Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Im Westen nicht neues 2022

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Tv,films en Social Media Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 26 Aug 2022 0:39    Onderwerp: Im Westen nicht neues 2022 Reageer met quote

Jk wist niets over bestaan van deze remake van een remake, totdat ik dit artikel zag. Is volgens mij voor Netflix bezitters te zien.

https://www.bild.de/unterhaltung/kino/leute/im-westen-nichts-neues-kriegsdrama-geht-fuer-deutschland-ins-oscar-rennen-81108420.bild.html
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
AOK4

BerichtGeplaatst: 26 Aug 2022 5:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ik wist dat men een nieuwe versie plande, maar wist niet dat die nu klaar was. Ik zie vanaf oktober of zo op netflix.

Ik ben benieuwd, maar verwacht weinig spectaculairs. Moest er iemand een trailer ergens vinden, post gerust de link hier.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tandorini

BerichtGeplaatst: 06 Sep 2022 17:17    Onderwerp: Reageer met quote

AOK4 @ 26 Aug 2022 5:14 schreef:
Ik wist dat men een nieuwe versie plande, maar wist niet dat die nu klaar was. Ik zie vanaf oktober of zo op netflix.

Ik ben benieuwd, maar verwacht weinig spectaculairs. Moest er iemand een trailer ergens vinden, post gerust de link hier.

Bij deze:

https://youtu.be/qFqgmaO15x4
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
AOK4

BerichtGeplaatst: 06 Sep 2022 17:22    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt!
Hm, ik zie alvast wat "nieuwe inhoud", die niet in het boek (of de eerdere verfilmingen) voorkomt...
Afwachten zeker?

Vandaag "The War Below" uitgekeken. Man man man, wat een zooitje...
Naar boven
donjoneke

BerichtGeplaatst: 08 Sep 2022 7:49    Onderwerp: Reageer met quote

https://www.youtube.com/watch?v=8wSIaDeQmb4&ab_channel=MovieClubGermany
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2022 0:32    Onderwerp: Reageer met quote

Dat ziet er veelbelovend uit .
@+
Patrick
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 22 Okt 2022 15:37    Onderwerp: Reageer met quote

Blijkbaar vanaf volgende vrijdag op Netflix te zien .
Nog tijd om snel het boek te herlezen .. Confused denk het niet Cool
of toch . Confused
@+
Patrick
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2022 16:39    Onderwerp: Reageer met quote

Zonder al te veel te willen verklappen is dit
Voor mij een héél geslaagde film (en één lange +2H.)
Met een vrije brede interpretatie ,
en met een verdere tijds uitdieping van het boek .

De film hakt er wel stevig in, en het zinloos brutaal sneuvelen staat er vele maal centraal.
Bij minuut 24 zitten we zelfs in het schilderij van Paul Nash maar dan ‘s nachts
Knappe remake die zijn anti-oorlogskreet behouden heeft,
maar in dit opzicht eigenlijk totaal zinloos is ,
want wat baten kaars en bril als de uil niet zien , lezen of horen wil.
Diepe zucht.
De soundtrack mag er ook wezen .

@+
Patrick
ps: En neen, ik heb het boek niet herlezen . Was ook niet nodig, de hoofdpunten zitten na 20jaar nog in m'n geheugen.
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 29 Okt 2022 13:14    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

Ik en mijn familieleden (geen zulke WOI-adepten als ikzelf) die samen de film bekeken, vonden er maar niets aan. Van het originele verhaal schiet zo goed als niets over en er is totaal geen emotionele band met de hoofdrolspelers (o.m. omdat essentiële aspecten uit het originele verhaal weggehaald zijn). Ook die laatste 15 minuten zijn er hélemaal over en compleet ongeloofwaardig.

Jan
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 29 Okt 2022 18:41    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Ook die laatste 15 minuten zijn er hélemaal over en compleet ongeloofwaardig.

Had ik ook ...
Die aanval heeft waarschijnlijk helemaal niet plaatsgevonden ,
maar moeten we dit niet in de lade stoppen
van de totaal absurditeit van oorlog , bevelvoering etc
En ja ....waarom noemt de film nog "Im westen nichts neues "
door de vrije interpretatie die de film heeft gekregen is het een beetje zoek .
Maar ik blijf het een geslaagde prent vinden .

@+
Patrick
Naar boven
Magneet

BerichtGeplaatst: 30 Okt 2022 18:44    Onderwerp: Reageer met quote

ben na 5 minuten afgehaakt om eerlijk te zijn, ik zit me zo aan de muziek/het geluid te ergeren dat de film niet meer te volgen is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
AOK4

BerichtGeplaatst: 31 Okt 2022 8:26    Onderwerp: Reageer met quote

Magneet @ 30 Okt 2022 18:44 schreef:
ben na 5 minuten afgehaakt om eerlijk te zijn, ik zit me zo aan de muziek/het geluid te ergeren dat de film niet meer te volgen is.

Niettegenstaande ik behoorlijk goed Duits begrijp (ik kan bijvoorbeeld probleemloos Duitse nieuwsuitzendingen en zo volgen), kon ik vele conversaties ook heel moeilijk volgen.
Naar boven
Magneet

BerichtGeplaatst: 01 Nov 2022 7:30    Onderwerp: Reageer met quote

AOK4 @ 31 Okt 2022 8:26 schreef:
Magneet @ 30 Okt 2022 18:44 schreef:

Niettegenstaande ik behoorlijk goed Duits begrijp (ik kan bijvoorbeeld probleemloos Duitse nieuwsuitzendingen en zo volgen), kon ik vele conversaties ook heel moeilijk volgen.

Daar heb ik niet eens een poging toe gedaan, er zat een zeer irritant gedreun in in het begin en dat werkt bij mij simpelweg niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Henri

BerichtGeplaatst: 01 Nov 2022 13:52    Onderwerp: Reageer met quote

De film gisteren gezien, mooie eigentijdse interpretatie van het boek.
De karakters zijn weliswaar veel minder diep uitgewerkt dan in zowel het boek als de vorige verfilmingen, maar de typeringen van de personages staan nog steeds zoals in het boek.
In het verhaal zijn een aantal duidelijke keuzes gemaakt om van het boek af te wijken, voornamelijk de laatste scenes zoals die al besproken aanval.
Dit geeft samen met het begin, wel kop en staart aan de film voor de kijker die het boek niet heeft gelezen.
De film op zich is naar mijn mening in het huidige tijdsbeeld erg geslaagd.
We moeten gewoon accepteren dat een boek de basis is voor een filmscript en een film niet moeten afwijzen omdat het boek niet letterlijk verfilmd is.
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 01 Nov 2022 14:17    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
kon ik vele conversaties ook heel moeilijk volgen.

Dit beaam ik , mijn beheersing van de Duitse taal is anders best wel behoorlijk ,
maar ook ik had het bijwijlen moeilijk om de dialogen te verstaan ,
was het dialect ? denk het niet ,
mogelijks is er te veel fluisterend of al mompelend tussen de tanden gesproken .

Dat de verschillende partijen hun eigen taal Frans of Duits spreken is wel foutloos.

Quote:
voornamelijk de laatste scenes zoals die al besproken aanval.
Dit geeft samen met het begin, wel kop en staart aan de film

Mooi opgemerkt Henri .
@+
Patrick
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2022 13:03    Onderwerp: Reageer met quote

Henri @ 01 Nov 2022 13:52 schreef:
De film gisteren gezien, mooie eigentijdse interpretatie van het boek.
De karakters zijn weliswaar veel minder diep uitgewerkt dan in zowel het boek als de vorige verfilmingen, maar de typeringen van de personages staan nog steeds zoals in het boek.
In het verhaal zijn een aantal duidelijke keuzes gemaakt om van het boek af te wijken, voornamelijk de laatste scenes zoals die al besproken aanval.
Dit geeft samen met het begin, wel kop en staart aan de film voor de kijker die het boek niet heeft gelezen.
De film op zich is naar mijn mening in het huidige tijdsbeeld erg geslaagd.
We moeten gewoon accepteren dat een boek de basis is voor een filmscript en een film niet moeten afwijzen omdat het boek niet letterlijk verfilmd is.

Henri, als je een boek volloedig bewerkt, kan je volgens mij de film ook een andere titel geven, met daarbij een tekstje gebaseerd op het boek...nu denken de mensen een verfilming vgan het boek te zien...
Henri

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2022 18:37    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 02 Nov 2022 13:03 schreef:

Henri, als je een boek volloedig bewerkt, kan je volgens mij de film ook een andere titel geven, met daarbij een tekstje gebaseerd op het boek...nu denken de mensen een verfilming vgan het boek te zien...

In dat geval is voor elke verfilming wel een andere naam te verzinnen, een film is een ander creatief proces dan het schrijven van een boek. Daardoor ook onvermijdelijk dat het nooit een visuele kopie zal zijn.
Daarnaast speelt ook de tijdgeest en veranderde cultuur in de loop der jaren een rol.
Dat ze de titel gebruiken van het boek dat als de basis ligt aan het moderne scenario is ook niet zo verwonderlijk het is simpelweg commercieel veel beter uit te melken dan met een andere titel
derwisj

BerichtGeplaatst: 03 Nov 2022 13:55    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is het hem juist, ze veranderen het verhaal van een boek dat door miljoenen mpensen gelezen is en door een pak anderen gekend door de twee eerdere verfilmingen. Door dan de titel van het boek te gebruiken schep je verwachtingen en dan komen die verwachtingen niet uit omdat het verhaal op vele punten niet overeenkomt...dat is inderdaad puur uitmelken van de titel...het doet me denken aan pearl harbor een paar jaar geleden, of passchendaele...twee filmtitels die verwachtingen scheppen, maar die uiteindelijk maar saaie liefdesverhalen bleken...
pascal
AOK4

BerichtGeplaatst: 03 Nov 2022 16:36    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 03 Nov 2022 13:55 schreef:
Dat is het hem juist, ze veranderen het verhaal van een boek dat door miljoenen mpensen gelezen is en door een pak anderen gekend door de twee eerdere verfilmingen. Door dan de titel van het boek te gebruiken schep je verwachtingen en dan komen die verwachtingen niet uit omdat het verhaal op vele punten niet overeenkomt...dat is inderdaad puur uitmelken van de titel...het doet me denken aan pearl harbor een paar jaar geleden, of passchendaele...twee filmtitels die verwachtingen scheppen, maar die uiteindelijk maar saaie liefdesverhalen bleken...
pascal

Ik geef je volledig gelijk, Pascal.

Inhoudelijk een draak, vol gekende clichés die dan nog eens vaak historisch compleet onjuist zijn en vooral politiek correct.
Naar boven
Henri

BerichtGeplaatst: 03 Nov 2022 20:18    Onderwerp: Reageer met quote

Het publiek waar deze film voor gemaakt is zit niet op dit forum.
De doelgroep kent hoogstens de titel maar heeft geen enkel benul wat het originele verhaal is en zal het ook nooit lezen. (Tenzij het op facebook staat)
De generatie van 35 en jonger (de huidige schoolgaande jeugd nog minder) is zich nog nauwelijks van wat er in beide wereldoorlogen gebeurd is.
Ik werk in het onderwijs en de kennis van studenten over dit onderwerp is op een tenenkrommend laag niveau.
In dat perspectief is deze film helemaal nog niet zo slecht het blijft zoals het boek een aanklacht tegen zinloos geweld

Nogmaals de film is een creatieve uiting van de maker(s) geïnspireerd op het boek, een boek waar ook in historisch opzicht best ook wel wat aan te merken valt, ook dat is een door de schrijver geromantiseerde versie van de werkelijkheid. Academisch gezien kan het boek hierdoor ook niet als primaire bron gebruikt worden bij bijvoorbeeld historisch onderzoek.
AOK4

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2022 8:33    Onderwerp: Reageer met quote

Henri @ 03 Nov 2022 20:18 schreef:
Nogmaals de film is een creatieve uiting van de maker(s) geïnspireerd op het boek, een boek waar ook in historisch opzicht best ook wel wat aan te merken valt, ook dat is een door de schrijver geromantiseerde versie van de werkelijkheid. Academisch gezien kan het boek hierdoor ook niet als primaire bron gebruikt worden bij bijvoorbeeld historisch onderzoek.

Ik ben historicus en behoorlijk goed op de hoogte van het Duitse leger en het boek is verdomd goed, moet ik zeggen. Aanvankelijk vond ik dit niet zo, maar met de jaren ben ik het meer weten te appreciëren. Heel wat aspecten die in het boek aan bod komen, kon ik via bronnen ook als correct inschatten. Het boek staat trouwens niet alleen als "geromaniseerde memoires". Ik heb een kast vol dergelijke Duitse boeken, die een samenspel zijn van de persoonlijke belevenissen van de auteurs met fictieve elementen en verhalen die de auteurs uit eerste hand moeten hebben gehoord.
Wat Remarque betreft: zijn boek zijn dus deels zijn eigen belevenissen als rekruut en later als verpleger in een hospitaal in Duitsland en deels wat hij, wellicht in het hospitaal, heeft gehoord van zijn patiënten voor wie hij zorgde.
Een aantal voorbeelden: Remarque is als pas aangekomen rekruut gewond geraakt (in de omgeving van het Bos van Houthulst) tijdens een bombardement toen ze bezig waren prikkeldraadversperringen te bouwen. Dit is een UITERST BELANGRIJKE verhaallijn die uitgebreid aan bod komt in beide eerdere verfilmingen, maar in de nieuwste versie zelfs niet meer aan bod komt.
Ook de gebeurtenissen in de verschillende hospitalen zijn uiterst belangrijk, o.m. omdat Remarque daar uit eigen ervaringen put. Ook deze komen niet aan bod in de nieuwste verfilming (behalve de gebruikelijke totaal onrealistische gore toestanden, die in 14-18 nauwelijks voorkwamen, maar in hedendaagse verfilmingen helaas wel altijd gebruikt worden).
De meest essentiële zaken uit het boek komen in de verfilming dus niet aan bod. Wel, wees dan zo eerlijk als regisseur en gebruik dan ook de titel niet uit puur geldgewin.

Jan

PS: ik ga niet beginnen over het totaal onrealistische gedoe met de naamplaatjes en de onrealistische leeftijden (de klasse geboren in 1899 kwam pas ten vroegste eind 1917 aan het front, de klasse geboren in 1900 pas vanaf de zomer van 1918).
Naar boven
Henri

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2022 15:16    Onderwerp: Reageer met quote

Duidelijk en correct verwoord wat betreft Remarque.

Mijn punt is echter beoordeel de film als film op zich, zonder de achtergrond of titel waarop deze is geïnspireerd. In dat opzicht is de film naar mijn mening helemaal zo slecht niet.

Dat er zaken in voorkomen die historisch onjuist zijn is overduidelijk en daar mogen (moeten) we misschien vragen bij stellen, maar dat mag geen reden zijn de film af te keuren de makers hebben (correct me when wrong) nergens beweerd een historisch correcte verfilming te maken in relatie tot boek en geschiedkundige feiten.

Dat van de naamplaatjes was me ook al opgevallen, voegt ook niks toe.
Ook opvallend is dat zowel de het Duitse als Franse leger in exact dezelfde loopgraaf gefilmd is die ook nog gebouwd is op een manier die deze legers nooit op deze manier hebben toegepast, meer een Engelse stijl loopgraaf.
AOK4

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2022 15:49    Onderwerp: Reageer met quote

Henri @ 04 Nov 2022 15:16 schreef:
Mijn punt is echter beoordeel de film als film op zich, zonder de achtergrond of titel waarop deze is geïnspireerd. In dat opzicht is de film naar mijn mening helemaal zo slecht niet.

Dat is precies het kernprobleem. Door bewust de titel van het boek te gebruiken (en een aantal aspecten eruit), geven de makers zelf de indruk een verfilming ervan te maken (wellicht vooral uit financieel gewin). Hadden ze het een andere titel gegeven en ook een aantal andere aspecten niet gebruikt, dan zou men de film ook neutraler kunnen beoordelen.
Naar boven
Wattman

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2022 9:09    Onderwerp: Reageer met quote

The Last Remake of Beau Geste vond ik destijds wel een aardige film.
Naar boven
Wattman

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2022 7:04    Onderwerp: Reageer met quote

Om de discussie voort te zetten; snijden deze analyses nog hout?

https://www.youtube.com/watch?v=mA0zbXdiOR4

https://www.youtube.com/watch?v=JkJ3Cj-rYco
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2022 7:31    Onderwerp: Reageer met quote

Wattman @ 06 Nov 2022 7:04 schreef:
Om de discussie voort te zetten; snijden deze analyses nog hout?

https://www.youtube.com/watch?v=mA0zbXdiOR4

RIR 78 bestond wel degelijk...

Het is een beetje typisch Amerikaans commentaar, soms wat overdreven en hier en daar niet helemaal correct. Maar wel een paar interessante commentaren.

Jan
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2022 9:17    Onderwerp: Reageer met quote

https://www.youtube.com/watch?v=V0qvckAdTAg

Dit is behoorlijk goed, al heeft de goede man het ook hier en daar verkeerd.

Bijv. ik denk dat het een bleuet (korenbloem) is op de sjaal, wat dan weer een verwijzing is naar de Franse "herinneringsbloem" en geen vlinder.
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 07 Nov 2022 15:58    Onderwerp: Reageer met quote

Henri @ 04 Nov 2022 15:16 schreef:
Duidelijk en correct verwoord wat betreft Remarque.

Dat er zaken in voorkomen die historisch onjuist zijn is overduidelijk en daar mogen (moeten) we misschien vragen bij stellen, maar dat mag geen reden zijn de film af te keuren de makers hebben (correct me when wrong) nergens beweerd een historisch correcte verfilming te maken in relatie tot boek en geschiedkundige feiten.

Dat van de naamplaatjes was me ook al opgevallen, voegt ook niks toe.
Ook opvallend is dat zowel de het Duitse als Franse leger in exact dezelfde loopgraaf gefilmd is die ook nog gebouwd is op een manier die deze legers nooit op deze manier hebben toegepast, meer een Engelse stijl loopgraaf.

als je de titel van het boek gebruikt moet je het boek verfilmen. Je kan toch ook geen lord of the rings filmen waar je een hoofdpersonage, laat ons zeggen gandalf uitlaat, en waar de bondgenoten volledig andere avonturen beleven dan in het boek...
pascal

Laatst aangepast door derwisj op 08 Nov 2022 13:46, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Tandorini

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2022 12:25    Onderwerp: Reageer met quote

Making Of ALL QUIET ON THE WESTERN FRONT (2022) - Best Of Behind The Scenes & On Set Visit | Netflix

https://www.youtube.com/watch?v=j_tDmkQb7UU
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Henri

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2022 22:40    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 07 Nov 2022 15:58 schreef:

als je de titel van het boek gebruikt moet je het boek verfilmen. Je kan toch ook geen lord of the rings filmen waar je een hoofdpersonage, laat ons zeggen gandalf uitlaat, en waar de bondgenoten volledig andere avonturen beleven dan in het boek...
pascal

Als er nu een film is waar het verhaal uit het boek is aangepast en karakters acties van karakters uitvoeren die wel in het boek maar niet in de film voorkomen, is dat wel lord of the rings……..
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Tv,films en Social Media Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: