Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Forten 2018

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Harm r.

BerichtGeplaatst: 12 Jan 2019 12:26    Onderwerp: Forten 2018 Reageer met quote

De herfst begon z'n intrede te doen maar het was wel lekker weer op een klein miezerbuitje na.
Het huiswerk is weer gedaan, de auto vol geladen dus tijd om weer te gaan knallen. Ik begin met een Frans WO2 fort en slaap heerlijk in een beukenbos.
's Ochtends start ik de dag met een goed ontbijt om daarna meteen op zoek te gaan naar een Duitse stelling.

De stelling had ik van het keer zo gevonden, liep er in één streep naartoe en nog beter gezegd er in want gleed zo 10 m naar beneden van het talud af.
Hier ligt een verspringende geul van een aantal kilometer lang vol gezet met grote bunkers, muren en versperringen.
Bovenop het talud de ene na de andere loopgraaf en 100'den schuilplaatsen.

Allemaal netjes verstopt onder een dikke laag aarde.

Mitrailleurstand op een borstwering

Het begin van de gracht

Mini me yummie

En naar binnen, het zag er nog altijd keurig netjes uit vrijwel geen graffiti te zien dus weer volop genieten.

Prachtig hoe de bunkers zijn geïntegreerd in de rotsen.

De schemer valt weer snel in en moet nog 7km terug stappen naar de auto,
daar aangekomen had ik zo een slaapplek gevonden en stond de bbq al gauw weer te knetteren om de honger te stillen.
Het was een heerlijke dag in een prachtig gebied dat met die herfstkleuren op z'n mooist is.

Om de kou uit de lucht te krijgen en zin om uit de slaapzak te komen 's ochtends meteen een paar houtjes op het nog altijd smeulende vuur.

Nu wordt het tijd om het andere deel van de stelling te bezoeken, dit stuk is meer opgezet als een fort met een gracht rondom.

Het lijkt wel of er reusachtige mollen zijn bezig geweest, echt alles is omgeploegd en de taluds zijn overal zeer hoog.

Je kunt er nog even een uiltje knappen.

Dan op weg naar het hoofddeel van de stelling met 2 kazernes, ben de stelling al bijna 6km afgelopen en hier eindigt die dan ook.
Er stonden nog altijd 2 ingerichte keukens en de rij met wc potten was ook wel bijzonder om te zien, die slopen ze meestal als eerst.

En zoals altijd sluit ik de dag af met een kampvuurtje.

Laatst aangepast door Harm r. op 16 Jan 2019 19:09, in toaal 3 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
coert65

BerichtGeplaatst: 13 Jan 2019 7:28    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk reisverslag, bedankt voor het delen!
Wat ook erg leuk is, is te zien dat je gewoon lekker gaat kamperen daar,
lijkt me best bijzonder om op zulke plekken te overnachten. Ik deed dat vroeger ook, in de Atlanticwall bunkers vroeger. Maar dat was in de bunkers, niet in een tentje.

Groet, Coert poppy
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 13 Jan 2019 9:49    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie reportage, maar waar was dit dan?
En ben je in je eentje?
Wel oppassen met een vuurtje in de slagvelden, ik hoorde jaren terug van een gids in het fort van Troyon dat het wel eens gebeurde dat munitie die onder de grond lag (ligt) door de warmte explodeerde en slachtoffers gemaakt heeft.
En als je in je eentje bent en je iets voor krijgt, kan iemand je helpen. Daarom mag ik van het vrouwtje niet in mijn eentje de bossen in. Crying or Very sad
Harm r.

BerichtGeplaatst: 13 Jan 2019 11:39    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de reacties.
Ik ga ook wel graag alleen op pad, met een goede voorbereiding is dat niet zo'n probleem.
Vuurtje stoken doe ik altijd in de bbq, laat het liefst geen sporen na waar ik heb geslapen. Echte slagvelden heb ik nog niet betreed op een enkele kogelhuls na nog niets gezien, het ligt er vooral welke regio je bezoekt natuurlijk.
In de forten zelf slaap ik niet het is altijd zo'n zooitje met vochtige stinkende lucht en het is ver sjouwen met je spullen.
Meestal ben ik wel blij als ik de auto weer zie ook na een lange dag en dan gaan eerst de schoentjes uit, plof ik neer op de stretcher om aan het eten te beginnen en daarna lekker in slaap vallen.

Laatst aangepast door Harm r. op 13 Jan 2019 12:09, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Harm r.

BerichtGeplaatst: 13 Jan 2019 12:07    Onderwerp: Reageer met quote

Dezelfde trip heb ik nog een klein tussenliggend fort bezocht, ook uit de 1e wereldoorlog maar enkel tijdens de 2e om gestreden meen ik.
Dat heeft z'n sporen dan ook wel nagelaten ook, ingangen en tunnels zijn opgeblazen.
Het fort lag goed verscholen in de bossen, nauwelijks iets van te zien op google maps, het zijn vaak wel de mooiste al is deze nog echt klein.
Helaas stond de kelder vol water.

De combinatie met de wilde natuur is altijd mooi, die Fransen laten gewoon alles aan hun lot over.

Muren compleet weggeslagen door explosies. Ik denk door de Amerikanen omdat ik daar dichtbij sporen van tegen ben gekomen en omdat ze er in een naburig fort gelegerd hebben gezeten.
Altijd leuk om te zien dat er nog een hoop 'werkt', vroeger maakte ze dingen degelijk want veel is toch al wel meer dan 100 jaar oud.

Het schietgat flink 'gepepperd'.

Nog mooi schoon van binnen.

Hele mooie rij met schietgaten.
Naar boven
MaxHansen

BerichtGeplaatst: 13 Jan 2019 15:53    Onderwerp: Foto's Reageer met quote

Schitterende reportage, bedankt om te delen!
gr Max
Wattman

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2019 12:41    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk. Veel dank.
Die thumbnails zijn ook zeer prettig. Loopt je hele computerscherm niet langszaam vol. Zeer overzichtelijk zo.
Naar boven
Harm r.

BerichtGeplaatst: 15 Jan 2019 17:23    Onderwerp: Reageer met quote

Ja het is nog een beetje zoeken op zo'n forum, het zijn veel foto's en die wil je niet 1 voor 1 uploaden. Dus proberen ze een beetje te schikken met wat tekst er tussen.

Normaal probeer ik ook altijd wel een leuk verhaaltje van het geheel te maken maar dat moet ik dan ook echt meteen bij thuiskomst van een trip doen.
Dat komt van het jaar wel weer dus nu even zo.

Zal de titel ook even aanpassen want dit was de eerste trip in die regio, kwam er aan op 14 juli dus meteen groot feest.
Het eerste fort was ook weer een tussenliggende maar eenmaal daar aangekomen schrok ik toch wel van de omvang.
Als je de Atlantikwal gewend bent is dat wel even andere koek.
In de bunkers is vaak nog geen spijker meer te vinden, hier leek het net of ze vorige week de deuren dicht hadden gedaan.

Hij lag op privéterrein maar met m'n beste Frans kreeg ik nog een rondleiding ook, helaas te weinig tijd om alles te zien omdat de grote baas weg moest.
Z'n helpende hand heeft mij toen op sleeptouw genomen naar een ander fort, het bleek om een ex legionair te gaan, en toen was ik helemaal verkocht ook......

Ze waren bezig de boel om te bouwen naar een survival/paintball terrein.

De schone gang, erg bijzonder de eerste keer.

Het fraaie hekwerk, spontaan verliefd en deze zonder spatje roest.
Naar boven
Harm r.

BerichtGeplaatst: 15 Jan 2019 18:46    Onderwerp: Reageer met quote

Op naar een groot Duits fort, wat het is met die Duitsers weet ik niet maar qua bouwen en engineering zat/zit het wel snor.
De forten zijn zo mooi opgezet, ver z'n de tijd vooruit voorzien van centrale verwarming, telefoon, dieselgeneratoren.
Kosten nog moeite werden gespaard, het moest het beste van het beste zijn.
Overal werd rekening mee gehouden en moest overdacht worden en nadenken moesten ze
want dat deed de PC nog niet voor hen en met beton moet alles kloppen voor je begint te storten anders haal je jezelf een hoop extra werk op je nek.
Ieder fort is dan ook weer anders aangezien zij ook in een leercurve zaten.
Die vindingrijkheid en dan ook nog eens oog voor detail en afwerking het is de hele dag smullen als je er rond loopt.
Vaak zijn de forten later nog bewoond door de Fransen waarna de Duitsers er de 2e wereldoorlog weer terug in trekken om de Amerikanen op afstand te houden en alles laat z'n sporen na.
Je loopt vaak dus door een halve eeuw geschiedenis waarbij een hele hoop gebeurd is.

De Amerikanen die zich toch wel erg vergist hadden in die oude 'fortjes', ze wisten vaak niet eens van het bestaan af, en kregen opeens de granaten om de oren toen ze een noodbrug aan het bouwen waren.
De Duisters hadden maar een enkele week nodig om alles weer draaiende te krijgen en wisten daarna niet van ophouden.

Ten einde raad dachten de Amerikanen het gewoon op hun manier op te lossen.
Zwaar bombarderen met artillerie, vanuit de lucht en zelfs met napalm.
Ook al was het fort nooit gemaakt om luchtaanvallen te weerstaan het gaf geen echte problemen.
Hierna stormden de Amerikanen de heuvel op, de Duitsers lieten ze lopen tot ze haast de vinger aan de deurbel hadden om daarna met alles wat ze hadden in hun nek te schieten.

Dit zou een originele foto zijn van het bombardement. De mooie poort maakt het bezoek al wel meer dan waard.

De ingang is altijd zo gevonden in die oude forten. Er is veel schade te zien maar dit komt vooral door de genie troepen om een ingang te maken.
Het was vrij nutteloos want telkens als ze ergens binnen kwamen schoven de Duitser weer een stukje op.

Een batterij die buiten het echte fort lag is door de Duitsers volledig opgeblazen, zo konden de Amerikanen er zich niet in verschansen.
Leek wel een gat van een Tallboy zo groot en diep. Wat rest zijn blokken beton tot in de verre omtrek.

Een 15cm houwitzer torentje, blijft een prachtig gezicht en wist dan ook niet wat ik zag toen ik de eerste tegen kwam. Het houten rekje om enkele granaten in op te slaan stond er nog, geweldig is dat.

In de tunnels was zwaar gevochten, overal zag je explosie-en kogelschade, heel wat mannen zijn hier gesneuveld en gewond geraakt.
Er zat een SS divisie in en die mannen vechten tot het uiterste.
Uiteindelijk hebben de Amerikanen het zelfs opgegeven ondanks hun overmacht, de forten bleken onneembaar zonder grote verliezen en ze hebben de Duitsers uit laten hongeren.

Een deel van een fort zat een vereniging of zo in en daar werd er hard gewerkt om eea op te knappen.
Helaas niet van binnen kunnen bekijken maar zag aan het schilderwerk al wel dat ze er een hele klus aan hadden.

Pantserdeur compleet uit z'n scharnieren gerukt en de muur in gevlogen.
En zo kom je toch iedere keer weer wat moois tegen in het labyrint van gangen, tunnels en kamers.
Telkens is het een hele zoektocht wil je alles zien al zullen er nog genoeg echt geheime ruimtes liggen......

De oude forten zijn geweldig om te wandelen met mooi weer, je kunt regelmatig weer ergens naar buiten om een luchtje te scheppen wat te eten of voor een mooie foto.

4 batterijen waren haast nog ongeschonden, super bouwwerken zijn het, ze zaten zo goed in elkaar heerlijk om te zien.
De innerlijke mens moet je uiteraard ook tevreden houden dus de grootste honger werd aan het einde van de middag met wat luxe broodjes hamburger gestild, voor mij geen Mac Smurry........
Naar boven
Obusje

BerichtGeplaatst: 15 Jan 2019 19:18    Onderwerp: Prachtig Reageer met quote

Mooi verslag met prachtige foto's. Bedankt voor het plaatsen, Harm.
En welkom op het forum, want ik zag dat je pas kortelings lid bent geworden.
Ook mij intrigeert de al door Binkske gestelde vraag waar al dit schoons te vinden is.
Uit de bouwstijl op de foto's kan ik opmaken dat het vestingwerken betreft die door de Duitsers tussen 1890 en 1914 gerealiseerd
zijn bij danwel Thionville (Diedenhofen), Metz of Straatsburg. Wellicht kun je een extra tipje van de sluier voor ons oplichten?
Vele jaren geleden, toen ik nog jong en knap was, ondernam ik soortgelijke expedities waar ik nog steeds met plezier aan terugdenk.
In mijn fotoverzameling heb ik nog prenten van vestingwerken die inmiddels helaas onder de slopershamer verdwenen zijn.
Klein verschil met jou expeditie(s) was dat ik altijd een gelijkgezinde reiskameraad meenam. Niet alleen voor aanspraak onderweg,
maar vooral ook voor de veiligheid.
Je kunt bij een valpartij diep onder de grond of in ander onbewoond gebied bijvoorbeeld je poot breken.
Het (bijna) laatste slachtoffer worden van de Eerste Wereldoorlog liet en laat ik bij voorkeur over aan onnozelaars die, bij voorbeeld,
zelf granaten menen te moeten demonteren. Telkenjare hoor je (boem) of lees je daar nog over. Dat was 40 jaar geleden niet anders.

Vriendelijke groeten,
Obusje
Harm r.

BerichtGeplaatst: 15 Jan 2019 21:02    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor de leuke berichten.

Betreft de veiligheid, ik ben vrijgezel en loop iedere week wel met een wasmand van de trap af dus ben al wat gewend Wink

Ik denk dat iets pas onveilig is als je de risico's onderschat.
Houd me daarom dus wel aan wat basisregels vooral qua uitrusting:
-veel water
-genoeg eten en een chocoladereep
-plattegronden op papier en digitaal
-reservebatterijen en lampjes
-er is altijd iemand op de hoogte waar ik uit hang
-een dikke stok
-verbandspullen
-aansteker
-en nooit zonder m'n Leatherman op pad yummie

Verder gewoon gezond verstand, niet zomaar door water lopen, geen klimpartijen,
altijd op de grond kijken voor je een stap zet dus ook of vooral als je nog ff 2 stappen achteruit wil zetten voor een foto.......,
niet op die metalen platen stappen die op een put liggen.
Bommen en granaten ben ik nog niet tegengekomen maar dat hoeft voor mij niet ook,
ik volg wel de bestaande (wild)paden tussen de prikkeldraadversperringen vanwege de mogelijke mijnen.
Alleen ben ik ook wel serieuzer en let je sowieso al beter maar met z'n tweeën is het wel gezelliger inderdaad al kan ik goed met mezelf opschieten ook. Embarassed

Heb zowat 6 jaar in de Biesbosch gewoond al vissend en ook vaak in m'n uppie en daarover kreeg ik eigenlijk nooit bezorgde opmerkingen
terwijl dat toch echt veel gevaarlijker was......
Midden in de nacht over de spekgladde kribben rukkend aan een hengel,
halsbrekende toeren uithalen terwijl de adrenaline door je lichaam giert,
stormen dat je er bang van werd, ach je moet het meemaken haha Smile Smile

In noodsituaties kan ik ook op mezelf rekenen en raak dan ook niet snel in paniek weet ik uit ervaring.

Maar ja het risico blijft inderdaad en met een gebroken been wordt het toch spalken en kruipen....... speechless
Gelukkig is de uitgang of bereik met je telefoon bij deze forten nooit heel ver weg,
heb al weleens door een loop een meer gedetailleerde kaart gedownload.

Maar wie weet misschien zitten hier nog wel knappe dames op het forum op zoek naar avontuur poppy Very Happy Very Happy Wink

Qua richting zit je goed, ik plaats het gewoon door elkaar maar het meeste is Duits al hebben de Fransen die later wel overgenomen en aangepast.
Franse forten zijn allemaal ouder en vaak ook weer door de Duitsers overgenomen en vernieuwd.
Ze zijn allemaal anders opgezet, aangepast aan de omgeving dus nu zowat één met de natuur, het is een hele mooie combi.
Naar boven
Harm r.

BerichtGeplaatst: 16 Jan 2019 19:01    Onderwerp: Reageer met quote

Nu een Frans fort gebouwd vanaf 1868 maar nog niet helemaal gereed toen de oorlog begon.
Garnizoen van 1600 man dus het is een aardige kazerne.
De Duitsers hebben het daarna voltooid en uitgebreid met onder andere 2 batterijen van 15cm kanonnen.
Veel te zien dus en het is dan ook een groot complex met allerlei geheime tunneltjes, ruimtes en gangen.
Het is iedere keer weer een verrassing waar je uitkomt en de weg vinden een uitdaging vooral in de zomer met het onkruid.

Het was wel meteen liefde op het eerste gezicht. Beton is mooi maar natuursteen heeft ook wel wat.

Een heerlijk gebied om rond te lopen en telkens wat te ontdekken, ik denk dat je er heen kunt blijven gaan om iedere keer weer wat nieuws te vinden.
Uiteindelijk zijn het de kleine dingetjes die het zo mooi maken, zoals zo'n nog altijd werkend luikje.

Je loopt er overal makkelijk naar binnen, ingangen genoeg. Het metselwerk is smullen geblazen soms lijkt het wel of het gisteren gemaakt is.
Allemaal vakmensen in die tijd en heel hard werken ook, probeer ze nog maar te vinden.....
Ondanks hun legerfunctie mocht het oog ook wel wat hebben en dat zie je terug in allerlei details.
De afmetingen zijn enorm, kamer na kamer en het gebouw is 130 jaar in gebruik geweest dus je vindt er van veel verschillende tijden iets terug.
De wc's gingen er ook steeds beter op vooruit 1000'den ben ik er al tegengekomen

Het tweede bezoek ga ik naar de Duitse batterijen, die liggen een stuk afgelegen.
Dit is wel weer even ploeteren maar ga dan ook in stijl naar binnen via de nooduitgang.
Alles werkte nog naar behoren en van daaruit de tunnel door naar de batterij.

Eerst nog langs de oude machinekamer, stookketel en het sanitair.

En zo door naar het eerste 15cm torentje van de vier per batterij.

De lopen zijn altijd wel bijzonder om te zien, veel torentjes zijn leeggehaald maar hier was nog zat te bezichtigen.
Een immens lawaai moet het zijn geweest als je daar hebt moeten staan vuren.
Alles is van dik ijzer dus maakt veel geluid.
De markeringen om de loop te richten op punten in de verte maken het dan wel weer af.

Nog even omlopen om op het dak te geraken, die bollen op een rij blijft een fraai gezicht.
Enorme massa's ijzer liggen er nog, het is ongelooflijk hoe dik alles gebouwd is.

Ook dit was allemaal weer opgetrokken uit deels natuursteen, mooi gezicht is het als je dat tevoorschijn ziet komen in de verte.

Nog een flink eind stappen dus toen het kamp weer eenmaal was ingericht en ik een verfrissende buitendouche had genomen,
was de dikke Franse entrecote van eigen vuur met schitterend uitzicht toch wel weer ultiem genieten. yummie
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 29 Jan 2019 9:53    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie reportage Harm, thnx for sharing! thumbs up

Gr P
Harm r.

BerichtGeplaatst: 31 Jan 2019 18:21    Onderwerp: Reageer met quote

We gaan weer verder naar een Duits fort en weer één die vooral een rol gespeeld heeft in WO2.
Dat heeft z'n sporen dan ook nagelaten want er is flink gebombardeerd
met oa vliegtuigbommen en daar waren de forten niet goed tegen bestand.
Metselwerk is volledig weggevaagd, tunnels zijn ingestort maar er was ook nog zat moois te zien.
Helemaal wegvagen zo'n fort valt dan ook niet mee dat hebben meerdere forten in WO1 wel bewezen.

Ik probeer altijd in stijl naar binnen te gaan dus nooit via de 'voordeur' en dat valt ook minder op ;-)
M'n postuur heb ik wel mee, vaak zat dat ik er echt net door pas.
Bij de oude forten heb je ingangen zat maar vaak zijn de verstopte hoekjes
toch het mooist en daarvoor moet je soms even zoeken.

Ik ga via de tunnel 8 meter onder alle hekwerken en prikkeldraadversperringen door,
wel zo makkelijk, om uit te komen bij een flinke wenteltrap.
Het waren heel wat rondjes want de kazerne lag op een heuvel dus moest een eind omhoog.
Daar had ik de gelagkamer zo gevonden, helaas hadden de tekeningen de tand des tijds niet doorstaan.
Het blijft altijd bijzonder zo'n mooi versierde kamer tegen te komen terwijl je in zo'n vervallen omgeving loopt.

De keuken en machinekamer waren natuurlijk ook weer present maar weinig meer van over.
Het oude hand geblazen peertje wat je tegenkomt maakt het toch weer bijzonder, zo fragiel maar nog altijd intact.
Zie je de munitielift dan weet je ook dat je dichtbij een torentje bent, altijd spannend wat je aan treft.

Ook hier staat weer zo'n houten munitierekje, alsof ze hem gisteren hebben getimmerd.
Totaal 10 torentjes, 6x 10cm 4 x 15cm, maar vele zijn volledig vernietigd.
Enkel nog een groot gat in de beton wat resteert.

Het oude magazijn met gasmaskers was ook apart om te zien,
helaas was er niks meer van over dan een berg kool en roest.

De schade aan één batterij was enorm, volledige torens weggeblazen,
gaten in het dak, tunnels afgesloten.
Geen plek om zomaar rond te gaan lopen dus extra goed opletten.

Zie je buiten dan weer dat schitterende metselwerk dan fleur je helemaal op.
Hing een apart sfeertje hier, het zou dan ook een schitterende filmlocatie zijn.

De natuur op z'n mooist, die vindt z'n weg altijd wel.
En ik vind de auto ook weer, moe maar zeer content, nat maar een ervaring rijker.
Op de foto's lijken ze allemaal wel op elkaar de forten, loop je er zelf dan zie je de verschillen pas goed.
Vooral hoe ze strategisch geïntegreerd zijn in de omgeving maakt ze soms erg bijzonder en allemaal verschillend.
Dit was wel één van de mooiste er uit in die omgeving en op een gigantisch terrein dus je kunt er je lol wel op.
Naar boven
Frontforscher

BerichtGeplaatst: 01 Feb 2019 9:39    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtige foto's Harm en dank voor delen.

Ik kom toch in de verleiding om er een stuivertje bij te leggen. Begrijp me niet verkeerd, ik zie en lees direct dat je een liefhebber bent en serieus, en dat ben ik ook. De forten in de directe omgeving van Verdun zijn inmiddels allemaal afgesloten niet alleen vanwege het risico maar ook omdat sommige mensen, die geen liefhebbers zijn en niet serieus, alles kapotmaken wat ze tegenkomen. Een paar jaar geleden bijvoorbeeld was ik in een van de (niet officieel toegankelijke) forten van de Maginot linie. Van onder tot boven was alles gestolen of vernield. Dankzij internet kunnen unieke plekken zoals jij zie hier porttretteert 'vogelvrij' worden en verliezen ze hun ongerepte karakter. Na het vandaliseren, als de eerste ongelukken zijn gebeurd, volgt dan het hermetisch afsluiten van de site.

Nogmaals geen vermaning, slechts een overweging.

Groet Arjan
Naar boven
Harm r.

BerichtGeplaatst: 01 Feb 2019 11:21    Onderwerp: Reageer met quote

Alles van waarde is al wel uit deze forten verdwenen, dat is de moeite niet meer en gesloopt is er ook veel, iig hetgeen dat kapot kan tenminste....
Sommige forten zijn dan wel weer redelijk uitzonderlijk en wat schoner, deze liggen vaak net wat verder van de stad af.

Denk dan ook dat een fanatieke vandaal hier dan weinig mee kan.
Heb zelf het idee dat het vooral opgeschoten lokale jeugd is die vernielen.
De koperdieven zullen wel bendes zijn want dat gaat/ging over heel veel geld, ik bezoek ook de Maginot dus weet wat er te vinden was.

Een serieuze heeft het zo gevonden hoor, ik heb dan ook niets uitgevonden en wat ik hier doe is ook helemaal niet uniek.
Er bestaan maar zat websites, fora, Facebookpagina's waar alles volledig bekend wordt gemaakt, naam, adres, ingangen en zelfs waar te parkeren.....

Ik probeer het dan nog een beetje spannend te houden en niet alles zomaar prijs te geven, leuk voor de serieuze (het speuren maakt de hobby mooi) niet leuk voor de simpele vandaal....
Naar boven
Obusje

BerichtGeplaatst: 02 Feb 2019 9:34    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Harm, wederom mijn complimenten voor een prachtige rapportage.

En over dat typisch Nederlandse belerende vingertje uit Hilversum zou ik me maar niet teveel opwinden.
Je gaat integer te werk door geen locaties bij naam te noemen. Vandalisme is een fenomeen van alle tijden
maar komt bij mijn weten niet of nauwelijks voor in kringen van de serieuze liefhebber van, in dit geval,
fortificaties.
Bij vandalen handelt het zich meestal om laagopgeleide onnozelaars en aanverwante cultuurbarbaren
afkomstig uit de directe omgeving van het object. Bronnenonderzoek, historisch besef en verre reizen
dat zijn voor hen woorden van een andere planeet.

Ik hoop nog veel moois van je op dit forum te mogen lezen!

Vriendelijke groet,
Obusje
Harm r.

BerichtGeplaatst: 02 Feb 2019 11:10    Onderwerp: Reageer met quote

Wat me het meeste stoort is de graffiti en ja die komt ook vaak van de zogenaamde Urbexers te herkennen aan allerlei Urby namen.
Nooit begrepen wat je er mee wilt bereiken.
Pijlen om routes aan te geven Rolling Eyes Print ff een plattegrond wil je....

De forten liggen dicht bij elkaar soms wel op loopafstand, al moet je dan vaak wel een heuvel af en weer op.
Het is maar net hoe het landschap er uit ziet.
Dit is nog een dubbel fort ook, aan de ene kant hebben de Fransen gebouwd en de andere kant de Duitsers.
Allemaal in een redelijk klassieke stijl, met ophaalbruggen, een grote kelder en overal geheime gangetjes, het is dan ook een prachtig gebied om te lopen.
77 hectare is het terrein en 2,5 ha bebouwd met 72 losse gebouwen.
Kwam er zelfs opeens een kluizenaar tegen, stond zo in z'n huiskamer.
Het begon ineens lekker te ruiken, zie een fiets en een doek hangen en daar woonde hij.
Gebeurde toch niet heel vaak dat iemand die route nam zei hij.
Het stond er vol met kleine bunkertjes en ik ben iemand die graag alles wil zien,
dus ook al zijn ze allemaal hetzelfde toch even neuzen.
Eentje had een doorgang met een tunnel naar een gracht waar je anders niet in kon komen.

Er lag gewoon een hele mooie looproute en werd dan ook druk bezocht.
En ja die bordjes in Frankrijk als je daar naar moet kijken kom je echt nergens.
Volgens mij is het vooral om de verantwoordelijkheid af te schuiven want er wordt niet op toegezien.
Mensen lopen er gewoon met hun hond, joggers, een BMX parcours over de wallen waar ooit de kanonnen stonden opgesteld enz.

De ingang waar ooit een ophaalbrug in hing.
Een echte kerker die dienst deed als kruitmagazijn lijkt me.
Overal lag een smalspoor lijntje, ook door allerlei tunneltjes heen waar aan beide zijden schietgaten zaten.
En het hele fraaie metselwerk waar je hier toch wel je hart aan op kon halen.

Een hele mooie gracht met telkens weer een tunneltje om in een ander deel te komen.
Op alle hoeken natuurlijk volop schietgaten op meerdere verdiepingen.
Het werd hondenweer en kreeg honger, ben door de stromende regen terug naar de auto gestapt,
ondertussen de route proberen te vinden.
Foto's maken zat er niet meer in, het kwam met bakken uit de lucht.
Ondertussen begon de hele stad nog te toeteren ook aangezien de Fransen het WK hadden gewonnen.
Op de parkeerplaats dan ook meteen een regendouche genomen er zou nu toch geen sterveling langs komen.

De volgende dag het Franse deel uit 1867 maar nog niet klaar in 1970.
De Pruisen hebben het later afgebouwd.
In WO2 bevochten en ook dat heeft hier z'n sporen achtergelaten, tegen deze munitie waren de muren niet bestand.
Eén voltreffer en je had een gapend gat.
De broodoven, boiler en pan stonden er nog altijd.

Een prachtig uitzicht naar een ander fort.

Een soort van kettingbaan met aan de ene kant een schacht waar ooit een contragewicht hing
en aan de andere kant een schans.
Mogelijk om de kanonnen op te slaan??

Uren kun je er blijven lopen en telkens zie je iets nieuws, veel foto's heb ik niet gemaakt van het keer, ik kwam er eigenlijk telkens niet aan toe.
Iedere keer benieuwd wat er om de hoek lag dus een hoog tempo er in houden,
ik denk dat je na een week speuren nog altijd nieuwe delen zal ontdekken.
Nooit ontdekte ruimtes zullen er vast ook nog liggen, bouwtekeningen zijn allemaal verloren gegaan en het zit er vol met geheimen.
Het kampement sla ik op langs een weggetje van uit de tijd van Napoleon,
ook die zijn opmerkelijk want vaak liggen de kiezeltjes nog keurig recht er in en dat na 1,5 eeuw.....
Ze zijn er dan ook met zorg ingelegd één voor één.
En om de wandelspieren weer wat op te krikken staat er vanavond haas op het menu, moe maar voldaan val je dan in slaap.
Naar boven
Harm r.

BerichtGeplaatst: 02 Feb 2019 15:45    Onderwerp: Reageer met quote

Ik begin iedere dag met een stevig ontbijt, om de rest van de dag eigenlijk ook van alles te blijven eten....
Die Franse bakkers hebben dan ook van die lekkere spullen
en het vliegt er toch wel meteen weer af want het zijn vaak lange dagen.

Dit zou echter een korte dag worden aangezien ik erna meteen naar huis rijd.
Vermoeidheid slaat dan altijd wel toe dus deed een fort aan waarvan ze zeiden dat die niet makkelijk was te betreden.
Even oriënteren is nooit verkeerd en misschien dat ik er dan de volgende keer wel zo in kom.
Daar aangekomen viel het allemaal wel mee, het waren wel meerdere hekken deels met stroomdraad maar overal was wel een doorgang te vinden.
Toch maar even neuzen dus, uiteindelijk was alleen één gedeelte goed beveiligd aangezien daar antennes stonden opgesteld.
Helaas stond daar ook de gigantische hoofdkazerne dus deze was niet te bezichtigen.

Het terrein zelf is ook enorm met z'n 375 ha, er zat dan ook zo'n 1400 man gestationeerd.
Loop je door het bos en zie je het eerste kalkzandsteen opdoemen in de verte dan geeft dat altijd weer een spannend gevoel.
Wat ga ik hier allemaal weer aantreffen? Sowieso een mooie façade.

De grote batterij was een gigant en uniek aangezien deze 6 torentjes op een rij heeft, 6x 10 cm lange loop kanonnen maar liefst.
Het is een prachtig gezicht die serie bollen op een rij als je op dat dak staat.
Je kunt er dan ook op voetballen als je wilt zo groot is het dak.

De 'kleine' kazerne was wel te betreden, hier kon 400 man zich vestigen.
Aangezien dit fort weer wat meer afgelegen ligt is hij ook mooi schoon gebleven, genoeg te zien dus.

De ene na de andere barak, ellenlange galerijen en overal maar dan echt overal schietgaten.
Zelfs boven de toiletten in de hoek.

Nog even buiten neuzen en dan via een tunnel naar een andere batterij.
600m tunnel hebben ze er gegraven, veel er van is afgesloten.

Er liggen nog 2 batterijen met 3x 15cm Houwitzers

De munitierails doet meer Atlantikwall-achtig aan, ben het nog nergens anders tegen gekomen in de oude forten.
Helaas was de machinekamer weer een hele grote puinhoop en daar was dan ook weinig bijzonders meer te zien.
Helaas heb ik weinig tijd en het wordt heet ook, tijd om weer naar de auto te stappen en terug op huis aan te rijden.
Deze krijgt nog wel een bezoekje van me want hier valt nog genoeg te zien.
Naar boven
Harm r.

BerichtGeplaatst: 07 Feb 2019 17:18    Onderwerp: Reageer met quote

Nu naar het eerste grote fort dat ik bezichtigd heb samen met iemand uit het vreemdelingen legioen die ik eerder was tegen gekomen bij een klein fort.
Toen wist ik eigenlijk nog totaal niet wat ik allemaal tegen zou komen,
had wel wat foto's voorbij zien komen en mezelf enigszins voorbereid maar daar eenmaal aangekomen Very Happy
Hij wist er wel de weg aangezien hij zelf van kinds af aan in die forten heeft rond gehangen.
Nu was het een detector hobbyist geworden die veel op privé gronden rond zwerft.
Apart volk blijft het wel maar het was een gouden peer om mij zo op sleeptouw te nemen,
onderweg er naar toe heeft ie me nog naar een supermarkt geleid aangezien de meeste al dicht waren en ik nauwelijks proviand bij had.
Onze wegen scheidden zich weer en ik was verkocht Cool dit smaakt naar meer yummie

Dit fort uiteindelijk 3 keer bezocht omdat ik telkens iets belangrijks had gemist of iets niet kon vinden.
Het was dan ook geen gemakkelijke aangezien een deel van het 3 kilometer lange netwerk aan tunnels is ingestort.
Het eerste bezoek was ik zo vol verbazing dat je eigenlijk niet eens weet wat je ziet laat staan waar je bent.

Het was het meest moderne fort van allemaal, nog niet afgebouwd ook toen WO1 begon.
Zeer verspreid opgezet en alles verbonden met tunnels, dit zou als voorbeeld gaan dienen voor de latere Maginotlinie.

Eenmaal binnen verbaasde het me hoeveel er nog te bezichtigen was, dit was wel andere koek dan de bunkers aan de kust.
Het 'makkelijke' koper was allemaal wel verdwenen, ze hadden er dan ook flink huisgehouden.

De machinekamer weet ik echter niet te vinden, hele vreemde gewaarwording als je door een bos loopt waar de schoorteentjes
letterlijk als paddenstoelen uit de grond komen en je geen ingang weet te vinden.
Soms is het flink ploeteren en afzien en op zo'n moment kun je wel een opkikkertje gebruiken.
Ditmaal in de vorm van een heerlijke slagroomtaart. puh

Weer genoeg energie om er voor te gaan dus en nu liep ik er haast blind naartoe.
Het was de moeite dan ook meer dan waard, ik kon ze al ruiken voor ik ze zag en wist dus dat ik in de buurt was.
10 dieselgeneratoren van elk 35 pk staan opgesteld in een machinekamer formaat fabriekshal.
Veel moderner kon je het toen niet krijgen.

Die avond had ik wat te vieren en de rest van Frankrijk ook aangezien het 14 juli was.
Nog even de stad in geweest dus voor het vuurwerk en om even de toerist uit te hangen.
Op het grootste verkeersplein en op het drukste moment van het jaar weet ik m'n band lek te rijden.
Gelukkig nog een parkeerplaatsje gevonden waar wel een groot kruis op stond maar ach...
Zo dachten de Gendarmeriekes er gelukkig ook over want die hielden keurig een oogje in het zeil tot ik weer klaar was.

Het derde bezoek ga ik op zoek naar de fresco's, deze zijn achtergelaten
op een stuk dat vrijwel geheel is opgeblazen door de Amerikanen.
Dit zou als een soort van test uitgevoerd zijn om de uitwerking van het dynamiet op het beton te bekijken, wie weet hoeveel forten ze nog tegen zouden komen.
Een ravage is achter gebleven.
De 'schuine' kamer geeft een heel apart gevoel, het lijkt wel de attractie uit de Efteling.

Zeer fijn grint gebruikt in deze beton, zo ben ik het nog niet eerder tegen gekomen.
Tegen het dynamiet was het niet bestand, hele delen zijn weggevaagd.

Al kruipend door de modder weet ik dan toch de kamer met de mooie tekeningen te vinden of in dit geval wat er nog van over is.
Bijzonder blijft het wel zulke schoonheid in een verwoeste omgeving.

Altijd van die grote lappen vleesch van de keu gaat ook weleens vervelen,
deze ronde snijd ik de biefstuk dus in reepjes om samen met de pasta in roomsaus afgetopt met spinazie te verorberen.

Laatst aangepast door Harm r. op 08 Feb 2019 10:56, in toaal 2 keer bewerkt
Naar boven
renny

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2019 10:48    Onderwerp: Reageer met quote

prachtig verslag ! heb er van genoten !!
Harm r.

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2019 15:17    Onderwerp: Reageer met quote

Allen wederom bedankt voor de leuke reacties.
Momenteel eigenlijk geen weer om verder te tikken maar aangezien ik met griep op de bank lig duik ik toch weer even de pen in.
Zal niet makkelijk zijn want dit weer geeft mij het gevoel om weer te gaan knallen,
ach er komen vast weer hele mooie tijden aan dit jaar.

Dit was ook een fort dat ik op mijn eerste trip heb bezocht, na de vorige dacht ik eigenlijk alles al wel gezien te hebben maar wederom sloeg ik achterover van verbazing.
Het kan dus nog groter, nog indrukwekkender en kolossaler.
Ook nu weer haast vergeten om foto's te maken, ik ging helemaal op in al het moois.
Zelfs met een plattegrond loop je er nog verloren, alles is dan ook totaal begroeid met struiken en bomen en je hebt geen enkele uitkijkpunt.
Ploeteren is het dus soms en je voelt het flink in de benen want makkelijk lopen kun je haast nergens.
Dit is een fort waar na de oorlog nog lange tijd gebruik is gemaakt door het Franse leger, hier zie je dan ook nog veel van terug.
Het verval is daarna hard gegaan maar juist de verre oude delen van het fort zijn mooi gebleven.

Ook al maken de bomen en struiken het vinden niet makkelijk, doemt eenmaal zo'n kazerne in de verte op dan geeft dat toch een heel mooi gevoel en uitzicht.
Spannend blijft het sowieso want je weet maar nooit wat je aan gaat treffen.
Het is wat dat betreft net alsof je als kleine brak naar de Efteling ging, je kijkt er je ogen uit.

En prachtwerk dat het was, wederom hele mooie natuurstenen façades.
Alles rijk gedecoreerd met ornamenten.
De machinekamer was na-oorlogs, batterijen waren er in overvloed 4 stuks maar liefst en allen met 4 torentjes wederom voorzien van 10cm kanonnen en 15cm houwitzers.

Het is een gigantisch doolhof aan gangen, je verdwaald er dus erg makkelijk.
Overal wil ik even neuzen om niets te missen maar dat is haast onmogelijk.

Om de grachten te verdedigen stonden er 7,7cm kanonnen opgesteld, de affuiten stonden er nog altijd, wat een genot om dat tegen te komen.
Met deze kanonnen konden verschillende granaten afgevuurd worden maar hier zullen de shrapnell granaten wel populair zijn geweest
om maar zoveel mogelijk vijanden uit te schakelen.

Dan komen we uit in de manschappenverblijven, hier begint het er allemaal wat huiselijker uit te zien en dat heeft juist ook z'n charmes.
Hoe leefden die soldaten hier en wat deden ze om de tijd te doden?
Het was toch vooral een kwestie van wachten op iets wat mogelijk helemaal niet gaat gebeuren.
Een ware open haard, een roze kamer ( dat zullen de Fransen wel hebben gedaan....) maar vooral heel veel gangen, trappen en kamers.

De tekeningen zijn stille getuigen van het tijdverdrijf en hier hebben ze zich weer aardig uit mogen leven.
Helaas was het wel flink beschadigd door de verwering maar de sfeer hing er nog altijd.

Waarschijnlijk zat hier een ouwe zeebonk gestationeerd die de verloren tijden op het water terug wilde beleven.
Alles was rijkelijk versierd met boten en pittoreske havengezichten.

Moe, heel moe maar voldaan kom ik haast kruipend aan bij de auto.
Het was nog een warme zomerse dag ook dus zat er aardig doorheen, gelukkig is het beneden wel lekker koel.
Ik trek de stretcher uit de auto en plof neer al genietend van een mooi uitzicht, garnalen, een paar goede lappen vleesch
en aangezien ik jarig was een fles champagne, C'est la vie!! zoals de Fransen dat zo mooi zeggen.
Naar boven
Harm r.

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2019 18:00    Onderwerp: Reageer met quote

We moesten even de stad in om boodschappen te gaan doen, ook daar liggen forten al zijn ze ondertussen vaak volledig ingesloten door de stad zelf.
Had er niet al teveel van verwacht maar kwam er al gauw weer achter dat ik mijn verwachtingspatroon wat bij moet stellen.
Het is een oud Frans fort helaas met een smet er over want tijdens WO2 werd het gebruikt als straf-en verzamelkamp voor de zogenaamde ongewenste personen om daarna gedeporteerd te worden.
Het is tegenwoordig als een soort van park aangelegd om het te integreren in de stad, veel mensen op de been dus en je kunt er zelfs naar hartenlust voetballen.
Maar gelukkig is het niet helemaal aangeveegd en geeft het toch nog een hele goede indruk en mooie plaatjes.
Alles is wel redelijk goed afgesloten al weet de echte liefhebber de donkere krochten altijd wel te betreden, maar we hadden helaas te weinig tijd om er volledig voor te gaan.
Het gehele fort is gigantisch opgezet maar enkel bewapend met losse kanonnen waar je de wallen nog van tegenkomt.
Enorme kazernes en een goed verdedigde gracht rondom van bij elkaar zo'n 2km, de schietgaten zijn niet te tellen en losse bunkers om kanonnen en munitie op te bergen kom je overal tegen.

Al met al is het voor ons een heerlijk tussendoortje waar je als je goed gaat speuren vast nog meer moois zal tegenkomen.

Naar boven
Harm r.

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2019 18:01    Onderwerp: Reageer met quote

We moesten even de stad in om boodschappen te gaan doen, ook daar liggen forten al zijn ze ondertussen vaak volledig ingesloten door de stad zelf.
Had er niet al teveel van verwacht maar kwam er al gauw weer achter dat ik mijn verwachtingspatroon wat bij moet stellen.
Het is een oud Frans fort helaas met een smet er over want tijdens WO2 werd het gebruikt als straf-en verzamelkamp voor de zogenaamde ongewenste personen om daarna gedeporteerd te worden.
Het is tegenwoordig als een soort van park aangelegd om het te integreren in de stad, veel mensen op de been dus en je kunt er zelfs naar hartenlust voetballen.
Maar gelukkig is het niet helemaal aangeveegd en geeft het toch nog een hele goede indruk en mooie plaatjes.
Alles is wel redelijk goed afgesloten al weet de echte liefhebber de donkere krochten altijd wel te betreden, maar we hadden helaas te weinig tijd om er volledig voor te gaan.
Het gehele fort is gigantisch opgezet maar enkel bewapend met losse kanonnen waar je de wallen nog van tegenkomt.
Enorme kazernes en een goed verdedigde gracht rondom van bij elkaar zo'n 2km, de schietgaten zijn niet te tellen en losse bunkers om kanonnen en munitie op te bergen kom je overal tegen.

Al met al is het voor ons een heerlijk tussendoortje waar je als je goed gaat speuren vast nog meer moois zal tegenkomen.

Naar boven
coert65

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2019 9:08    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor je mooie bijdragen en foto's, is echt genieten iedere keer!
En beterschap met die griep, je bent niet de enige helaas..

Groeten, Smile poppy
Naar boven
Harm r.

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2019 18:04    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt en graag gedaan.

Ben er weer overheen gelukkig, vandaag lekker op pad geweest want
het was moeilijk te verkroppen met dit weer achter de ramen te blijven zitten.

Volgende trip staat in de planning met een kennis voor komend weekend,
trapte alleen door de koppeling toen ik gisteren met al m'n bijeen geraapte kracht voor een boodschap op pad moest....
Ach liever hier om de hoek dan in een verre uithoek, heb er ervaring mee speechless

Ook op zoek geweest naar een camper auto en daar hopelijk van de week naar kijken, tijd dus nog enigszins goed besteed.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: