Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Linkert

|
Geplaatst: 06 Sep 2016 19:32 Onderwerp: Gevonden relics |
|
|
Tijdens voorbije tours wat dingen gevonden. Ik ben er echter een redelijke leek in dus wou ik even jullie hulp inroepen om exact te bepalen wat ik in mijn bezit heb. Ik heb er bij gezet wat ik denk dat het is of wat men mij verteld heeft wat het is:
01. Duitse kogelhulzen
02. ik dacht dat dit onder de obus zat, maar hoe noemt dit exact?
03. dacht dat dit ook iets van een shell is, maar weet niet juist wat
04. zit tussen de shell en de bovenkant, hoe het noemt weet ik niet
05. zit in de shell, hier zit de shrapnel rond, exacte benaming weet ik niet
06. fragment van een grote shell, weet niet juist welke grootte ofzo
07. 2 lege shrapnel shells
08. dit zouden zwarte Duitse shrapnel zijn
09. dit zouden loden Britse shrapnel zijn
10. dit zou een Franse Lebel kogel (en half) zijn
11. een Brits trench schopje
12. dit zou een Duitse trench schop zijn, ik kan echter geen duidelijke foto ervan vinden, wel een Amerikaanse die er op lijkt
13. stuk van een SDR rum pot, Brits?
14. stuk van een water pot, Duits?
15. fragment van een Britse Mills handgranaat
16. prikkeldraad, was er verschil tussen Duits en Brits?
17. ik vermoed een bajonet van een Britse SMLE
 _________________ https://www.facebook.com/SlagderZilverenHelmenHaelen/ |
|
Naar boven |
|
 |
Erik de Bruin

|
Geplaatst: 06 Sep 2016 19:47 Onderwerp: Re: Gevonden relics |
|
|
Linkert @ 06 Sep 2016 19:32 schreef: | Tijdens voorbije tours wat dingen gevonden. Ik ben er echter een redelijke leek in dus wou ik even jullie hulp inroepen om exact te bepalen wat ik in mijn bezit heb. Ik heb er bij gezet wat ik denk dat het is of wat men mij verteld heeft wat het is:
01. Duitse kogelhulzen |
Inderdaad, geweer Mauser.
Linkert @ 06 Sep 2016 19:32 schreef: | 02. ik dacht dat dit onder de obus zat, maar hoe noemt dit exact? |
Het zit om de granaat, het zijn geleidebanden.
Linkert @ 06 Sep 2016 19:32 schreef: | 04. zit tussen de shell en de bovenkant, hoe het noemt weet ik niet |
Kon wel eens een stelring van de ontsteker (buis, fuze) zijn.
Linkert @ 06 Sep 2016 19:32 schreef: | 06. fragment van een grote shell, weet niet juist welke grootte ofzo |
Nee, dat weet ik ook niet.
Linkert @ 06 Sep 2016 19:32 schreef: | 08. dit zouden zwarte Duitse shrapnel zijn
09. dit zouden loden Britse shrapnel zijn |
Dat het shrapnel is, is mij wel duidelijk. Hoe kom jij aan het verhaal dat Duitse shrapnel zwart is?
Linkert @ 06 Sep 2016 19:32 schreef: | 10. dit zou een Franse Lebel kogel (en half) zijn |
Dat is het ook.
Linkert @ 06 Sep 2016 19:32 schreef: | 11. een Brits trench schopje |
Yep, correct!
Linkert @ 06 Sep 2016 19:32 schreef: | 12. dit zou een Duitse trench schop zijn, ik kan echter geen duidelijke foto ervan vinden, wel een Amerikaanse die er op lijkt |
De Duitse Pionierspaten heeft een halfrond blad. De steel zit in een metalen huls die, net als het veldschopje, met vijf klinknagels aan het blad zit. De schop wijkt niet veel af van het WO2-exemplaar.
Linkert @ 06 Sep 2016 19:32 schreef: | 13. stuk van een SDR rum pot, Brits?
| S.R.D. is Brits inderdaad.
Linkert @ 06 Sep 2016 19:32 schreef: | 14. stuk van een water pot, Duits? | Mij lijkt dit ook van een S.R.D.-kruik.
Linkert @ 06 Sep 2016 19:32 schreef: | 16. prikkeldraad, was er verschil tussen Duits en Brits? |
Dat zou ik ook wel eens willen weten! Er is inderdaad een verschil weet ik, maar ik heb dat verhaal heel lang geleden eens gehoord...
Linkert @ 06 Sep 2016 19:32 schreef: | 17. ik vermoed een bajonet van een Britse SMLE | Correct. _________________ Er bestaat een infanteriewaarheid: "Blijf laag". |
|
Naar boven |
|
 |
Linkert

|
Geplaatst: 06 Sep 2016 20:07 Onderwerp: Re: Gevonden relics |
|
|
08. Iemand zei me dat dit waarschijnlijk Duitse shrapnel is, niet dat alle Duitse shrapnel zwart is
12. de staat van de schop is echt niet heel goed, ga de komende dagen proberen wat vuil er af te krijgen, in de steel zitten alvast 2 schroeven (waarvan er 1 weg is)
14. ok bedankt, ik merkte ook al dat sommige SRD kruiken lichtjes verschillen van kleur, men zei me dat dit echter van een soort waterkruik was
16. ok, interessant om eens te proberen uitvissen dan
Bedankt voor de info alvast! _________________ https://www.facebook.com/SlagderZilverenHelmenHaelen/ |
|
Naar boven |
|
 |
AOK4

|
Geplaatst: 06 Sep 2016 22:20 Onderwerp: |
|
|
03. is een rest van een Duitse steelhandgranaat, mogelijk hangt hier nog wat explosief aan.
07. de drijfbanden zijn weg (verkocht voor het koper), deze zijn dus zo goed als waardeloos
12. is volgens mij een Britse schop voor zover ik kan oordelen op de foto
14. aardewerk, onmogelijk te oordelen over periode of zo, kan Duits zijn.
16. er zijn wat verschillen tussen prikkeldraad, maar veel hangt of van de firma die geproduceerd heeft en niet enkel van het land.
Jan |
|
Naar boven |
|
 |
Branco12
|
Geplaatst: 07 Sep 2016 8:20 Onderwerp: |
|
|
die "zwarte" shrapnel is zwart doordat er teer aanhangt, waarschijnlijk omdat ze vlakbij de ontsteker zaten waar er soms nog wat teer zit om alles mooi af te sluiten
aardwerk is zeer moeilijk te zeggen, is ook maar een klein stukje waardoor de vorm moeilijk af te leiden is, en kleuren kunnen sterk verschillen waardoor dat meestal niet veel wijzer maakt. |
|
Naar boven |
|
 |
Binkske007 Moderator

Geregistreerd op: 8-4-2008 Berichten: 3976 Woonplaats: Turnhout (België)
|
Geplaatst: 07 Sep 2016 8:25 Onderwerp: |
|
|
In de artillerie-taal wordt de naam 'forceerband' gebruikt in plaats van 'drijfband'.
Deze is inderdaad van koper omdat dit een zacht metaal is.
Bij het laden van het projectiel sluit de forceerband (die iets groter is dan het kaliber) aan tegen het einde van de kamer (waar het projectiel ingeramd wordt).
Bij het vertrek van het schot is de kracht zo groot dat er een enorme druk ontstaat waardoor het projectiel voorwaarts gaat en de forceerband in de groeven (die noemt met 'trekken') van de loop geduwd worden.
Hierdoor ontstaat een snelle ronddraaiende beweging van het projectiel.
Gezien zijn ronde en spitse vorm gaat het projectiel rechtlijnig vooruit.
en de aerodynamica zorgt ervoor dat er een rechtlijnig krombaanvuur ontstaat waardoor het richten zeer nauwkeurig gebeurd.
Bij de grote druk die ontstaat wordt eveneens de huls achterwaarts gestuwd waardoor er druk op de kulas uitgeoefend wordt en de uitwerpers achter de kraag van de huls grijpen en zo de huls automatisch uitwerpt.
Een kleine bemerking : Ik zou niet te veel oppoetsen, daardoor gaat het authentieke van de grondvondst weg.
Door het verdrogen zullen de klonters aarde zelf loskomen na verloop van tijd. _________________ "They shall grow not old, as we that are left grow old"  |
|
Naar boven |
|
 |
Elias
|
Geplaatst: 07 Sep 2016 12:47 Onderwerp: |
|
|
08 Zijn inderdaad mogelijks Duitse stalen "loodjes" . Deze roesten mee met het metalen omhulsel. |
|
Naar boven |
|
 |
Linkert

|
Geplaatst: 07 Sep 2016 14:56 Onderwerp: |
|
|
Binkske007 @ 07 Sep 2016 8:25 schreef: | Een kleine bemerking : Ik zou niet te veel oppoetsen, daardoor gaat het authentieke van de grondvondst weg.
Door het verdrogen zullen de klonters aarde zelf loskomen na verloop van tijd. |
Nee ben ik inderdaad ook niet van plan. Heb er wat afgeborsteld met een tandenborstel in de mate van het mogelijke.
In verband met die schop (12), als ik de pionierspaten bekijk, lijkt die daar heel fel op, alleen vind ik niet meteen dat ijzer plaatje met schroeven op de metalen spade.de steel is wel gebroken en staat omhoog (misschien onduidelijk op de foto). Hier wat extra foto's:
 _________________ https://www.facebook.com/SlagderZilverenHelmenHaelen/ |
|
Naar boven |
|
 |
AOK4

|
Geplaatst: 07 Sep 2016 15:25 Onderwerp: |
|
|
zeker een Britse schop. |
|
Naar boven |
|
 |
Erik de Bruin

|
Geplaatst: 08 Sep 2016 20:17 Onderwerp: |
|
|
Binkske007 @ 07 Sep 2016 8:25 schreef: | In de artillerie-taal wordt de naam 'forceerband' gebruikt in plaats van 'drijfband'. |
Bij de Nederlandse Artillerie wordt er gesproken van een drijfband.  _________________ Er bestaat een infanteriewaarheid: "Blijf laag". |
|
Naar boven |
|
 |
|