Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

De verwoesting van Lier in 1914

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Foto's België 1914-1918/Belgium 1914 - 1918 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
abn

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2006 14:26    Onderwerp: De verwoesting van Lier in 1914 Reageer met quote

Het was bij en in Lier dat begin oktober 1914 de Duitsers door de buitenste fortengordel rond Antwerpen braken. De stad, en dan voornamelijk de oost-west as Berlarij, Grote Markt, Antwerpsesteenweg werd hierbij zwaar beschadigd. De stad werd beschoten door Duitse, Belgische en Britse artillerie. Later branden hele delen van de stad (al dan niet moedwillig) nog eens af. 700 woningen werden vernield, 760 werden zwaar beschadigd. Op de Grote Markt werd drie kwart overleefde drie kwart van de gebouwen 1914 niet.

Van de vernielingen bestaan tientallen, misschien wel honderden prentkaarten. Ik het me bezig gehouden me een paar toen-en-nu beelden bij elkaar te plakken.

Zuidkant van de Grote Markt, aan de hoek met de Eikelstraat. Van de foto uit 1914 zijn enkel de twee linkse gebouwen nog te herkennen.

Zicht vanop de Grote Markt richting Hooge Brug en Rechtestraat

Jaarsteen in een van de gevels van de Grote Markt

Zicht vanaan de Hooge Brug richting Belfort, in 2006 opnieuw verstopt achter de gebouwen

Zuidkant Grote Markt, het gebouw met de puntgevel (het voormalig postkantoor) rechts is de enige referentie

Berlarijstraat. In deze straat brandde o.m. het Sint-Antoniusgodshuis volledig uit. De toegangspoort werd gerecupereerd en werd later aan de voorgevel van de Zimmertoren geplaatst

De Spaanse kapel achter het stadhuis
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 09 Apr 2006 9:42    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi Abn311 ,
das genieten , meer hiervan ,Tops !

Heeft de Zimmertoren eigenlijk oorlogsschade geleden?

@+
Patrick

ps :zelf het antwoord erop gevonden ,
de zimmertoren bestond toen nog niet in zijn huidige vorm
pas vanaf 1930
http://www.aboriginemundi.com/timmermans/15-zimmertoren.htm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 09 Apr 2006 9:53    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind dit echt enorm leuke stukjes!

Dank je, echt genieten dit!

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Adrian

BerichtGeplaatst: 09 Apr 2006 10:28    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 09 Apr 2006 10:53 schreef:
Ik vind dit echt enorm leuke stukjes!

Dank je, echt genieten dit!

Volldig mijn gedacht.
Alles is lekker herkenbaar,daar ik in deze omgeving woon! Wink
Naar boven
abn

BerichtGeplaatst: 09 Apr 2006 20:19    Onderwerp: Reageer met quote

Thx. Blij dat het geapprecieerd wordt.

Ter vergelijking: links de poort pre-1914 aan het Sint-Antoniusgodshuis, rechts post-1930 aan de Zimmertoren.

Meer beelden van Lier, Mechelen en omgeving uit vervlogen tijden zijn te vinden via de Regionale Beeldbank, opgericht door de archieven van de verschillende gemeentes.

bert.
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 09 Apr 2006 22:35    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi, "Lierke Plezierke"... de recente foto's doen mijn denken aan een gdeel van mijn studententijd in de (niet meer bestaande) kadettenschool in de Baron Opsomerlaan.
Zijn er nog altijd zoveel aangename cafeetjes in Lier?
Naar boven
YvanP

BerichtGeplaatst: 19 Apr 2006 15:23    Onderwerp: Reageer met quote

Op een aantal wegenkaarten staat er in Lier een oorlogskerkhof aangeduid. Ik heb me daar eens een breuk naar gezocht. Om dan te ontdekken dat het burgergraven waren met militaire slachtoffers. Deze waren waatschijnlijk van het frontkerkhof gehaald om dan thuis te worden begraven. De graven waren (en zijn waarschijnlijk) in slechte staat op dat oude kerkhof.

Hier in Sint-Amndsberg op het Campo Santo zijn er zo ook een aantal schrijnende voorbeelden te zien van graven. Soms tegen de muur aangebouwd alsof ze geen ereplaats mochten krijgen. Later heb ik gehoord dat het ophalen en begraven van deze mensen een illegale bezigheid was die oogluikend werd toegelaten vanwege het gevoelige onderwerp.

Raoul Snoeck (van de bekende uitgeverij) is ook zo herbegraven in Gent.
Hij stierf bij de grote uitbraak van het Belgische leger in 1918 door een kogel in het hoofd..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
abn

BerichtGeplaatst: 19 Apr 2006 16:14    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Yvan,

Belgische begraafplaatsen zijn inderdaad soms moeilijk te vinden, in tegenstelling tot de Britse die duidelijk bewegwijzerd zijn.

Het militaire kerkhof van Lier bestaat wel degelijk. Het ligt op de baan Lier-Mechelen even buiten de ring (in de buurt van een kerk). Een tijdje geleden was er een topic met link naar een site met foto's van de graven. Zie hier : http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=4004&highlight=lier

De burgergraven met militaire slachtoffers bevinden zich op het oude stadskerkhof op dezelfde baan, maar binnen de ring. De graven (10 à 15 dacht ik) bevónden zich inderdaad in slechte staat. Ik las eind vorig jaar dat deze graven geruimd zouden worden om plaats te maken voor een nieuw gezamenlijk monument. Een paar weken geleden heb ik gezien dat de grafzerken inderdaad verdwenen zijn. Ik ben benieuwd wat er binnenkort hier gaat verschijnen.

bert.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Foto's België 1914-1918/Belgium 1914 - 1918 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: