Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Geen interesse meer voor WOI?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Musea en tips Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Roma

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2006 11:13    Onderwerp: Geen interesse meer voor WOI? Reageer met quote

Bron: De Zondag (West-Vlaanderen zuid) van 29/01/06
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2006 17:24    Onderwerp: Reageer met quote

Reden te meer om voort te doen en het rond te vertellen.

They shall not be forgotten ,
Le devoir du souvenir .

@+
patrick
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Mark Pronk

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2006 17:58    Onderwerp: Reageer met quote

Ik dacht dat het juist weer aan het toenemen was Rolling Eyes
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2006 18:07    Onderwerp: Reageer met quote

Mark Pronk @ 30 Jan 2006 17:58 schreef:
Ik dacht dat het juist weer aan het toenemen was Rolling Eyes

Het artikel baseert zich op het aantal bezoekers van het IFF-museum maar om daaruit af te leiden dat het interesse voor WOI vermindert vind ik straf.
IFF is een museum dat je, volgens mijn bescheiden mening, maar éénmaal bezoekt. Dan is het logisch, denk ik dat het aantal bezoekers afneemt. De bioscopen veranderen ook regelmatig van film... Rolling Eyes
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2006 19:24    Onderwerp: Reageer met quote

daar heb je wel gelijk in, Roma; IFF heb ik 1 maal bezocht, terwijl ik het museum van zonnebeke reeds tweemaal bezocht en hooge crater 3 maal; en beide laatste musea staan op mijn programma voor volgend jaar...
Zouden die musea geen info hebben over bezoekeraantallen?
Misschien dat iemand daar eens over navraag kan doen...?
Lijkt mij leuk om te weten...
pascal
BatterySergeantMajor

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2006 19:50    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 30 Jan 2006 19:24 schreef:
daar heb je wel gelijk in, Roma; IFF heb ik 1 maal bezocht, terwijl ik het museum van zonnebeke reeds tweemaal bezocht en hooge crater 3 maal; en beide laatste musea staan op mijn programma voor volgend jaar...
Zouden die musea geen info hebben over bezoekeraantallen?
Misschien dat iemand daar eens over navraag kan doen...?
Lijkt mij leuk om te weten...
pascal

Het "bedrijfsplan" van Zonnebeke voorzag 15.000 bezoekers per jaar vanaf 2005 (2004 was het onvolledig startjaar).
Voor 2004 waren het er ongeveer 27.000, 2005 werd afgesloten met iets meer dan 37.000 bezoekers.
Voorlopig geen teken van afnemende belangstelling dus, wel integendeel.

Erwin
Ter herinnering aan Majoor "Willie " Redmond, parlementslid. Iers nationalist, militair en visionair politicus. Gestorven aan zijn verwondingen op 7 juni 1917 bij Wijtschate. Begraven te Loker in een eenzaam graf.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
derwisj

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2006 19:52    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad, een duidelijke stijging; en ik denk dat dat nog zal stijgen naarmate het museum bekender wordt bij leraars en dergelijke...
pascal
erik

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2006 20:12    Onderwerp: Reageer met quote

De museums Zonnebeke en 't Hooge zullen zeker die bezoekeraantallen van Flanders Field niet hebben.De Britse coaches worden bijna altijd naar het centrum geleidt en willens nillens,vanuit stad Ieper gezien,naar HILL 62.
Zelf ben ik reeds tweemaal in het "nieuw" ingerichte museum van Zonnebeke geweest en het was er beide keren zeer kalm.of er daar veel coaches komen betwijfel ik.Trouwens het gebouw is nogal vervallen.
Het museum 't Hooge welk de echte frontbezoeker zeker meer aanspreekt,wij dus,wordt al jarenlang gefnuikt door stad Ieper.Ze zijn het museum liever kwijt dan rijk.Overigens,als iemand zich geroepen voelt om de helft van het museum over te nemen kan dat.Eén van de twee uitbaters,kan niet op zijn naam komen maar het is die smalle,is het zo kotsbeu dat hij van alles af wil.Zelf ga ik steevast éénmaal per jaar binnen en sla een babbeltje met de uitbaters maar ik voel er niks voor om het zaakje te runnen.
Ook heb ik een algemene indruk dat het fronttoerisme afnemend is.Het is misschien maar een gevoel maar stijgen zullen de aantallen zeker niet,eerder dalen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Richard

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2006 20:18    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij neemt de belangstelling voor de Eerste Wereldoorlog nog steeds toe, zeker in Nederland. Ik denk daarbij aan het stijgende aantal boeken over dit onderwerp en de stijgende verkoop.
Naar boven
Waaslander

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2006 20:34    Onderwerp: Reageer met quote

Je voor dergelijke uitspraken baseren op de cijfers van het IFF-museum is wel bijzonder gevaarlijk. Eerst en vooral is het IFF over zijn hoogtepunt heen. Het museum kiest voor 'beleving' en emoties wat heel wat mensen aanspreekt, veel meer dan een louter 'kijkmuseum' maar hierdoor wordt het ook kwetsbaarder. Je trekt méér mensen aan omdat je het op een moderne manier verpakt, maar dit wil dan ook zeggen dat als je de bezoekercijfers op niveau wil houden, je regelmatig van opstelling moet veranderen. Dit wordt ook erkend door Piet Chielens. Hij is er zelf van overtuigd dat het IFF om de 10 jaar (maximaal) van inhoud moet veranderen. en daarin heeft hij dus groot gelijk.

Anderzijds is het ook zo dat er geen grote tentoonstelling is geweest in 2005. Extra's die er juist voor zorgen dat er herhaalbezoekers zijn.

en laat ons ook eerlijk zijn: 190.000 is nog altijd heel véél, veel mr nog altijd dan de gemiddled 75000 bezoekers van voor de komst van het IFF.

globaal genomen denk ik overigens ook dat de belangstelling toeneemt. Kijk naar het aantal boeken, films, tentoonstellingen verspreid ove rhet hele land (België) enz. Zelfs in Beveren was er vorig jaar een heus WO I thema gedurende drie maanden, en dit dankzij het plaatselijke cultureel centrum. Een groot succes én een hoog niveau! Alleen is het ook zo dat dergelijke interesses ook conjunctuur gevoelig zijn. De belangstelling voor geschiedkundige periodes gaat altijd op en af. Misschien zitten we nu in een recessie, maar nogmaals, globaal genomen gaan we er op vooruit. Alleen moeten we er voor zorgen dat we ook niet aan 'over-kill' doen. Jammer genoeg vindt de commercie steeds vaker de weg naar het historisch erfgoed...
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2006 20:50    Onderwerp: Reageer met quote

Waaslander @ 30 Jan 2006 20:34 schreef:
. Jammer genoeg vindt de commercie steeds vaker de weg naar het historisch erfgoed...

Welke commercie bedoel je daarmee?
Naar boven
erik

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2006 21:10    Onderwerp: Reageer met quote

Richard,
Naar ik denk is de bedoelde commercie deze op en rond de slagvelden.Deze mening heb ikzelf ook,voor een deel althans.
Boeken worden er altijd gekocht.Geschiedenis boeit nu eenmaal.De schrijvers ervan zullen zeker niet op hun boeken moeten blijven zitten.
Het gaat over hetzelfde,maar over de slagvelden lezen en zelf naar de slagvelden gaan zijn twee verschillende dingen.Het één is meer passief,het andere aktief.
Naar boven
Waaslander

BerichtGeplaatst: 31 Jan 2006 20:03    Onderwerp: Reageer met quote

Ik spreek 'in het algemeen'. De geschiedenis wordt meer en meer een pretpark en is ook steeds meer onderhevig aan de commerciële wetten: snel, flitsend, makkelijk, spelen op emoties (op een goedkope manier), noem maar op.

Het is natuurlijk een heel fijne lijn waarop je moet wandelen als conservator: kies je voor een select publiek die dat allemaal niet echt nodig hebben, of wil je de grote massa lokken en ga je dus toegevingen doen? Geld is vandaag de dag natuurlijk een groot probleem.

Kijk naar het museum in Verdun in de vestingen van de binnenstad: is dit nog een museum, of spreken we hier niet meer over entertainment? Hoe ver staan we nog van het eerste museum waar je een echte frontervaring kan beleven, met modder, fluitende kogels, explosies, gas, ... er allemaal bij? Het IFF was een héle stap vooruit, maar ook een stap in een gevaarlijke richting en de vraag is waar men in de volgende fase naar toe wil?

Enfin, ik wil maar zeggen: soms is een grote belangstelling ook niet datgene wat je moet nastreven.
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 31 Jan 2006 20:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, maar de belangstelling is nodig om het allemaal in stand te houden en de musea te bekostigen...
Wat zou de gemeente ieper zeggen als er elke dag maar vijf toeristen naar het IFF kwamen? Ik denk dat het museum snel zou gesloten zijn; en hetzelfde geldt voor alle musea in de frontstreek...
En zouden monumenten nog onderhouden worden als er geen belangstelling bestond? Ik denk dat de monumenten onderhouden worden omdat de gemeenten e.d. weten dat ze op toeristisch gebied geld in het laatje brengen;
Ik denk dat er zonder de toeristische belangstelling niet veel meer voor ons zou overblijven...
Denk bv maar eens aan de last post; OK, herdenking...maar terwijl brengt het Ieper geld in het laatje; de mensen blijven tot de last post; wat dikwijls betekent dat ze eerst nog iets gaan eten en drinken, wat goed is voor de stad Ieper; ik denk dat zonder deze inkomsten de last post heel snel als een last zou beschouwd worden...
En wat voor nut als er toch niemand komt luisteren...
Dus : het toerisme zorgt er denk ik voor dat alles blijft zoals het is, hoe lastig het soms ook is voor de echt geinteresseerden; maar ja, wij doen onze slagveldbezoekjes dan ook meer in het minder toeristische seizoen...
pascal
Richard

BerichtGeplaatst: 31 Jan 2006 20:18    Onderwerp: Reageer met quote

En aan de belangstelling voor de Last Post te merken, neemt de belangstelling voor de Eerste Wereldoorlog alleen nog maar toe.
Naar boven
BatterySergeantMajor

BerichtGeplaatst: 31 Jan 2006 22:02    Onderwerp: Reageer met quote

erik @ 30 Jan 2006 20:12 schreef:
De museums Zonnebeke en 't Hooge zullen zeker die bezoekeraantallen van Flanders Field niet hebben.De Britse coaches worden bijna altijd naar het centrum geleidt en willens nillens,vanuit stad Ieper gezien,naar HILL 62.
Zelf ben ik reeds tweemaal in het "nieuw" ingerichte museum van Zonnebeke geweest en het was er beide keren zeer kalm.of er daar veel coaches komen betwijfel ik.Trouwens het gebouw is nogal vervallen.
Het museum 't Hooge welk de echte frontbezoeker zeker meer aanspreekt,wij dus,wordt al jarenlang gefnuikt door stad Ieper.Ze zijn het museum liever kwijt dan rijk.Overigens,als iemand zich geroepen voelt om de helft van het museum over te nemen kan dat.Eén van de twee uitbaters,kan niet op zijn naam komen maar het is die smalle,is het zo kotsbeu dat hij van alles af wil.Zelf ga ik steevast éénmaal per jaar binnen en sla een babbeltje met de uitbaters maar ik voel er niks voor om het zaakje te runnen.
Ook heb ik een algemene indruk dat het fronttoerisme afnemend is.Het is misschien maar een gevoel maar stijgen zullen de aantallen zeker niet,eerder dalen.

In Zonnebeke komen vrij veel bussen, al is dat sterk gebonden aan piek- en dalperiodes. Wanneer ben je er geweest?
In ieder geval is het daar zeker niet de ambitie om het bezoekersaantal nog sterk te laten stijgen. De cijfers overtreffen nu al de stoutste verwachtingen, veel meer kan het museum niet hebben. Wat de buitenkant van het gebouw betreft: er bestaan plannen voor een opknapbeurt, maar dat is niet voor morgen.
't Hooghe is zeker een verdienstelijk museum, maar haalt volgens mij toch maar een fractie van de bezoekers van beide andere musea.
En inderdaad, de man lijkt er vanaf te willen.

Erwin
Ter herinnering aan Majoor "Willie " Redmond, parlementslid. Iers nationalist, militair en visionair politicus. Gestorven aan zijn verwondingen op 7 juni 1917 bij Wijtschate. Begraven te Loker in een eenzaam graf.
Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 31 Jan 2006 22:52    Onderwerp: Reageer met quote

Er is geen enkel bewijs dat de bezoekers naar de Sailient terug lopen, ik denk dat het tegendeel eerder een feit is.

Omdat een museum een terugloop in bezoekers aantallen heeft, betekend niet een terugloop in totale bezoekers naar de regio. Het museum in Zonnebeke heeft een grote stijging in zijn bezoekers aantallen en Roger van De Hooge heeft verleden jaar ook een grote stijging meegemaakt.

Er is naar mijn mening nog steeds een grote mogelijkheid naar meer bezoekers maar dit kan alleen bereikt worden met meer promotie naar het buitenland. De kennis van de eerste wereld oorlog in Engeland is nog steeds op een zeer laag niveau.

Voor een van de grootste gebeurtenissen in onze beschaving trekt het slechts ongeveer een 250000 bezoekers waarvan een 150000 gedwongen worden om hier een bezoek afteleggen. Het fabeltje dat elk Brits school gaande kind naar de WW1 moeten komen is niet waar, als dat zo zou zijn zouden er alleen al bijna een miljoen schoolkinderen per jaar op bezoek moeten komen.

Wat belangrijk is dat de echte gruwellen van de oorlog verteld en getoond worden. Door censuur is er nog steeds een verkeerd beeld van de oorlog.
De "Jolly good war" was niet zo jolly en ik kijk vooruit naar het boek van Richard die vooral dit aan de kaak stelt. Er komt een speciale tentoonstelling in het IFF die ook heel duidelijk zal aantonen de gruwellen van de oorlog.

In mijn dertig jaar dat ik in Engeland heb doorgebracht was ik niet op de hoogte van de eerste wereld oorlog. Op een reunie van mijn klas in Sheffield ben ik nog steeds de enigste persoon die in Ieper is geweest. Als je verteld over de oorlog wekt het wel een enorme interresse.
Wat ik nu weet verbaasd het mij dan ook niet dat in Sheffield niet over de eerste oorlog werd gesproken, het was uiteindelijk een zwarte bladzijde voor de stad toen de Sheffield pals de pan zijn ingehakt op 1 july 1916. En de kreten van lost generation en "lets not forget" moest je het maar mee doen.

Als er is een slimme jongen opstaat zijn er toch duidelijk enorme mogelijkheden voor een toename van het toerisme.
Richard

BerichtGeplaatst: 31 Jan 2006 23:00    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben met je eens dat met een goede promotie van Ieper en omgeving een flink resultaat te boeken valt. Als je weet dat een in principe oersaaie bloembollententoonstelling als De Keukenhof in Lisse vorig jaar, alleen al met pasen, meer dan 75.000 fors betalende bezoekers trok dan heeft het WO1-gebeuren in de Westhoek nog steeds een enorme potentie.

Laatst aangepast door Richard op 31 Jan 2006 23:17, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 31 Jan 2006 23:08    Onderwerp: Reageer met quote

En daarmee laat ik onverlet dat tot nu toe in de Westhoek een knap stuk werk is neergezet.
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 31 Jan 2006 23:09    Onderwerp: Reageer met quote

richard, vorig jaar waren er in Bastogne op de herdenkingen van 6O jaar ardennenoffensief 6OOOO mensen aanwezig; er was wel reenactment, en s avonds een klank en lichtspel met daarna vuurwerk...
Ik denk dat er in Ieper toch ook zoiets moet te realiseren zijn...Denk maar aan het son et lumiere van verdun...en ik denk dat op zo een manier de interesse van de mensen gewekt kan worden...ze vinden het mooi en willen er iets meer over weten, kopen een boek enz...
pascal
derwisj

BerichtGeplaatst: 31 Jan 2006 23:11    Onderwerp: Reageer met quote

O, en zo eens in de tien jaar is er op het slagveld van waterloo een reenactment van de slag; lokt ook tienduizenden toeschouwers...
Een bijkomend voordeel van zoiets is dat het (veel) geld opbrengt dat kan gebruikt worden voor andere zaken zoals de promotie van de musea en dergelijke...
pascal
Geudens

BerichtGeplaatst: 01 Feb 2006 13:22    Onderwerp: Reageer met quote

Roma @ 30 Jan 2006 18:07 schreef:

IFF is een museum dat je, volgens mijn bescheiden mening, maar éénmaal bezoekt.

Ik in alle geval (zoals ik hier reeds eerder meldde). Ik vond dat het oude museum véél meer sfeer had. Allicht ook de reden waarom de andere musea hierboven vermeld schijnbaar meer populariteit genieten. Wat denken jullie?

Rudi
Jackie Platteeuw
Gast

BerichtGeplaatst: 01 Feb 2006 22:03    Onderwerp: Reageer met quote

Derwisj schreef
Quote:
Denk bv maar eens aan de last post; OK, herdenking...maar terwijl brengt het Ieper geld in het laatje; de mensen blijven tot de last post; wat dikwijls betekent dat ze eerst nog iets gaan eten en drinken, wat goed is voor de stad Ieper; ik denk dat zonder deze inkomsten de last post heel snel als een last zou beschouwd worden...
En wat voor nut als er toch niemand komt luisteren...

Beste vriend,

Mag ik je erop wijzen dat het organiserend orgaan de Last Post Association een totaal onafhankelijke instelling is en in principe niets met het stadsbestuur te maken heeft. Grif toegegeven dat er een bijzondere en zeer goede vorm van samenwerking is maar puntje bij paaltje is het de LPA die de beslissingen neemt in verband met de Last Post ceremonie. Volledig met je eens dat het een belangrijke economische factor is. Maar beweren dat de ceremonie zou wegvallen met een kwijnende belangstelling is toch bijzonder simpel. In de jaren 60 en zeventig was de belangstelling bijzonder klein. Ben persoonlijk daar nog geweest wanneer er in totaal 5 mensen aanwezig: 2 politieagenten, 2 klaroeners en mezelf als enig toeschouwer. Nooit ofte nooit is er ooit sprake geweest om de Last Post af te schaffen.

Wat de belangstelling betreft voor WW1. Persoonlijk denk ik dat die nu in een licht dipje zit. Dit zal echter niet lang duren gezien we stilaan de honderdste verjaardag naderen. Wat daarna zal gebeuren is koffiedik kijken.

Over de ‘oorlogjes’ tussen de onderscheiden musea heb ik een mening die ik liefst voor mezelf hou.

Jackie
Naar boven
erik

BerichtGeplaatst: 01 Feb 2006 22:21    Onderwerp: Reageer met quote

Jackie,
Honderste verjaardag?
Laten we eerst maar eens kijken wat de vieringen van de 90ste verjaardag brengen.
Op de herdenking van de BATTLE OF LOOS in september verleden jaar was jammer genoeg de belangstelling maar magertjes.Hopelijk gaat dat niet verder zo.
Laat de THE LAST POST maar blijven en zoals hij is,kijk er altijd naar uit als ik in Ieper ben.
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 02 Feb 2006 0:22    Onderwerp: Reageer met quote

En ik ben weer bijzonder tevreden dat "mijn" krantenknipseltje een groot aantal meningen naar voor heeft doen komen. Wink
Naar boven
BatterySergeantMajor

BerichtGeplaatst: 02 Feb 2006 20:57    Onderwerp: Reageer met quote

Het lijkt me inderdaad niet onmogelijk om de bezoekersaantallen stevig op te drijven. Maar is dit wenselijk?

De cijfers zoals ze nu zijn dragen een flink stuk van de streekeconomie, zonder dat het al te platvloers wordt. Daarom denk ik dat de balans nu min of meer in evenwicht is. Een beetje rek mag er wel in zitten, maar een verdubbeling van de cijfers gaat de draagkracht van de regio te boven. Het zou trouwens leiden tot een daling van de kwaliteit van het onthaal.

De hele heisa rond de cijfers van IFF is zeker sterk overtrokken. Ik ken heel wat nationale musea die voor dergelijke bezoekersaantallen zouden willen tekenen.

De musea van Ieper, Zonnebeke en 't Hooge bezetten elk een eigen niche. Eerder dan te kiezen voor concurrentie heeft nieuwkomer Zonnebeke geopteerd om complementair aan de bestaande musea te werken. Daarbij heeft het nieuwe paden bewandeld die tot dan toe eerder veronachtzaamd werden: slagveldarcheologie als museaal gegeven, interpretatie van het landschap en last but not least het focussen op het militair- historisch verhaal. De bezoekerscijfers bewijzen dat men inderdaad het gat in de markt gevonden heeft. Tenminste, voor een bepaald segment van het publiek. Het museum kan en wil geen 100.000 bezoekers per jaar trekken, en moet dus ook geen ruim verhaal vertellen. IFF heeft wel die ambitie (en daar is niets oneerbaar aan), wat hen sowieso meer in de richting stuwt van een bredere aanpak.
Even duidelijk zijn voor onze (ondertussen gekende) forumgenoten die hier weer elk woord met het vergrootglas zitten te beloeren om hun vermeende "oorlog te bewijzen: dit is niet pejoratief bedoeld.

Zolang elke speler in de Ieperboog consequent zijn profiel bewaart lijkt het me perfect mogelijk om in peis en vree naast elkaar te leven en er samen voor te zorgen dat de voordelen van het slagveldtoerisme gans de streek ten goede komen.
Wie op het tegendeel hoopt zal dus nog even op zijn honger blijven zitten.

Wink Erwin
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 11 Feb 2006 11:41    Onderwerp: Reageer met quote

Beetje tendentieuze kop boven het artikeltje, ook de uitspraak" dat de mensen de persoonlijke band met WO1 verliezen is redelijk so so."

Is Musea-bezoek maatgevend?
Daar twijfel ik toch ten sterkste aan, niet iedereen gaat in ene Museum rondhangen, die is liever buiten.

Zonnebeke is een nieuwkomer, niet meer dan logisch dat men daar nu gaat kijken, de vaste slagveld bezoeker heeft per slot van rekening IFF al gezien, en met alle respect, het nodigt niet uit, in tegenstelling tot Hoge Crater bijvoorbeeld, tot een meermaals bezoek.
Zeker als er geen stevige publiekstrekker is, zal men niet nogmaals het museum "zomaar" bezoeken.

WO1 is zeer zeker wel stijgende in de belangstelling, kijk maar naar de Lage Landen, kijk maar naar Duitsland.
Is er ook al gekeken naar de "veranderde"slagveld-bezoeker?
Of gaat men van de slagveldbezoeker uit die men gewoon is.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Musea en tips Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: