Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Vogezen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Musea en tips Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2005 22:26    Onderwerp: Vogezen Reageer met quote

Niet bepaald iets om vanuit Nederland of Belgie even in een dag te doen maar als je ooit in de Vogezen bent kan ik Le Linge aanraden. Dit is een betrekkelijk kleine heuvel met een alleraardigst museum en souvenirwinkeltje erbij en de oude, in de rotsen uitgehakte loopgraven (vooral de Duitse) zijn goed bewaard gebleven. Hier en daar misschien wat opgeleukt maar het geeft een heel aardig beeld van hoe krankzinnig dicht Duitse en Franse troepen hier soms op elkaar zaten. Opvallend zijn de grote kruisen die her en der tussen de loopgraven staan, het resultaat van initiatieven in de jaren zestig en zeventig om het toen overwoekerde en verwaarloosde slagveld te fatsoeneren. Als gevolg daarvan zijn enige tientallen vermiste soldaten van Franse en Duitse zijde gevonden en deze worden op hun vindplaats met die kruisen geeerd.
Indrukwekkender en ook veel groter is de Hartmannswillerkopf of Vieil Armand. Net als op Le Linge is hier vooral In 1914 en 1915 hard gevochten, vooral door Alpenjagers en Chasseurs Alpins. De reis hier naartoe is vanuit elke richting al wondermooi. Aangekomen begint het met een klein, niet razend spannend museum, hierna een fraai Frans ereveld en vervolgens kun je, al of niet begeleid, een wandeltocht naar de top ondernemen. Je passeert allerlei loopgraven en versterkte punten die, doordat ze in de rotsen zijn uitgehakt, heel behoorlijk bewaard zijn gebleven. Ook hier, en dan vooral op de top, valt de soms idioot kleine afstand tussen de beide stellingen op. Doet soms zelfs denken aan de Belgische punt van de Dodengang en de daartegenoverliggende Duitse bunker.
Tot slot, en zonder het soms geprezen, soms verguisde "Velden van Weleer" was ik hier niet geweest, ligt, zo'n dertig kilometer achter de oude frontlijn in St. Amarin het leuke Musee Serret. Prachtig oud schoolgebouw of gemeentehuis, zo lijkt het. Het is voor een deel ingericht als streekmuseum en de onderste verdieping is gewijd aan de strijd in de Vogezen, zowel in WO1 als WO11. Nogmaals, het ligt niet naast de deur, maar als je ooit eens in de buurt bent...
Wat me vooral is bijgebleven aan deze locaties is de verwondering die ik had over de wetenschap dat in dit vredige lieflijke landschap zo hard gevochten is en onder welke omstandigheden. Wat de Vogezen vorral als pre hebben is dat het als touristisch oorlogsgebied nog niet zo gecultiveerd is als bijvoorbeeld Vlaanderen en Verdun, hoewel ook hier de tijd niet stilgestaan heeft. Het is voor mij in elk geval een waardevolle en prettige aanvulling op mijn "WW1-places-to-visit"-lijst geweest.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
chinchi

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2005 19:54    Onderwerp: Reageer met quote

le ligne heb ik afgelopen zomer bezocht. Inderdaad de moeite waard. Een deel was al opgeknapt het andere deel was nog niet opgegraven en daar stonden dan ook nog geen kruisjes en was flink begroeit. Ook was er een klein museumpje bij waar ze dingen bewaarden die ze hadden opgegraven
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
derwisj

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2005 20:01    Onderwerp: Reageer met quote

Pegoud,
kan je de loopgraven systemen met de auto bereiken? Zou ook wel eens die richting willen uitgaan, maar ben een beetje bang. Lijd aan overgewicht en rook veel te veel; zie mij dus niet in staat om zo een bergje te beklimmen. Ik begin er trouwens niet aan, veel te gevaarlijk. Ben zo de heuvel van vauqois te voet opgegaan, van beneden tot boven en boven heb ik een half uur in het gras gelegen om te bekomen;
pascal
Naar boven
Gast

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2005 21:03    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Ook was er een klein museumpje bij waar ze dingen bewaarden die ze hadden opgegraven

Hebben we het dan over een ander museum dan HET museum op Le Linge?

Museumpje is anders een understatement: uniformen, full-size diarama's etc. Ben je nniet in de war met de Hartmanwillerkopf?

M
Naar boven
Gast

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2005 21:05    Onderwerp: Reageer met quote

Effe op de eiegen trompet blazen:

http://www.xs4all.nl/~aur/Battlefields/Vosgestravel.htm

M
Naar boven
chinchi

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2005 21:16    Onderwerp: Reageer met quote

sorry had eroverheen gelezen dat je het al getypt had Smile
maar tegenover het museum in verdun vond ik dit wat kleiner. vandaar museumpje.

wat ook erg lekker was toen wij er waren was dat er niemand anders was dan wij dus we hebben heerlijk rustig kunnen kijken en de vrouw die het beheerde was ook erg vriendelijk.
Naar boven
chinchi

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2005 21:18    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj schreef:
Pegoud,
kan je de loopgraven systemen met de auto bereiken? Zou ook wel eens die richting willen uitgaan, maar ben een beetje bang. Lijd aan overgewicht en rook veel te veel; zie mij dus niet in staat om zo een bergje te beklimmen. Ik begin er trouwens niet aan, veel te gevaarlijk. Ben zo de heuvel van vauqois te voet opgegaan, van beneden tot boven en boven heb ik een half uur in het gras gelegen om te bekomen;
pascal

je hoeft hiet geen gekke beklimmingen te maken Very Happy
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2005 19:05    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj schreef:
. Ben zo de heuvel van vauqois te voet opgegaan, van beneden tot boven en boven heb ik een half uur in het gras gelegen om te bekomen;
pascal

Is daar een foto van? Evil

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Richard

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2005 19:19    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne schreef:
derwisj schreef:
. Ben zo de heuvel van vauqois te voet opgegaan, van beneden tot boven en boven heb ik een half uur in het gras gelegen om te bekomen;
pascal

Is daar een foto van? Evil

Of een komisch filmpje? Evil
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2005 19:30    Onderwerp: Reageer met quote

Geen foto en geen filmpje, gelukkig. Maar nu rijd ik wel steeds met de auto naar die parkeerplaats halfweg. Veel makkelijker. Laughing Laughing
pascal
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 17 Apr 2005 21:45    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="derwisj"]Pegoud,
pascal[/quote]

derwisj,

Bij Le Linge is het geen probleem. Parkeren voor de deur, museumpje in en als je naar buiten dribbelt zo via een tourniquet (nee niet uit 14-18) het slagveld op. Weinig hoogteverschil, no prob. En kos nie duur.
Viel Armand is different cookie. Ook parkeren voor de deur en zo het museum in, maar als je het ereveld overgestoken bent begint de klus. VA is redelijk steil en de wandelpaden wat kronkelig. Het kostte mij zo'n drie kwartier om op de top te komen maar als je een flesje water meeneemt, om de paar honderd meter even van het uitzicht geniet en gewoon acht peuken per dag minder rookt lukt het makkelijk. Go derwisj!

Groeten Pegoud
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 17 Apr 2005 22:07    Onderwerp: Reageer met quote

Verminderen met roken ben ik al aan begonnen; ben vandaag tot nu toe aan mijn elfde sigaret; nog een uurtje of vier te gaan vandaag, dus ik schat op vijftien sigaretten voor vandaag. Nog wat verminderen en het moet gaan denk ik; alhoewel mijn vakantie in turkije voor de deur staat, en raar genoeg, daar rook ik als een turk..
Zullen wel zien volgend jaar; ben op twee weken vier kilo vermagerd ook; gewoon minder chips, chocolade enz. doet wel wonderen vind ik.
pascal
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2005 21:21    Onderwerp: Reageer met quote

Zelf heb ik dit boek nog liggen. Kent iemand dit verder inhoudelijk?

DEISENROTH (Karlheinz), Militärgeschichtlicher Reiseführer. Oberelsass und südliche Vogesen, Hamburg-Berlin-Bonn, Mittler&Sohn, 2001, 206 p., Guides et études.
Naar boven
Henri

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2005 21:22    Onderwerp: Reageer met quote

Hauptmann schreef:

DEISENROTH (Karlheinz), Militärgeschichtlicher Reiseführer. Oberelsass und südliche Vogesen, Hamburg-Berlin-Bonn, Mittler&Sohn, 2001, 206 p., Guides et études.

ken ik niet, wel geinteresseerd heb je meer gegevens ??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2005 21:28    Onderwerp: Reageer met quote

Henri schreef:
Hauptmann schreef:

Even snel gekeken. 9,50 Euro
http://www.buch.de/buch/01969/455_oberelsass_und_suedliche_vogesen.html
http://lesefan.de/lese_592412ppp_oberelsass_und_suedliche_vogesen.html
Wat een prachtige naam heeft de schrijver.

Inhoudelijk kan ik je weinig vertellen, heb het nog niet gelezen. Zal het eens opzoeken.

Nog wat overige info.
http://homepage.sunrise.ch/homepage/schwitte/1914-18_ww1.htm
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2005 21:40    Onderwerp: Reageer met quote

Henri schreef:
Hauptmann schreef:

Kijk nou.
http://www.wfa-nederland.nl/boekenmedia.htm
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2006 8:48    Onderwerp: Reageer met quote

Chronologie der "Vogesenkämpfe" 1914 - 1918

Gleich zu Beginn des Krieges dringen Teile der ersten französischen Armee in die seit 1871 wieder zum deutschen Reichsgebiet zählende elsässische Ebene ein. Jene Verbände, die unter dem Befehl von General Pau stehen und vom 11. bis 22. August 1914 die Bezeichnung "Armée d´Alsace" tragen, besetzen u.a. Thann, Mühlhausen, Turckheim und das Münstertal. Nach ersten "Grenzgefechten" mit der 7. deutschen Armee unter Generaloberst von Heeringen, so z.B. der 1. Schlacht bei Mühlhausen vom 08. bis 10. August, ziehen sich die Franzosen schrittweise auf die Vogesenhänge, den bisherigen Grenzkamm, zurück. Am 22. August verfügt das französische Hauptquartier, sich von nun an lediglich auf die Verteidigung dieses Grenzkammes zu beschränken. Jedoch wird zunächst eine Riegelstellung im Münstertal bzw. dem Tal der Fecht zur vorgeschobenen Sicherung der Schlucht-Paßstrasse, einer wichtigen Nachschubroute, besetzt gehalten. Zahlreiche Divisionen werden abgezogen, um sie den unter Verfolgung des Schliefenplanes auf Paris marschierenden deutschen Truppen im Norden Frankreichs und in Flandern entgegenwerfen zu können. Die "Armée d´Alsace" wird am 25. August als Formation aufgelöst bzw. umbenannt und heißt von nun an "Groupement des Vosges". Infolge einer falschen Befehlsauslegung auf französischer Seite gelingt es den deutschen Truppen am 01. September die Stadt Münster und das Münstertal zurück zu erobern.
Bis in den späten Herbst hinein versuchen beide Seiten von nun an, strategisch bedeutende Höhenzüge, Aussichtspunkte, Pässe, sowie die Eingänge zu wichtigen Tälern zu besetzen und zu halten. So erobert beispielsweise das französische 28. BCA am 01. November den "Sommet du Violu".

Nach dem Stop des deutschen Vormarsches an der Marne beginnt Frankreich erneut, seine Bemühungen um das Elsaß zu verstärken. Der französische Oberbefehlshaber General Joffre hält am 14. November in Thann eine historische Ansprache an die Bevölkerung des Elsaß, in welcher er erklärt: "Unsere Rückkehr ist sicher... Ich bin Frankreich, ihr das Elsaß, ich erbiete euch den Kuß Frankreichs." So erobert am 01. Dezember das 28. BCA den "Tête des Faux" und besetzt am 25. dieses Monats den Vieil-Armand, also den Hartmannsweilerkopf (HWK), nachdem inzwischen beide Seiten die Bedeutung dieses Berges hinsichtlich der Beherrschung des jeweils gegnerischen Hinterlandes erkannt haben. Ebenfalls am 25. Dezember wird das neu formierte "Détachement d´Armée des Vosges" unter den Befehl von General Puz gestellt und rückt bis zum 07. Januar 1915 in Richtung der Stadt Cerney vor. Ein nachhaltiges Eindringen in die elsässische Ebene gelingt jedoch nicht. Außerordentlich heftige Gefechte finden bei Steinbach statt.

Am 14. Januar 1915 billigt das französische Hauptquartier einen Plan, diesen Durchbruch weiter im Süden, am HWK, zu versuchen. Die Offensive ist für den 19. Januar geplant. Es kommt jedoch nicht so weit, da eben am 19. Januar deutsche Truppen einen Großangriff auf den HWK unternehmen, die Garnison der Alpenjäger (Ringburg) fällt nach tagelanger Belagerung und einem bisher im Hochgebirge für unmöglich gehaltenen Einsatz eines schweren Minenwerfers auf deutscher Seite am 22. Januar. Nun plant General Joffre einen Angriff auf Münster über die Höhen nördlich und südlich des Fechttals. Erneut kommen ihm die Deutschen zuvor: Am 12. Februar erobern sie Metzeral, eine Woche später den auch Reichackerkopf. Sofort beginnt die deutsche Artillerie, die Nachschublinie der Franzosen über den "Col de la Schlucht" zu beschießen, mir Erfolg. Die vorübergehende Zerstörung der Paßstrasse sorgt für erhebliche Nachschubprobleme, den französischen Truppen im Tal der Fecht mangelt es an Munition. Am 21. Februar erobern deutsche Truppen Hohrod, Hohrodberg und Stosswihr. Der enorm harte Winter macht beiden Seiten sehr zu schaffen. Die deutsche Offensive kommt am 24. Februar zum Stillstand. Vom 28. Februar bis zum 01. März versuchen die völlig erschöpften Deutschen nochmals einen Vorstoß gegen den Schluchtpaß, jedoch ohne Erfolg. Die Franzosen erobern am 06. März den Reichackerkopf zurück, um ihn am 20. wieder zu verlieren. Am 26. März erobern französische Jäger gemeinsam mit dem Infanterie Regiment 152 nach tagelangen schwersten Kämpfen erneut den HWK.

Am 04. April wird das "Détachement d´Armée des Vosges" zur 7. französischen Armee umformiert, den Befehl übernimmt General de Maud´Huy. Bis zum 17. des Monats dringen die Franzosen nördlich von Cerney und im Tal der Fecht weiter vor. Diese Offensive wird am 5. Mai wieder aufgenommen, ein Angriff auf die Höhe 830 scheitert jedoch. Fortan arbeiten die Franzosen am Ausbau ihrer Artillerie- stellungen um einen für Mitte Juni geplanten Großangriff im Tal der Fecht wirksam vorzubereiten. Dieser Angriff gegen die 19. deutsche Reserve Division, verstärkt durch bayerische Landwehr und der pereussischen 187. Infanterie Brigade, startet am 15. Juni mit der Eroberung der Höhe 830 und des Braunkopfes, am 21.fällt Metzeral, einen Tag später auch Sondernach erneut in französische Hand. Auch der Hilsenfirst kann von den Deutschen zunächst nicht gehalten werden, wird aber am 01. Juli zurückerobert. Anstatt den Angriff im Tal der Fecht weiter direkt gegen Münster fortzusetzen (die deutsche Front war beinahe zerschlagen), beschließt die französische Führung, Münster über die Höhe im Norden der Stadt anzugreifen, gegen die noch intakte Stellung in der Linie Lingenkopf-Schratzmaennele-Barrenkopf. Der Angriff auf den Lingenkopf wird zunächst für den 8. Juli geplant. Ihm gehen enorme logistische Anstrengungen voraus, neue Truppen, Artillerie und Munition werden herbeigeführt, Barackenlager und Verbandsplätze angelegt. Aus diesem Grund verschiebt sich der planmäßige Angriffstermin weiter auf den 12. Juli und nochmals auf den 18. dieses Monats. Letzlich beginnt der Sturm auf den Lingenkopf dann am 20. Juli 1915. Es folgen heftige Kämpfe, bei denen die Hügelstellungen immer wieder den Besitzer wechseln. Jedem Angriff folgt sofort ein Gegenangriff. Ende August erkennen die Franzosen endlich die Aussichtslosigkeit ihrer Anstrengungen, verzichten auf weitere Angriffe und ziehen ihre geschwächten Verbände nach und nach ab. Im Gegensatz dazu verstärken die Deutschen ihre Truppen in der Linge-Region enorm und starten, für die Franzosen völlig überraschend, am 31. August ihre Gegenoffensive, die bis zum 15. Oktober andauert, jedoch auch keine wesentlichen Geländegewinne mit sich bringt. Somit endet die Schlacht am Lingenkopf. Am selben Tag erobern deutsche Truppen erneut den HWK. Jener wird am 21. Dezember, wieder durch das französische Infanterie Regiment 152, zurückerobert, welches am nächsten Tag beim überraschenden Gegenangriff der Deutschen fast völlig vernichtet wird. Die Gegenangriffe anderer Verbände scheitern. Die letzte große Operation führen die Deutschen am 08. Januar 1916 durch, in deren Verlauf das märkische Infanterie Regiment 189 die letzte wichtige französische Stellung am HWK, den Hirzstein, nach schwerster Artillerievorbereitung nimmt. Von nun an unternehmen die Deutschen größte Anstrengungen, sowohl ihre Stellungen am HWK als auch die an der Linge-Front förmlich zu Festungen auszubauen. Die Fronten ertarren von nun an fast gänzlich. Natürlich werden auf beiden Seiten immer wieder kleinere Stoßtrupp- unternemungen durchgeführt, auch der tägliche Stellungskrieg fordert weiterhin große Opfer. Dennoch werden die Kampfgebiete im Elsaß bis Kriegsende in den Hauptquartieren beider Seiten als "ruhige Frontabschnitte" bezeichnet werden.

Als mit dem Waffenstillstand im November 1918 die Kriegsheere beider Seiten nach und nach das Elsaß verlassen, bleiben dort 49632 deutsche und 58588 französische Gefallene zurück. Sie fanden auf 34 deutschen und 56 französischen Kriegsgräberstätten ihre letzte Ruhe.

http://vogesenkaempfe14-18.de/chron.htm

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 11 Jun 2006 23:59    Onderwerp: Reageer met quote

De Hartmannswillerkopf ofte le Vieil Armand .

Franse kant vauit de Krypta zonder bomen nog

Duitse kant vauit het dorp Hartmannwiller gezien

Dit was nou de vierde maal dat ik ervoor stond en nu moest het lukken ,de beklimming!
De vorige 3 keren waren 2 maal door slecht weder en een maal door gebrek aan tijd mislukt

Op weg naar zwitserland voor het werk had ik me er een dagje speciaal voor
Uitgetrokken om hem te beklimmen ,
in een ruk naar Uffholtz dorpje aan de voet ervan gereden een goede 600km en een keurig hotel gevonden met een goede keuken .

Auberge du Relais **
35 rue de Soultz Uffholtz
+33 89 75 56 19 .

Voor dezelfde redenen als hierboven door pascal beschreven
Wees ik het bod van franse forumvrienden af om me door een gids specialist
In de berg te laten vergezellen . Ik wou het op mijn tempo doen , en me de tijd geven
Alles mooi te kunnen bekijken zonder er iemand anders mee te belasten buiten mijn vrouwtje .

Gewapend met de Duitse gids van Hans Peter Tombi
Von Der Krypta bis zum Jagerdenkmal begonnen
we de volgende morgend aan de klim

Het weder was mooi en het zou droog blijven Niet te warm !
lekker briesje .
Ewel ewel ... beneden na de afdaling door het Franse kerkhof staat
Het overzichtsbord .

30 minuten tot aan het nieuwe Kruis op de top , rode cirkel volgen
brengt je steeds naar het kruis terug ,blauwe ook goed
90min tot aan het Jagerdenkmal.

En het was gemakkellijker dan ik gedacht had , helemaal niet vermoeid

Bereikten we het kruis met een gemoedzame tred ,
in ongeveer de tijdspanne die beneden vermeld stond .

Rondom het kruis sta je op een plateau die lichtjes afheld naar het
152 Ri Monument en die de bergtop
in een Franse en een Duitse kant verdeeld
Het deed me sterk denken aan les eparges .
links van het kruis zit je in een labyrinth van Duitse loopgrachten en stellingen
in de rotsen uitgehouwen ,net zoals in Le Linge voor degenen die deze site kennen
maar veel uitgestrekter en in de bergflank naar benenen lopend .
Zal er later in terechtkomen , maar je kan je niet verloren lopen .

Verder naar het 152ri monument en naar het aussichtsfelden ,langs het plateau
Met links en rechts , bunkers en loopgrachten .

Onderaan het monument 152ri

splitst het pad en staan er geen duidelijke markeringen meer ,
er is wel een pad het Martha pad die steil over rotsblokken naar beneden loopt (nadien zal ik weten dat dit het beruchte zig zag pad is )
maar ik beslis links te houden en op het heuvelpad te blijven die vlak langs de bergwand loopt , we lopen langs de kabelbaan –de kaserne – de stollen etc..

En die ons doet uitmonden aan het Bastion ,
alwaar we ons door het mazennet van stenen loopgrachten begeven die ons helemaal weer doet terugkeren van waar we komen en
Ons aan het kruis doet uitkomen .
Ik wist toen al lang dat we verkeerd zaten maar geboeid door telkenmale een nieuwe
Verdediging –onderkomen en klim door de Duitse stellingen te vinden ,
zou ik het wel boven uitzoeken .

Weer van het kruis naar het 152 ri monument en daar het steile Martha pad genomen (niet vrijgemaakt)
Naar beneden over een lawine van reuze rotsblokken die ons aan Mortierbunkers brengt

En zo verder langs het zig zag pad die ons eindelijk aan het jagerdenkmal doet uitkomen .
Dan maar een rustpause en genieten ..

Het steile pad naar boven genomen die recht van het Jagerdenkmal vertrekt in de
Hoop dat die juist zou zijn , want het zijn hier andere markeringen

op dit ferm klim stuk had ik het moeilijk ,
maar gelukkig was de richting juist ,
en kwamen we weer uit aan het 152Ri monument , en verder aan het kruis om dan links langs de franse linies naar beneden te wandelen .

Het laatste stuk de bekimming door het Franse kerkhof
naar de Crypta zat me wel fel in de knieen .

Voldaan een volle 5 uur daarboven geweest , en in feite kan je er langer blijven want ,
er is zoveel te zien , en te bewandelen ,
hoed af voor de vrienden van de Hwk ,
die deze site zo mooi onderhouden
en de stenen loopgrachten vrij houden van overwoekerende vegetatie .
Mooi de bordjes en wandelwegen aanduiden,
(het jagerdenkmal moet je wel serieus zoeken)
Zou er weer iets van dat frans wraakje in zitten

De Hartmannswillerkopf was bedwongen , Smile Smile
Wat een stelling zo veel bewaard !
Echt een bezoek waard .

Voor meer beelden zie wandeling link
WANDELING

@+
Patrick

Laatst aangepast door Patrick Mestdag op 10 Aug 2017 10:38, in toaal 4 keer bewerkt
Naar boven
Mario

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2006 0:28    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je wel Patrick.
Deze komt op mijn lijstje met nog te bezichtigen lokaties.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
ironmarc

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2006 14:31    Onderwerp: Reageer met quote

Erg mooie foto's, ook op de link. Het moet een hele klim geweest zijn maar zo te zien echt de moeite waard.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Richard

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2006 14:36    Onderwerp: Reageer met quote

Staat hoog op mijn verlanglijstje!
Naar boven
abn

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2006 21:33    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi verslagje. Het monument van het 152 RI is echt wel groot. Ik heb
er -dacht ik- al eerder ergens een foto van gezien, maar met een
referentiepunt Wink erbij maakt het toch meer indruk.

Patrick Mestdag @ 12 Jun 2006 0:59 schreef:

Voor meer beelden zie wandeling link
WANDELING

Ontdekken we hier -na een beetje verkortingswerk aan het url- een
geheim projectje in opbouw Cool ?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Musea en tips Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: