Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Militare toestemming voor forten te bezoeken

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verdun Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 05 Mei 2007 14:27    Onderwerp: Militare toestemming voor forten te bezoeken Reageer met quote

Hallo,

ik ben vorige week weer eens naar Verdun geweest, en deze keer stonden onder andere op het programma bezoek aan de wat meer afgelegen forten, namelijk Marre en Bois-Bourrus.
Ik had de forten gevonden, en bij Bois Bourrus was het duidelijk militair terrein (ja ik had de informatie gelezen over het bezoeken van forten en waar je je moet melden etc etc etc). Maar ja, je bent er toch dus je besluit door te lopen, omdat je van meerdere kanten hoort dat 'er toch nooit iemand is'. Nou dat heb ik geweten. Schietoefening. Stond recht op de stoep, wordt zo'n beetje van de stoep afgeschoten en ben maar naar fort Marre gegaan. Ook daar hangen nog steeds die bordjes van militair terrein, maar monsieur Hergott (burgemeester van Marre en beheerder van het fort) heb ik al wel ooit gesproken erover, en volgens hem was het nog militair terrein maar beheerde hij de grond daar. Hier dus maar winig van de bordjes aangetrokken. Blijkt dat daar s ochtends vroeg óók al een schietoefening was (dit kregen we te horen van andere Nederlanders die net van t fort afkwamen). Ook daar heb ik dus niet al te veel tijd meer gespendeerd (jammer genoeg..)

Volgende keer bezoek ik deze forten dus liever met de militaire toestemming, maar mijn vraag is nu: hoe krijg je die? Bel je de militaire kazerne van Thierville op of parkeer je daar je auto recht op de stoep en loop er maar naar binnen hopende iemand tegen te komen?

Hoe regelen andere mensen dat dus?

Alvast bedankt!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ironmarc

BerichtGeplaatst: 05 Mei 2007 14:30    Onderwerp: Reageer met quote

Welke dag ben je geweest, was het een door de weekse dag?
ik zou verder niet weten hoe je dat precies moet regelen
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 05 Mei 2007 14:34    Onderwerp: Reageer met quote

Afgelopen zondag was ik bij bois-bourrus en marre en toen was dus ook die oefening.
Naar boven
Soetrich

BerichtGeplaatst: 05 Mei 2007 20:28    Onderwerp: Reageer met quote

Geval van pech. Ben ook bij Bois Bourus geweest en geen enkel probleem o dit te bezoeken. Er was was toen alleen een schaapskudde.

Hans
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
ironmarc

BerichtGeplaatst: 07 Mei 2007 8:35    Onderwerp: Reageer met quote

oh ik dacht altijd dat het alleen door de weeks gebeurde. Idd gewoon pure pech denk ik Yvonne blik
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 13 Mei 2007 12:32    Onderwerp: Reageer met quote

flipje_ukkeltje @ 07 Mei 2007 20:03 schreef:
cossee @ 07 Mei 2007 17:55 schreef:
flipje_ukkeltje @ 07 Mei 2007 13:11 schreef:
Ik verwijs trouwes maar even in verband met die militaire terreinen e.d. door naar dit topic: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=9210

Wie weet er toevallig hoe je aan die permissie komt om daar te komen?

Niet alle "overige" forten rond Verdun zijn vrij te bezoeken. Een aantal van de forten zijn onderhands prive bezit (Regret, Dugny). Roselier, Landrecourt en Bois Bourus zijn nog steeds militair terrein (met regelmatig toezicht).
Wil je militaire forten bezoeken, zonder betrapt te worden door uitermate lastige gendarmes, meld je dan vooraf even bij de wachtcommandant van de kazerne in Thierville. Met een goed verhaal krijg je een schriftelijke machtiging mee om gendarmes op afstand te houden. Buiten oefenperiodes mag je dan de forten bezichtigen. Regret is te bezoeken na toestemming van het SI te Verdun, Belrupt moet je regelen via de paintball organisatie die het uitbaat en Dugny is aanbellen bij de eigenaars. Is even een weet, maar de boetes zijn vrij hoog. Je bevindt je op militair terrein, waar toegang strikt verboden is. Militairen willen dan nog wel schappelijk zijn en je soms zelfs rondleiden, maar de Gendarmes zijn toeristen in deze gebieden beu en bekeuren; zeker na een aantal ongevallen met dodelijke afloop.

Er bestaat voor de meeste forten een zogenaamde meldingsplicht. Er hebben zich een aantal ongevallen voorgedaan in forten en de beheerder/eigenaar is daarvoor verantwoordelijk in Frankrijk. Afhankelijk van wie de eigenaar is, dient er dan ook toestemming gevraagd te worden. Nu is het rond Verdun vaak niet duidelijk wie het beheer voert over deze forten en aan wie men zich dus dient te melden. Ik zal daarom even een lijstje geven:

Douaumont; museum
Vaux; museum
Tavannes, Militair object, prefectuur Verdun of Caserne Rosellier
Souville; prefectuur Verdun
Rosellier, prefectuur Verdun of Caserne Rosellier
Moulainville, toegang verboden (vleermuizenreservaat)
Belville, Stichting Belleville, toegang vrij
St-Michel, onduidelijk
Vacherauville, toegang verboden (vleermuizenreservaat)
Dugny, prive bezit (eigenaar woont op fortterrein)
Landrecourt, Militair object, Caserne Thierville
Marre, Stichting Fort Marre (beheerder is dhr. Hergott)
Bois-Bourru, Militair object, Caserne Thierville
Choisel, Militair object, Caserne Thierville
Sartelles, Militair object, Caserne Thierville
Chaume, Militair object, Caserne Thierville
Haudainville, Prive bezit, Eigenaar woont rechts van het fort
Regret, Prive bezit, Sindicate d'Initiative Verdun
Citadelle d'Anthouard, Militair bezit, prefectuur van Verdun
Genicourt, militair bezit, prefectuur Verdun

Met opgave van reden, is de commandant van de verantwoordelijke kazerne vaak wel bereid een schriftelijke toestemming te verstrekken voor een bepaalde periode. Zonder een dergelijke toestemming kan de Gendarmerie ERG moeilijk doen. Het leger geeft toestemming de forten aan de buitenzijde te bezoeken; men wil geen verantwoording nemen voor een bezoek aan de ondergrondse ruimtes, laat staan de travaux-17. Men dient dus altijd te beseffen dat een bezoek onder eigen risico plaatsvindt. Met schriftelijke toestemming mag men de auto parkeren op militair terrein en ook de militaire wegen (en boswegen) gebruiken om het fort te bereiken (erg handig in een geval als Ouvrage de Chana of Ouvrage de Derame).
Het gebruik van boswegen (herkenbaar aan slagboom en verbodsbord) is streng verboden in de bossen van Verdun. Alleen auto's met permissie (bosbouwers, militairen, jachtopzieners en boswachters e.d.) mogen van deze wegen gebruikmaken. Voorzien van een militaire permissie mag men van deze wegen gebruikmaken, omdat de politie er vanuit gaat dat men een geldige reden heeft om hier te zijn. Zonder permissie kom je er (vaak) met een berisping vanaf, maar boetes kunnen oplopen tot 200 euro (en vaak een doorzoeking van de auto).

Ja deze info had ik dus ook al Wink

Maar hoe kom je eraan? Bel je ze op? Loop je bij de kazerne naar binnen? Confused
Kan iemand mij dat vertellen hoe dat in zijn werking gaat en hoe je dat het best kan aanpakken? Hoe doen anderen dit dus?

(overigens ligt St-Michel ook op militair terrein, misschien haalt dit al wat van die onduidelijkheid weg die genoemd wordt Wink )

(is er dan echt niemand die al ooit met toestemming een fort rond Verdun bezocht heeft en er ervaring mee heeft? Confused ik gok namelijk liever niet op nog een keer 'pech' Wink )
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2007 11:40    Onderwerp: Reageer met quote

flipje_ukkeltje @ 13 Mei 2007 13:32 schreef:
flipje_ukkeltje @ 07 Mei 2007 20:03 schreef:
cossee @ 07 Mei 2007 17:55 schreef:
flipje_ukkeltje @ 07 Mei 2007 13:11 schreef:
Ik verwijs trouwes maar even in verband met die militaire terreinen e.d. door naar dit topic: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=9210

Wie weet er toevallig hoe je aan die permissie komt om daar te komen?

Niet alle "overige" forten rond Verdun zijn vrij te bezoeken. Een aantal van de forten zijn onderhands prive bezit (Regret, Dugny). Roselier, Landrecourt en Bois Bourus zijn nog steeds militair terrein (met regelmatig toezicht).
Wil je militaire forten bezoeken, zonder betrapt te worden door uitermate lastige gendarmes, meld je dan vooraf even bij de wachtcommandant van de kazerne in Thierville. Met een goed verhaal krijg je een schriftelijke machtiging mee om gendarmes op afstand te houden. Buiten oefenperiodes mag je dan de forten bezichtigen. Regret is te bezoeken na toestemming van het SI te Verdun, Belrupt moet je regelen via de paintball organisatie die het uitbaat en Dugny is aanbellen bij de eigenaars. Is even een weet, maar de boetes zijn vrij hoog. Je bevindt je op militair terrein, waar toegang strikt verboden is. Militairen willen dan nog wel schappelijk zijn en je soms zelfs rondleiden, maar de Gendarmes zijn toeristen in deze gebieden beu en bekeuren; zeker na een aantal ongevallen met dodelijke afloop.

Er bestaat voor de meeste forten een zogenaamde meldingsplicht. Er hebben zich een aantal ongevallen voorgedaan in forten en de beheerder/eigenaar is daarvoor verantwoordelijk in Frankrijk. Afhankelijk van wie de eigenaar is, dient er dan ook toestemming gevraagd te worden. Nu is het rond Verdun vaak niet duidelijk wie het beheer voert over deze forten en aan wie men zich dus dient te melden. Ik zal daarom even een lijstje geven:

Douaumont; museum
Vaux; museum
Tavannes, Militair object, prefectuur Verdun of Caserne Rosellier
Souville; prefectuur Verdun
Rosellier, prefectuur Verdun of Caserne Rosellier
Moulainville, toegang verboden (vleermuizenreservaat)
Belville, Stichting Belleville, toegang vrij
St-Michel, onduidelijk
Vacherauville, toegang verboden (vleermuizenreservaat)
Dugny, prive bezit (eigenaar woont op fortterrein)
Landrecourt, Militair object, Caserne Thierville
Marre, Stichting Fort Marre (beheerder is dhr. Hergott)
Bois-Bourru, Militair object, Caserne Thierville
Choisel, Militair object, Caserne Thierville
Sartelles, Militair object, Caserne Thierville
Chaume, Militair object, Caserne Thierville
Haudainville, Prive bezit, Eigenaar woont rechts van het fort
Regret, Prive bezit, Sindicate d'Initiative Verdun
Citadelle d'Anthouard, Militair bezit, prefectuur van Verdun
Genicourt, militair bezit, prefectuur Verdun

Met opgave van reden, is de commandant van de verantwoordelijke kazerne vaak wel bereid een schriftelijke toestemming te verstrekken voor een bepaalde periode. Zonder een dergelijke toestemming kan de Gendarmerie ERG moeilijk doen. Het leger geeft toestemming de forten aan de buitenzijde te bezoeken; men wil geen verantwoording nemen voor een bezoek aan de ondergrondse ruimtes, laat staan de travaux-17. Men dient dus altijd te beseffen dat een bezoek onder eigen risico plaatsvindt. Met schriftelijke toestemming mag men de auto parkeren op militair terrein en ook de militaire wegen (en boswegen) gebruiken om het fort te bereiken (erg handig in een geval als Ouvrage de Chana of Ouvrage de Derame).
Het gebruik van boswegen (herkenbaar aan slagboom en verbodsbord) is streng verboden in de bossen van Verdun. Alleen auto's met permissie (bosbouwers, militairen, jachtopzieners en boswachters e.d.) mogen van deze wegen gebruikmaken. Voorzien van een militaire permissie mag men van deze wegen gebruikmaken, omdat de politie er vanuit gaat dat men een geldige reden heeft om hier te zijn. Zonder permissie kom je er (vaak) met een berisping vanaf, maar boetes kunnen oplopen tot 200 euro (en vaak een doorzoeking van de auto).

Ja deze info had ik dus ook al Wink

Maar hoe kom je eraan? Bel je ze op? Loop je bij de kazerne naar binnen? Confused
Kan iemand mij dat vertellen hoe dat in zijn werking gaat en hoe je dat het best kan aanpakken? Hoe doen anderen dit dus?

(overigens ligt St-Michel ook op militair terrein, misschien haalt dit al wat van die onduidelijkheid weg die genoemd wordt Wink )

(is er dan echt niemand die al ooit met toestemming een fort rond Verdun bezocht heeft en er ervaring mee heeft? Confused ik gok namelijk liever niet op nog een keer 'pech' Wink )
Naar boven
cossee

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2007 11:25    Onderwerp: Reageer met quote

Cool mijn bezoeken waaren ook altijd op goed geluk,ik heb die informatie van het bezoeken van de forten ook gekregen van iemand van het forum maar weet niet meer van wie Cool
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2007 13:17    Onderwerp: Reageer met quote

User etoonen geloof ik Wink

Maar ik ben zelf ook al wat verder in het informatie vergaren hierover. Komt er voorlopig op neer dat op goed geluk de forten bezoeken een stuk minder gedoe is dan officiële toestemming aan te vragen bij het leger... Wink
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verdun Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: