Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Common World Remember Me

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Linkjes en feitjes Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2016 7:25    Onderwerp: Common World Remember Me Reageer met quote

Ik heb vorige zondag in Turnhout een beeldje gaan vervaardigen voor CWRM.
Het is een mooi initiatief dat over gans België de betrachting heeft om 600.000 beeldjes te laten vervaardigen ter nagedachtenis van dit aantal slachtoffers dat in België gevallen zijn.
Je kreeg dan een boekje mee met de doelstellingen en daarin een dogtag van dit initiatief stak.
Deze beeldjes worden dan aan de Palingbeek uitgestald en elk beeldje wordt gelinkt met een dogtag aan een overleden persoon.
Echt een persoonlijke herdenking aan dit groot aantal slachtoffers, zowel burgers als militairen.
Ik heb ook van een overschotje klei voor mezelf een soort medaillon gemaakt met de stempel van het initiatief dat door een vriend zal afgebakken worden, dit als blijvende herinnering.
En aangezien ik een fervent verzamelaar ben, ook van tastbare herinneringen, ga ik een totaalpakket kopen met daarin zo'n beeldje en de nodige papieren.
Je kon immers ter plaatse geen van die beeldjes aanschaffen.
Die aankoop is dan wel €50,00, maar de helft hiervan gaat naar kinderen die wereldwijd in de oorlogsmiserie zitten, een mooi initiatief dus.
Dus als deze mensen ooit in jullie buurt passeren, ga dan eens langs, maak gratis een beeldje en doe mee aan dit mooie initiatief.

Nu heb ik daar een toffe nederlander tegengekomen waarmee ik een leuke babbel had en die man vertelde me dat hij een liedje geschreven had over de Eerste Wereldoorlog.
Hij stuurde me de link toe en deze wilde ik jullie graag delen want is echt een heel knap werk en de beelden zijn voor de meeste onder ons welgekend.
Veel kijk-en luistergenot dus op volgende link :
www.youtube.com/watch?v=SJIbylz9pkY
Groeten van Bink Cool
Linkert

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2016 8:08    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb zo vorig jaar in Bokrijk een beeldje gemaakt, had ervoor online ook al eentje 'gekocht'. Men zei ook dat je zogezegd peter werd van een overleden soldaat, maar dat laat blijkbaar wat op zich wachten.

Heel mooi initiatief!
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2016 10:04    Onderwerp: Reageer met quote

Eigenlijk ben je met het vervaardigen van dat beeldje reeds peter en je wordt via mail op de hoogte gebracht bij de inhuldiging van het beeldenveld.
Er wordt dan een dogtag gemaakt met jouw naam en de naam waaraan je gelinkt bent, die dogtags gaan in één groot gedenkteken.
Het is de bedoeling dat na jaren de natuur zich meester maakt van het beeldenveld en dat het gedenkteken zal blijven staan.
Waarom die dogtags in een gedenksteen?
Oorspronkelijk wilden ze die aan de beeldjes hangen, maar men kreeg hier geen milieuvergunning voor (de dogtags zouden de grond met metalen vervuilen).
De beelden worden gebakken in de ovens van de Ieperse firma Wienerberger die de sponsor van dit evenement is en die ook de klei levert, deze komt dus echt uit de slagveldgronden.
Ik vermoed dat de beeldjes dus pas in 2018 zullen toegestuurd worden.
Symboliek is hier wel de grote troef als je het mij vraagt.
Je wordt niet per se peter van een soldaat, het kan ook een overleden burger zijn (denk ik, hierin kan ik me vergissen natuurlijk)
Cool
Linkert

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2016 13:57    Onderwerp: Reageer met quote

Binkske007 @ 28 Okt 2016 10:04 schreef:
Eigenlijk ben je met het vervaardigen van dat beeldje reeds peter en je wordt via mail op de hoogte gebracht bij de inhuldiging van het beeldenveld.
Er wordt dan een dogtag gemaakt met jouw naam en de naam waaraan je gelinkt bent, die dogtags gaan in één groot gedenkteken.
Het is de bedoeling dat na jaren de natuur zich meester maakt van het beeldenveld en dat het gedenkteken zal blijven staan.
Waarom die dogtags in een gedenksteen?
Oorspronkelijk wilden ze die aan de beeldjes hangen, maar men kreeg hier geen milieuvergunning voor (de dogtags zouden de grond met metalen vervuilen).
De beelden worden gebakken in de ovens van de Ieperse firma Wienerberger die de sponsor van dit evenement is en die ook de klei levert, deze komt dus echt uit de slagveldgronden.
Ik vermoed dat de beeldjes dus pas in 2018 zullen toegestuurd worden.
Symboliek is hier wel de grote troef als je het mij vraagt.
Je wordt niet per se peter van een soldaat, het kan ook een overleden burger zijn (denk ik, hierin kan ik me vergissen natuurlijk)
Cool

Ah ok, bedankt voor de info Smile
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 30 Sep 2017 15:39    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kreeg vandaag een mail met de nieuwste 'boreling' van Erik Witteveen.
Alweer een indringend lied met dito foto's.
Kijk, luister en bezin.
https://youtu.be/l2wN3xhmdTk
poppy poppy poppy
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Linkjes en feitjes Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: