Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Op deze plaats begon de Eerste Wereldoorlog (fotoverslag)

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
koos24

BerichtGeplaatst: 28 Jun 2014 5:46    Onderwerp: Op deze plaats begon de Eerste Wereldoorlog (fotoverslag) Reageer met quote

In september 2010 bezocht ik Sarajevo en de foto's gebruik ik in deze fotoserie.

Op 28 juni 1914 schoot Gavrilo Princip met zijn FN model 1910 de Oostenrijks-Hongaarse troonopvolger Frans Ferdinand
en zijn vrouw dood en loste hiermee eigenlijk de eerste schoten van de Eerste Wereldoorlog

Voor alle achtergronden verwijs ik graag naar de diverse sites over de moord en wat er aan voorafging.

De aanslag op de aartshertog vond plaats in Sarajevo op 28 juni 1914
De aanslagplegers waren leden van de geheime organisatie de "Zwarte Hand", een Servische nationalistische beweging.

De rondtocht door Sarajevo vond plaats in een open auto en tijdens deze toch vonden er 2 aanlagen plaats, de eerste mislukte de tweede was fataal.

Bij de rode stip vond de eerste aanlag plaats, Nedeljko Čabrinović gooide een bom die 3 officieren verwondde, Frans Ferdinand bleef ongedeerd.

De aartshertog en zijn vrouw braken de tocht niet af maar bezochten het stadhuis, op deze foto zijn ze te zien als ze het stadhuis verlaten,
het is 5 minuten voor de volgende aanslag.

http://www.youtube.com/watch?v=TAvNmfSr0xM
Beelden van het bezoek.

Het stadhuis werd in 1947 verbouwd tot bibliotheek maar tijdens de burgeroorlog in Joegoslavië aangestoken door de Serviërs
Tijdens mijn bezoek in 2010 waren de bouwwerkzaamheden in volle gang.

In 2013 was de bibliotheek (voormalig stadhuis) weer volledig gerestaureerd, de foto heb ik van internet.

Deze vergelijkingsfoto kon ik maken omdat op de achtergrond de moskee goed zichtbaar is, het is 30 seconden voor de aanslag.

De auto gaat hier naar rechts en meteen om de hoek vind de aanslag plaats.

Ik heb de plaats van de aanslag van alle kanten gefotografeerd en er een rode stip bij gezet, hier vermoordde de Serviër Gavrilo Princip de aartshertog en zijn vrouw

Een gedenksteen markeert de plaats van de aanslag.

Een foto uit 1908 van dezelfde hoek, de deur is in de loop der jaren verplaatst.

In het gebouw op de hoek zit nu een klein museum over de aanslag.

Op deze foto de opgebaarde aartshertog en zijn vrouw.

Graf van Frans Ferdinand en Sophie, in Artstetten (Oostenrijk de foto komt van internet)

http://www.youtube.com/watch?v=aTBzUAI-1mk
Filmbeelden van de begrafenis.

Direct na de aanslag wordt Gavrilo Princip gearresteerd.

In oktober 1914 de Eerste Wereldoorlog was in volle gang, stond Gavrilo Princip terecht.
Omdat hij ten tijde van de aanslag geen 20 was kreeg hij geen doodstraf maar 20 jaar, hij stierf in 1918 aan tuberculose.

Omdat de aanslagpleger een Serviër was koelden de inwoners van Sarajevo hun woede op Servische stadsgenoten en hun bezittingen.

Oostenrijk-Hongarije verklaarde Servië de oorlog omdat ze Servië verantwoordelijk hielden voor de aanslag, dit pikt Rusland weer niet
en zo rolde Europa de Eerste Wereldoorlog in al werd het natuurlijk pas na inmenging van de VS een echte wereldoorlog.

In dit koffiehuis werden de plannen voor de moordaanslag beraamd, het was te vinden in de hoofdstad van Servië, Belgrado

In 2011 bezocht ik het legermuseum in Wenen

Hier staat de Gräf & Stift waarin de aartshertog zat tijdens de aanslag, een kogelgat is goed zichtbaar.

Toen ik er was was fotograferen toegestaan zonder flits, gelukkig vond ik online nog een foto die beter verlicht is.

Zonder flits maar toch redelijk zichtbaar fotografeerde ik het uniform met daarop het bloed van de aartshertog

De wapens van de aanslagplegers, uiteindelijk zou er een bom en een pistool gebruikt worden.

Sinds de burgeroorlog in de jaren '90 behoord Sarajevo tot Bosnië en Herzegovina en trekt ieder jaar meer toeristen.

Op 5 tot 10 minuten lopen van het centrum zijn de sporen van de burgeroorlog en de 4 jaar
belegering door het Servische leger goed zichtbaar.

Voor meer toen & nu meld je aan op mijn Facebook pagina
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 28 Jun 2014 7:02    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag precies 100 jaar geleden!
Top verslag, bedankt thumbs up
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
koos24

BerichtGeplaatst: 28 Jun 2014 8:04    Onderwerp: Op scherp Reageer met quote

In Sarajevo zet de Bosnisch-Servisch gemeenschap in juni 2014 de boel op scherp door standbeeld van Gavrilo Princip te onthullen.
Voor de Serviërs is Gavrilo een vrijheidsstrijder voor andere volken in het voormalig Joegoslavië staat Servië voor onderdrukking.
(Bron foto: internet)
Naar boven
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 28 Jun 2014 8:35    Onderwerp: Reageer met quote

Zie ook deze podcast:

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=353449#353449
Naar boven
Red Roses

BerichtGeplaatst: 28 Jun 2014 9:42    Onderwerp: Reageer met quote

En - toeval bestaat niet - op krek diezelfde 28 juni, in 1919, 5 jaar later, werd het taaie Verdrag van Versailles, dat de oorlog moest afsluiten, wereldkundig gemaakt.
Verdrag, waarover men het eens is dat het de kiemen van een tweede wereldbrand in zich droeg.

De spits voor de herdenking 1914/2014 is er daarmee af.
Waarin de aandacht binnen een maand zal gaan naar de inval in België.

Onder het goud van de hemel, ziet ze gaan!, hartverscheurend vol van genade,
Gelukkig, gisteren, vertroeteld, en soldaat vanochtend.
- Onuitsprekelijke redders, met uitgestrekte armen
Blik ik u aan met mijn verbijsterend verdriet:

Want wie van jullie keren niet terug ...

(fragment uit mijn gedichtenboek We werden honderd jaar ouder)
Red Roses

BerichtGeplaatst: 28 Jun 2014 9:44    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi overzicht ook op http://www.bbc.com/news/live/world-27978407
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 28 Jun 2014 9:56    Onderwerp: Reageer met quote

Eerder topic over dit onderwerp:

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=5334
Naar boven
Red Roses

BerichtGeplaatst: 28 Jun 2014 10:48    Onderwerp: Reageer met quote

Julian Putkowski, de man van het onderzoek naar militaire executies tijdens de oorlog (zie zijn boek Shot at Dawn), zei ooit:

"Het grappigste dat ik, slechte mens die ik ben, ooit hoorde waren de pogingen om Franz Ferdinand op een of andere manier in zijn eer te herstellen.
Hoe doe je dat, een rockgroep in eer herstellen? Ze zijn niet eens vermoord."
Confused
rikkepie

BerichtGeplaatst: 28 Jun 2014 10:58    Onderwerp: Reageer met quote

Koos24,
Heel mooie Topic, alles is goed in elkaar gestoken
en de ouwde en nieuwe fotos spreken zijn heel goed
mooi verhaal.
Naar boven
Ruis

BerichtGeplaatst: 28 Jun 2014 15:54    Onderwerp: Fotootje gejat Reageer met quote

"Toen ik er was was fotograferen toegestaan zonder flits, gelukkig vond ik online nog een foto die beter verlicht is."

Dat klopt. Dat is een foto van mij, die je vond op mijn website. Kan me niet herinneren dat je mij om toestemming voor gebruik hebt gevraagd. En ook bedankt voor de bronvermelding, hè, Koos24... Beetje onbeschoft. Dat je zaken op internet vindt, wil nog niet zeggen dat je ze zomaar mag knippen en plakken.
A. Depage

BerichtGeplaatst: 28 Jun 2014 17:05    Onderwerp: Re: Fotootje gejat Reageer met quote

Ruis @ 28 Jun 2014 16:54 schreef:
"Toen ik er was was fotograferen toegestaan zonder flits, gelukkig vond ik online nog een foto die beter verlicht is."

Dat klopt. Dat is een foto van mij, die je vond op mijn website. Kan me niet herinneren dat je mij om toestemming voor gebruik hebt gevraagd. En ook bedankt voor de bronvermelding, hè, Koos24... Beetje onbeschoft. Dat je zaken op internet vindt, wil nog niet zeggen dat je ze zomaar mag knippen en plakken.

Ik stel voor je ongenoegen via PB met hem regelen. Koos hier publiekelijk aan de schandpaal nagelen is ook best onbeschoft Rolling Eyes Hij vermeldde dat hij hem van internet haalde, dus hij claimt hem zelfs niet eens. Mss kan je voortaan je naam onder al je foto's zetten als het je zo stoort...
Naar boven
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 28 Jun 2014 20:19    Onderwerp: Re: Fotootje gejat Reageer met quote

A. Depage @ 28 Jun 2014 17:05 schreef:
Mss kan je voortaan je naam onder al je foto's zetten als het je zo stoort...

Hij hoeft zijn naam er niet onder te zetten omdat het duidelijk van zijn website komt.
Foto's van iemands website overnemen zonder toestemming moet je nooit doen, de eigenaar van de foto kan je voor duizenden euro's uitkleden.

Koos 24 heeft hopelijk zijn lesje geleerd, dan nu weer on topic.

http://hvhwo2.wordpress.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
koos24

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2014 8:40    Onderwerp: Re: Fotootje gejat Reageer met quote

Ruis @ 28 Jun 2014 15:54 schreef:

Ik vond hem via google afbeeldingen, en zo ver ik me kan herinneren op een forum, goede kans dat hij vaker " gedeeld" is, maar is het opgelost als ik van jou een pm krijg met je naam en dat ik zorg voor een bronvermelding?

Optie 2 ik vervang de foto voor een ander exemplaar.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat er onvrede ontstaat over een foto.
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2014 20:05    Onderwerp: Reageer met quote

Nette reactie, Koos. Jullie komen er vast wel uit.

Gr P
koos24

BerichtGeplaatst: 30 Dec 2014 21:11    Onderwerp: Cel en ziekenhuis van Gavrilo Princip Reageer met quote

Tijdens mijn bezoek aan Theresienstadt afgelopen september kwam ik de naam van de aanslagpleger
Gavrilo Princip weer tegen.

In dit ziekenhuis zou hij zijn laatste dagen hebben doorgebracht.

Achter dit metselwerk zou zijn cel zitten.

Het is onduidelijk waarom de cel is dichtgemetseld, heeft iemand daar meer informatie over?
Naar boven
Spandau

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2015 16:08    Onderwerp: Reageer met quote

Heel interessant een genot om te lezen bedankt.
Naar boven
Dreyse

BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2015 10:11    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi topic.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: