Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Antisemitisme in WO1

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Merlijn

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2005 16:45    Onderwerp: Antisemitisme in WO1 Reageer met quote

Ik zat net naar een documanteraire te kijken over Hitler en zijn occult.
daar in kwam een stukkie over Houston Stewart Chamberlain en dat Willhemn II erg gecharmeerd was van zijn boeken.
met namen over de rassenleer en het Arische ras

Nu werdt er in die docu ook gezegt dat joden geen officieren opleiding mochten doen
maar is dat wel zo?

en volgens mij vil de joden haat in WO1 toch erg mee?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Merlijn

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2005 16:48    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Nu werdt er in die docu ook gezegt dat joden geen officieren opleiding mochten doen
maar is dat wel zo?

even vergeten dat dit hoofdzakelijk in pruisen was
Naar boven
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2005 16:50    Onderwerp: Reageer met quote

ik denk al vaak Joodse officieren gezien te hebben op begraafplaats...

maar... vanaf welke Duitse rang ben je officier???
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2005 16:52    Onderwerp: Reageer met quote

Van de naar schatting half miljoen joden die in Duitsland wonen, neemt maar liefst 20%, zo’n honderdduizend man, tijdens de Eerste Wereldoorlog het geweer ter hand. Ten opzichte van de totale Duitse bevolking is dit een onevenredig groot aantal. Een kleine eenendertigduizend worden gedecoreerd, twintigduizend joden worden bevorderd waarvan meer dan drieduizend tot officier. Onder hen twaalfhonderd militaire artsen. Ruim twaalfduizend soldaten van joodse komaf vinden een laatste rustplaats ergens in de buurt van het front. Josef Zippes was een van hen. De joodse schooljongen wist, ‘dankzij een leugentje om bestwil’, al op veertienjarige leeftijd dienst te nemen en was daarmee de jongste Duitse oorlogsvrijwilliger. De weduwen van gesneuvelde joodse soldaten ontvangen overigens geen pfennig oorlogspensioen. Een wet uit 1815 zorgt ervoor dat joden geen aanspraak kunnen maken op Duitse sociale voorzieningen. Ondanks deze achterstelling doen de Duitse joden als militair zeker niet onder voor hun andere landgenoten. In het meevechten zien ze een kans op gelijkberechting, acceptatie van hun geloofsgenoten en kunnen ze hun trouw aan keizer en vaderland tonen.
Luitenant Josef Zürndörfer uit Rexingen, een Duitse gevechtspiloot die op 19 september 1915 dodelijk verongelukt, bevestigt dat in zijn testament:
‘Ik ben als Duitser ten velde getrokken om mijn bedreigde vaderland te beschermen. Maar ook als Jood, om voor de volledige gelijkberechting van mijn geloofsgenoten te vechten.’
Naar boven
Merlijn

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2005 16:52    Onderwerp: Reageer met quote

1stLF/SRD schreef:
ik denk al vaak Joodse officieren gezien te hebben op begraafplaats...

maar... vanaf welke Duitse rang ben je officier???

nou gaat mijn vraag stellling daar niet echt over
maar meer hoe die zat het anti-semitisme er dan al in bij het Duitse volk
ook voor en tentijden van WO1
Naar boven
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2005 16:53    Onderwerp: Reageer met quote

Richard schreef:
Van de naar schatting half miljoen joden die in Duitsland wonen, neemt maar liefst 20%, zo’n honderdduizend man, tijdens de Eerste Wereldoorlog het geweer ter hand. Ten opzichte van de totale Duitse bevolking is dit een onevenredig groot aantal. Een kleine eenendertigduizend worden gedecoreerd, twintigduizend joden worden bevorderd waarvan meer dan drieduizend tot officier. Onder hen twaalfhonderd militaire artsen. Ruim twaalfduizend soldaten van joodse komaf vinden een laatste rustplaats ergens in de buurt van het front. Josef Zippes was een van hen. De joodse schooljongen wist, ‘dankzij een leugentje om bestwil’, al op veertienjarige leeftijd dienst te nemen en was daarmee de jongste Duitse oorlogsvrijwilliger. De weduwen van gesneuvelde joodse soldaten ontvangen overigens geen pfennig oorlogspensioen. Een wet uit 1815 zorgt ervoor dat joden geen aanspraak kunnen maken op Duitse sociale voorzieningen. Ondanks deze achterstelling doen de Duitse joden als militair zeker niet onder voor hun andere landgenoten. In het meevechten zien ze een kans op gelijkberechting, acceptatie van hun geloofsgenoten en kunnen ze hun trouw aan keizer en vaderland tonen.
Luitenant Josef Zürndörfer uit Rexingen, een Duitse gevechtspiloot die op 19 september 1915 dodelijk verongelukt, bevestigt dat in zijn testament:
‘Ik ben als Duitser ten velde getrokken om mijn bedreigde vaderland te beschermen. Maar ook als Jood, om voor de volledige gelijkberechting van mijn geloofsgenoten te vechten.’

mooie anekdote! dank je
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2005 16:53    Onderwerp: Reageer met quote

Heeft Hitler zelf zijn ijzeren kruis niet te danken aan een Joodse soldaat/officier?
Naar boven
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2005 16:54    Onderwerp: Reageer met quote

Hauptmann schreef:
Heeft Hitler zelf zijn ijzeren kruis niet te danken aan een Joodse soldaat/officier?

Ja hij stond onder het bevel van een Jood!
Naar boven
Merlijn

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2005 16:56    Onderwerp: Reageer met quote

ja dat klopt
maar wat ik dus wil weten in hoevere was de Keizer hier mee bezig?
hij heeft toch wel die Houston Stewart Chamberlain vaak uitgenodigt aan zijn hof
Naar boven
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2005 16:58    Onderwerp: Reageer met quote

Merlijn schreef:
ja dat klopt
hij heeft toch wel die Houston Stewart Chamberlain vaak uitgenodigt aan zijn hof

Joden hadden geld, dus elke manier om dat af te pakken was goed voor die roofvogels.
Naar boven
Merlijn

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2005 16:59    Onderwerp: Reageer met quote

en die man had toch wel behoorlijke anti-semitistiesche ideen
Hitler schreef later over hem dat hij "de profeet van het derde rijk was"
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2005 17:39    Onderwerp: Reageer met quote

Merlijn schreef:
en die man had toch wel behoorlijke anti-semitistiesche ideen
Hitler schreef later over hem dat hij "de profeet van het derde rijk was"

Merlijn. Ik heb ergens op internet gelezen, kan de url nu niet vinden, dat er iemand was die een apparaat had ontwikkeld om te meten of iemand Arisch was. Dat aan de hand van de schedel ofzo. Dit was ergens rond 1910. Ik zal nog eens kijken of ik het kan vinden later deze week.
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2005 17:51    Onderwerp: Reageer met quote

Hauptmann, dat kan misschien professor lombroso geweest zijn; heb er in mijn politieopleiding iets over gezien; die had een ganse studie met meetinstrumenten enz. waarin hij de schedels van misdadigers afmat, om te bewijzen dat de grootte van de schedel te maken had met het al dan niet misdadiger zijn; kan gerust zijn dat hij die methode ook op joden toepaste. Was toch ook ongeveer begin twintigste eeuw voor wat ik er mij nog van herinner.
pascal
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2005 18:44    Onderwerp: Reageer met quote

Kan zijn Pascal, maar ik meen een andere naam gezien te hebben.
Iig kan ik het door mij bedoelde artikel niet meer vinden. Het zou ook nog geen betrokkenheid van Wilhelm II betekennen. Excuus.

In ieder geval:
http://www.goethe.de/in/d/frames/gaz/didak1935.html
Hitler glaubte leidenschaftlich an die These einer jüdisch-freimaurerischen Weltverschwörung. Marxismus und Sozialismus waren danach nur eine Erscheinungsform jener finsteren Verschwörung. Diese Ideen mischten sich mit jahrhundertealten kirchlichen antijüdischen Traditionen. Auch Kaiser Wilhelm II. war begeistert von dem Rassenideologen H. St. Chamberlain. Kurz nach dem Ersten Weltkrieg erklärte er, die Juden müssten ausgerottet werden wie "Ungeziefer". (...)
Ik ga er even vanuit dat het woordje 'er' hier slaat op H. St. Chamberlain.

Hier staan wat van zijn brieven van en naar Wilhelm.
http://www.hschamberlain.net/briefe/briefe2_kaiser.html
Naar boven
Andriessen

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2005 17:50    Onderwerp: Reageer met quote

Merlijn schreef:
ja dat klopt

Wilhelm ll was, zoals zovelen in die tijd (en misschien nu nog wel) racistisch en anti semiet.
Aan de nadere kant moeten we erg oppassen om van hem meteen het zwarte schaap te maken.
Wilhelm onderhield tijdens zijn regering nauwe banden met vele belangrijke Joden zoals Ballin, Warburg, Furstenberg, Goldberger, Simon, Arnhold e.a en hij liet zich daar ook in het openbaar mee zien, zat met ze aan aan officiele banketten, prees ze in het openbaar etc. Wilhelm's antisimitisme was denk ik reactief. Het kwam wel eens tot een uitbarsting en hij uitte zich soms ook zeer denigrerend maar aan de andere kant heeft hij nimmer geprobeerd de rechten van de Duitse Joden zoals die waren vastgelegd in de emanciepatiewet van 1869, in te perken en er is ook geen enkel bewijs dat hij daartoe ooit de wens of wil heeft gehad. Hij distancieerde zich ook publiekelijk van de anti-semitische uitingen van de conservatieve partij in de begin jaren van 1890 en hij trok zich ook niets aan van Hohenlohe toen die met ontslag dreigde omdat Wilhelm de Jood Karl Julius von Bitter aanstelde tot Pruisisch minister van handel. Hij steunde voorts tegen de verdrukking in ,de Joodse staatssecretaris van kolonien Bernhard Denburg.

Het anti semitisme van Wilhelm ging ook nimmer zo ver dat hij ook maar de geringste steun gaf aan anti Joodse activiteiten in de republiek na zijn vertrek naar Nederland Hij wilde ook niets weten van de Volkse Beweging van Ludendorf die ook anti Joods was en tenslotte verklaarde Wilhelm publiekelijk dat hij zich schaamde Duitser te zijn nadat hij hoorde van de excessen van de Nazi's in de Kristalnacht. Wilhelm riep toen alle Duitsers op zich daar van te distancieren.

Zoals zo vaak bij Wilhelm, zijn verbale uitingen waren vaak tegengesteld aan zijn daden, iets waar m.i onvoldoende rekening mee wordt gehouden in de geschiedschrijving.
Merlijn

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2005 18:07    Onderwerp: Reageer met quote

Wilhelm heeft na de "kristalnacht" gezegt dat hij zich schaamde dat hij Duitser was
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2005 18:12    Onderwerp: Reageer met quote

Merlijn schreef:
Wilhelm heeft na de "kristalnacht" gezegt dat hij zich schaamde dat hij Duitser was

Maar hij feliciteerde Hitler wel met de inname van Parijs toch? Gaat me iets te ver om dat alleen te doen op basis van de miliaire prestatie. Hij wist dus waar Hitler voor stond.
Naar boven
eagle

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2005 18:41    Onderwerp: Reageer met quote

de wortels van het antisemitisme liggen duidelijk eerder dan wo1. In de tweede helft van de negentiende eeuw ontwikkelde er zich in Europa, naast een bewustwording van landen, uitmondend in het ontstaan van allerlei nationale bewegingen en naties (waaronder Duitsland, Italie) allerlei rassentheorieën. Deze theorieën werden in allerlei landen aangehangen, veelal gekoppeld aan een soort pseudowetenschappelijke leer, die aan Darwin ontleend werd (o.a. in Zweden, Oostenrijk, Duitsland, Engeland). De joden werden al van oudsher gewantrouwd.
Naar boven
Merlijn

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2005 18:59    Onderwerp: Reageer met quote

Hauptmann schreef:
Merlijn schreef:

Maar hij feliciteerde Hitler wel met de inname van Parijs toch? Gaat me iets te ver om dat alleen te doen op basis van de miliaire prestatie. Hij wist dus waar Hitler voor stond.

ja klopt
maar Andriesen ook al zegt
Quote:
Zoals zo vaak bij Wilhelm, zijn verbale uitingen waren vaak tegengesteld aan zijn daden, iets waar m.i onvoldoende rekening mee wordt gehouden in de geschiedschrijving.
Naar boven
Andriessen

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2005 20:56    Onderwerp: Reageer met quote

Hauptmann schreef:
Merlijn schreef:

Dat is juist maar ligt m.i toch op een ander vlak. Bedenk eens, De eerste wereldoorlog hadden de Duitsers dat ook geprobeerd en het was een grote mislukking geworden. Nu, ca 20 jar later lukte het wel. Het is niet zo vreemd dat Wilhelm Hitler daarmee feliciteerde denk ik. Overigens is uit de literatuur wel te lezen dat W niet veel van H moest hebben ook al heeft hij wel even gehoopt dat H hem weer op de groon zou zetten.
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2005 6:04    Onderwerp: Reageer met quote

Andriessen schreef:
Hauptmann schreef:
Merlijn schreef:

Dat is juist maar ligt m.i toch op een ander vlak. Bedenk eens, De eerste wereldoorlog hadden de Duitsers dat ook geprobeerd en het was een grote mislukking geworden. Nu, ca 20 jar later lukte het wel. Het is niet zo vreemd dat Wilhelm Hitler daarmee feliciteerde denk ik. Overigens is uit de literatuur wel te lezen dat W niet veel van H moest hebben ook al heeft hij wel even gehoopt dat H hem weer op de groon zou zetten.

Ik heb hier gisteren nog eens over nagedacht en herzie mijn mening met jullie permissie. Wilhelm zat ten tijde van de inname van Parijs in door Duitsers bezet Nederland en kon welllicht niet anders. Ook al moest hij niets van Hitler hebben, hij kon bijna nergens heen vluchten denk ik. Geallieerden hadden hem waarschijnlijk aangeklaagd. Dit was dus wellicht het enige wat hij kon doen. Inderdaad lukte het in WOI niet Parijs binnen te trekken, in 1870/1871 en WOII wel.

Maar ik dwaal af van het oorspronkelijke topic tenzij Merlijn het specifiek over Wilhelm wil hebben?
Naar boven
Tom

BerichtGeplaatst: 07 Mei 2005 14:30    Onderwerp: Reageer met quote

Wat betreft joden in het Duitse leger en Wilhelm etc. wil ik jullie deze bijlage bij van het weekblad de Amsterdammer van 5 december 1897 niet onthouden. De poster is groter maar de betekenis van het deel hieronder is denk ik duidelijk.

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: