Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

zeemijnen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Zeeoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
willems

BerichtGeplaatst: 06 Jun 2006 19:57    Onderwerp: zeemijnen Reageer met quote

Goedenavond,
Weet iemand vanaf wanneer er mijnen in zee werden gelegd? En werden ze zowel door de Duitsers als Engelsen gelegd? Zo ja, was er verschil in uitvoering? Ik heb een foto van mijn opa die op een strand naast een zeemijn staat. Waarschijnlijk in de buurt van Den Helder.
Wim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
taucher

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2007 17:17    Onderwerp: Re: zeemijnen Reageer met quote

willems @ 06 Jun 2006 19:57 schreef:
Goedenavond,
Weet iemand vanaf wanneer er mijnen in zee werden gelegd? En werden ze zowel door de Duitsers als Engelsen gelegd? Zo ja, was er verschil in uitvoering? Ik heb een foto van mijn opa die op een strand naast een zeemijn staat. Waarschijnlijk in de buurt van Den Helder.
Wim

Mijnen worden allang gelegd en iedereen tijdens WWI gebruikte ze wel.
Veel verschil in gebruik was er niet tijdens WWI buiten vorm en bepaalde afvuursystemen.De meeste mijnen waren kontaktmijnen waarvan de bekenste met de hertzhoorn.De Engelsen hebben kort geexperimenteerd met een magnetische mijn hier voor de Belgische kust tijdens WWI maar hebben die plannen weer opgeborgen.
De grote verschillen kwamen pas in WWII toen de duitsers de magnetische mijn perfectioneerden en in de thames monding inzetten.
De eerste bekende mijnen werden ingezet te Antwerpen tijdens de tachtigjarige oorlog in 1584.Veel moet je er niet van voorstellen want het ging hier om vaatjes buskruit die de schelde afdreven maar de meesten kwamen niet tot ontploffing.De volgende uitvoering kwam pas tot stand tijdens de burgeroorlog in Amerika en van het woord mijn was nog geen sprake.Ze werden toen nog torpedo genoemd.De meest bekende slag met mijnen in deze periode staat bekent als "The battle of the kegs"
Deze "kegs" waren niet minder dan een vat met buskruit waarvan de uiteinden conisch gemaakt werden.In het midden werd een houten doosje uitwendig op de vaten geplaatst met daarin een "flint" Dit was het zelfde afvuursysteem van de geweren uit die tijd waarbij een vonk werdt veroorzaakt en het buskruit tot ontploffing bracht.De kegs werden op hun plaats gehouden door een ketting die op zijn beurt aan een verankering bevestigt was.Wanneer men van torpedo tot mijn gekomen is is niet juist bekent maar vast staat wel dat deze nu een heel andere taak hebben.Er wordt wel eens over het hoofd gezien dat zeemijnen het grootste aantal slachtoffers op hun naam staan hebben en dit in alle conflicten op zee.
Mijnen worden nu nog altijd in grote aantallen geproduceert maar met zeer geavanceerde technieken.
Hoop dat dit je iets heeft geholpen en als je meer wilt weten over zeemijnen vraag het gerust;

mvg
Taucher
Naar boven
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 29 Jan 2007 12:29    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom Taucher ! Ik heb het vage idee dat we elkaar kennen van vroeger, klopt dat ?
taucher

BerichtGeplaatst: 02 Feb 2007 20:29    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Johan,

dat klopt.Ik heb je ooit nog eens gemaild over je boek van de marine in vlaanderen maar helaas niet meer verkrijgbaar

mvg
taucher
Naar boven
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 02 Feb 2007 21:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ah juist, nu valt mijn euro ! Smile

Ik heb wel één en ander op CD rom staan van foto's van de U-boten o.a.
jurgen

BerichtGeplaatst: 15 Jun 2011 21:48    Onderwerp: Reageer met quote

Naar boven
jurgen

BerichtGeplaatst: 27 Jun 2011 18:16    Onderwerp: Reageer met quote

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Zeeoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: