Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

[Ieper]Tentoonstelling: "De Laatste Getuige"

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Musea en tips Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 06 Feb 2006 17:38    Onderwerp: [Ieper]Tentoonstelling: "De Laatste Getuige" Reageer met quote

Tentoonstelling: "De Laatste Getuige"

HET OORLOGSLANDSCHAP VAN DE IEPERBOOG

In 2006 pakt het Ieperse In Flanders Fields Museum (IFFM) opnieuw uit met een tijdelijke tentoonstelling. “De Laatste Getuige – Het oorlogslandschap van de Ieperboog” trekt met de getuigen opnieuw door het oorlogslandschap. De expo projecteert de oude oorlogsbeelden op het decor dat er nu nog de littekens van draagt.

Na “Dead.Lines” in 2002 en “Vluchten voor de oorlog” in 2004 staat opnieuw een tweejaarlijkse tijdelijke tentoonstelling op het programma van IFFM. Deze expo is meteen het startschot van de vernieuwing van het museum. Tegen 2012 moet het IFFM een totaal andere opstelling krijgen.

Verschuiving
In zeven jaar tijd kende het bezoekersprofiel van het museum een ingrijpende evolutie. Het IFFM opende zijn deuren in april 1998. Op 11 november van dat jaar, tachtig jaar na het einde van de Eerste Wereldoorlog, kwamen nog twaalf veteranen over de vloer. Toen had ook nog een kleine 65% van het publiek persoonlijk contact (gehad) met de generatie van 1914-1918. Dat aantal is nu gezakt tot onder de 45%. Een verschuiving waarmee het IFFM rekening moet houden, want op de eerste verdieping van de Ieperse lakenhalle staat het persoonlijke getuigenis centraal.

Wie persoonlijk contact had met de WOI-generatie kan zich emotioneel beter in het frontleven van toen inleven. Voor jongere bezoekers geldt veel minder dat proces van persoonlijke betrokkenheid. De Eerste Wereldoorlog maakt voor hen gewoon deel uit van de geschiedenis, net als de legers van Caesar en Napoleon.

Te velde
Wie beweert dat er geen historisch besef meer bestaat, slaat de bal mis. De informatiewinning verloopt nu niet meer zo klassiek via het onderwijs, maar via het internet, historische musea, erfgoedprojecten, populair wetenschappelijke publicaties, toeristische gidsen … Het IFFM is er zich terdege van bewust dat het zijn verhaal moet aanpassen aan nieuwe trends.

Een volgende stap is dan ook de kennismaking met het landschap waar de oorlog zich afspeelde. Vandaag doen meer dan de helft van de IFFM-bezoekers ook een oorlogsrelict in de regio aan. Denk maar aan de nieuwe indoor pleisterplaatsen: het vernieuwde Talbot House in Poperinge en het Passchendaele Memorial Museum 1917 in Zonnebeke.

Ook te velde zijn er tal van sites bijgekomen: Yorkshire Trench, Bayern Wald, John McCrae, de Lettenberg, de Caterpillar-krater en de mijnkrater in Sint-Elooi. Voor de jongere bezoeker kan de ontdekking van het authentieke landschap even waarachtig en belangrijk zijn als voor de oudere generaties de persoonlijke ontmoeting met de getuigen uit ’14-’18. In het landschap van de Westhoek ligt de geschiedenis van de Eerste Wereldoorlog verankerd. Dat wil de tijdelijke tentoonstelling “De Laatste Getuige …” aantonen.

Echo
“De Laatste Getuige …” evoceert een van de meest dramatische slagvelden van de Westhoek: de Ieperboog. Deze Ieper Salient ontstond onmiddellijk na de eerste gasaanval van 22 april 1915 en bleef ongeveer identiek tot 31 juli 1917, toen de Derde Slag bij Ieper genadeloos losbarstte. De Ieperboog loopt van Boezinge over het Wieltje en ’t Hooge tot Hill 60 en Sint-Elooi.

De historisch wetenschappelijke aanpak van het IFFM stoelt op zoveel mogelijk op eerste bronnen en bodemvondsten. Veel objecten worden in “paren” getoond: naast de authentieke vondst is er ook een “echo”, het voorwerp zoals het ongeschonden overleeft in collecties. Deze duo’s geven dus een dubbele authenticiteit aan: die van de plek en die van de persoonlijke ervaring. De tentoonstelling trekt met de getuigen opnieuw door het oorlogslandschap. Zij projecteert de oude oorlogsbeelden op het decor dat er nu nog de littekens van draagt.

Parcours
Na een inleiding en situering van de Ieperboog volgt een parcours dat bestaat uit zes delen. Het begint met een verkenning en beschrijving van de samenstellende delen van de oorlog en het oorlogslandschap in de Westhoek. Deel twee projecteert de belangrijkste gebeurtenissen in de periode van 22 april 1915 tot 1 augustus 1917. Vooral persoonlijke getuigenissen beschrijven in het derde deel de confrontatie van de mens in dit oorlogslandschap. Het vierde deel omvat interactieve kiosken waar de bezoeker zelf de gebeurtenissen en locaties in detail kan bekijken. Een knappe film toont het huidige landschap en hoe het beladen is met de betekenissen die de oorlog eraan gaf. In het voorlaatste deel maakt de bezoeker kennis met de brandend actuele discussie over het behoud en veelvuldig medegebruik van het oorlogslandschap vandaag. Wat doen we met de nog niet beschermde relicten uit ’14-’18? Deel zes is de epiloog waar de hedendaagse landschapsschilder Frans Vercoutere in zestien nieuwe werken de confrontatie aangaat met het landschap van nu, in de wetenschap van wat voorafging.

Tentoonstelling “De Laatste Getuige - Het oorlogslandschap van de Ieperboog”
Zaterdag 8 april – zondag 19 november 2006
Coomanszaal en koninklijke zaal van de Ieperse lakenhalle

Meer info: 057 239 220
toerisme@ieper.be
www.flandersfields.be

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Richard

BerichtGeplaatst: 06 Feb 2006 19:04    Onderwerp: Reageer met quote

En er verschijnt een prachtig begeleidend boek:

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2006 21:02    Onderwerp: Reageer met quote

Eens kijken of we dat kunnen combineren met het dagje Poperinge, ben er wel erg benieuwd naar.

Naar boven
zijde26

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2006 21:32    Onderwerp: Reageer met quote

Enkele dagen geleden stond onderstaand artikel in "De Standaard"

Enig verband ?

Struikel niet over de oorlog

Een nieuwe database beschrijft wat in de Westhoek aan restanten van de Groote Oorlog overblijft.

De West-Vlaamse gedeputeerde Gunter Pertry (SP.A) vond het zelf ,,wat grof" klinken. Maar het is nu eenmaal zo: de herinnering aan de Eerste Wereldoorlog brengt geld op. Pertry zei dat toen hij gisteravond in Ieper het inventarisproject Oorlog en vrede in de Westhoek voorstelde.

Dat project, betaald door de Vlaamse overheid en de provincie West-Vlaanderen, brengt de materiële overblijfselen van de Eerste Wereldoorlog in kaart en in beeld. Het zijn er bijna 1.500 geworden.

De ,,Groote Oorlog'' van '14-'18 hield lelijk huis in de Westhoek. De herinnering aan de gruwel van de loopgravenoorlog is er nog overal tastbaar aanwezig. Een boer kan er bij wijze van spreken geen spade in de grond duwen of hij spit een obus uit die tijd boven.

Sommige slagvelden hebben hun authentieke karakter bewaard. En er liggen vooral honderdduizenden soldaten begraven, vooral Britten. De officiële herdenkingen en de herinnering aan de oorlog zelf lokken veel toeristen.

Daaraan ontleent de oorlog zijn economische belang. Veel heeft de Westhoek verder ook niet te bieden, op het folkfestival van Dranouter na. Ook in Frankrijk bewezen de relicten uit de Eerste Wereldoorlog - die de voorbije jaren steeds meer aandacht krijgt - dat ze toeristentrekkers zijn.

In april begint Westtoer een groot onderzoek naar de economische betekenis van de herinnering aan de oorlog voor de Westhoek. In 2002 deed de provinciale toeristische dienst dat al op een kleine schaal, toen hij de impact van het bekende In Flanders Fields Museum in Ieper berekende.

De helft van de museumbezoekers bleek in Ieper op restaurant te gaan, twee derde dronk iets op café, een kwart ging ook nog even winkelen. Daarmee zorgde het museum voor een omzet van, omgerekend, 8 miljoen euro, waarvan 5 miljoen in Ieper zelf. Het museum was daarmee goed voor 158 banen, naast de 32 eigen werknemers.

Werelderfgoed

De inventaris Oorlog en vrede in de Westhoek kwam er op initiatief van de Vlaamse regering. De toenmalige minister van Cultuur Paul Van Grembergen wilde de overblijfselen van de Eerste Wereldoorlog graag erkend zien als werelderfgoed. Daarover beslist de Unesco, de culturele en educatieve organisatie van de Verenigde Naties.

Tot nu toe prijken, wat België betreft, op die lijst al de Grote Markt van Brussel, een aantal huizen van Victor Horta in de hoofdstad, een neolithische mijn in Spiennes, enkele belforten en begijnhoven, de Brugse binnenstad en, sinds vorig jaar, het Antwerpse museum Plantin-Moretus. De oorlogsresten van de Westhoek staan nu, net als onder meer de oude stadskernen van Gent en Antwerpen, op de zogeheten indicatieve lijst van de Unesco, het opstapje naar een erkenning als werelderfgoed.

De nieuwe inventaris moet die Westhoekse kandidatuur ondersteunen. ,,Maar voor de provincie is de databank vooral een beleidsinstrument, onder meer voor het toerisme", zegt de projectmedewerkster Hannelore Decoodt.

,,Een status als werelderfgoed is wel belangrijk omdat het een waarborg uitdrukt. Het is de erkenning dat hier iets verschrikkelijks is gebeurd, met een internationale betekenis, dat niet mag worden vergeten."

En het helpt vast ook voorkomen dat een projectontwikkelaar soms triviaal ogende restanten van de oorlog onder een laag beton laat verdwijnen. ,,Toch is het niet de bedoeling om alles wat wij hebben geïnventariseerd, nu ook officieel te beschermen", zegt Decoodt. ,,Dat zou praktisch ook niet kunnen."

,,Het is aan minister Dirk Van Mechelen om daarover te beslissen. Nu zijn er vooral Engelse en Duitse begraafplaatsen beschermd. Onze digitale databank beschrijft zoveel mogelijk relicten, met foto's erbij, en in een latere fase kan die voor het grote publiek worden opengesteld. Wij willen er ook de mensen mee sensibiliseren, hen bewust maken van wat er rondom hen nog overblijft aan resten van de oorlog."

Niet elke gedeukte obus staat in de databank beschreven. Ook de vele onderaardse constructies, zoals loopgraven, blijven buiten beeld, al zijn ze wel het eerste waarmee het front wordt geassocieerd.

,,Wat zichtbaar is, namen we op", aldus Decoodt. ,,Maar wat onder de grond zit, dat is werk voor de archeologen van het Vlaams Instituut voor het Onroerend Erfgoed. Dat in kaart brengen, vergt bijzondere technieken en daar konden wij niet aan beginnen..
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2006 11:10    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=3715 Gerelateerd aan dit topic?

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 02 Mrt 2006 8:47    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=3852
De Diggers hebben aan deze tentoonstelling meegewerkt.

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2006 11:54    Onderwerp: Reageer met quote

En de foto's van de opening gisteren:

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2006 13:17    Onderwerp: Reageer met quote

Iemand die weet of het boek al uit is?

Naar boven
Mario

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2006 13:26    Onderwerp: Reageer met quote

Ja,
Ik zag hem vorige week al bij de Slegte liggen in Rotterdam.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2006 13:30    Onderwerp: Reageer met quote

De Slegte? Hoe duur daar?

Naar boven
Mario

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2006 13:52    Onderwerp: Reageer met quote

Dat weet ik niet meer, maar ik heb ermee in mijn handen gestaan. Maar ik koos uiteindelijk voor "Buiten Schot".
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2006 14:07    Onderwerp: Reageer met quote

*In auto stapt*

Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2006 14:42    Onderwerp: Reageer met quote

Als je dit boek bedoelt, moet ik je teleurstellen. Het verschijnt in mei. Wel heb ik uit zeer betrouwbare bron dat het erg mooi gaat worden. Er hebben dan ook niet bepaald de minsten aan meegewerkt.

[/quote]
Naar boven
Mario

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2006 15:33    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 08 Apr 2006 15:42 schreef:
Als je dit boek bedoelt, moet ik je teleurstellen. Het verschijnt in mei. Wel heb ik uit zeer betrouwbare bron dat het erg mooi gaat worden. Er hebben dan ook niet bepaald de minsten aan meegewerkt.

Zucht, nu zit ik weer aan mezelf te twijfelen.
Ik weet bijna zeker dat ik het gezien heb, maar ook Haupt denkt dat het niet bij de Slegte was. Ik heb daar in ieder geval wel een ander boek van Piet Chielens in mijn handen gehad.
Maar aan de andere kant weet ik dat ik vrij recent geleden ook dit boek ben tegengekomen. Maar waar? Zal toch niet op internet zijn geweest ?

Ik hoop niet dat Yvonne al onderweg is. Evil
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2006 15:47    Onderwerp: Reageer met quote

Mocht je nou De Troost der Schoonheid van Chielens zijn tegengekomen, en weer tegenkomt, dan houd ik me bijzonder aanbevolen!!!
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2006 18:09    Onderwerp: Reageer met quote

Adriaan @ 08 Apr 2006 16:30 schreef:
Enkele mooie beelden:

http://video.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/mediatheek/video-060407FlandersField/N_060407_Flandersfields-20060407-210017-HB.wmv

bron: http://www.vrtnieuws.net

Naar boven
abn

BerichtGeplaatst: 09 Apr 2006 20:56    Onderwerp: Reageer met quote

In de 'Morgen' van dit weekend staat, naar aanleiding van deze tentoonstelling een artikel van Marijke Libert over het 'oorlogslandschap van de Ieperboog': 'Links den Duits, rechts den Engelsman'.

Twee fragmentjes eruit over gevonden resten van soldaten:

Quote:
In de jaren zeventig groeven ze opnieuw in 't Wieltje, niet op zoek naar dug-outs, maar op de snelweg fundament te geven. "En stel je voor", zegt een plaatselijke bewoner schalks. "Niet één lijk hebben ze gevonden toen. Raar hé, nochtans midden op het slagveld. Geen enkel, komaan zeg. En weet je waarom ? Als er menselijke resten werden gevonden, dienden de werken voor maanden stilgelegd te worden en dat kon dus niet met die aannemers en die dure contracten. Om maar te zeggen dat hier dichtbij nogal wat soldaten hun definitieve einde kenden, vastgezet in het beton."

Quote:
De overbuur van Hill 60 steekt intussen fundamenten voor een op te richten nieuw museum [abn311: aha ?] met alweer artefacten. "Onder de heuvel, overal hier in de buurt, zaten gangen en loopgraven, een wirwar van ondergrondse constructies. En veell lichamen ook. Ik heb hier bij het graven iets kleins gevonden, een been en verder niets. Maar hier om de hoek is het anders." De man komt dichterbij, fluisters. "Als je eens zou weten wat hier onder de huizen of in de voortuinen steekt. Ik ben zeker van één Duits, daar links, en van een Engelsman een paar huizen verder. En dan praten we nog niet van wat onder de funderingen ligt. Maar de mensen hebben dat toen niet gemeld omdat anders de werken aan hun huizen stil zouden worden gelegd. Maanden kon dat duren. Dus liever een soldaat onder de grond. Ze liggen hier toch in veelvoud. Met die gedachte leeft deze omgeving allang genoeg. De mensen hier maken er zich geen zorgen over dat zich onder hun slaapkamer, in de voortuin o diep onder de schommel buiten iets bevindt."

Ziet er dus naar uit dat de Diggers ook nog een paar generaties verder kunnen werken ...
Naar boven
zijde26

BerichtGeplaatst: 09 Apr 2006 20:56    Onderwerp: Reageer met quote

Dit weekend stond er in de Belgische krant "De Tijd" een artikel over de tentoonstelling in het IFF in Ieper.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 09 Apr 2006 23:00    Onderwerp: Reageer met quote

En?
Naar boven
Patrick @ IFF

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2006 18:16    Onderwerp: Reageer met quote

De bescheiden recensie in De Morgen (die ik niet volledig mag publiceren wegens copyright) is niet zo opgetogen.
Ik haal er de 2 stukjes uit:

"De expo durfde het wel niet aan om waar te maken wat zijn titel belooft: een volledige tentoonstelling wijden enkel en alleen aan het oorlogslandschap."

"Persoonlijke getuigenissen waarvoor je ook in de permanente tentoonstelling terechtkunt en die in se niets bijbrengen over het landschap rond de Ieperboog."

Ik ga zeker nog eens terug om mijn eerste indrukken bevestigd of ontkracht te zien. Welke die zijn, laat ik dus voorlopig even rusten Evil
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2006 20:27    Onderwerp: Reageer met quote

Over deze recensie en recensies in het algemeen: ik had vroeger een uitgever, hij is nu directeur bij deze uitgeverij, dus mij vertelde "een recensist kan het geweer over zijn linker- of over zijn rechterschouder hangen.' Waarmee hij bedoelde dat de keuze om kritiek op te schrijven of juist lovende woorden afhangt van de instelling van de recensist op dat moment en waar de man de nadruk op legt.
Zo is er een Turks spreekwoord dat zegt: 'een boek is als een zak meel. Je kunt er tegenaan blijven slaan, en het blijft stoffen.'

Ik persoonlijk heb minder boodschap aan een man die wat betreft deze tentoonstelling misschien de verkeerde schouder koos of die niet goed tegen wat stof kan en ga liever uit van wat ik hoor van de eerste mensen die de tentoonstelling gezien hebben. Daar hoor ik lovende geluiden van. Natuurlijk is een tentoonstelling geen boek, maar iedere tentoonstelling stoft, net als een boek, ook een beetje. Want zelden of nooit wordt de allerhoogste graad van perfectie bereikt of kun je alle bezoekers voor honderd procent tevreden stellen. Als ik echter de meningen van bezoekers die ik ken hoor lijkt me de boel daar redelijk stofvrij. En dan druk ik het zacht uit want mij bereikt een hoop enthousiasme. Genoeg in ieder geval om er zelf echt naar uit te kijken zo snel mogelijk het IFF te bezoeken!
Naar boven
NOL

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2006 4:13    Onderwerp: Reageer met quote

Mario,

Heb jij dit boek toevallig bij de Slegte gezien?

De begeleidende publicatie bij de gelijknamige tentoonstelling van enkele jaren geleden in het IFF museum. Het ligt al geruime tijd in de Ramsj bij de Slegte.
Naar boven
Mario

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2006 16:58    Onderwerp: Reageer met quote

Die heb ik inderdaad gezien Nol.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2006 18:52    Onderwerp: Reageer met quote

NOL @ 11 Apr 2006 5:13 schreef:
Mario,

Heb jij dit boek toevallig bij de Slegte gezien?

De begeleidende publicatie bij de gelijknamige tentoonstelling van enkele jaren geleden in het IFF museum. Het ligt al geruime tijd in de Ramsj bij de Slegte.

Klopt NOL, was een tentoonstelling in 2002 in het IFF.

Ik heb dit boek vandaag bij De Slegte in Eindhoven gekocht voor € 7.99. Grootformaat, mooie foto's, goeie tekst. Kortom een luxe boek van 127 pagina's. Volledige titel: Deadlines. Oorlog, Media en Propaganda in de 20ste eeuw. Voor het geld hoef je het boek dus niet laten liggen. Maar tot mijn spijt neemt de Eerste Wereldoorlog slechts een bescheiden plaats in van zo'n 30 pagina's. De WO1-informatie is dus wat beknopt, zit daarentegen behoorlijk wel goed in elkaar en werd geschreven door Piet Chielens en Hannelore Decoodt.
Hollen hoeft niet; er lag nog een forse stapel.
Naar boven
Fedor

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2006 19:14    Onderwerp: Reageer met quote

NOL @ 11 Apr 2006 5:13 schreef:
Ik heb dit boek vandaag bij De Slegte in Eindhoven gekocht voor € 7.99. Grootformaat, mooie foto's, goeie tekst. Kortom een luxe boek van 127 pagina's. Volledige titel: Deadlines. Oorlog, Media en Propaganda in de 20ste eeuw. Voor het geld hoef je het boek dus niet laten liggen. Maar tot mijn spijt neemt de Eerste Wereldoorlog slechts een bescheiden plaats in van zo'n 30 pagina's. De WO1-informatie is dus wat beknopt, zit daarentegen behoorlijk wel goed in elkaar en werd geschreven door Piet Chielens en Hannelore Decoodt.
Hollen hoeft niet; er lag nog een forse stapel.

In Utrecht ligt ook nog een flinke stapel. Zelfde prijs.
Ik heb het overigens laten liggen... te weinig over WWI.

Lag ook nog een engelstalig boek over de Somme-battle.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Richard

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2006 19:20    Onderwerp: Reageer met quote

Dat Engelse boek is van Peter Liddle. Niet bepaald het beste boek over de Somme, maar op zich leuk om erbij te hebben.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2006 20:23    Onderwerp: Reageer met quote

Lag verleden jaar al een stapel van Deadlines, toen al gekocht, ik zag afgelopen zondag nog zat van Deadlines liggen, hollen dus.

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Musea en tips Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: