Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

mijn eerste WO1 boek

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Henri

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2005 21:20    Onderwerp: mijn eerste WO1 boek Reageer met quote

dit weekend was ik mijn boekenkast aan het ordenen en kwam een oud boek tegen van A.M. de Jong, en realiseerde me meteen dat dit mijn eerste WO1 boek was.
welliswaar is Frank van Wezels roemruchte jaren (dagboek van een landstormman) een boek dat de diensttijd van de Jong vanaf 1917 tot de vrede beschreef puur nederlands maar toch WO1.
het boek tekent de sfeer in het nederlandse leger in de laatste jaren van de oorlog, en is bovendien gewoon een leuk boek.
het is gebaseerd op de notities van een landstormman die de jong onder preudoniem schreef, voor deze stukjes heeft hij zelfs voor de krijgsraad gestaan omdat ze een aanklacht waren tegen de kadaverdiscipline en als antimilitaristisch werden gezien.
kreeg om mijn 12e dit boek van mijn grootvader met de boodschap, staat leuk stukkie in over een soldaat, moet je lezen.
henri
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Richard

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2005 21:26    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is een boek om echt van te genieten. Ik kom het regelmatig tegen bij kringloopwinkels en op rommelmarkten voor heel weinig geld. Vaak voor minder dan een euro. Iedere keer koop ik het om het cadeau te geven aan mensen die ik aardig vind. En ondanks dat het heel luchtig is, heel humoristisch ook, geeft het toch een goed beeld van de mobilisatietijd in Nederland. Een volkomen ondergewaardeerd boek.
WFA-Nederland gebruikte het overigens jarenlang door het in iedere aflevering van hun periodiek 'De Groote Oorlog' als een soort bladvulling te gebruiken. Ze plaatsten iedere keer een klein stukje. En het leuke is dat ook die kleine, uit hun verband gerukte, stukjes voldoende inhoud hadden om leesbaar en vermakelijk te zijn. Was dus niet eens zo'n gek idee; ik heb weleens slechtere bladvulling gezien.
Het boek is een aanrader. Heb je geen zin op rommelmarkten of in kringloopwinkels te kijken ga dan naar een antiquariaat: negen van de tien keer hebben ze het op voorraad en kost het bijna niets.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
petain

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2005 0:09    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk ik zal er naar opzoek gaan.

Mijn eersteboek over wo1 kreeg ik denk ik zo23 á 24 jaar geleden, het was een dik boek van Lecturama het hette geloof ik 'oorlog en crisis'
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2005 0:20    Onderwerp: Reageer met quote

Op zich niet eens zo'n slecht boek Petain.
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2005 18:37    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn eerste boek kocht ik in 1998 in malta, het was "gallipoli" in de wordsworth military library reeks. Wel een goed boekje eigenlijk; wordt tijd dat ik het eens herlees.
pascal
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2005 20:42    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn eerste boek dat ik over de Eerste Wereldoorlog kocht was waarschijnlijk Van het Westelijk Front geen Nieuws van E. Remarque, in de vertaling van Annie Salomons uit 1929. Later is het boek opnieuw vertaald, maar deze versie haalt het qua sfeer niet bij de oude. Mijn eerste boek is eigenlijk ook meteen de beste roman die over die tijd is geschreven. Schot in de roos dus. Nu heb ik het boek in diverse versies, zoals mooie Duitse uitgaven en zelfs in het Russisch. Niet dat ik daar een letter van begrijp, maar gewoon voor de heb.
Absolute aanrader voor iedereen die tot nu toe verzuimd heeft het te lezen. Of beter gezegd: een must!
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: