Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Pardon François

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
de_jerre

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2015 20:22    Onderwerp: Pardon François Reageer met quote

Hallo,

Over het laatst was ik op gesprek bij een oudere dame. Haar man (die overleden is) heeft in de Eerste Wereldoorlog een nonkel verloren, genaamd Pardon François.

De dame overhandigde mij een foto en zijn laatste brief die hij naar zijn ouders had geschreven. Deze werd geschreven op 20 augustus 1914.
Hij zou overleden en begraven zijn in Veltem-Beisem in een onbekend graf.

Nu bekeek ik enkele documenten van het Belgian War Dead Register waarin Pardon François overleden zou zijn geweest op 19 augustus?! en begraven zijn in Boortmeerbeek!

Nu vroeg ik me af of iemand kon helpen om te zien of hij wel degelijk in Boortmeerbeek begraven ligt of niet?

Hij zat bij het 5e Linieregiment, 2e bataljon 2e compagnie.

Alvast bedankt!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
derwisj

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2015 22:19    Onderwerp: Reageer met quote

Is het niet de poststempel die op 20 augustus staat? Dat zou kunnen, brief schrijven, afgeven aan de persoon in de compagnie die zich daarmee bezighoudt, en een paar dagen later maar daadwerkelijk gestempeld en verstuurd?
pascal
derwisj

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2015 22:25    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind niet zo direct een lijst me belgische begraafplaatsen, maar misschien werd hij van Veltem-Beisem overgebracht naar boortmeerbeek na de oorlog?
pascal
de_jerre

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2015 22:51    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb zonet de brief nog eens bekeken. Het is geen poststempel. Hij heeft zelf de plaats en tijd genoteerd.

Ik zal proberen de brief te posten.
Naar boven
de_jerre

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2015 22:57    Onderwerp: Reageer met quote

Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2015 6:47    Onderwerp: Reageer met quote

Onder Duitse begeleiding zijn heel wat veldgraven verzameld en naar verzamelbegraafplaatsen gebracht tijdens de oorlog. Interessant hiervoor zijn bijvoorbeeld ook de activiteiten van juffrouw Orianne in Londerzeel en omgeving.

De fiche op wardeadregister.be geeft als plaats van overlijden 'Boortmeerbeek' op, maar als je de fiches compleet doorneemt, zie je dat het gaat om een onderzoek naar een vermiste. François Pardon is na de oorlog door vonnis officieel als overleden verklaard en heeft dus geen gekend graf. Hij zal dus wellicht wel als onbekende ergens op een Belgische militaire begraafplaats begraven liggen.

Uit de ondervragingen van medesoldaten na de oorlog (voornamelijk 1923 volgens de fiches) kwam men tot de conclusie dat hij op 19 augustus 1914 in de omgeving van Boortmeerbeek zou moeten gesneuveld zijn.

Misschien eens zijn dossier inkijken of daar meer te vinden is?

Als hij inderdaad nog in leven was op 20 augustus, dan klopt het onderzoek niet en kan hij elders gesneuveld zijn.

Jan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
de_jerre

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2015 12:24    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor jullie antwoord. Ik weet dat de ouders van François Pardon elk jaar naar Veltem-Beisem gingen om hulde te brengen aan hun zoon.
Het dossier is opgevraagd en van zodra ik meer informatie heb zal ik deze posten Smile.
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2015 19:31    Onderwerp: Reageer met quote

In boortmeerbeek zou een massagraf zijn met een aantal onbekenden en bekenden...oude post uit 2008 :
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=13266
pascal
de_jerre

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2015 14:04    Onderwerp: Reageer met quote

Nu ik het militair dossier van Frans Pardon in handen heb gekregen vermoed ik dat hij niet op 19 augustus 1914 overleden is (zoals de officiele bronnen meldden) maar dat hij gesneuveld is bij de eerste uitval te Boortmeerbeek.

er wordt namelijk melding gemaakt van dat hij levend verbrand is doordat de ambulance in brand werd geschoten te boortmeerbeek.dus zou hij rond 25-26 augustus 1914 overleden zijn. ook zijn laatste brief aan zijn ouders dateert van 20 augustus dat hij vanuit Lier heeft opgestuurd (op 20 augustus was het 5e linie te Lier de vesting Antwerpen binnengelopen).
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: