| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
de_jerre
|
Geplaatst: 10 Aug 2010 18:27 Onderwerp: info over medaille |
|
|
besten,
naar mijn zoektocht naar welke medailles mijn familie zou kunnen hebben gekregen voor hun werkweigering en wegvoering naar Soltau ben ik op deze medaille gestoten van Mercatus.
kan iemand mij iets meer vertellen over deze medaille?
Medaille: Z.A.B.
"Z.A.B. 1914-1918 Voor u, nooit zullen wij werken"
"Plechtige overhandiging door Z.M. den Koning van het Z.A.B. vaandel - Brussel 17-10-26"
alvast bedankt! |
|
| Naar boven |
|
 |
BENZ
|
Geplaatst: 10 Aug 2010 19:23 Onderwerp: |
|
|
| ZAB = Zivilarbeiterbataillon |
|
| Naar boven |
|
 |
BENZ
|
Geplaatst: 10 Aug 2010 19:26 Onderwerp: |
|
|
| On 3 April 1916 the imperial GHQ set up the ZAB (Zivilarbeiterbataillon, civilian labour battalion), where men between the ages of 14 and 60 were forced to do hard labour. In 1917 the Germans transferred women from 15 to 45 years old to the armies' zone for labour. Men in the ZAB wore red armbands with the three initials and were subjected to harsh discipline. Like military prisoners of war, they were underfed, beaten and punished. Hardheads were sent to the disciplinary company to mine iron ore in Longwy or to the Sedan penal colony. |
|
| Naar boven |
|
 |
de_jerre
|
Geplaatst: 10 Aug 2010 19:45 Onderwerp: |
|
|
ze werden weggevoerd en werden verplicht tewerkgesteld, zo moesten ze onder meer wagens trekken, ...
zou mijn familie aanspraak hebben kunnen maken op deze medaille?
amvast bedankt voor de reactie BENZ! |
|
| Naar boven |
|
 |
de_jerre
|
Geplaatst: 10 Aug 2010 21:46 Onderwerp: |
|
|
waren ZAB's niet later gerekruteerd?
mijn familie werd gedeporteerd in augustus 1914 en werden terug vrijgelaten in februari 1915 meer informatie vind ik niet van hen terug? |
|
| Naar boven |
|
 |
Lingekopf Moderator

Geregistreerd op: 19-10-2006 Berichten: 14155 Woonplaats: Binnen de Atlantikwall en 135 km van het WO1-front
|
Geplaatst: 10 Aug 2010 22:47 Onderwerp: |
|
|
| BENZ @ 10 Aug 2010 20:26 schreef: | | On 3 April 1916 the imperial GHQ set up the ZAB (Zivilarbeiterbataillon, civilian labour battalion), where men between the ages of 14 and 60 were forced to do hard labour. In 1917 the Germans transferred women from 15 to 45 years old to the armies' zone for labour. Men in the ZAB wore red armbands with the three initials and were subjected to harsh discipline. Like military prisoners of war, they were underfed, beaten and punished. Hardheads were sent to the disciplinary company to mine iron ore in Longwy or to the Sedan penal colony. |
Ik vraag me af of er wel eens recent onderzoek is gedaan naar de omstandigheden van werkers in de ZAB's. Teruggekomen weggevoerden waren volgens mij namelijk niet zulke onbevooroordeelde getuigen. Natuurlijk zal het geen pretje geweest zijn, maar objectiviteit zal ontbroken hebben, en die werd vlak na 1918 ook niet gevraagd. _________________ De onzen stellen zich te weer, de Hunnen winnen keer op keer.... (H. Polzer)
De WIKI is niet alleen om in te lezen, maar ook om in te schrijven! http://forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/ |
|
| Naar boven |
|
 |
love4history

|
Geplaatst: 14 Aug 2010 9:00 Onderwerp: |
|
|
Wat betreft "aanspraak maken" moet je in gedachten houden dat dit een niet-officiële medaille is, niet uitgegeven door de Belgische regering dus maar door een privévereniging _________________ Rudeness is the weak man's imitation of strength.
Eric Hoffer
"Flandria dulce solum, super omnes terra beata......mando remando vale, mea Flandria terra meorum" |
|
| Naar boven |
|
 |
AOK4

|
Geplaatst: 14 Aug 2010 9:57 Onderwerp: |
|
|
Voor correcte info over de ZAB's verwijs ik naar het jubileumboek van de WFA (het boek is nog steeds verkrijgbaar ook bij mij). Daarin heb ik een aanzet gegeven voor onderzoek naar deze ZAB. De meeste literatuur is, om het zacht uit te drukken, gekleurd.
Er is een immens verschil tussen weggevoerden naar Duitsland en Zivilarbeiter. Een weggevoerde had dan ook geen recht op die (onofficiële) ZAB-medaille. Zivilarbeiter werden trouwens enkel gerekruteerd in het Operations- en Etappengebiet. Wie in het Generalgouvernement woonde, kon in Duitsland te gaan werken.
Deportatie naar een kamp in Duitsland gebeurde enkel om "politieke" redenen (al dan niet gegrond), mogelijke daden van verzet, ... Ook dit enkel voor personen uit het Generalgouvernement. Binnen het Operations- en Etappengebiet golden andere (nog strengere) wetten: verplichte tewerkstelling in een strafeenheid, opsluiting in Sedan, gevangenis of executie. |
|
| Naar boven |
|
 |
|