Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

intro

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen voorsteltopic Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jean Martin

BerichtGeplaatst: 15 Jul 2006 12:22    Onderwerp: intro Reageer met quote

Hallo Allemaal,

Mijn naam is Jean Martin, qua leeftijd ga ik al aardig naar de 40 toe en ik heb algemene belangstelling voor WW1. Doordat er nogal wat familieleden als militair betrokken zijn geweest bij WW1 in Nederland (ook WW2 trouwens) heeft het extra mijn aandacht.
Mijn grootvader haalde in 1915 zijn FAI-brevet en in 1916 het belangrijkere marine brevet te Soesterberg. Hij heeft actief gevlogen tot 1921 en koos toen bewust voor een andere militaire loopbaan.
Zijn oudste broer was ook marine officier maar koos voor een loopbaan bij de onderzeedienst. Was onder meer commandant van de onderzeeboot M1. Aan het begin van WW1 zat hij in Nieuw Guinea om daar exploratietochten te leiden, er is daar een berg naar hem vernoemd.
Een broer van mijn overgrootvader was gedurende WW1 hoofdintendant van het Nederlandse leger en zal dus wel een zeer lastige taak hebben gehad om in het neutrale Nederland het leger te voorzien van alle noodzakelijke benodigheden. Door WW2 zijn er nogal wat familiaire zaken, die gerelateerd kunnen worden aan WW1, verloren gegaan.
Wel bezit ik nog een Reichskriegsflagge van een (volgens familieverhaal) op de Nederlandse kust gelopen Duitse oorlogsbodem. De tand des tijds heeft haar sporen al aardig achter gelaten maar al met al is het nog een leuk relikwie. Ik ben alleen wel benieuwd of het verhaal klopt (heb mijn twijfels) en van welk schip het afkomstig is. Aan de ene zijde staat: "BootsFl: 095037". Met name de 9 is slecht leesbaar. Aan de andere kant staat: "M1" met een kroon erboven (heeft overigens niets te maken met de eerder genoemde onderzeeboot M1, puur toevallig). Bij het zoeken naar het schip in Jane's Fighting Ships WW1 kom ik uit bij een mijnenlegger onder die naam. Dit schip is echter (vlgs. Jane's) niet verloren gegaan in WW1. Misschien heeft een andere forumganger een zinnige suggestie?
Een zeer goed initiatief overigens dit forum, dat het vooral langer mag bestaan dan WW1 geduurd heeft!

JM
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 15 Jul 2006 13:52    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom hier, leuke introductie Smile

Over je vraag: kijk eens in Zeeoorlog en stel je vraag daar?

Oh, en we doen er alles aan om dit forum nog heeeeeeeeeeeeeel lang te laten bestaan Smile

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen voorsteltopic Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: