|
Forum Eerste Wereldoorlog Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
|
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
jurggie

|
Geplaatst: 29 Jan 2018 18:56 Onderwerp: koperen obuskop |
|
|
Ik heb eigenlijk niets met grondvondsten. Vergane stukken roest en vaak nog gevaarlijk ook. Maar als ik in de buurt van de frontstreek ben, loop ik meestal toch even kromgebogen een rondje op een veld dat er interessant uit ziet.
Op de gekende schrapnelbolletjes en enkele kogelpunten na, heeft er doorgaans niets zijn weg naar de oppervlakte gevonden, maar nu kwam ik deze tegen.
Ik moet mea culpa slaan maar ik had voor ik de foto maakte niet bewust stil gestaan bij het feit of deze kop op zich nog enig gevaar inhoudt. Met andere woorden, graaf ik best een put van twee meter om deze zacht terug op te bergen in moeder aarde of niet?
 |
|
Naar boven |
|
 |
maxmadmartin
|
Geplaatst: 01 Feb 2018 22:54 Onderwerp: |
|
|
hoi jurgie,
lijkt me een Britse pdf n° 101, zie op deze link onder "british fuzes
http://www.passioncompassion1418.com/english_plateforme.html
de burster is weg dus kan enkel nog de detonator in de fuze zitten , maar dit is met het blote oog niet vast te stellen, enkel met een RX scan.
gevaarlijk? als de detonator er nog inzit ja dus... maar dat is dus giswerk....
mogelijkheden.. politie verwittigen en die laten DOVO dat spul ophalen ( doen dit gratis). terug begraven ? wat als het zoontje van de buren dit terug opgraaft ?
de keuze is aan jouw .maar heel verstandig van je om je hierover te informeren ipv domme dingen ermee te doen !!
grtz,MMM  _________________ People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises. |
|
Naar boven |
|
 |
|
|