Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Tirailleurs (Festival van Cannes)

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Tv,films en Social Media Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tandorini

BerichtGeplaatst: 18 Mei 2022 4:53    Onderwerp: Tirailleurs (Festival van Cannes) Reageer met quote

UN CERTAIN REGARD
TIRAILLEURS
Réalisé par : Mathieu VADEPIED

Année de production : 2022 Pays : FRANCE, SENEGAL Durée : 109 minutes

1917. Bakary Diallo s'enrôle dans l'armée française pour rejoindre son fils de 17 ans, Thierno, qui a été recruté de force. Envoyés sur le front, ils vont devoir, ensemble, affronter la guerre. Tandis que Thierno va apprendre à devenir un homme, Bakary va tout faire pour le ramener sain et sauf.

CRÉDITS

Mathieu VADEPIED - Réalisateur

Mathieu VADEPIED - Scénario / Dialogues

Olivier DEMANGEL - Scénario / Dialogues

Luis ARTEAGA - Images

Xavier SIRVEN - Montage

Alexandre DESPLAT - Musique

Marc-Olivier BRULLE - Son

CASTING
Omar SY - BAKARY Alassane DIONG - THIERNO Oumar SEY - ABDOULAYE Jonas BLOQUET - LIEUTENANT CHAMBREAU Bamar KANE - SALIF

Zie verder:

https://www.festival-cannes.com/fr/films/tirailleurs#vid=22340
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 18 Mei 2022 6:40    Onderwerp: Reageer met quote

Die trailer ziet er goed uit.
In de gaten houden deze film. Bedankt voor de tip

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tandorini

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2022 8:25    Onderwerp: Reageer met quote

SYNOPSIS
Le film est présenté en ouverture dans la section Un Certain Regard au Festival de Cannes 2022.

1917. Bakary Diallo s'enrôle dans l'armée française pour rejoindre Thierno, son fils de 17 ans, qui a été recruté de force. Envoyés sur le front, père et fils vont devoir affronter la guerre ensemble. Galvanisé par la fougue de son officier qui veut le conduire au cœur de la bataille, Thierno va s'affranchir et apprendre à devenir un homme, tandis que Bakary va tout faire pour l'arracher aux combats et le ramener sain et sauf.

https://www.allocine.fr/film/fichefilm_gen_cfilm=289236.html
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2022 0:30    Onderwerp: Reageer met quote

Tirailleurs Senegalais

Deze Tirailleur Senegalais zou dus ABDOULAYE N'Diaye zijn geweest
geboren in 1894 te Thiowor, Louga, Senegal.

Een ouder maar goed artikel hierover uit 2018
laat er desnoods een vertaal robot over lopen.
https://www.francetvinfo.fr/monde/afrique/societe-africaine/14-18-abdoulaye-ndiaye-le-dernier-tirailleur_3053689.html

Een aangenaam boek over dit onderwerp in mijn boekenkast,graag gelezen .
La randonnée de Samba Diouf
http://desromansetdesguerres.blogspot.com/2013/08/la-randonnee-de-samba-diouf.html

Verdere uitdieping over dit onderwerp te vinden in een heel oud topic
Senegalezen bij Verdun
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=5764

Deux hôpitaux pour Sénégalais
http://www.1914-1918.be/service_sante_senegalais.php

Banania

https://newpublic.fr/blog/decolonizing-banania-part-1

Goed dat er hierover een film is gemaakt, want blijkbaar is de huidige kennis en commentaren hierover, (In Le Monde)
en over WWI, betreurenswaardig en beschamend .

@+
Patrick
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Wattman

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2022 19:26    Onderwerp: Reageer met quote

Een mooie aanleiding om de aandacht te vestigen op een mijns inziens lezenswaardig boek, dat tot nu toe aan de aandacht van ons forum ontsnapt lijkt te zijn. David Olusoga, The World's War Forgotten Soldiers of Empire (2014), geeft een zeker niet uitputtend, maar wel brede kijk op de 'koloniale troepen' tijdens de Grote Oorlog, en hun lotgevallen na de oorlog (de lezer soms verbijsterd achterlatend). Een boek dat daarmee dieper gaat dan de gebruikelijke focus op gevechtshandelingen en specifieke onderdelen van de krijgsmacht. Een aanrader!

De prent hierboven die - ongetwijfeld goedbedoeld - levensgroot op mijn computer verschijnt wordt in dat boek aangehaald als een voorbeeld van "portrayals that stresses primitiveness (...) in a presumed childlike simplicity".
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 21 Mei 2022 8:23    Onderwerp: Reageer met quote

Wattman @ 20 Mei 2022 19:26 schreef:
De prent hierboven die - ongetwijfeld goedbedoeld - levensgroot op mijn computer verschijnt wordt in dat boek aangehaald als een voorbeeld van "portrayals that stresses primitiveness (...) in a presumed childlike simplicity".

Dat punt wordt door Patrick precies gemaakt en is ook duidelijk als je de link erbij bekijkt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Wattman

BerichtGeplaatst: 21 Mei 2022 9:40    Onderwerp: Reageer met quote

AOK4 @ 21 Mei 2022 8:23 schreef:

Dat punt wordt door Patrick precies gemaakt en is ook duidelijk als je de link erbij bekijkt.

Daarom zeg ik ook "ongetwijfeld goedbedoeld". Hij wordt echter in het bericht zelf zonder enige context, in zeer groot formaat getoond. Op het eerste gezicht lijkt het een illustratie te zijn bij het nieuws over de film.
Die "linkjes" praktijk op het forum is mij zeer bekend. Net zoals als je iets zoekt over "Askari" een hoop linkjes vindt, en foto's waar iemand op dit forum dan weer "krijger" onder schrijft. Ongetwijfeld ook goed bedoeld, maar is een Belgische soldaat dan ook een 'krijger'?

Vandaar dat ik dacht laten we maar eens een boek aanbevelen, een boek dat helaas eerder aan de aandacht van forumgenoten lijkt te zijn ontsnapt. Wellicht was er geen internet linkje over te vinden; ik geef toe een veronderstelling van mijn kant.

Als ik gelegenheid heb zal ik nog een kleine bespreking aan het boek van Olusoga wijden.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Tv,films en Social Media Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: