Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Vrijbos Houthulst

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Musea en tips Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Leonardvandijk

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2005 21:46    Onderwerp: Vrijbos Houthulst Reageer met quote

Bij deze een vraag aan de Ieper-kenners,

Binnenkort hoop ik weer een bezoek te brengen aan Ieper en omgeving.
Inmiddels heb ik door eerdere bezoeken aardig wat gezien van deze omgeving. Het gebied wat ik echter nog niet bezocht heb is het Vrijbos (te Houthulst). Is dit de moeite waard en zijn er nog veel sporen terug te vinden. Misschien is er iemand die dit gebied eerder heeft bezocht en tips heeft?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Robert

BerichtGeplaatst: 23 Mei 2005 19:02    Onderwerp: Reageer met quote

Leonard,

Hieronder wat nota's van zaken die ik enkele weken geleden vertelde op erfgoeddag.
De school waar ik toch wel wat van mijn tijd doorbreng (Vrije Basisschool Madonna - www.masj.be ) ligt aan 'De Boskant', de rand van het vroegere Vrijbos.

Robert

Vrijbos
 826: Adalardus, neef van Karel de Grote, schenkt bij zijn overlijden dit woud van 6000 ha aan de abdij van Corbie (Somme)
 De monniken bouwen er een abdij die de abdij van Sint-Pieters-Banden werd genoemd.
Deze abdij stond in de omgeving van ’t Munneken
 Het zuidelijk deel van het Vrijbos (ten zuiden van de Corverbeek) behoorde tot de kasselrij van Ieper. Het deel aan de overkant van de beek, behoorde tot het Brugse Vrije (vandaar de naam van het bos).
 Het bos was omringd door een gracht van 8 meter breedte met aan de binnenkant van die gracht een wal.
 Het bos werd doorkruist door enkele kaarsrechte dreven in N-Z richting: de Groene dreef (huidige Wolvengrachtstraat-Groendreef) en Paneelhekdreef (huidige Houthulstseweg); en in O-W richting: Melanedreef en Pottedreef.
 Aan de bosrand waren deze dreven met een balie afgesloten (13 balies):
o Paneelhekbalie (kruispunt Klerkenstraat/Houthulstseweg/Stadensteenweg)
o Wulvegatbalie (Begin van de Wolvengrachtstraat)
o Pottebalie (waar de Pottedreef het bos binnnengaat)
 Met de Franse revolutie werden de eigendommen van de abdij aangeslagen als staatsbezit. Later werden ze verkocht aan een edelman die er een kasteel met bijhorend park liet bouwen. Nog later werd de eigendom van 50 ha verkocht aan de Brusselse kunstschilder Louis Cortfrind. Deze stelde zijn eigendom in de zomer open voor allerlei kunstenaars. Met de eerste wereldoorlog verdween alles definitief.
 Onder het Nederlands bewind (1815-1830) wordt veel bos in percelen landbouwgrond omgezet.
Bij de Belgische onafhankelijkheid (1830) gaat dit ontbossen verder wegens noodzaak aan brandstof en landbouwgrond.
Zo wordt in 1883 500 ha ontbost om plaats te maken voor het gehucht Houthulst.
Voor de wereldoorlog schoot nog een goede 1000 ha over.
Nu is er nog slechts een versnipperd deel over een opp. van 370 ha.

Dovo
 Sinds 1920 wordt systematisch aan de opruiming van munitie uit WOI gewerkt.
De bevoegde dienst kreeg geregeld een andere naam. Nu noemt ze reeds voor de vierde keer DOVO (Dienst voor Opruiming en Vernietiging van Ontploffingstuigen).
 Sinds 1920 heeft Poelkapelle een vernietigingscentrum op zijn grondgebied.
 Op de Vijfwege zijn drie militaire installaties:
o Aan de Stadensteenweg (grondgebied Poelkapelle) staat sinds 1923 ‘de kazerne van Westrozebeke’, sinds 1994 Kwartier Kapitein de Wouters. Hier was de 950ste Compagnie Munitie gevestigd. Momenteel gesloten??
o Noordwaarts (ten noorden van de Corverbeek) ligt het munitiedepot (grondgebied bijna volledig Houthulst, slechts een stukje op Staden).
o Ten zuidwesten van het munitiedepot ligt het kwartier van DOVO ‘Steenstraete’ (bijna volledig op grondgebied Poelkapelle)
De naam Steenstraete verwijst naar de gasaanvallen van 22 april 1915.
 Taken van DOVO Poelkapelle
o Neutraliseren, evacueren en vernietigen van ontdekte en gelokaliseerde springtuigen
o Ontmantelen van chemisch toxische munitie
 Momenteel een bemanning van ongeveer 80 mensen
 Werkzaamheden:
o Gemiddeld een 2500 opruimingsaanvragen per jaar, vooral WOI en vooral uit frontstreek
o 150 ŕ 200 ton munitie (is niet gelijk aan springstof!) per jaar
o Niet-toxische munitie wordt in de periode april-oktober tot ontploffing gebracht:
 van maandag tot en met donderdag graven machines ’s morgens en ’s middags een negental springputten van 4,5 tot 5 meter diep.
 In elke put laat men een houten krat neer met ongeveer 300 kg gestapelde munitie en de nodige aanzetspringstof. Per put gaat het om maximaal 50 kg springstof.
 De putten worden machinaal dichtgemaakt en krijgen bovenaan nog een terp van 2 meter.
 Het afvuren gebeurt elektrisch vanuit een controlepost, om 11u.45 en om 16u.30, na een waarschuwend sirenesignaal voor personeel en omwoners.
 Munitie van groot kaliber wordt op zee tot ontploffing gebracht (wegens te gevaarlijke schokgolf).
Kleine munitie (bv. geweerkogels) wordt in de winter door verbranding in speciale ovens vernietigd.
o Ontmanteling van chemische munitie:
 Wordt niet tot ontploffing gebracht (milieu- en andere gevaren)
 Tot in 1972 werd chemische en niet identificeerbare munitie in betonblokken gegoten. Die werden in de golf van Biskaje (Atlantische Oceaan; 4 km diep) gedumpt.
 In dat jaar ‘Verdrag van Oslo’: verbod op dumpen chemische/nucleaire materie.
 Vanaf dat jaar opslag (gemiddeld ongeveer 20 ton/jaar) opstapeling
 Sedert 1997 ontmanteling:
• Identificatie van de munitie na reiniging met kooldioxide.
• Eventuele bijkomend röngtenonderzoek igv. twijfel
• Vloeibare toxische stof wordt verwijderd via het boren van een gaatje halfweg het projectiel
• Vaste toxische stof wordt verwijderd door het affrezen bovenaan onder de ontstekingsbuis en onderaan boven de geleiband
• De toxische stof wordt opgeslagen in afwachting van transport naar Indaver.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Leonardvandijk

BerichtGeplaatst: 23 Mei 2005 19:55    Onderwerp: reactie Reageer met quote

Dag Robert,

Dank voor deze uitvoerige opsomming betreffende het Vrijbos. Ik ga er zeker mijn voordeel mee doen.

Leonard
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2005 13:12    Onderwerp: Reageer met quote

Interessante informatie!
Weer wat geleerd.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Tony
Het is maar 5 kilometer

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2005 17:23    Onderwerp: Reageer met quote

ik ben tewerkgesteld in het vrijbos. Er zijn nog weinig overblijfselen uit WO1, in het gedeelte die openbaar is. Op het andere deel zit DOVO, die wegens veiligheidsredenen niet of moeilijk bezocht kan worden.het munitie depot dat Robert vernoemt is weg en ingenomen door DOVO.
Deze plaats is altijd zowel tijdens WO1 en WO2 gebruikt als munitie opslagplaats. Het bos was wel veel uitgebreider dan nu.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail AIM Naam
Achector

BerichtGeplaatst: 11 Dec 2005 14:34    Onderwerp: Reageer met quote

Er is daar ook geen Belgische begraafplaats waar Italianen uit WO1 begraven liggen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 11 Dec 2005 14:39    Onderwerp: Reageer met quote

Achector schreef:
Er is daar ook geen Belgische begraafplaats waar Italianen uit WO1 begraven liggen?

Dat klopt:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=1906
Smile
Naar boven
Achector

BerichtGeplaatst: 11 Dec 2005 15:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ah, dan weet ik op welke begraafplaats ik mij hier bevind Laughing
Naar boven
erik

BerichtGeplaatst: 11 Dec 2005 15:53    Onderwerp: Reageer met quote

Leonardvandijk,
Zoek je in het Ieperse naar specifieke plaatsen?
Waar ben je al zo ongeveer geweest?.Dan kan ik je misschien verderhelpen met waar je nog niet geweest bent,
Erik
Naar boven
1CC

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2006 18:08    Onderwerp: Reageer met quote

Enkele foto's van het V1 platform in het vrijbos.

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Musea en tips Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: