op de hoogte gesteld dat hij aan de beurt is?
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 01 Okt 2007 19:45    Onderwerp: Reageer met quote

Jta (Jacques) heeft het blijkbaar erg druk en ik blijf hier maar staan met dat stokje in de hand.

Ik geef het graag door aan ons aller KHUKRI Smile

greets,

Kristof J.
KHUKRI

BerichtGeplaatst: 01 Okt 2007 21:01    Onderwerp: Estafette Reageer met quote

Confused Ik heb het "aan mijne rekker":
Vooruit dan maar:
De smaak kreeg ik te pakken na "De Kanonnen van Augustus" van Barbara Tuchman...een meesterwerk ! voor 0.50 € op de rommelmarkt...
daarna (tot wanhoop van 't vrouwtje) ging alles heel vlug...
1. "The Battlefields of the First World War" van Peter Barton, de panorama Cd's... moet je beleefd hebben... en de andere boeken van zijn hand natuurlijk...
2. De onbekende oorlog: Beneath Flanders Fields van Johan Vandewalle en Peter Barton. (letterlijk adembenemend en beklemmend)
3.Na de boeken in de reeks van Lynn MacDonald en Richard Holmes' "Tommy"werd het vervolgens tijd voor de andere zijde:
4.Jack SHELDON: Na "The German Army on the Somme" en heel actueel:
Ben mij op dit ogenblik door "The German Army at Passchendaele" aan het werken...en toch wacht ik op een Duits werk dat deze getuigenissen brengt... Iemand...

Grtz,
Khukri

Ik geef het stokje door aan Tony ! Cool
Naar boven
Tony
Het is maar 5 kilometer

BerichtGeplaatst: 02 Okt 2007 19:54    Onderwerp: Reageer met quote

Oei, het waren er al veel, maar De Heuvelland van Willy Spillebeen was geweldig. Alles gebeurde in de omgeving waar ik opgroeide, en waar ik nu terug woon. Het geeft ook een overzicht over de volledig oorlog, Dit aan de twee kanten van het front.
Een ander boek waar ik wekelijks info uithaal over mijn eigen omgeving, maar weliswaar niet volledig over WOI gaat, is het boek van onze user: Wijtschate. Dit beschrijft 1000 jaar kerk en parochie St-Medardus Wijtschate.
Ik geef de fakkel door aan mijn collega PDM.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail AIM Naam
PDM

BerichtGeplaatst: 03 Okt 2007 0:17    Onderwerp: Reageer met quote

Oei, lees eigenlijk bitter weinig boeken. Ambsthalve vind ik de driemaandelijkse werken "DEMINEST" van vader en zoon Belot prachtig. Die mensen ( FR Préfecture de Metz)geven reeds jaren lang een tijdschrift uit met daar in veel info over de munutie van de WOI. Werkelijjk prachtig werk. Sijtig genoeg niet in de handel te krijgen.
Naar boven
A. de Koster

BerichtGeplaatst: 03 Okt 2007 7:54    Onderwerp: Reageer met quote

Het is bij mij begonnen met het boek van Richard Heijster - Ieper 14-18 gekocht een aantal jaren geleden in Amsterdam,en in 1 ruk uitgelezen,zelfs de reden geweest dat mijn vrouw en ik naar Iepr zijn gegaan om het daar eens te zien en dat we toen geboekt hadden in het Talbot House Very Happy (en daar meegemaakt dat de kamerdeur niet van slot ging en ik met mijn 110 kg en 1.93 meter hem zelfs niet opengedrukt kreeg terwijl ik hem echt van slot had gedaan,en de Engels uitbatster hem met 1 hand openkreeg ook zonder de sleutel te gebruiken,vreemd!!)

Mijn tweede boek is Deckers'dagboek 1914-1919 notities van een oorlogsvrijwilliger.Wat kan ik hier over zeggen lees hem en je snapt waarom.

Mijn derde boek is van Edlef Köppen-Frontbrichten het verhaal van uit Duitse zijde gezien in een roman vorm,gebasseerd op de schrijver zijn eigen ervaringen ten tijde van WW 1 maar vanuit een verzonnen persoon zijn perspektief.Origineel uit 1930 maar ik heb de 2006 versie.

Daarnaast heb ik veel catalogi over de filatilistische tak vanWW 1 verzamelen,die ik letterlijk dagelijks uit de kast pak.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Emiel

BerichtGeplaatst: 03 Okt 2007 15:34    Onderwerp: Reageer met quote

Topic even gesplitst, over de verzameling van A. de Koster kunnen we hier verder: http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=10882
A. de Koster, zou je graag nog een volgende persoon willen aanwijzen?
bvd

Laatst aangepast door Emiel op 03 Okt 2007 16:09, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
A. de Koster

BerichtGeplaatst: 03 Okt 2007 16:07    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry,we gingen inderdaad ver off topic Embarassed Hierbij de nieuwe : Tandorini
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tandorini

BerichtGeplaatst: 03 Okt 2007 18:20    Onderwerp: Reageer met quote

Confused Ik en boeken Confused
Sorry,ik lees weinig boeken.
Mijn interesse werd gewekt door het lezen van de Oorlogskranten,delen 101 tot 112 over ww1 en onlangs 'Passchendaele 1917,vind het een mooi boek,vooral voor iemand die geinteresseerd is in oorlogskerkhoven is het een aanrader.Opeens krijgen de zerken niet alleen een naam,maar ook een gezicht opgekleeft.
Dit zijn de enige die ik gelezen heb tot nu toe.

mvg
Timothy

Ik geef het stokje door aan Sniper Snoop. Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 03 Okt 2007 18:25    Onderwerp: Reageer met quote

Wt..... speechless
ok, vertel eens, wat moet de ouwe Evil doen?

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Emiel

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2007 15:27    Onderwerp: Reageer met quote

Lees de openingspost maar eens Wink
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2007 15:38    Onderwerp: Reageer met quote

Oei oei. Ik heb eigenlijk een verhaaltje. Mag dat ook? Zoniet geef ik de fakkel door maar toch effe een woordje.

Het boek(je) heet Serafijns Oorlog en dat is een knaapje van rond de 15 jaar oud. Hij verkoopt smokkelwaar oa Chocolade aan de soldaten die naar het front terug marscheerden. Die verkoopt ook Alcohol en later ook nog van die eitjes van vissen (zwart) die duur is. Ben naam vergeten. Dit stal hij. Hij had een knaapje tegen gekomen van de tunnelgravers. Ook Illegaal. Als het ware een dief. Serafijn vluchte al heel veel voor de politie maar is beschermt door de Soldaten tegen de Politie. Serafijn zag veel tijdens de Oorlogsjaren en hij heeft zelfs met zijn vriend op het front gelopen op zoek naar horloge's, medals en zelfs wapens zoals de Luger. Ze hadden al meerdere keren moeten vluchten voor Shrapnels en kogels. Serafijn zag ook heel veel nieuwe wapens zoals de Mark en een luchtgevecht. Ook ziekte's zoals de Shell-shock. Meer moeten jullie zelfs eens lezen. Wink Fakkel gaat naar Neutral

Arneken

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
arneken

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2007 16:23    Onderwerp: Reageer met quote

ow Surprised

mag ik uitstel tot zaterdag of vrijdag?

dan zal ik mijn best eens doen puh
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Richard

BerichtGeplaatst: 12 Okt 2007 12:05    Onderwerp: Reageer met quote

Mag dit topic op verzoek van de topicstarter worden gesloten?
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 12 Okt 2007 16:39    Onderwerp: Reageer met quote

Nee.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Richard

BerichtGeplaatst: 12 Okt 2007 17:10    Onderwerp: Reageer met quote

Mij leek de uiterste houdbaarheidsdatum verstreken.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 12 Okt 2007 17:15    Onderwerp: Reageer met quote

Oh.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
petain

BerichtGeplaatst: 12 Okt 2007 17:54    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 12 Okt 2007 18:10 schreef:

Valt wel mee lijkt mij, de kinderboeken week duurt t/m 13 oktober!
Tandorini

BerichtGeplaatst: 12 Okt 2007 19:13    Onderwerp: Reageer met quote

petain @ 12 Okt 2007 18:54 schreef:

Valt wel mee lijkt mij, de kinderboeken week duurt t/m 13 oktober!

Confused Confused Confused Confused Confused Confused..... kinderboekenweek .......Confused Confused Confused Confused ........ awel merci.
Had beter het stokje niet aanvaard.
Nu voel ik me slecht. Sad
Naar boven
petain

BerichtGeplaatst: 12 Okt 2007 19:56    Onderwerp: Reageer met quote

Voel jij je slecht knul? Even op je tanden bijten, diep ademhalen en je eigen post teruglezen.!

Tandorini @ 03 Okt 2007 19:20 schreef:
Mijn interesse werd gewekt door het lezen van de Oorlogskranten,delen 101 tot 112 over ww1 en onlangs 'Passchendaele 1917,vind het een mooi boek,

Volgens mij heb je er geen rede toe of wel? Nu niet zo aanstellen en weer flink zijn he, je hebt volgens mij nog een aantal oudere zussen die je in het gareel moet houden, die waarschijnlijk denken dat het andersom is.

Vol spanning wacht ik op Arneken.
cossee

BerichtGeplaatst: 12 Okt 2007 20:09    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 12 Okt 2007 18:10 schreef:

schater schater schater Die Avatar ( sorry ging even off topic)
Naar boven
arneken

BerichtGeplaatst: 12 Okt 2007 21:18    Onderwerp: Reageer met quote

petain @ 12 Okt 2007 20:56 schreef:
Vol spanning wacht ik op Arneken.

nouw stel je er niet te veel van voor hoor Neutral zoveel boeken heb ik nu ook weer niet over wo1.

een klassieker maar nog steeds een van de beste boeken die ik uitlas:
Im Westen nichts Neues moet hier nog uitleg bij? Confused

ik vond het een degelijk,confronterend boek over het westerse front.

een boek dat ik nu aan het lezen ben en nog iedere dag uitleer is "luchtoorlog boven west-vlaanderen." van Bernard Deneckerre. het is een boek over mijn eigen streek en het bevat veel info en data en feiten,... kortom voor mij een ideaal boek over de luchtoorlog.

verder heb ik nog "van flugplatz tot airport" liggen over de ontwikkeling van Bissegem-Wevelgem vliegveld van 1916 tot 2003 (het boek is al ettelijke jaren oud) en mij leert het veel over Wevelgem in de oorlogstijden en zijn betekenis hierin.

verder staat er bij mij nog op het programma dat ik moet lezen:

Flying Fury 5 years in the RFC. by major James T.B. Cudden. Een veel belovend boek lijkt me. (het is alvast aangeprezen door een forumlid dis dat kan niet misgaan puh )

het uitlezen van "Echo of Guns" recollections of a artillery officer 1914-18. by Harry Siepmann. een mooie boek over het leven van een subaltern and captain in Frankrijk en Italie en een korte periode in Egypte. het boek spreekt me aan omdat het ook vanuit een dagboek komt en lichtjes aangepast is. ook kende ik niet zoveel over artillery en alles erom heen dus het boek geeft me wel al een goed beeld hierover.

Beide bovenstaande boeken zijn in het Engels en dit zorgt dus mede dat ik er wel wat mee worstel om er door te geraken maar moeilijk gaat ook.

ow ja dat stokje moet nog doorgegeven worden. al zo veel users opgebruikt .
Yvonne blik

dan wordt het Hauptmann

vriendelijke groet arne(ken)
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 13 Okt 2007 7:19    Onderwerp: Reageer met quote

Ik sla dit topic over. Ik begrijp toch al niet wat het toevoegd tov de jaarlijkse verkiezing voor het beste boek.
arneken

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2007 20:32    Onderwerp: Reageer met quote

dan kies ik opnieuw een user iuvenis ferox
iuvenis ferox

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2007 20:40    Onderwerp: Reageer met quote

ohh... geef me nog even de tijd, ik post wel wat over een weekje Embarassed
iuvenis ferox

BerichtGeplaatst: 24 Okt 2007 20:04    Onderwerp: Reageer met quote

een week is alweer voorbij en ik ben bijna klaar met mijn boek.
En wat voor boek is het?
het moet spannend blijven dus ik zeg lekker niks speechless Evil
iuvenis ferox

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2007 21:36    Onderwerp: Reageer met quote

Na een lange, spannende week(ok, anderhalve week Embarassed ) met slapeloze nachten is hier eindelijk het verslag van Iuvenis over vergeten stemmen uit de grote oorlog van Max Arthur.

Dit boek spreekt mij zeer aan omdat de auteur hier niet vertelt over 'de grote oorlog' maar de mensen die het zelf hebben meegemaakt.
We hebben het hier niet alleen over de soldaten maar ook over de mensen aan het thuisfront.
Er worden verschillende choquerende situaties omschreven door een persoon of meerdere personen die het zelf hebben meegemaakt(o.a berijding van een tank uit die tijd, soldaat met verlof krijgt een witte veer toegeworpen van een dame, uitgehongerde soldaten die modder naar binnen nemen).
In het boek staan ook dagboekfragmenten van soldaten die vertellen over grote gebeurtenissen(de slagen bij ieper, slag aan de somme, kerstmis in 1914).
Wederom een goed boek dat duidelijk beeld geeft over hoe erg de 1914-1918 periode was.
Mijn beurt zit er weer op en ik geef het estaffete-stokje door aan de enige echte....

Mrs.Stan
iuvenis ferox

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2007 22:10    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het lijstje even bijgewerkt. Wink

1. Richard.
2. Rolffie61.
3. Yvonne.
4. WW-soldier.
5. Patrick Mestdag.
6. Bert!
7. Regulus 1
8. Patten.
9. Erik
10. Kliedermans
11. Mario.
12. Henri.
13. Wagner.
14. GvdBor
15. Merlijn.
16. Tom.
17. Emiel.
18. Ernst Friedrich
19. Derwisj
20. Oorlogsgraven
21. Kleine Vuurkruiser
22. Goofychicken
23. Malley
24. Pegoud
25. Varese
26. Abn311.
27. Aurel Sercu
28. Marcston.
29. Mastermindmichel
30. Adriaan van der Kammen
31. Lingekopf
32. Pétain
33. Roma
34. Rozemarijn
35. Michel
36. Vlim
37. Madmaxmartin
38. Woodhatcher
39. Rifleman T. Cantlon
40. Jackie Platteeuw
41. Spiling(wist hij pas toen hij ontwaakte uit zijn twintigdaagse coma)
42. Khukri(het uitgekozen slachtoffer was eerst Jta)
43. Tony
44. PDM
45. A. de Koster
46. Tandorini
47. sniper snoop
48. arneken
49. iuvenis ferox(Hauptmann wilde het stokje niet aanvaarden, dus werd ik opgescheept met werk Yvonne blik puh )

En dan wachten wij nu op het resultaat van Mrs. stan, zal zij het stokje aannemen of laat zij hem vallen?
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2007 22:28    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor het overzicht. Ik kon er geen wijs meer uit. Wink

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2007 23:42    Onderwerp: Reageer met quote

Goed, ik zal het lijstje in de openingspost van Richard zetten, en zal die steeds bijwerken, is wat overzichtelijker.
Tevens bedankt voor het bijhouden!
Naar boven
mrs Stan

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2007 14:06    Onderwerp: Reageer met quote

Iuvenis, ik neem het estafette stokje graag van je over! Cool

Mijn boekenverzameling is nog niet ze heel groot, hoewel.. in Juni nog maar echt begonnen in WO1 boeken... speechless Cool Smile Wink

Het boek wat voor mij het belangrijkste is in mijn verzameling zal voor de meesten die mij een beetje kennen niet echt een verrassing zijn denk ik. Wink Dat is Shot at Dawn van Julian Putkowski en Julian Sykes. In dit boek de lange lijst met namen van de slachtoffers van de Britse executies voor militaire "misdaden" en andere misdaden zoals moord. Over elk slachtoffer is wel wat geschreven, over de een wat meer als de andere en zeker op een respectvolle manier. Ook zijn meerdere berichten van getuigen zoals chaplains of andere betrokkenen te lezen. Achterin het boek oa een lijst van namen en plaatsen waar de slachtoffers liggen begraven of worden herdacht. Het is een boek waar ik vaak naar terugpak.

Naast dit boek heb rond dit onderwerp nog een aantal boeken die zeker de moeite waard zijn zoals Die hard, Aby van David Lister, Death for Desertion (eerdere titel For God's sake shoot straight)van Leonard Sellers en For the sake of example van Anthony Babington. (the Thin Yellow Line van William Moore hoop ik heel binnenkort binnen te hebben) Het boek Blindfold and Alone is geen aanrader, integendeel. Neutral Yvonne blik

Wat de andere boeken betreft is vooral Passchedaele 1917 eentje die er voor mij niet tussen mag ontbreken.
En ja, er ontbreken nog een aantal boeken die hoog op mijn verlanglijstje staan. Een verlanglijst die blijft groeien... Cool

Tijd nu om het estafette stokje door te geven...
Typhoon, aan jou de beurt!

Greetz, Margreet Cool
TYPHOON

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2007 14:39    Onderwerp: Reageer met quote

Mag ik net als Hauptmann dit topic overslaan,hoeveel boeken ik heb weet ik niet.Voor mij staan ze allemaal op de eerste plaats,zowel oud als nieuw.

Sorry,mrs Stan om je met het stokje te laten zitten.
Naar boven
mrs Stan

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2007 14:47    Onderwerp: Reageer met quote

Stretcher B, mag ik het stokje dan aan jou overhandigen?

Greetz, Margreet Cool
Stretcher B.

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2007 23:00    Onderwerp: Reageer met quote

Dank U voor het stokje Mrs Stan.

Het boek waar ik geregeld in kijk zijn de dagboeken van mijn grootvader maar ik denk dat die niet meetellen omdat ze (nog) niet zijn uitgegeven.

Dan maar een ander:
Quote:
Het 14 - 18 boek, De kleine Belgen in de Grote Oorlog. Daniël Vanacker.

Spijtig genoeg heb ik de foto op imageshack gewist maar ik denk dat velen het boekje kennen.

Op een dag bij het bezoek van de Standaard boekhandel in Hasselt vond ik dit boekje. Na wat erin gebladerd te hebben, besliste ik dat het niet mocht ontbreken in mijn kleine verzameling ( 18 boekjes).
Mij spreken vooral deze typisch Belgische foto's aan.
Het is eens iets anders dan de overvloed aan Britse foto's. Het mag ook eens iets zijn. Cool

Een andere zeeeeeeeeeeeeer leuk boekje vond ik in het winkeltje aan de IJzertoren:
Quote:
Humor in de oorlog, door Siegfried DeBaeke

Allerlei ancedotes en grappige voorvallen van de Belgische piot.

Hier het leukste versje uit het boekje:

Quote:
Hoe langer dat ge kakt,
Zoo langer zult ge leven.
Hoe korter dat ge kakt,
Hoe verder van de vrede
Wink

Voila, nu geef ik het door aan..... r3slotboom
Stretcher B.

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2007 23:01    Onderwerp: Reageer met quote

Een paar berichtjes hoger ziet ge het boekje " Het 14-18 boek" op Mrs Stan boekenrek plat liggen. puh
Reiné

BerichtGeplaatst: 29 Okt 2007 5:55    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt StretcherB. Ik zal deze week eens even kijken.... Cool
Reiné

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2007 15:03    Onderwerp: Reageer met quote

Boeken, boeken en nog eens boeken.
Inmiddels al heel wat gelezen over die 1e w.o.
Ooit begonnen met Ieper 14-18 van Richard . Daarna al zeer snel zijn andere prettig leesbare en informatieve boeken gelezen en zo verder gerold naar o.a. de boeken van Lyn MacDonald, Koen Koch en Peter Barton.
Echt op zoek naar specialismen zoals tanks, vliegtuigen, legeronderdelen ben ik niet. Mijn doel is via al het leeswerk inzicht te krijgen in het soldatenleven destijds en informatie te vinden over de voormalige slagvelden van het Westelijk Front die ik allemaal nog eens hoop te bezoeken.

Afijn..... de bedoeling is het boek te noemen dat mij (momenteel) het meest aanspreekt. Heel simpel, naast die van Richard (zijn manier van schrijven pakt mij nu éénmaal) en De oorlogsbrieven unteroffizier Carl Heller is dat De Oorlogsdagboeken van Louis Barthas 1914-19-18.

Waarom: ......... Tja......, gewoon de eenvoud van zijn verhalen cq beschrijving van al die waanzin schetst voor mij een duidelijk beeld van de gang van zaken, hij neemt geen blad voor de mond. De bar slechte omstandigheden van de (front)soldaten worden duidelijk en eigenlijk soms ongelofelijk. Hij slaagt wat mij betreft heel duidelijk in hetgeen Chrisje Brants zo heel mooi in het voorwoord schrijft (ik citeer letterlijk):
"Dat de omstandigheden voor de gewone soldaten in het Franse leger bar slecht waren is bekend; dat ze zo slecht waren is nog altijd schokkend. Barthas is de stem van miljoenen die zelf niet hebben kunnen protesteren, die gestorven zijn omdat de legerleiding ze letterlijk als kanonnenvoer beschouwde en als slachtvee behandelede, of die gelaten hebben overleefd en hebben moeten toezien hoe andere nde geschiedenis van hun oorlog vervalsten. Hij had ook geen andere pretenties dan die stem te zijn, een ander soort monument voor zijn medesoldaten neer te zetten dan de hypocriete gedenktekens die hun ultieme offer in termen van glorieuze zelfopoffering bezingen: 'alsof ze enige keus hadden'.

Een anti-militaristisch en -oorlogsboek is het voor mij zeker. En daar is niets mis mee, want door het lezen hiervan zal je nog meer hoofdschuddend naar al die oorlogen en politieke spelletjes erachter kijken.

Ik ga nu even op zoek naar mijn opvolger.
Reiné

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2007 15:12    Onderwerp: Reageer met quote

Ik hoef niet ver te zoeken. Buiten staan en het stokje richting "Zuid" de A12 over gooien. Cossee: jij mag of je nu wilt of niet! Evil )
cossee

BerichtGeplaatst: 03 Nov 2007 12:50    Onderwerp: Reageer met quote

O Rene was jij dat!! Ik kreeg gisteren zowat een boomstam op mijn hoofd!
Mad Nou allegekheid op een stokje Cool , ik ben zo,n 15 jaar geleden besmet geraakt met het virus WW1. Een vriend van mij las veel over die tijd en leende wat boeken aan mij uit. Onder andere het boekje van Erich Maria Remarque, zijn verhaal greep mij zo aan dat ik meer ben gaan lezen. Al die bovengenoemde schrijvers zijn bij mij niet onbekend en heb ze dan ook gelezen. En door die zelfde vriend zijn we toen ook begonnen de slagvelden te bezoeken, waarvan jullie de reisverslagen van de laatste jaren wel kennen. Ik ben nu bezig met een boekje wat ik in Verdun op de kop heb getikt. Het wordt voor mij vertaald ik heb namelijk geen kaas gegeten van de Franse taal Confused

Ik hou jullie er van op de hoogte. Tja aan wie zal ik de boomstam doorgeven? Mischien heeft vetje nu tijd Laughing
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2007 21:54    Onderwerp: Reageer met quote

Is vetje op de hoogte gesteld? Smile
Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2007 14:41    Onderwerp: Reageer met quote

Ja dat is hij Wink

Oke, kan er niet meer van onderuit denk ik Evil

Om eerlijk te zijn, ik vind dit een verschrikkelijk moeilijke opgave. Er is niet echt een specifiek boek waar ik altijd op terugval of die me specifiek tot lezen heeft aangezet.
Op dit ogenblik wurm ik me nog steeds door het boek ”Passendale” van Peter Barton en spaar ik voor het boek van user Spilling, ”Nieuwpoort Sector 1917” en wil ik graag het boek van senior Digger Johan Vandewalle, “Beneath Flanders Field” graag in men collectie. En intussen is het uitkijken naar de boeken Regulus 1.

Het eerst boek dat ik volledig uitlas en tevens men eerste gesigneerde boek, “ Ik was een spionne” van Roger Quaghebeur uitgegeven in 2000.

De auteur verteld het verhaal van Martha Cnockaert die zowel prijsend in dienst is van de geallieerden en de duitse bezetters. Voor de geallieerden is Martha een uitstekende spionne en bij de duitsers staat ze gekend als een fantastische verpleegster.

Waarom dit boek me zo boeide is niet ver te zoeken feitelijk. Martha was namelijk afkomstig uit men geboortedorp; Westrozebeke.

Het boek beschrijft zowat alle gebeurtenissen die zich hier in bezet gebied achter het front hebben afgespeeld, luchtaanvallen, sabotage, enzoverder.

Tevens bevat dit boek enorm veel foto’s van Westrozebeke tijdens en na de oorlog.

Quote:
Op 28 mei 1916 trof een obus van zwaar kaliber de kerk van Westrozebeke toen er een protestantse gebedsdienst plaatsvond. Er vielen tientallen doden.

Extra info over het boek; http://www.verzet.org/content/view/952/69/

Ik weet dat ik nu men fakkel moet doorgeven, maar aan wie? Dat is nu natuurlijk de hamvraag. Neutral

BWG puh
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 06 Dec 2007 21:33    Onderwerp: Reageer met quote

Lap!!! Ik weeral! Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy
Qua 14-18 kan ik onmogelijk 1 boek kiezen. De werken die ik het meest gebruik zijn mijn JMO's 1914-18 (Journal Militair Officiel). Saaie (Franstalige) wetteksten die alles ordenen, regelen en beschrijven. Gewoon onmisbaar wat organisatie betreft. Heel wat mensen moeten voor deze boeken naar de bib van het legermuseum te Brussel en ik heb ze hier gewoon naast mij staan da's er nog het prachtigste bovenop Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy

Voor de volgende fakkeldrager ga ik eerst eens kijken wie het slachtoffer wordt Very Happy Very Happy Very Happy

Wat ik heb staat hier op foto
http://users.pandora.be/ABL1914/gezocht.htm
en wat ik mis staat er bij

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 06 Dec 2007 21:41    Onderwerp: Reageer met quote

Voor mij mag Aurel Sercu nu eens met het stokje rond de piste draven Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 06 Dec 2007 21:48    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk!

Alleen was Aurel Secru al geweest, zie de openingspost van dittopic wie nog niet geweest is.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 4 van 5

Ga naar: