Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Reisverslag naar Kobarid - Deel 1

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Roma

BerichtGeplaatst: 19 Apr 2005 19:51    Onderwerp: Reisverslag naar Kobarid - Deel 1 Reageer met quote

Verslag van mijn reis naar Kobarid en omgeving (April 2005)

Vooraleer mijn reisverslag zelf aan te vatten wil ik enkele algemene praktische inlichtingen geven aan zij die het land gaan bezoeken.

1. Algemeen
Slovenië is, nadat het de noordelijkste deelstaat van Joegoslavië was, sedert 25 juni 1991 onafhankelijk en trad op 1 mei 2004 toe tot de Europese Unie.
Het land grenst aan Italië, Oostenrijk, Hongarije, Kroatië en de Adriatische zee.
Met een oppervlakte van 20.256 km² en zijn 1.995.000 inwoners telt Slovenië gemiddeld 98 inwoners per km².
De hoofdstad Ljubljana is zeker een bezoek waard, vooral de oude binnenstad met kleurrijke gevels en de kasteelberg, die de stad domineert, spreken tot de verbeelding.
Al is Slovenië een lidstaat van de EU, toch is het nog wachten tot (waarschijnlijk) 2007 alvorens de Euro er zijn intrede zal doen. Momenteel is de nationale munt nog steeds de Tolar (SIT). Eén Euro is 239 Tolar waard.

2. Verkeer
- Toegelaten snelheden:
Autoweg : 130 km/u
Buiten bebouwde kom : 90 km/u
In bebouwde kom : 50 km/u
In de meeste dorpen werd echter als maximum snelheid 40 km/u opgelegd.
- Het dragen van de gordel is verplicht zowel vooraan als achteraan in de wagen.
- De minimum leeftijd voor kinderen vooraan in de wagen is 12 jaar.
- Verplichte uitrusting:
Gevarendriehoek
EHBO-doos
Reserve lampenset
Sleepkabel
- Spijkerbanden zijn verboden.
- Motorrijders: Helm verplicht voor bestuurder en duozit
- Dimlichten verplicht, ook overdag
- In geval van autopech:
Avto-Motozveza Slovenije (AMZS)
Dunajska 128
1001 LJUBLJANA
Tel: +386 1 530 51 00
Fax: +386 1 530 54 10
http://www.amzs.si
e-mail: vdstvo@amzs.si

3. Accommodaties
In de meeste plaatsen die we op onze reisweg tegenkwamen was er tamelijk veel gelegenheid tot overnachtingen, vooral onder de vorm van “Zimmer frei” of camping. Voor de innerlijke mens zou ik zelfs zeggen dat er een overaanbod is. Elke plaats, hoe klein ook heeft wel een drankgelegenheid met mogelijkheid tot eten.
Zelf overnachtten we in ‘Hotel Krn’ in Tolmin ( http://www.hotel-krn.com ).
Een aanrader zowel qua prijs als comfort. Ook het restaurant van het hotel biedt een uitgebreide spijskaart en is zeker een aanrader voor liefhebbers van vis.

Reisverslag

Onze trip naar Tolmin (Slovenië) ging via Oostenrijk voor enkele dagen skipret. Normaal zou ik daar niet verder op ingaan, maar WOI kwam reeds in Untertauern op het voorplan.

Reisweg 1 – Naar Untertauern
Op 3 april 2005 om 05.30 uur vertrokken met de wagen vanuit Alveringem via de Autoroute de Wallonie (A4-E411), Luxemburg, Pirmasens (B10), Karlsruhe (A65), Stuttgart (A8), Ulm, Augsburg, München, Salzburg (A10), Radstadt (B320) naar Untertauern (B99) in Oostenrijk waar we na 1150 km om 16.30 uur toekwamen.

5 april 2005
Na een lange bergwandeling van 13 km kwam ik terug in Untertauern en passeerde er het plaatselijk kerkje. Enkele gedenkplaten tegen de muur van het kerkje trokken mijn aandacht. Het waren gedenkstenen voor gesneuvelde dorpelingen tijden WOII, maar ook één gedenkplaat voor drie broers die sneuvelden tijden WOI.
Onder de drie foto’s van de broers staat volgende tekst:

Chrisstliches Andenken
An die drei unvergesslichen Brüder
Jos. Joh. Und Leonhard
Curner

Schrottersöhne i. Untertauern
Welche in den Kriegsjahren
1914-1918 den heldentod fanden

Den Augen fern, den Herzen ewig nah
Sie ruhen in frieden

Doordat ik het kerkhof had betreden kon in nog een gedenkplaat onderscheiden. Deze gold als herinnering aan drie Russische krijgsgevangenen die er tussen 6 en 23 november 1918 waren gestorven. Eigenaardig toch, bijna ‘samen gestorven’ terwijl Rusland reeds één jaar vroeger niet meer ‘deelnam’ aan de oorlog?
Tot zover mijn contact met WOI in Oostenrijk.

Reisweg 2
Op 7 april om 10.30 uur vertokken vanuit Untertauren naar Tolmin (Slovenië) waar we omstreeks 14.30 uur toekwamen.
De reisweg verliep van Untertauern via Mauterndorf (B99), St. Michael, Katschbergtunnel (4,50 Euro), autoweg tot Villach (E55), Tarviso (Italië), Passo di Pedril (S54) (bergpas en Italiaans-Sloveense grens), Bovec, Zaga, Kobarid naar Tolmin.

7 april 2005
Na installatie in Hotel Krn in Tolmin brachten we een bezoek aan de Oostenrijks-Hongaarse begraaplaats te Loče, juist ten NNO van Tolmin. Hier liggen tussen de 6 à 7.000 militairen begraven. In het midden staat een mooi gerestaureerd monument.

8 april 2005
Het weer is aan het veranderen. Zware grijze wolken hangen rond de bergtoppen en er wordt regen voorspeld. Dus het bezoek aan het oorlogsmuseum in Kobarid wordt uitgesteld tot de regen komt. Daarom wil ik vandaag absoluut de stelling Kolovrat, één van de openluchtmusea, bezoeken.
Van Tolmin begeven we ons op weg richting Kobarid. In Idrsko slaan we linksaf richting Livek. De kronkelige weg brengt ons naar 690 meter hoogte. In Livek moeten we op het enige kruispunt terug links afslaan richting Livške Ravne op zo’n 1.000 meter hoogte. Ik voel het reeds aankomen. Het zicht wordt alsmaar slechter door de mist (wolk) die steeds dichter wordt.
Livške Ravna is een onooglijk klein dorpje. We vragen ons af wat mensen bezield om hier op deze desolate hoogte een samenleving te vormen. We rijden ondanks de dichter wordende mist verder en tot onze grote verbazing bevindt zich net buiten het dorp een tamelijk modern schooltje. Er staan een zestal wagens, waarschijnlijk van de leerkrachten, en het is speeltijd. Dit gebeurt op de weg. We worden verwonderd aangekeken en rijden, nu bijna stapvoets, verder. Het dichter worden van de mist gaat steeds sneller. Een 300-tal meter voorbij de school is de zichtbaarheid nauwelijks 5 meter. Verder rijden op deze onbekende smalle bergweg in deze omstandigheden is onverantwoord.
Gestrand op 3 km van onze bestemming keren we zwaar ontgoocheld terug.

Gelukkig is er zeer veel te bezichtigen in de streek. We gaan via Kobarid op weg naar Bovec. Even buiten deze stad in noordelijke richting ligt rechts van de weg de hoogte Ravelnik, eveneens een openluchtmuseum. Een bezoek meer dan waard. Men vindt er restanten van loopgraven, bunkers, spelonken die dienst deden als commandopost, een soldatenbarak, …. Stilaan kan ik mij een beeld beginnen vormen van hoe het hier geweest moet zijn. De omstandigheden moeten hier erbarmelijk zijn geweest en het hoogste punt van deze stelling ligt slechts op 519 meter….

Ondertussen zijn de wolken rond de bergtoppen al voor een groot deel weggetrokken. Zou Kolovrat vandaag dan toch nog de mogelijkheden behoren? We wagen het erop en vertrekken terug richting Idrsko.

Warempel, hoe meer de tijd vordert hoe minder wolken tussen de bergen hangen. Opnieuw begeven we ons via het bochtige weggetje naar boven. Ditmaal is het uitzicht prachtig maar nu dringt het ook tot ons door welk risico we vanmorgen genomen hebben. Op vele plaatsen is er nauwelijks of geen afsluiting aan de kant van het ravijn. In Livške Ravne passeren we terug het schooltje dat ondertussen uit is. Nog drie kilometer en de weg blijft klimmen, maar het loont absoluut de moeite.
Links en rechts van de weg bevindt zich het openluchtmuseum Kolovrat. We zijn nog niet op het hoogste punt, daarvoor zullen we te voet nog een inspanning moeten doen. Van hieruit hebben we een prachtig zicht op de vallei van de Soča of Isonzo en zien daar diep beneden de stad Tolmin met de berg Kozlov rob, de zo typische berg waartegen de stad ligt.

De stelling Kolovrat is een bezoek meer dan waard en niet enkel voor de vele stenen loopgraven, maar ook voor de prachtige zichten. Daar het weer echter niet echt meeviel zijn ook de foto’s navenant.

9 april 2005
Het is zover, de voorspelde neerslag is er. En hoe; het water valt bij momenten met bakken uit de hemel. Dit wordt dus zeker een museumdag…
We begeven ons naar Kobarid. Midden in het stadje ligt het Kobariški Muzej dat in oktober 1990 de deuren opende.

http://www.kobariski-muzej.si/index_intro_ang.html

Aan de balie worden we vriendelijk onthaald in het Engels. De toegangsprijs bedraagt slecht 800 tolar per persoon, dat is zo’n 3,20 Euro. Ondanks het gure weer is er tamelijk veel publiek aanwezig.
We beginnen ons bezoek zoals aangeraden op de tweede verdieping met een filmvoorstelling. Hier krijgen we een duidelijk beeld van hoe die oorlog in de bergen werd gevoerd en welke specifieke problemen hij stelde aan de soldaten. Op het westelijk front had men veelal problemen met modder en slechte wegen om zwaar materieel ter plaatse te krijgen terwijl hier sneeuw, wind rotsen en de enorme hoogteverschillen voor ellende zorgden.
Het museum biedt dank zij een enorme collectie foto’s, originele documenten en stafkaarten een klaar beeld van dit specifieke strijdtoneel. Daarbuiten bevat het een grote verzameling wapens en materieel. Vooral indrukwekkend zijn twee grote maquettes van het strijdtoneel.
Het museum ontving o.a. de prijs van de Raad van Europa als Europees museum van het jaar 1993.
We zijn zwaar onder de indruk na ons bezoek aan dit prachtig museum want tot nu had ik enkel kennis gemaakt met de slagvelden van het westelijk front.

(Wordt vervolgd en de foto's komen later)

Voor wie niet langer kan wachten: "Come and see my website"yummie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Roma

BerichtGeplaatst: 19 Apr 2005 20:51    Onderwerp: Reageer met quote

Kobarid ligt in vogelvlucht 115 km van Kobarid. Is toch doenbaar? Laughing
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 19 Apr 2005 20:53    Onderwerp: Reageer met quote

Lapsus collosalus incredibilis maximus. Confused
Ik bedoelde Cortina d'Ampezzo natuurlijk Embarassed
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 08 Dec 2006 20:25    Onderwerp: Reageer met quote

Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: