Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Ernst JŁnger, Op de marmerklippen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Je nieuwste aankoop Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Richard

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2005 0:46    Onderwerp: Ernst JŁnger, Op de marmerklippen Reageer met quote

In een kringloopwinkel trof ik vandaag voor de somma van 0,50 euro het volgende boek aan.

Het betreft een vertaling van Ernst JŁngers Auf den Marmorklippen, verschenen in 1978 bij Arbeiderspers in Amsterdam.
In Stahlgewitter en Sturm zal iedereen wel zo'n beetje kennen. Beide geweldige boeken over WO1. Van dŪt boek had ik nog nooit gehoord. Helemaal nieuwsgierig werd ik door de tekst op het omslag:

Ernst JŁnger kon zijn roman 'Op de marmerklippen' onbegrijpelijk genoeg nog in 1939 in Duitsland publiceren, vlak voordat hij werd gemobiliseerd in de Wehrmacht. Door veel lezers wordt het boek immers opgevat als een sleutelroman die het regime vijandig gezind is.
Het is het verhaal van twee broers die zich hebben teruggetrokken om zich te wijden aan studie en cultuur. De periode die achter hen ligt is er een geweest van grote sociale omwentelingen, waarbij zij beiden betrokken waren. Het resultaat van de revolutie is echter het ontstaan van een dictatuur geworden. Daartegen verzamelen zich nog ťťn ker alle krachten die in die revolutie juist een mogelijkheid tot bevrijding hadden gezien.

Het merkwaardige is dat JŁnger juist altijd het verwijt kreeg dat hij zich niet kritisch over het nazi-regime uitliet. En dan is dit nog maar een van de vriendelijkste verwijten. Ik heb zomaar het idee dat mijn 50 eurocentjes goed besteed zijn...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Je nieuwste aankoop Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: