Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Zeppelin bij Verdun?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verdun Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tom



Geregistreerd op: 3-2-2005
Berichten: 2310
Woonplaats: Heemskerk

BerichtGeplaatst: 31 Dec 2005 15:43    Onderwerp: Zeppelin bij Verdun? Reageer met quote

Het volgende stukje vond ik in "Hoeppner, Deutschlands Krieg in der Luft". Ik ga er hier vanuit dat een Lenklufschif een zeppelin is:

"Auch Lenkluftschiffe wurden zu den Operationen auf Verdun herngezogen, und zwar sollten sie de Festung selbst und ebenso die auf sie fuhrenden Bahenen und deren Hauptbahnhofe angreifen. Sieben Schiffe wurden fur diesen Zweck zur Verfugung gestellt. Unter ihnen befan sich LZ 95, das erste Schiff des 35.000 cbm-Typs; diese gluckliche Neukonstruktion ermoglichte eine Steighohe von 4000 m und derart ein Ausweichen vor der wieder erheblich gesteigerten Erdabwehr und ein Ubersteigen der angreifende Flieger...

Die Erfolge waren sehr gering, die Zahl der verlorenen Luftschiffe erheblich. Unter diesen war auch LZ 77; Hauptmann Horn, einer der altesten und im Kriege erfolgreichsten Kommandanten mit siener schon zwolfmal siegreichen Besassung fand den Heldentod."

Dit was de eerste keer dat ik hier iets over las en ik moet zeggen...kan me er weinig bij voorstellen. Zijn er mensen die hier meer info over hebben?
_________________
Wat we doen in 't leven, klinkt door tot in de eeuwigheid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Hauptmann



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 11547

BerichtGeplaatst: 31 Dec 2005 15:48    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat een Zeppelin een soort lenkluftschiff is maar dat niet alle lenkluftschiffe per definitie Zeppelin zijn.

Quote:
Zeppelin Lenkluftschiff 5 (Posen)
Schütte-Lanz Lenkluftschiff in Liegnitz, an das östereichisch - ungarische Heer abgestellt


http://www.tannenberg1914.de/5_armeen/deutsch.htm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hauptmann



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 11547

BerichtGeplaatst: 31 Dec 2005 15:58    Onderwerp: Reageer met quote

Overigens is er van de neergehaalde Zeppelin LZ 77 wel een foto na het neerstorten die ik er even niet bijzet. Onderschricht luidt:
Quote:

Szene nach dem Abschuß des deutschen Heeresluftschiffes LZ 77 am 21. Februar 1916
Triumphierende Gaffer um den Leichnam eines Besatzungsmitgliedes des LZ 77.
Freud und Leid liegen bekanntlich nahe beieinander ...
Damals wußte man viel von Ehre aber wenig von der Würde des Menschen.

http://www.luftschiffharry.de/faq9.htm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hauptmann



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 11547

BerichtGeplaatst: 31 Dec 2005 16:03    Onderwerp: Reageer met quote

Tom, check deze link even:

Een geheel verhaal in het Frans.





http://perso.wanadoo.fr/jmpicquart/dirigeableL77.htm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tom



Geregistreerd op: 3-2-2005
Berichten: 2310
Woonplaats: Heemskerk

BerichtGeplaatst: 31 Dec 2005 16:15    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de link...die foto's zijn interessant....tis dus toch waar.
_________________
Wat we doen in 't leven, klinkt door tot in de eeuwigheid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
vlim



Geregistreerd op: 5-7-2005
Berichten: 1162

BerichtGeplaatst: 01 Jan 2006 15:16    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,

Even voor de volledigheid. De meest toepasselijke term is 'Luchtschip'. De Duitsers hadden eigenlijk maar 2 varianten, het zgn. 'starre' luchtschip met een houten draagconstructie volgens het Schutte-Lanz principe en de alom bekende Zeppelins, met een aluminium draagconstructie.

Bron:
'Auf luftpatrouille und Weltfahrt' door E.A. Lehmann.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
vlim



Geregistreerd op: 5-7-2005
Berichten: 1162

BerichtGeplaatst: 01 Jan 2006 15:31    Onderwerp: Reageer met quote

Tom,

Ook Ernst Lehmann haalt in zijn boek de vernietiging van de LZ77, onder kapitein Horn, in januari 1916.

De LZ99 was na een aanval op het spoorwegknooppount Revigny bij Brabant-le-Ron neergeschoten. Dit was opvallend, aangezien de granaten meestal dwars door de romp heengingen, zonder erg veel schade aan te richten en ook bij schrapnelgranaten bleef de schade vaak beperkt tot enkele lekke gascellen.

Tijdens een vervolgaanval op de laatste februaridag van 1916, onder commando van Lehmann, met de LZ90, kwam het antwoord. Terwijl ze bezig waren hun doel te vinden, het emplacement van Bar-le-Duc, werden ze beschoten met brandgranaten. Een enkele treffer was genoeg om een luchtschip in een brandende fakkel te veranderen.

De luchtschepen vielen in de nacht aan, om de duisternis in hun voordeel te kunnen gebruiken. In het begin van 1916 waren de orders veranderd en werd men ook geacht tijdens volle maan aan te vallen, iets wat met tot dusver vermeed, aangezien het maanlicht een luchtschip prima verlicht. De combinatie van maanlicht en Franse brandgranaten is de LZ77 dus naar alle waarschijnlijkheid fataal geworden.

De LZ90 heeft in elk geval nog een bombardement op het spooremplacement van Bar-le-Duc uitgevoerd. In totaal had het luchtschip 7000 pond aan bommen bij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
vlim



Geregistreerd op: 5-7-2005
Berichten: 1162

BerichtGeplaatst: 01 Jan 2006 15:36    Onderwerp: Reageer met quote

Het niet kunnen wijzigen van je posts blijft frustererend:

Kleine verbeteringen:
Waar LZ99 staat, bedoel ik LZ77.

De aanvallen speelden zich af in januari en februari 1916, Lehmann noemt niet de exacte datum van de vernietiging van de LZ77, 21 februari zal echter wel correct zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tom



Geregistreerd op: 3-2-2005
Berichten: 2310
Woonplaats: Heemskerk

BerichtGeplaatst: 01 Jan 2006 15:58    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de aanvullingen.
_________________
Wat we doen in 't leven, klinkt door tot in de eeuwigheid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Jempie



Geregistreerd op: 19-9-2005
Berichten: 404
Woonplaats: Brugge-België

BerichtGeplaatst: 17 Mrt 2006 16:54    Onderwerp: Types luchtschepen Reageer met quote

Hallo Vlim!

Ik zie dat je daar schrijft "de Duitsers hadden maar twee varianten" ?

Ik merk op dat je bedoelt wat "starre luchtschepen" betreft...!
De Schütte-Lanz met houten skelet, de Zeppelin met (dur-)aluminium skelet.
Maar :
"Lenkballon" is een term die vooral voor WOI gebruikt werd voor een gemotoriseerde bestuurbare ballon....

Indeling :

Soepele luchtschip of onstar luchtschip: (Unstarr,Non-Rigid) die had dus geen verstevigingen...de gondel was met draagkabels aan de ballon vastgemaakt...
Daar hoorden heel wat luchtschepen tot deze soort...
Parseval bv. enz.. voor Duitsland...maar die werden hoofdzakelijk ingezet in het Noorden (en Oosten?) van Duitsland tijdens WOI.

Halfstar luchtschip : (Halbstarr, Semi-Rigid) daar was een versteviging onder ballon voorzien...kon hout of metaalstructuur zijn....
Voor Duitsland de Gross en Siemens-Schückert bv...

Starre Luchtschip: (Starrlufstchiff, Rigid) daartoe behoorden dus die Zeppelins en Schütte-Lanz.

In feite is er nog een vierde kategorie...de Hybride luchtschepen.
Dit zijn feitelijk luchtschepen die zwaarder/lichter dan lucht combinaties zijn....In rusttoestand is het eigengewicht "zwaarder dan lucht"!

Die gebruiken meestral een gasballon om zo goed als het eigen gewicht van de constructie te neutraliseren....ze maken dan meestal gebruik van een hulpmiddel zoals bv ...een soort vleugelstructuur en/of een liftschroef
om in de lucht te blijven...


Voor ik me kan herinneren kwamen deze alleen voor in Frankrijk.
De Roze (Frankrijk 1901) had een draagvleugel (parachute) tussen beide gasballons boven de gondel. Was in feite een soort starluchtschip!)
Die "parachute" ergens eenn 28 m² bestond uit meerdere zijden elementen in een framework bevestigd en de bedoeling was dat deze zich sloten bij voorwaartse en neerwaartse beweging tot één vlak...
dus een soort vleugel vormden.
Bedoeling was ermee mee te dingen voor de "Prix de Deutsch" welke uiteindelijk werd gewonnen door Dantos-Dumont met zijn n° 6!
Het ding had twee liftschroeven en twee voortstuwingsschroeven, maar de contructie woog teveel (teveel zwaarder dan lucht!) en bij twee pogigen kwam het slechts een vijftiental meter boven de grond en daalde dan langzaam neer...woog teveel en de motoren en de werking der schroeven waren gewoon te zwak ook!

De Malécot (1908) had dus een soort zeilen draagvleugel onder de ballon...In feite de "Amerika I en II" van Wellman waren van hetzelfde princiepe! (Maar de Amerika I werd gekocht in Frankrijk!)

De Bot & Lallemand (Frankrijk) zou men eigenlijk ook als een dergelijk type moeten beschouwen...
Onderzijde van de ballon diende als "vleugel"!
In het centrum van de ballon was een cilindervormige opening er doorheen...desgevallend kon het luchtschip neerkomen als "parachute"!
Was ook een LTA/HTA type ("Lighter Than Air/Heavier Than Air")

Nu is het wel zo dat men soms wel eens een luchtschip in een andere categorie plaatst en men zich zou afvragen, welke is het nu!

Zo is de Amerikaanse MC-2 een luchtschip welke tussen beide WO's werd gebouwd een "Blimp" (Onstar luchtschip!) terwijl de gasballon volledig uit een aluminium omhulling bestond!
Men gaf het de bijnaam "Tin Bulbe"!

De "Oechmichen" ook periode tussen beide WO's ,
(Helicopter ontwikkeling) gebruikte een gasballon om ook alweer het eigen gewicht van de constructie te compenseren....
Ook deze behoort in feite tot deze "Hybriden"!

Nu je kunt deze fotos ervan altijd eens bekijken op :
www.earlyaviator.com website waar ze staan als submitted photos
Early Airships / J-P Lauwers!

Groeten,

Jempie

P.S. De (meeste, zoniet alle? Ik zou het moeten nazien! ) Zeppelins die werden neergehaald in Frankrijk kwamen terug van een raid op Engeland !
Ik heb daar de lijsten van ....
Trouwens LZ 77 en LZ 95 waren gestationeerd in Namen (België!) op het ogenblik dat ze verloren gingen voor de Duitsers! (22/02/1916!)
Ze vertrokken voor een nachtelijke raid op 21/2/1916 en keerden terug in de nacht van 21 op 22/02/1916! Vandaar wellicht dat verschil van één dag in sommige lektuur!)
De laatste twee welke aldaar gestationeerd waren (tot 28-03-1917) waren één Zeppelin , LZ 103 en één Schütte-Lanz , SL 15 !
Vanaf 1/4/1917 werd Namen aan de Marine overgedragen!
Maar verder niet meer gebruikt voor hun luchtschepen!
Eventueel kon men er in noodgevallen (bij beschadiging of noodlanding) luchtschpen ontvangen....Hetzelfde gold voor de andere basissen in België en die in Frankrijk (Maubeuge).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Hauptmann



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 11547

BerichtGeplaatst: 08 Aug 2006 20:12    Onderwerp: Reageer met quote

Op een andere zoektocht kwam ik dit tegen. Passende naam ook van de schrijver. Smile
Quote:

Das Ende der fliegenden Giganten kam jäh

Vor 90 Jahren traf der erste Zeppelin in der neuen Luftschiffbasis bei Spich ein - Zwei Tage später startete LZ 77 zum ersten Feindflug in Richtung Westfront

Von Axel Vogel
Troisdorf. Am 25. August 1915 war es soweit: Mit dem 163,5 Meter langen LZ 77 traf der erste Zeppelin-Luftschiff auf dem neuen "Luftschiffhafen" in Spich ein. Dafür war "Auf dem Vogelsang" eine gigantische Halle aus dem Boden gestampft worden. 184 Meter lang, 32 Meter breit und 28 Meter hoch war das Monstrum, gebaut für die Versorgung der neuen Luftgiganten, mit denen das wilhelminische Reich den Ersten Weltkrieg aus der Luft für sich entscheiden wollte.

Nach Recherechen des Heimathistorikers Matthias Dederichs hob LZ 77 schon zwei Tag später, am 27. August 1915, von Spich aus zum ersten Feindflug gen Westen ab. Obwohl noch weitere Einsätze folgen sollten, war die Wirkung der schwebenden Zigarren gering. Trotz großem logistischem Aufwand und bei hohen Verlusten blieben die Bombardierungen nur Nadelstiche. Heute erinnert kaum noch etwas an das Spicher Kapitel Luftfahrgeschichte.

Keimzelle der kurzen Zeppelin-Geschichte in der Region war der Truppenübungsplatz Wahner Heide. Nachdem in der Heide der Einsatz von Ballonen zur Artilleriebeobachtung geübt worden war, nutzten Anfang des 20. Jahrhunderts erstmals Zeppeline das Areal. So ist es nachzulesen in Jürgen Hucks 1962 erschienenem Aufsatz "Die Frühzeit der Luftfahrt im Raume Wahn (bis 1919)".

Zu den Ursprüngen zitiert der Autor den Luftschiff-Obermaschinisten Karl Schuster: "1912 wurde von dem in Köln stationierten Zeppelin-Luftschiff II, zu dessen Besatzung ich gehörte, auf dem Schießplatz Wahn zum ersten Mal mit Festungsselbstladegewehren aus dem Schiff auf markierte Schützengräben geschossen."

Zu Beginn des Ersten Weltkriegs setzte die Führung große Hoffnungen auf die Zeppeline und eine völlig neue Kriegsführung aus der Luft. Allerdings fehlte es in Westdeutschland an entsprechend großen Luftschiffhallen. Zwar gab es seit 1909 die Kölner Halle. Doch die war mit einer Länge von "nur" 173 Metern zu klein für die neuen Zeppeline und die noch größeren so genannten Schütte-Lanz-Luftschiffe. Daher fiel die Entscheidung, eine weitere Hafen im Kölner Raum zu bauen. Die Wahl fiel auf ein Gelände südlich der Straße von Stockem nach Spich.

Dort entstand ab Dezember 1914 die 184 Meter lange Halle, deren Konstruktion einer Reihe weiterer Bauwerke in Düsseldorf, Darmstadt, Mannheim, Lahr, Hannover, Jüterbog, Dresden und Schneidemühl entsprach. Der Luftschiff-Pionier Ferdinand Graf von Zeppelin weihte den neuen "Luftschiffhafen" in Spich im April 1915 ein. Für dessen Betrieb waren enorme Anstrengungen nötig. So ein eigener Eisenbahnanschluss, um die Versorgung mit Wasserstoffgas sicherzustellen. Ein Zeppelin wurde mit rund 36 000 Kubikmetern des Gases gefühlt, ein Schütte-Lanz-Luftschiff gar mit knapp 39 000 Kubikmetern. Rund 200 Soldaten gewährleisten den Flugbetrieb, so Matthias Dederichs.

Rasch begann der militärische Flugbetrieb: Nachdem LZ 77 am 25. August 1915 in Spich festgemacht hatte, startete der Zeppelin am 27. August unter dem Kommando von Hauptmann Horn in Richtung Namur. Zurück in Spich, hob LZ 77 wenig später erneut ab. Ziel: London. Freilich waren die nachts geflogenen Einsätze beschwerlich. Am 8. September 1915 musste Horn wegen Motorschadens umkehren. Eine Mission am 11. September scheiterte wegen der frühen Morgendämmerung und Fliegersperren, am 13. September 1915 bedeutete erneut ein Motorschaden das Aus. Zwischen dem 2. und 14. Oktober 1915 griff LZ 77 Ziele an der Westfront an. Rund 2 200 Kilogramm Bomben fielen etwa am 3. Oktober auf Ch lons sur Marne. Das weitere Schicksal von Horn und seinen 14 Mann Besatzung ist bezeichnend für die Tragödie der Kriegs-Zeppeline: LZ 77 wird in der Nacht zum 22. Februar 1916 über der Verdun-Front abgeschossen, kein Besatzungsmitglied überlebt.

Neben LZ 77 waren weitere Luftschiffe in Spich stationiert. So LZ 79, das am 28. Januar 1916 Paris angegriffen hatte, und LZ 90. Nachhaltig in Erinnerung geblieben ist Chronisten auch das Luftschiff SL 11 unter Hauptmann Schramm, das 1916 Einsätze gegen London geflogen hatte. Am 3. September 1916 wurde SL 11 von dem britischen Jagdflieger Leutnant Robinson über Südengland abgeschossen, noch zwei Stunden nach dem Absturz brannte das Schiff, niemand von der 16-köpfigen Besatzung überlebte. Am Abschussort Cuffley erinnert ein Denkmal an Robinson - und an SL 11 aus Spich, berichtet Zeppelin-Experte Huck.

Der Absturz hatte weitreichende Folgen für die für Beschuss, Wind und Witterung anfälligen Schiffe. "Die Heeresluftfahrt mit Luftschiffen wurde nach dieser Katastrophe im Westen eingestellt. 1917 sind keine Feindflüge mehr nachweisbar", recherchierte Dederichs. Allein das Schütte-Lanz-Luftschiff E 9 landete 1917 in Spich, um im Sommer des Jahres abgerüstet zu werden. Noch im selben Jahr wird der Luftschifftrupp 19 aufgelöst. Von nun waren bis zum Waffenstillstand Kampfflugzeuge in Spich stationiert.

"Auf dem Vogelsang" bezogen 1918 englische Soldaten Quartier. Die Briten veranlassten sogar Sieglars Bürgermeister Johann Lindlau, weitere 355 Morgen für die Erweiterung der Start- und Landebahn zur Verfügung zu stellen, berichtet Dederichs. Doch der Flugplatz hatte keine Zukunft. Die Franzosen demontierten 1921 die Halle und verfrachteten diese "vermutlich als Kriegsbeute in ihre Kolonie Marokko". Aus den Unterkünften wurden Wohnungen.

Rund 90 Jahre später sind die Spuren des einzigartigen Stückes Luftfahrt-Geschichte fast getilgt. Geblieben sind die "Ernst-Lehmann-Straße", die an den Piloten der 1937 über Lakehurst explodierten "Hindenburg" erinnert, und die "Dr.-Eckner-Straße", die dem Zeppelin-Mitarbeiter gewidmet ist. Der letzte aktive Zeppeliner, Anton Adamczak, der 1916/7 beim Bodenpersonal in Spich zum Einsatz kam und in Spich sesshaft wurde, starb 1982.

Eine Rarität hat Heimatforscher Dederichs noch ausfindig gemacht: Einen großen Knochen, der seinerzeit in einer der bei den Soldaten beliebten Gaststätten "Zum Bahnhof" und Waldschlösschen hing, und auf dem sich die Luftfahrer verewigt hatten. "Der verschönert heute die Wohnung einer Troisdorfer Seniorin."

(26.08.2005)


http://www.general-anzeiger-bonn.de/index.php?k=news&itemid=10001&detailid=97352&katid=0
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verdun Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group