| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Bram1940
|
Geplaatst: 08 Jan 2008 15:33 Onderwerp: Kepie artillerie 1914? |
|
|
Hallo iedereen,
Laatst kocht ik een kepie van wat ik dacht dat het om een artilleriekepie zou gaan. De kepie kwam met een ronde doos van het huis bekende Heldenbergh, Vanden Broele & Pgeon, Rue Duquesnoy, 19-21, Bruxelles (Place St Jean).
Ik dacht dat het om een kepie van een adjudant zou gaan. Daarvoor kloppen de kleuren van de rangonderscheideingstekens niet volgens mij. Misschien ontbreken er enkele attributen (twee leeuwtjes aan de zijkant, het monogram van Albert I, de stormkoord, ...). Ik meen te weten dat deze kepie van vóór 1914 is. Het telefoonnummer van de kleermaker was 11.67.43 (misschien een aanwijzing over de periode?).
Vooraanzicht:
Bovenaanzicht:
Zijaanzicht:
Weet er iemand juist voor welke rang deze kepie bestemd was, van wanneer tot wanneer dit model gedragen werd, tijdens welke gelegenheden en welke dingen eraan ontbreken?
Alvast iedereen bedankt.
Groeten,
Bram. |
|
| Naar boven |
|
 |
Paddy Moderator

Geregistreerd op: 9-11-2007 Berichten: 8953 Woonplaats: Idiot Trench, Dendermonde
|
Geplaatst: 08 Jan 2008 17:17 Onderwerp: |
|
|
(onder-)Luitenant artillerie Burgerwacht _________________ Greetings from a Little Gallant Belgian:-)
Patrick De Wolf
http://ablhistory.forumup.be/index.php?mforum=ablhistory
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!" |
|
| Naar boven |
|
 |
Bram1940
|
Geplaatst: 08 Jan 2008 17:25 Onderwerp: |
|
|
Patrick,
Bedankt voor de zéér snelle reactie. Enig idee van de ontbrekende attributen?
Groeten,
Bram. |
|
| Naar boven |
|
 |
etappe gent

|
Geplaatst: 08 Jan 2008 17:46 Onderwerp: |
|
|
staat op de knop garde civique of zijn het enkel kanonnen.
Ik heb denk ik wel de knopen liggen. |
|
| Naar boven |
|
 |
Bram1940
|
Geplaatst: 08 Jan 2008 19:20 Onderwerp: |
|
|
Eigenaardig genoeg staat er niet Garde Civique op, enkel de gekruiste kanonnen...
Groeten,
Bram. |
|
| Naar boven |
|
 |
Bram1940
|
Geplaatst: 08 Jan 2008 19:47 Onderwerp: |
|
|
 |
|
| Naar boven |
|
 |
Paddy Moderator

Geregistreerd op: 9-11-2007 Berichten: 8953 Woonplaats: Idiot Trench, Dendermonde
|
Geplaatst: 08 Jan 2008 22:03 Onderwerp: |
|
|
De kepie lijkt het meest op een mod.1914, ingevoerd bij koninklijk besluit van 2 mei 1914. Het hierbij getoonde exemplaar is er eentje van een kapitein 7é Linie, gemaakt bij Fonson.
Bij de reglementen geen vermelding van de rang die te zien is op jouw kepie.
Ondeluitenant 2 horizontale tressen en 1 verticale (goud)
Luitenant 2 horizontale tressen en 2 verticale (goud)
Kapitein 2 horizontale tressen en 3 verticale (goud) waarvan de middelste zilverkleurig
Voor de verticale tressen wordt enkel rekening gehouden met degene op de zijkant, de frontale die naar de cocarde lopen zijn er steeds 2.
Nergens melding van 1 verticaal & 1 horizontaal.
Verder hebben alle hoofddeksels bovenaan een "krul"
Het hoofdeksel werd gedragen op het werktenue (wat niet hetzelfde is als het werktenue voor manschappen) en het stadstenue.
Een gelijkaardig hoofddeksel werd door KB van 31 december 1913 aanvaard voor onderofficieren van alle wapens
Met uitzondering van de adjudanten waren de tressen in de wapenkleur, de adjudanten kregen zilverkleurige tressen.
Dezelfde regel geldt voor de krul bovenop de kepie.
Officieren moesten sowieso hun kledij privé aankopen maar de onderofficieren die bovengenoemd hoofddeksel wilden dragen moesten dit ook privé laten aanmaken!
Bram bekijk eens of je knoop orgineel gemonteerd is? De korte vierkante klep is niet comform het hoofddeksel zoal beschreven hierboven ik blijf dus bij mijn standpunt dat het hier om een Garde Civique kepie gaat.
 _________________ Greetings from a Little Gallant Belgian:-)
Patrick De Wolf
http://ablhistory.forumup.be/index.php?mforum=ablhistory
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!" |
|
| Naar boven |
|
 |
Bram1940
|
Geplaatst: 08 Jan 2008 22:42 Onderwerp: |
|
|
Patrick,
Ik dacht eerst aan een adjudant (één horizontale en één verticale tres), maar de verticale zou rood geweest moeten zijn. Bovendien ontbreekt de rode bies rondom de bovenkant van de kepie. Bovenop de kepie is er geen knoop, maar wel een bies in de kleur van de tressen (lijkt mij eerder een Frans gebruik). Mijn tweede gedacht was artillerie van de burgerwacht (hoewel de vermelding niet voorkomt op de knoop).
De voorste tressen zijn origineel. Naar wat ik kan opmaken, is ook de knoop origineel opgenaaid. Ik ben echter geen echte kenner op dat vlak.
Welke rangonderscheidingstekens droegen de adjudanten en onderofficieren dan vanaf '13-'14? enig idee wanneer Heldenbergh etc ontstaan is?
Zou iemand als Pierre Lierneux hierover een licht kunnen werpen?
Groeten,
Bram. |
|
| Naar boven |
|
 |
|