Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Minensuch boot "M9" wie heeft aanvullende informat

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Zeeoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
remy

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2006 22:34    Onderwerp: Minensuch boot "M9" wie heeft aanvullende informat Reageer met quote

Hallo,

Ik probeer alle informatie te vinden over de "M9" deze Minensuch boot is gebouwd in 1914 bij Neptun Rostock, in 1915 was deze afgebouwd en op 4 September 1915 in gebruik genomen. Het schip is gezonken nadat het op 18 Juni 1917 tegen een mijn was aangevaren in de Noordzee.

De lengte van het schip lag tussen de 55,25 meter en 56,90 meter, de breedte was 7,30 meter en het schip had een diepgang van 2 meter.
De bewapening was 1 tot 2 8,8cm kanonnen, ook was er een 3,7 cm kanon aan boord, tevens waren er 30 mijnen aan boord.

Het schip had twee schroeven en twee (triple expansion engine) stoommotoren, hiermee zou een snelheid te halen zijn van 16,3 tot 16,7 knopen.

De meeste info hierboven komt van www.german-navy.de

Quote uit: Der krieg zur see 1914-1918 Der krieg in der Nordsee bande 7.
Quote:

Nadat barrière 38 nummer “S17” van de voorposten vloot van de Eems, de voorposten boot “Max Schinkel” en de stoomboot “Venus” tot zinken gebracht had, wordt op 18 Juni de 6e mijnenzoek-halbflottille met vaststellen en opruimen opgedragen, als deze halbflottille op 18 Juni reeds vier mijnen opgeruimd heft, loopt de gidsboot “M9” (luitenant ter zee reserve Alexander von Borries) op een mijn. De boot zonk met grote schade aan het voorschip en grote slagzij zeer snel over de voorsteven weg. Het verlies bedroeg 2 doden en 1 zwaargewonde. In de dagen erna worden andere mijnen van deze barrière opgeruimd, die 20% trefwerking heeft gehad.

Hopelijk heeft iemand nog meer informatie voor mij, of foto's van dit schip of van andere M-boot uit de 1914 klasse (tot M26) daarna werd het de 1915 klasse.
[/url]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 27 Mei 2006 14:27    Onderwerp: Reageer met quote

In Jane's staat wel een foto maar die kan ik even niet inscannen. Verder staat daar nog:

Ongeveer 350 ton en ze hebben het daar over 106 x 23 x 9 feet. Dat komt niet geheel overeen qua lengte met jouw bron denk ik? 1500 hp en inderdaad ongeveer 16 kts
Naar boven
remy

BerichtGeplaatst: 27 Mei 2006 15:37    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Hauptmann,

Ik heb hier een foto van de M81 is van een latere serie maar moet er wel ongeveer zo uit hebben gezien. Deze komt ook uit een boek en daar staan de volgende gegevens bij over de M-boten.

Quote:

Foto: M81, das erst 1919 bei der Seebeckwerft in Geestemunde fertiggestellt wurde und noch im Zweiten Weltkrieg als M581 und nach der Kapitulation von 1945 in der den Engländer unterstellten German Mine Sweeping Administration Dienst tat.

Im Krieg waren noch eine Fülle v Hilfsfahrzeugen eingesetz, die, nicht als Kriegsschiffe konstruiert, vorher verschiedensten zivilen Zwecken gedient hatten und von der Marine requiriert wurden. Die wichtigsten von ihnen waren eine Reihe von Passagier- und Frachtdampfern, die als Hilfskreuzer Verwendung fanden, und die großeteils als Vorpostenboote verwendeten Fischdampfer. Zum Minensuchen waren ab 1915 bei verschiedenen kleineren Werften eigene Minensuchboote gebaut worden, die durchschnittlich um 500t verdrängten, knapp 60 m lang waren, 16 knoten liefen und besonders in den ersten Nachkriegsjahren beim Räumen der umfangreichen Minenfelder genug zu tun hatten. Sie trugen Bezeichnungen von M1 bis M176, doch wurden etliche von ihnen (ab M139) nicht mehr fertiggestellt – 29 gingen im Kriege verloren, ein Teil wurde um 1920 zum Abbruch verkauft, ein anderer ging in den Besitz der Reichsmarine über.

Bron: Die Schiffe der deutschen Flotten 1848-1945 by Hans Jürgen Hansen

hier komt het tonnage ook in de buurt van de 500, bij de M9 heb ik als tonnage namelijk tussen de 456 en 476 ton. Jij schreef dat in Jane's iets stond van 350 ton. ik Ga nu even kijken wat ik in de Jane's hierover heb staan.
Naar boven
remy

BerichtGeplaatst: 27 Mei 2006 15:54    Onderwerp: Reageer met quote

Nou ik heb hem even opgezocht in Jane's. ook ingescanned en je hebt gelijk? hier geven ze andere formaten aan. Raar welke zou nou de juiste zijn, ik blijf bij de eerste van rond de 50 meter. Jammer genoeg kan ik hem niet onder water opmeten omdat het wrak in twee stukken is gebroken. Voor mijn gevoel is het onderwater ook zo een 50 meter.

hieronder de scan uit Jane's. wordt vervolgt.

Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 27 Mei 2006 16:14    Onderwerp: Reageer met quote

Kun je de lengte van de schoorsteen opmeten? Misschien kunnen we dan aan de hand van de verhoudingen van de foto uit Jane's wat beter gokken? 106 feet lijkt me idd ook sterk, alleen al als je naar de personen op het achterdek kijkt. Laten die eens 1.60 zijn. Dan kan het toch geen 34 meter lang zijn?
Naar boven
remy

BerichtGeplaatst: 27 Mei 2006 16:47    Onderwerp: Reageer met quote

De schoorsteen is allang vergaan, net als de opbouw en vele andere dingen. je kunt nog wel een deel herkennen van de triple expansion motoren. Ik zal hieronder even een foto plaatsen van hoe het er onder water uit ziet, deze foto heb ik niet zelf genomen maar gekregen van een collega duiker. Het is een foto van de voorkant van het schip, als je goed kijkt zie je linksonder een soort buis liggen, dit is een 8,8 cm huls, mijn lampje komt van de andere kant waarschijnlijk was het een opslag plaats in de boeg van het schip, dit omdat het hier bezaait lag met hulzen, hier in de buurt is moet je natuurlijk heel voorzichtig te werk gaan. Ik heb trouwens ook nog een bord uit dit wrak gehaald met het tekentje van de Kaiserliche marine er nog op. Ook zijn er flessen naar boven gekomen met een tekst erop, zal binnenkort een foto van de fles plaatsen want ben wel benieuwd wat de inhoud van de fles nou eigelijk is.

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Zeeoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: