Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Herbegraven

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
luc2206

BerichtGeplaatst: 17 Jun 2019 15:25    Onderwerp: Herbegraven Reageer met quote

Na een lange zoektocht naar waar ťťn van mijn overgrootouders die als soldaat sneuvelde tijdens het eindoffensief van W.o. I voorlopig begraven was. Vond ik te Moorslede een plaats waar vroeger een Duits kerkhof was geweest, daar zouden ook enkele Belgische soldaten begraven zijn geweest, waaronder mijn overgrootouder. De Duitse en ook de Belgische soldaten hebben hun laatste rustplaats gekregen rond 1925. Het graf van mijn grootouder heb ik gevonden te Houthulst. Maar wat ik graag wil weten. Hoe ging zo een opgraving en herbegraven in zijn werk, werden de ouders op de hoogte gesteld, bestaan daar verslagen van? In het militair dossier vind ik er niets van terug. Weet iemand daar meer over? poppy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
AOK4

BerichtGeplaatst: 17 Jun 2019 17:46    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Ik heb een boek geschreven over de Duitse militaire begraafplaatsen in Moorslede. Er waren hier en daar inderdaad ook Belgen begraven op die begraafplaatsen tijdens het eindoffensief (door de Belgen). Met de ontgraving en herbegraving van Belgische militairen heb ik me evenwel niet bezig gehouden, maar ik meen me te herinneren dat de Belgen relatief snel na de oorlog door de Belgische gravendienst ontgraven en naar elders zijn overgebracht. In principe moeten daar indertijd wel verslagen/processen verbaal van zijn opgemaakt.
Op de website wardeadregister.be vind je normaal de gegevens over waar en wanneer een Belgische militair begraven was incl. gegevens over de correspondentie met de familie.

Jan
www.aok4.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: