Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Kapitein-ter-zee Erich Linnarz en de LZ37

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2006 7:57    Onderwerp: Kapitein-ter-zee Erich Linnarz en de LZ37 Reageer met quote

Kapitein-ter-zee Erich Linnarz had de eer de eerste bommen te laten vallen op Londen. In de nacht van 31 mei 1915 stuurde Linnarz zijn luchtschip, de LZ38, boven de nietsvermoedende stad. “Londen baadde in een zee van licht en onze actie was een complete verrassing”, rapporteerde hij. “Voordat de eerste bom viel, werd er geen schot of zoek licht op ons gericht!” Linnarz bleef iets minder dan tien minuten boven zijn doel. Hij wierp bijna al zijn 154 bommen af, waardoor er zeven doden en 35 gewonden onder de burgerbevolking vielen. De bommen veroorzaakten voorts 41 branden en een aanzienlijke materiële schade.

Een week later had Linnarz minder succes. Nadat hij samen met de LZ37 was opgestegen, kreeg zijn luchtschip motorpech. Hij keerde terug naar de basis waar het toestel de volgende ochtend op de grond werd vernietigd door twee Britse marinevliegtuigen. Met de LZ37 liep het nog slechter af: op weg naar Londen werd het boven België aangevallen door een Britse piloot. Onderluitenant Reginald A.J. Warneford, in een Morane-Saulnier eendekker, veranderde het luchtschip in een brandende vuurzee. De 9 bemanningsleden van de LZ37, die geen parachutes hadden, om gewicht uit te sparen, verongelukten op één na met hun schip. De overlevende werd uit de controlecabine geslingerd en stortte door het dak van een klooster in een zojuist vrijgekomen bed.

Quote:
Vandaag de dag bevindt er zich nog een grafmonument ter nagedachtenis van de bemanning van de LZ 37 te Gent-Westerbegraafplaats. In principe werd de bemanning van het voormalige Gent-West Deutscher Freidhof overgebracht naar de begraafplaats van Vladslo (West-Vlaanderen). Opsporingen brachten echter aan het licht dat slechts 5 van de 8 gedode bemanningsleden aldaar begraven liggen. Eén ervan werd waarschijnlijk op verzoek van zijn familie opgegraven op 3 juli 1915 en naar Bonn overgebracht, maar waar de beide gezagsvoerders (2 Oberluitenanten)zijn gebleven weet niemand! Volgens de administratie van Gent-West zouden alle Duitsers , aldaar begraven, opgegraven zijn en weggebracht. Feitelijk zou dit de begraafplaats in Vladslo moeten zijn maar daar liggen enkel de 5 niet-officieren herbegraven. Wel is het zo dat heden enkel de twee namen van die Oberluitenanten in de grondplaten van het LZ 37 monument zijn terug te vinden. Als dit een massagraf zou zijn geweest zouden alle namen daar moeten te vinden zijn. Mogelijks liggen aldaar inderdaad nog steeds die twee Oberluitenanten begraven? Waar zijn ze anders heengebracht?
Het VDK (Duitse vereniging voor onderhoud van de oorlogsgraven) heeft ook geen registratie waar die twee zich zouden bevinden. Ook is er geen vermelding meer in de registers van Gent-West. Alléén van Wilhelm Müller is de overbrenging naar Duitsland - Bonn 3.7.1915 vermeld en ingeschreven! Dat zou er kunnen op wijzen dat tijdens WOI zeker de anderen niet werden opgegraven of elders werden heengebracht. Indien bij de overbrenging naar Vladslo beide Oberluitenanten zouden zijn opgegraven, dan zou dit ook bij het VDK bekend moeten zijn. Toch komen hun namen komen niet voor in hun bestand! Vreemde situatie. Waar zijn die twee vermisten als ze niet meer in Gent-West begraven zijn? (Met dank aan Jean Pierre Lauwers voor de info)

Zie verder:
http://users.skynet.be/verganeglorie/teksten/luchtschepen/oorlogsmissies.htm

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Jempie

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2006 20:20    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo!

LZ 38 was de zeppelin van Linnarz met thuisbasis Brussel-Evere (Haren)
werd vernield in de loods door Engelse vliegtuigbommen...
LZ 39 (thuisbasis Brussel St-Agatha) ontsnapte dezelfde dag door in de wolken te gaan varen...
LZ 37 (thuisbasis Brussel-Etterbeek) werd die dag boven de zeppelin basis Gontrode beschoten door Warneford en stortte branden neer
Stand van zaken op heden:

In verband met het LZ 37 grafmonument te Gent-Westerbegraafplaats.
Dit was geen monument opgericht door de Duitse authoriteiten, maar dit is een privaat grafmonument (Eeuwige vergunning verleend door de Stad Gent, maar omdit men het geld niet wou aanvaarden, cfr: stond gelijk voor de bestuursleden met collaboratie met de Duitsers, werd de vergunning verleend nadat de familie van Kurt Ackermann een schenking in geld had gedaan voor een liefdadig doel!)
Het is inderdaad zo dat de familie van Kurt Ackermann een grafmonument liet oprichten aldaar...
Bewezen is het dus nog steeds niet, maar zowel VDK als Duitse Ambassade te Brussel achten het "als zéér waarschijnlijk zijnde" dat inderdaad op zijn minst Kurt Ackermann aldaar begraven ligt...
Maar gelet beide namen van Otto Van der Haeghen (schrijfwijze twee afzonderlijke de grondstenen van het terras van het monument , mag aangenomen worden dat ze beide aldaar zouden begraven liggen!

Probleem : volgens de administratie van de begraafplaats "zijn alle Duitsers door het VDK ontgraven en verplaatst"!
Terwijl het VDK schreef dat zij beide niet hebben ontgraven omdat het hier "een privaatgraf" betreft!
Zij dus daartoe geen bevoegdheid hadden!
Maar kunnen (of konden) ook niet bevestigen dat beiden aldaar daadwerkelijk onder het grafmonument zouden begraven liggen!

De administratie van Gent-West weet dus blijkbaar ook niet dat die aldaar (alsnog zouden ?) begraven liggen?

Vreemde geschiedenis, maar ik kan niet met een schop naar ginds trekken en onder dat monument gaan graven om de bewering hard te maken dat ze beide aldaar inderdaad nog begraven liggen!

Probleem stelt zich, dat nergens een spoor (dokument) te vinden is, dat ze zouden ontgraven zijn en verplaatst zijn van graf!

We kunnen dus alleenlijk "veronderstellen" en niet "bewijzen" (!), dat ze aldaar inderdaad hun laatste rustplaats kregen!
Eén der manschappen werd op verzoek van de familie een week of wat later ontgraven en naar Bonn overgebracht. (Dat staat wel in het register!)
De andere doden werden naar Vladslo overgebracht omstreeks 1956-57!
Er was één overlevende, die nadat hij uit het ziekenhuis werd ontslagen, een bezoek bracht aan zijn makkers...volgens wat ik vernam was er toen één leeg graf en een plaatselijke krant berichtte blijkbaar "dat dit graf oorspronkelijk voor hem werd gegraven"...maar ik neem aan dat dit het lege graf was van het bemanningslid dat +/- één week nadien had ontgraven voor transport naar Bonn ?
Waar de man in Bonn werd begraven weet ik ook niet!

Groeten,

Jempie (J-P Lauwers)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2006 20:29    Onderwerp: Reageer met quote

Nog wat info;
Quote:

LZ 37

Zeppelin LZ 37
Country: Germany
Length: 521 feet
Volume: 935,000 cubic feet
Lifting Gas: hydrogen
Armament: four machine guns

On June 17, 1915, Lt. R.A.J. Warneford of the RNAF was flying toward Ostend. I was his first night flight, and he was going to bomb the Zeppelin sheds at Evere. He spotted a large cigar-shaped object in the clouds. As he drew nearer he saw that it was the German Zeppelin LZ 37.

Warneford's Morane Saulnier L only carried a few bombs and a carbine. The Zeppelin continued to fire at him as it's crew dumped ballast. The LZ 37 rose rapidly higher into the sky. Warneford struggled to gain altitude. Warneford pursued the Zeppelin into the early morning.

Suddenly the Zeppelin nosed down and began to lose altitude. Warneford pushed his plane until he was over the zeppelin and released his bombs. After a few moments, there was a tremendous explosion, and the Zeppelin LZ 37 fell to the earth engulfed in flames. Lt. Warneford was the first Allied flier to bring down a Zeppelin.

http://www.wwiaviation.com/zepkill.html
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 13 Mei 2006 7:29    Onderwerp: Reageer met quote

Jempie, wederom een groot raadsel dus!

Naar boven
Jempie

BerichtGeplaatst: 15 Mei 2006 18:14    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Yvonne!

Wat mij betreft, ik twijfel er niet aan dat die twee aldaar begraven liggen!
Ik meen dat het 2000 (of 2002 ?) is dat dat monument werd gerestaureerd en de omgeving ervan werd heraangelegd , en dan nog op kosten van een nazaat (Zuster? Wat mij athans werd meegedeeld) van Kurt Ackermann! Er werden destijds aan weerszijden van het monument twee bomen aangplant...verwilderd, en die waren zo omvangrijk en gevaarlijk geworden dat ze moesten gerooid worden op last van het stadbestuur Gent! Vandaar die jonge dennenstuikjes (cypressen?) op mijn foto's errond!

Aan weerszijden van het monument in de teraasvloer zitten gorte arduinen gronddallen met de namen van beide Oblt's erin gegraveerd...
Verder nergens de namen van de rest van die bemanningsleden!

Dus wat mij betreft is dit niet echt "een raadsel"!

Maar destijds was ik op het verkeerde spoor gezet omdat mij doorgegeven dat de Duitse Ambassade te Brussel hiervoor verantwoordelijk was!

Uio opsporingen van Mr Dhanens (Gent) , welke mij contacteerde om méér herover te weten...is gebleken dat inderdaad niet de Ambassade noch VDK hiermee iets te maken hadden, maar wel de "Familie Ackermann!" (Schrijven van beide organisaties aan Mr Dhanens!)
Met het VDK had ik wel contact gehad, maar geen antwoord bekomen, hij wel! Ik contacteerde zlf nooit de Duiste Ambassade te Brussel!
Maar ik kreeg een kopie van hun schrijven...(Via Mr Dhanens!)

Maar Dhanens beweerde dat beide Vlaamse (!) roots zouden hebben!
Wat ik persoonlijk betwijfel...maar je weet maar nooit?

Er zijn geen sporen van ontgraving en herbegraving ...dat is het probleem, en verder zou het puur toeval moeten zijn dat die daar net op die specifieke centrale plaats waar dat garfmonument nu staat oorspronkelijk zouden begraven zijn!

Maar het was oorlog, en het monument werd er ingehuldigd ergens gedurende 1917!
Verder is er bij het VDK aldus ook geen spoor van "verhuizing" van deze twee!

Mr. Dhanens dacht dat er nog een moggelijkheid was...dat in alle stilte zij hun graf zouden hebben gevonden in graven behorende aan de "Vlaamse Tak" van deze familie alhier?
Nu dat vond ik "héél érg vér gezocht!"
"Ackermann" zou "Ackerman" geweest zijn...Van der Haeghen ene gelijknamige afkomsteling van een familie in Oost-Vlaanderen?

Feit is evenwel, beiden zijn geboren in DUITSLAND en waren Duitsers!

Uiteraard, beide namen zouden kunnen "Vlaams zijn" wat oorsprong betreft! Volgens Mr. Dhanens, hadden hun familie "Vlaamse Roots"...en was hun aanstelling als Oblt's op die Zeppelin met basis Gontrode niet zo toevallig ?????????????

Zo heeft hij dus gezocht naar mogelijkse graven waarin die twee naderhand konden verhuisd zijn bij eventueel families met namen "Ackerman" en vooral "Van der (Der) Hae(g)hen"!
Maar bij mijn weten niks gevonden!

groeten,

Jempie
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2006 18:35    Onderwerp: Reageer met quote

Kleine aanvulling, Warneford zelf kwam in 1915 om bij een proefvlucht in de buurt van Buc in Frankrijk.

"De Prins" 3 juli 1915
Naar boven
abn

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2006 15:57    Onderwerp: Re: Kapitein-ter-zee Erich Linnarz en de LZ37 Reageer met quote

Quote:
Vandaag de dag bevindt er zich nog een grafmonument ter nagedachtenis van de bemanning van de LZ 37 te Gent-Westerbegraafplaats. In principe werd de bemanning van het voormalige Gent-West Deutscher Freidhof overgebracht naar de begraafplaats van Vladslo (West-Vlaanderen).

Vorige week tussen twee regenbuien eens gestopt op de Gentse Westerbegraafplaats. Het soliede, teutoonse monument voor de bemanning van de LZ37 staat centraal op de begraafplaats, recht tegenover het monument voor de geallieerde oorlogsslachtoffers.

Op het monument staat niets meer dan een gestylleerde versie van een zeppelin met daaronder
LZ37
7.6.15
nogal cryptisch voor de niet-kenner, maar dat is misschien ook de reden waarom het monument mocht blijven staan na de Duitse nederlaag.

bert.

Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 22 Apr 2007 18:08    Onderwerp: Reageer met quote

Bizar, zie ook de eerder post van Yvonne.

Quote:
Über Gent auf dem Rückmarsch von einem
englischen Flieger abgeschossen.
Die Besatzung starb bis auf Obersteuermann Müller.
Besonderheit:
Die Führergondel in der sich Müller befand riss vom
brennenden Luftschiff ab und fiel mit ihm in die Tiefe.
Sie schlug auf dem Dach eines Klosters auf, dabei
wurde er aus der Gondel geschleudert und landete in
einem Bett, welches ihm das Leben rettete.

http://www.luftschiff.de/2_luftschiffe/2_037.htm
Jempie

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2007 17:29    Onderwerp: Reageer met quote

hallo!

Niet zo "bizar"!

Het was niet op de heenvaart naar London, maar op de de terugvaart ervan dat de LZ 37 werd neergehaald!
Dat staat toch zo in al mijn oude (!) boeken te lezen!
(Ernst Lehmann & Paul georg neumann o.a.)
Boven Gontrode hadden ze nog een geringe hoogte (ergens een 400 m dacht ik) omdat ze zich veilig waanden binnen de eigen linies!

Dat was dus blijkbaar niet het gaval temmeer omdat Gontrode al eens eerder was gebombardeerd (toen werd verondersteld dat ZXII daar aanwezig was, maar die strandde enkele dagen ervoor te Aalter-Tweebruggen en moest afgebroken worden, maar de Engelsen wisten het niet! De piloot die de anval op Gontrode uitvoerde kreeg en mdaille omdat ze dachten dat hij die ZXII in de loods had verlield!)

Verder zijn er enkele luchtaanvallen geweest op Evere, Etterbeek en St-Agatha Berchem o.a....

Vandaar dat men Maubeuge (Frankrijk) , en de Belgische Zeppelinloodsen feitelijk niet meer benutte...
Uitzondering voor de drie loodsen in Namur, maar die dienden meer als "Tussen- of transitstation", en verder de bovenvermelde zeppelinloodsen konden nog gebruikt worden voor "Notbelegung".

In feite had geen enkele Zeppelin Namur als echte basis....ze kwamen van een verderop gelegen zeppelinbasis in Duitsland, werden in Namur bijgetankt en voorraden eventueel aangevuld en wachtten daar op het juiste ogenblik (gunstigste weersomstandigeheden) om een aanval uit te voeren....

Groeten,

Jempie
Naar boven
mvdh

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2010 11:14    Onderwerp: Reageer met quote

Antwoord op reactie van Jempie:

De commandant van LZ37, ObLt Otto Van Der Haegen had inderdaad Oostvlaamse roots, nl. in Ninove. Zijn grootvader Franciscus Van Der Haegen (°Ninove 08.10.1808 +DL na 1850) emigreerde rond 1847 naar Duitsland met zijn zoontje Jan Livien (°Ninove 01.12.1839 +Siegen 19.09.1913). Zij verkregen de Duise nationaliteit. Jan Livien Van Der Haegen groeide dus op in Duitsland en huwde (1) Maria Katharina Bücklers en (2) Minna Siebel (°Freudenberg 08.10.1853 +Kreuztal 20.06.1896). ObLT Otto van der Haegen is een zoon uit dat tweede huwelijk. Hij werd geboren in Kreuztal op 23.05.1887. Zijn vader was dus een "geboren Ninovieter".

Marc Van Der Haegen, Ninove
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2010 22:25    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor je aanvulling, Marc. Altijd leuk om te zien dat mensen info toevoegen aan dit soort heel specifieke topics. Btw: welkom op het forum! Smile

Gr P
piet dhanens

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2010 22:17    Onderwerp: Kapitein-ter-Zee Linnarz en de LZ37 Reageer met quote

Foto's bij de inhuldiging van het monument (1920)tonen de 2 graven voor het monument. Deze dragen de nummers 757 en 758.
Concessie aan familie Ackermann behelst de 2 graven ( 5 x 2 = 10 m²).
Monument zelf werd niet door de familie Ackermann opgericht maar door
de Duitse militaire overheid ( uitvoering Mil. Bauambt)
Na WereldoorlogI werden de Duitsers welke niet overgebracht waren naar Duitsland verzameld rond het monument.
Omdat de overige bemanningsleden niet in deze private concessie lagen, werden ze - met uitzondering van Müller die in 1915 naar Bonn was overgebracht - naar Vladslo overgebracht.
Monument werd niet gerenoveerd door familie Ackermann. Stad Gent heeft VDK en Duitse Ambassade verplicht tot restauratie omdat de wortels van de bomen aangebracht door Helene Ackermann schade aan het monument hadden aangebracht.
VDK bekommert zich niet om de graven van Ackermann en VDHaegen, omdat het geen oorlogsgraven zijn, maar private graven
Naar boven
stuka f

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2011 20:15    Onderwerp: Reageer met quote

Fragmenten van de LZ 37.

|<
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 19 Jan 2011 23:45    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi hoor Stuka f! Mag ik vragen hoe je er aan gekomen bent en hoe je wist dat het authentiek was?

Gr P
stuka f

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2011 6:09    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
ik kreeg het voor mijn laatste verjaardag.Maar oorspronkelijk werd het gevonden bij het leegmaken van een huis.
Een zeppelin fanaat en kenner op een ander forum is aan het uitzoeken over welke onderdelen het zou kunnen gaan.
Over de authenticiteit ben ik vrij gerust.
grtjs
|<
Naar boven
Jempie

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2011 0:22    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo!

Aan de authenticiteit zou ik ook niet twijfelen!
Jaren geleden vernam ik van de verkoper zelf , werd er in Gent (St Jakobsmarkt) , een jader verkocht aan een oude man en verzamelaar wat betreft die LZ 37 een kader verkocht met dergelijke stukjes , mara volgens de verkoper was het een kader met foto van de LZ 37 en wat stukjes! Nu zullen er wel meerdere zulke kaders bestaan hebben!

Ik heb vorig jaar via Lufstchifharry (Harry Redner-Duitsland) een mooie foto bekomen van die LZ 37 , dat is dus niet de zeppelin die Hauptman bij de tekst ervan heeft gezet!
Wat de onderdelen in het kader betrft , het gaat om zeer kleine stukjes en die onderaan en boven dat "touw" (? ) zijn stukjes van het skelet de dragers , je kunt in die onderste de alu klinknagels herkennen!

Ik heb indertijd bij mijn bezoeken aan de zeppelinmusea van Zeppelinheime en Bodensee nog dergelijke grotere dragers die er tentoongesteld werden gefotografeerd.Het waren dus stukken van ergens 1 tot 1,5 m lang welke de dragers voorstelden uit verschillende constructie periodes naast elkaar opgesteld!

Ht is dus zo dat je drie langsprofielen in driehoek opgesteld had waarop dan kleien elementen werden op vastgezet met alu klinknagekltjes en zo de langsdrager en dwarsbalken vormden...

Ik heb tijdens een bezoek mlet de zeppelinkamaradschaft van Zeppelinheim (Frankfurt) destijds de zeppelinfabieken bezocht ten tijde van de opbouw van het huidige museum in Freidrichshafen en daar was men dus al bhoorlijk vergevorderd met de aanmaak van het replica deel van de Hindenburg voor het museum aldaar (gebeurde in de Zeppelin tandwielfabrioeken!) en bravourestuk , men moest die profielen kunnen namaken en elk on,derdeel moest feiteleik nagemaakt worden ook zoals bv de legendarische "Knotenpunkten" dit zijj de plaatsen waar langsdragers en de ringen elkaar ontmoetten! Feitelijk "hoekpunten"!

voor de replica heeft men moeten afzien van de originele structuur en die dus wat eenvoudiger gemaakt voor het tentoongestelde gedeelte omdat elk "Knotenpunkt" verchillend van structuur was en er allerlei andere onderdeeltjes in staken en mits men die plantekeningen van elk onderdeeltje niet meer had , heeft men naar een goedkopere oplossing gezocht!

Wat trouwens goed gelukt is!
In d eorignele versie zou elk Knotenpunt zowat het tienvoudige aan uurlonen hebben gekosy dan wat die nu gekost hebben en een bezoeker merkt daar geen verschillen in op !

Maar dat waren destijds echt meesterstukjes, echte kunstwerken!

ik heb daar oo, de gelegenheid gehad om de fameuze "Planeten-structuur tandwielkast die bij de motor hoorde in onderdelen en in zijn geheel te fotograferen , ook daarvan hefet men aldaar een tweetal nagemaakt op basis van één originele om die aldaar en in een ander museum te kunnen tentoonstellen!

Wat nu die ontmanteling van de LZ 37 betreft, dat gebeurde normaal door de Duisters zelf en/of onder toezicht van de DFuiste militairen, maar kleiner stukjes kon men wel meenemen natuurlijk.
Bij dit voorval en ook bij stranding in andere delen van ons land gebeurde de ontman,teling onder streng toezich en feitelijk was het fotograferen door burgers ervan ten strengste verboden!

Bovendien was het bezit door burgers van fototoestellen ook verboden en die dienden destijds aan de Duitsers ingeleverd te worden !
Wie toch betrapt werd nog een toestel te bezitten of te gebruiken werd zwaar gestraft!

Ook poogdemen op die manier der aandacht op de vernietiging van de bewuste zeppelin zoveel mogelijk aan de buitenwereld te onttrekken!

Feit is dat er in de pers weinig foto's zijn verschenen van deze vernielde WOI zeppelins! In Duistland bestaan er in oude mlilitaire of private archieven evenwel detgelijke foto's! ie duiken nu af en toe wel op!

hetb stuk touw (?) ik heb geen idee wat dat zou zijn ! Het zou zelfs mogelijks een stukje van een uniform kunnen zijn ?
Bv de strepen met graad op een uniform van de bewuste persoon, of zoiets ?

De stukjes zijn ook zo klein dat je er bijna niets verder kunt in herkennen en nogmaals de structuur van de karkas was zeer complex !

Maar het ikader s wel een mooie relekwie en verzamelstuk!

ik heb indertijd nooit dat geluk gehad om op ziiets te stoten!

het enige artefact wat ik ooit heb gehad was een asbakje in porcelein (een beetje Delfts bauw type) welke een +/- 1908-1912 zeppelintype voorstelde, maar dat heb toen aan het Zeppelinheim museum geschonken toen ik met hun die fabriek bezocht !
Het staat trouwens nu in hun tentoonstelling ook!

Verder heb ik nooiot echte stukken verzameld , nooiot artfacten verzameld zoals deze ! Wegens onvindbaar en ook te duur!

Ik zocht vooral naar foto"s, oude boeken en artikels vooral periode 1900-1914 in verband met het onderwerp! Maar wat betreft "luchtscheepvaart" had ik geen tijdslimiet daarop!

Mijn belangstelling ging destijds ook uit naar de zeppelinbasissen tijdens WOI in het algemeen en specifiek Belgiê ook, maar er was een 10 tot 15 jaar geleden verdomd weinig over te vinden!

k was én der weinigen in België toen die hard erin probeerde te verzamelen, en pas enkele jaren geleden is er daar plots een opstoot in gekomen en zijn er enkele mensen opgedoken die blijkbaar zich erin hebben gespecialiseerd!

mvr

Jempie
Naar boven
stuka f

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2011 8:42    Onderwerp: Reageer met quote

Hey Jempie,
bedankt voor je (leerrijke )bijdrage.
Van zeppelin's ken ik niks, van uniformen en helmen iets meer; het touw kan onmogelijk een uniforme onderdeel zijn.
Dit specifiek gaan verzamelen zal inderdaad bijzonder moeilijk zijn, ik bekwam het dan ook maar toevalig en zou niet minder gelukkig geweest zijn moest ik het nooit gehad hebben....daarmee wil ik zeggen dat ik niets specifieks verzamel, géén bepaald thema. Ik koop of ruil wat ik graag zie en wat mijn pad kruist aan betaalbare prijs!!
Dat er meer dergelijke kadertjes moeten bestaan is zeer waarschijnlijk. Maar dit heeft nooit in het handelaars circuit gezeten, het komt rechtstreeks uit een inboedel. Het feit dat er nu meer en meer dingen vrij komen, zal zeker met het internet te maken hebben.
Zo werd ik gekontakteerd om mee te werken aan een tentoonstelling ivm met het 100 ste verjaardag van het dramatisch feit. Er zou nog iemand een vrij groot stuk van de LZ37 tentoonstellen.
Dat het bezit van deze onderdelen controversieel moet geweest hebben is iets wat ik mij ook al afgevraagd heb, ook tijdens de bezetting in '40 moet dit zo geweest zijn...
Over het feit dat dergelijke constructie's een bravoure stuk geweest is ben ik volkomen met eens, ik ken toevalig iets van wat er nodig is om die stukken te maken (mallen en matrijzen bouw).
Ik ben zeer benieuwd of "we" erin gaan slagen om de onderdelen te identificeren; moest dit voor de tentoonstelling kunnen gebeuren zou tof zijn.
mvg
|<ris
Naar boven
Jempie

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2011 15:21    Onderwerp: Reageer met quote

Tja , ik begrijp het al , tentoonstelling 100 jaar betekent dat Piet Dhanens en co dit aan het voorbereiden is, en Piet is ook één van mijn correspondenten!

Als er ook maar iets is in verband met Gontrode en LZ 37 dan is dat allang hem bezorgd geweest!

Ik zal eens proberen of ik de foto van die alu dragers kan terugvinden en hem die doormailen!

Zo te zien is het lionkse stukje onderaan moegelijks de verbinding tussen zo'n 2 langsdragers gelet in heet midden een vertyicaal stuk te zien is..de andere links en rechts waren de normale elementen en die vormden een driehoekige structuur! het profiel waarop die waren geniet was een soort U-vorm met omgezkrukde randen...dat versterkte de structuur! Is trouwens ook het profiel dat gebruikt werd bij zelfs de Hindenburg!

Geribe profielen zijn altijd sterker dan een vlakke!

at dat stukje koord betreft, kan een onderdeel zijn dan van een lijn (touw) die bv diende om de gasventielen van de gascellen manueel of mechanisch vanuit de bestuurskabine te bedienen ?
Ik heb geen idee of men gebruik maakte van kabels of touwlijnen daarvoor!
Hetzelfde voor de ballastanks die gevuld werden met water, om daarvan het water te lossen (bij het opstijgen bv!) waren ook bedieningskabes of touwlijnen voorhanden!

Ik ben ook niet op de hooget van elk onderdeel (er waren er massa's) die gebruikt werden bij de bouw van dergelijke zeppelin!Er zullen wel her en der "touwen-kabels" gebruikt zijn , maar voor wat precies?

het landingstous was dus uit een dik touw , en aan de uiteinden waren die als ooievaarpoten uitgesplitst in fijnere touwen zodat enkele honderden personen die landingstouwen konden vastgrijpen! Die waren dus dunner omdat de kracht van elk gebundeld werd op het hoofdlandingskabel!

Dat "stukje" kan dus van alles en nog wat zijn!

De meeste alu stukken zijn dus restanten van onderdelen van de karkas!
en of gondels niets méér niets minder!

Groeten,

Jempie!
Naar boven
stuka f

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2011 19:04    Onderwerp: Reageer met quote

De naam zegt mij (nog !!) niets.
Maar ik kijk er naar uit om het verhaal te kunnen vervolledigen.
grtjs
|<
Naar boven
Jempie

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2011 11:40    Onderwerp: Gontrode op TV nl Canvas.be Reageer met quote

Hallo!

Ik wist er al vanaf , maar kreeg een een herinneringsmailtje dat op [u]dindsdag 25 /01/2011 om 20.40u er een uitzending komt i.v.m.GONTRODE![

Weliswaar lijkt dit vooral over de luchtoorlog met Engeland te gaan en de GOTHA's die er waren gestationeerd ?

Maar in de publiciteit voor die uitzending zag ik even in een flits een zeppelin verschijnen, dus wellicht ook in dat verband interessant ?

Dit bericht hoort ook thuis in de link TV en Film , Maar ?

de uitzending : Publiek Geheim , zal in Februari (een maand later) ook een uitzending wijden aan Jean Stampe en Maurice Vertongen die beiden in WOI VBelgische oorlogspilten waren en later te Deurne Antweerpen een vliegtuigfabriek hebben opgericht! De SV en RSV vkliegtuign!

P.S. Maurice Vertongen ; niet te verwarren met René Vertongen die WOI jachtpiloot was! Maurice Vertongen was voor WOI ook een bekend voetballer (Topscorer o.a en mey L'Union ST Gilloise werd hij Belgisch kampioen in 1910 ! De ploeg speelde trouwens met Pasen 1910 zelfs tegen Milaan!

groeten,

Jempie
Naar boven
Jempie

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2011 18:58    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo!

Ik ben even gaan zien op www.canvas.be en men kan er al een soort youtube stukje van de uitzending van dinsdag a.s.op zien.

klopt dus dat o.a Piet Dhanens er de Tv ploeg heeft geleid.
Ik ben hoopval enerzijds , maar vrees ook een beetje teleurgesteld te worden in die zin dat het mij (en ons)niet veel nieuws zal brengen dan wat er hier al op het forum over werd gebracht!

teleurgesteld was ik vooral toen in dit stukje de foto van de zeppelinloods die ten tonele wordt gevoerd (als voorbeeld!) die voor zover mij bekend van Haren-Evere zou moeten geweest zijn , en deze foto werd genomen ergens 1919, dus na WOI I en is niet die van Gontrode!

Vermoedelijkk zal de Gontrode loods (gedeeltelijk ?) te zien zijn op andere foto's in de uitzending wanneer men het zal hebben over de periode van de Gotha's (Englandfliegers) en die foto's staan o.a in boeken van Assmann (Englandflieger 1917) op de website van Thomas Ghendt wiens grootvader (?) nog met Assmann had meegevlogen tijdens WOI? In boeken van Belgische geschiedschrijvers , zoals o.a Deneckere, komen dan dezelfde foto's terug...

Ik hoop dat er wat "nieuw materiaal opduikt"?

Er is al een reactie van iemand op de Canvas website die stelt dat hij enkele "trofeeên " van de LZ 37 bezit, dus er is hoop ?

Jammer genoeg heb ikzelf geen video toestel of ook geen TV CD-recorder.....ik weet niet of men via een lifestream die uitzending zou kunnen volgen op de PC ?

Enkel wie canvas op de kabel heeft zal die uitzending dus kunnen volgen?

Na véél aandringen heb ik mijn exemplaar van Assmann's "Engelandflieger 1917", aan Thomas Gendt destijds verkocht.
Soms spijt van gehad, maar ik heb altijd een groot hart gehad!
Als ik maar iemand kan helpen! Dan ben ik gelukkig man!

In Duitsland was Asmann's boekje een behoorlijk veel gezocht en zeldzaam te bekomen! Ik had er mooier geld kunnen van maken ook!
Maar daar was het mij niet om te doen!

Ik heb dan ook in mijn luchtvaartbiblotheek nog steeds een aantal behoorlijk zeldzaam te vinden items!

Evenwel méér van voor WOI enweinig van de WOI periode zelf!

groeten,

Jempie
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 25 Jan 2011 12:09    Onderwerp: Reageer met quote

Canvas brengt Melse zeppelin weer tot leven

MELLE - Nog slechts twee vervallen bunkers getuigen in Gontrode, deelgemeente Melle, van de Duitse vliegbasis die er tijdens de Eerste Wereldoorlog lag. En ze getuigen vooral ook van de monumentale zeppelinhangar die toen de omgeving beheerste. Vanavond zendt Canvas daarover een reportage uit in de documentairereeks ‘Publiek Geheim'.
Programmamaker Sven Speybroeck ging voor zijn reportage te rade bij Thomas Genth, een Duitser wiens voorouders militaire oorlogsgeschiedenis schreven en een man die over de basis unieke foto's bezit. ‘Niet moeilijk, want de basis beschikte over een eigen fotolabo', zegt Gontrodenaar Henk Tyberghein, die gespecialiseerd is in het digitaliseren van oude filmbeelden en over het onderwerp een pak informatie verzamelde.

LZ37

‘Dit was oorspronkelijk een zeppelinbasis. Vandaar dat hier een hal stond die qua volume nog een stuk groter was dan de Gentse Sint-Baafskathedraal. Het was de thuisbasis van de LZ37, een groot luchtschip dat aanvankelijk gebouwd werd voor verkenningsvluchten. Vandaar de fotoapparatuur die er aanwezig was. Dat een en ander op foto's bewaard is gebleven, komt door een officier die het zich kon permitteren beelden te maken van de militaire installaties zonder gefusilleerd te worden.'

De zeppelins werden, volgens Tyberghein, vanaf 1915 door de Duitsers vooral ingezet om Groot-Brittannië te bombarderen. ‘In de hoop de Engelsen tot een terugkeer naar huis te dwingen, werden doelen als Dover, Folkstone en later ook Londen geviseerd. De luchtschepen waren bij het begin van de oorlog namelijk zo goed als onaantastbaar omdat ze veel hoger konden vliegen dan de vliegtuigen en er bovendien nog geen luchtafweermunitie bestond om ze neer te halen. Ze konden bij klaar daglicht bombarderen en waren echt wel geducht. Te meer daar het vanop een hoogte van 3.500 tot 4.000 meter moeilijk mikken was en men dus nooit wist waar de bommen juist zouden neerkomen.'

Toch werd de LZ37, het luchtschip met als thuisbasis Gontrode, al op 15 juni 1915 neergehaald. Door de Engelse piloot John Warneford, die later in Sint-Amandsberg een monument kreeg en een straat die naar hem werd genoemd.

Tyberghein: ‘De man maakte gewoon gebruik van het feit dat zo'n logge zeppelin een heel lange weg nodig had om te kunnen landen. Die dag, toen de LZ37 van Calais kwam, spotte Warneford hem al boven Oostende. Hij achtervolgde deze gewoon tot hij van in Aalter de landing inzette. Toen de commandant van het luchtschip hem met zijn boordmitrailleurs begon te beschieten, ging hij vlak boven de zeppelin vliegen en liet een bom vallen. Daardoor ontplofte een deel van het helium waarmee de ballon was gevuld, en de zeppelin verloor snel hoogte. Warneford werd met zijn vliegtuig ook weggeblazen, maar kon na een noodlanding toch nog weer opstijgen. De zeppelin is uiteindelijk op een klooster in Sint-Amandsberg gecrasht. Hierbij kwamen een nonnetje en, op één man na, de hele bemanning om het leven.'

Warneford kreeg hiervoor het Victoria Cross, maar werd een week later zelf boven Versailles neergeschoten. Zijn heldendaad leidde tot een ware aanvalsgolf op de zeppelins en op de basis in Gontrode. Filmpionier Howard Hughes maakte op basis hiervan zijn geromantiseerde verhaal Hells Angels.

Bunkers

In Gontrode bleef het daarna twee jaar opvallend stil, tot de plaats in 1917 een hoofdbasis werd van de England Geschwader, die met Gotha-bommenwerpers raids op Engeland uitvoerde. Tyberghein: ‘De grootvader van Thomas Genth maakte daarbij grote furore. De foto's die ons resten, komen ook uit die tijd. Ook de bunkers, die dienst deden als munitieopslagplaats, zijn wellicht pas dan gebouwd.'

De Gontrodenaars zelf hadden met de basis weinig contact. ‘Iedereen sliep op de basis. Daar moeten in die tijd toch een 150 man hebben verbleven. Vlakbij was er ook een concentratiekamp waar een 300 Russen zaten. Ondanks de vele aanvallen door de geallieerden, bleef de burgerbevolking ook wonderwel gespaard.'

In 1919 werd de enorme hal afgebroken. Ondertussen werd de plaats al herhaaldelijk door Duitse toeristen bezocht. Veel restanten van het roemrijke verleden, kunnen ze er echter niet meer vinden.

Vanavond, op Canvas, om 20.40 uur.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=MB35E1VL

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 25 Jan 2011 12:11    Onderwerp: Reageer met quote

Zie ook:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=8067

Vliegveld te Lemberge / Gontrode

Naar boven
Geo

BerichtGeplaatst: 25 Jan 2011 13:23    Onderwerp: LZ37 Reageer met quote

Beste,
De thuisbasis voor de LZ37 was Etterbeek en niet Gontrode waar de LZ35 haar basis had.
Jempie

BerichtGeplaatst: 25 Jan 2011 14:49    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo!

Het klopt inderdaad dat LZ 37 haar basis had te Etterbeek/Brussel
dat was in de loods op het Etterbeekse Schietplein (Nu Cité Vrije Universiteit Brussel) waar de Duitsers aan de loods van de "Ville-de Bruxelles "(1910-1914 -90 m!) aan weerszijden een stuk hadden bijgebouwd om die op 180 m lengte te brengen!
Daar is ook nog de SL II in ondergebracht geweest , maar die kon niet tegen de vochtigheid en diende naar Duistalnd terug te keren om daar aangepast te worden (SL's hadden een plywood skelet!)

Het was de LZ 35 zeppelin die te Aalter Tweebruggen is gestrand (14/04/1915) en terplaatse ontmanteld werd, die toedertijd in Gontrode was ondergebracht; Een Engelse vlieger bombeerde die loods , en werd zelfs onderscheiden omdat men destijds dacht dat hij in de loods die gestrande zeppelin had vernield.

de LZ 38 was in Evere gestationeerd en werd bij het bombardement van die loods in de loods wel vernield.(op 07/06/1915 !)

LZ 39 ontsnapte dezelfde dag aan vernieling op terugweg naar de loods van St Agatha Berchem door zich te verschuilen in de wolken!

de foto van de loods die ik al kon zien op het clipje van Canvas (buitenzicht en beschoten achterzijde!) dateert van na WOI en die schade is afkomstig van een 2de latere aanval op die loods!
Voor zover mijn kennis sterket, was dat de loods van Haren-Evere!

De loodsen waren destijds aan beide zijden open, hadden als deur een zeildoeken gordijn! Zoals al eerder gemeld in de langsas Zuidwest gericht omdat de overheersende winden zuidwesterwinden zijn in ons land en dat de luchtstroom die doorgeen de loodsen trok het in en uithallen aan een der zijden vergemakkelijkte! Er waren ook rails en een soort wagentjes die erin liepen (Schienen en Laufkatzen) waaraan de landingstouwen konden bevestigd worden hieraan dus ook rails buiten de loods aan weerszijden! Zodat bij zijwind men mooi de zeppelin in de loods kon brengen!
trouwens in dat binnenzicht zie die sporen ook lopen en mits de loodsen voor 2 zeppelins voorzien waren zie je dus 2 paar sporen in de loods!
Die vaste deuren zijn pas daarna (na de bewuste aanvallen) aangebouwd, maar slechts aan 1 zijde , de achterzijde van de loods werd afgedicht zoals op dat beeld te zien is!
De loodsen moesten noch enkel in geval nood een zeppelin kunnen herbergen vermits men het gebruik ervan voor zeppelins niet meer voorzag (er werden verder afgelegen zeppelin basissen gebruikt vanaf dan! In belgie¨was wel nog Namur met zijn 3 loodsen in gebruik, maar feitelijk kwamen daar meestal de zeppelins voor een tussenlanding vanuit Duitsland om van daaruit hun definitieve opdracht op Engeland uit te voeren , kwestie van voldoende benzine vooraad te hebben, en eventueel de gunstigste weersqomstandigheden af te wachten!!) en de afdichting was zo gebouwd dat er nog enkel vligtuigen in en uit konden aan die zijde!

Het zou best kunnen dat die overblijfselen van de loods welke op de foto staan van Vuurkruiser de fundamente zijn van de 2 verticale pylonen die deel uitmaakten van die deurconstructie (zijn Gontrode foto's!)

De deuren lipen in de bodem over rails, en bovenaan in of op een rail van de constructie die beide verbond . vaak stond er bij de loodsen dan nog een "motorhuisje" (meestal een houten barak!) wanneer die deuren met elektrische motoren werden bediend.

De rails welke van de spoorweg Brussel-gent <erdne benut dienden o.a om een spoorwegverbinding naar bestaande spoorlijn (ten Noorden van Gontrode!) aan te leggen om de sporen op het terrein zelf aan te leggen.

De loods van Giontrode was van wat men noemt het WOI oorlogshallen standaardtype! Het skelet ervan werd vervaardigd in Duitsland en overgebracht per spoor naar Gontrode!

Ik zou mijn documentatie moeten terugvinden ervan maar dat was Arthur Muller Hallenbau en Co die die vervaardigden , de hallen van Haren-Evere en St Agtaha Berchem waren ook van dat type.

De reden dat LZ 37 zich boven Gontrode bevond was omdat de normale vaartroute liep via Oostende naar Brugge-Steenbrugge(zeppelin-vuurtoren) St Denijs Westrem (loods kabelballon gebombardeerd 1915 bij opbouw en vernield!) -Gontrode (Baken was kabelballon!)-Zellik-Relegem (nog nu bestaande loods op militair domein door Duisters gebouwd voor hun kabelballon-baken en dat was dan vanaf zellik de aanvliegroute naar hun hallen te Brussel!

mvr

Jempie
Naar boven
piet dhanens

BerichtGeplaatst: 25 Jan 2011 19:18    Onderwerp: Lichtoorlog - Linnarz en de LZ 37 Reageer met quote

Kleine correcties op de recente inbrengen:
- LZ 37 had Gontrode niet als basis, maar Evere. Wegens technische problemen plande het in Gontrode te landen.
- er bestaan nog heel wat meer souvenirs, zoals gepubliceerd in het
DeelI van "Een Eeuw luchtvaart boven Gent". Al brandend legde de LZ 37 nog een hele weg af waarbij stukken niet alleen in Sint-Amandsberg vielen.
- gepubliceerde foto's zijn "montages"met het wrak van de LZ 77 en
waarschijnlijk van de hand van fotograaf Geo Pieters
- Warneford is niet neergeschoten, maar kwam om bij een testvlucht met een Farman HF27.
Piet
Naar boven
Jempie

BerichtGeplaatst: 25 Jan 2011 21:18    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Piet !

Het viel mee die uitzending! Jammer ik kan niks opnemen en zelfs mijn bediening voor de digibox is door een val al enige tijd buiten dienst!
Fijn ook eens een gezicht te kunnen kleven op mensen met wie ik vaak heb gemaild maar nooit persoonlijk heb ontmoet!
Uw gezicht en dat van Thomas Genth dus!

Hopelijk komen er nu door die uitzending nog wat reacties los van mensen uit de streek van Gent en duiken er nog wat nieuwe voorwerpen op?
Wie weet ?

mvr

Jempie
Naar boven
stuka f

BerichtGeplaatst: 25 Jan 2011 21:29    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb alvast een deel van mijn voorwerpen herkend.
Ik vond het een fijn programma.
|<
Naar boven
piet dhanens

BerichtGeplaatst: 06 Feb 2011 15:34    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt Jempie!
Open Monumentendag 2011 in Gent plant activiteiten eond de LZ37 te Sint-Amandsberg.
Piet
Naar boven
piet dhanens

BerichtGeplaatst: 06 Mei 2011 18:39    Onderwerp: Luchtoorlog LZ 37 Reageer met quote

Beste,

Samen met Monumentenzorg Gent hebben Frederik Vanderstraeten en ikzelf alle laatste bevindingen over de LZ 37 gepubliceerd. Het boek komt in september uit maar er kan op vooringetekend worden.Het stelt een einde aan vele kwakkels en onjuistheden dank zij grondig onderzoek.
Info via Freedrik Vanderstraeten vanderstraeten.f@telenet.be.
Piet Dhanens
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: