Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

WO1 begraafplaats ontdekt 599 graven Westhoekers

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 17 Sep 2014 7:13    Onderwerp: WO1 begraafplaats ontdekt 599 graven Westhoekers Reageer met quote

Beetje apart verhaal. Deze begraafplaats is dus decenia lang niet echt opgemerkt. Slechts enkele wisten ervan en melden niks.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20140916_01271418

IEPER -

In het Noord-Franse dorpje Neuville-sous-Montreuil is een begraafplaats ontdekt waar 599 mensen uit de Westhoek begraven liggen. Het gaat om mensen die tijdens de Eerste Wereldoorlog naar Noord-Frankrijk gevlucht zijn. ‘We moeten dit absoluut onderzoeken’, zegt burgemeester Jan Durnez (CD&V/N-VA).

De begraafplaats is al decennia geleden in de vergetelheid geraakt, tot de Ieperse Vestingwerkgroep vorige week in contact kwam met Gerard en Annick Lefranc. Annick was tot 2011 gids in een kartuizerklooster in het dorpje Neuville-sous-Montreuil. Zij was degene die tot de ontdekking kwam dat het klooster tijdens de Eerste Wereldoorlog ingericht werd als ziekenhuis voor de vele Belgen die naar daar gevlucht waren. Het ging vooral om mensen uit de Westhoek. Een weiland vlakbij het klooster deed dienst als voorlopige begraafplaats
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 17 Sep 2014 12:05    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb me inderdaad de voorbije drie weken op die zaak gesmeten, nadat ik er attent op gemaakt werd door een kennis die me verwees naar :
http://www.1914-1918.be/cimetiere_neuville.php

Mocht iemand verdere info hebben, meer bepaald over personen die er begraven liggen uit mijn omgeving (Boezinge en Ieper) ... (De overlijdensakten heb ik al.)

Aurel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2014 18:36    Onderwerp: Reageer met quote

En wie belangstelling mocht hebben voor de Indische CWGC-begraafplaats er vlak naast, kan hier terecht, in de Topic van Patrick M. :

http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=414804#414804

Aurel
Naar boven
Patrick @ IFF

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2014 15:25    Onderwerp: Reageer met quote

Blijkbaar zijn al de nazaten van die overleden Westhoekenaars hun dierbaren dan vrij vlug vergeten? Wat is juist de reden waarom blijkbaar niemand zich nog bekommerde om die graven?
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2014 17:45    Onderwerp: Reageer met quote

De schuld mag je zeker niet bij de nazaten leggen ! Om te beginnen : de haastige en vaak geďmproviseerde teraardebestellingen (soms 4 per dag) zijn ook al bijna 100 jaar geleden, met nauwelijks een aanduiding op de grafkruisen. (Wel hebben we gelukkig de overlijdensakten.)
Wat gebeurde er met de overlevende familieleden ? Sukkelaars op de vlucht .. bejaarden ... ouderloze kinderen ... Die na de terugkeer naar de heimat wel andere overlevingszorgen hadden dan een graf meer dan 100 km hiervandaan. Slechts nu zijn er individuele geďnteresseerden die weet hebben - van verhalen in de familie - dat er bij Montreuil een nooit gekende grootnonkel of -tante als kind begraven werden.
En vooral : in de jaren na de oorlog (wanneer ?) is het bovengrondse deel van de begraafplaats 'stiekem' verdwenen ... weide geworden ...
Maar we zijn bezig voor eerherstel te zorgen ...

Niemand bekommerde zich om de graven omdat "niemand" van het bestaan wist. Ook de Neuvillenaars niet meer ...

Aurel
Naar boven
Patrick @ IFF

BerichtGeplaatst: 29 Sep 2014 11:03    Onderwerp: Reageer met quote

Dank om de hersencellen opnieuw te activeren! Smile
Naar boven
zijde26

BerichtGeplaatst: 10 Okt 2014 16:10    Onderwerp: Reageer met quote

Wat is de toestand momenteel ?

Bedankt,
Gilbert
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 10 Okt 2014 18:31    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben volop bezig met het onderzoek naar degenen die er liggen. En het ziet ernaar uit dat het prject (in de nabije (?) toekomst) op een hoger (intergemeentelijk ?) niveau getild wordt. (Ik wil maar zeggen : een (eventueel) monument(je) zal ik niet zélf ineenknutselen / bekostigen. Smile

Aurel
Naar boven
rady

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2016 11:40    Onderwerp: Eerherstel voor vergeten Belgische begraafplaats in Noord-Fr Reageer met quote

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/14-18/1.2778693
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2016 12:08    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt, Rady.

Klein en bescheiden, maar blij dat er toch 'iets' gekomen is. Als ook dorpspolitiek en interpersoonlijke probleempjes aanwezig zijn, moeten er compromissen komen ...
En de dag zelf en de inauguration, in aanwezigheid van familieleden van een aantal van de daar begraven Westhoekers, was een heel aangename gebeurtenis. Ook door het schitterende weer.

Aurel
Naar boven
rady

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2016 18:50    Onderwerp: Reageer met quote

Een heel mooi resultaat, Aurel, in een onderbelicht verhaal.

Ik hoop dat je de waardering krijgt die je verdient.
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 03 Feb 2022 20:18    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag opnieuw onder de aandacht gebracht: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/02/03/frank-woi/

Wat ik niet begrijp, als dit een gekende begraafplaats is van oorlogsslachtoffers, moet de Franse staat toch het nodige doen om die begraafplaats ook te laten respecteren?
Bovendien: het was blijkbaar ooit duidelijk een begraafplaats, dus moet die grond dan toch ook onteigend zijn geweest en als begraafplaats zijn ingericht? En dan gebruikt die boer dat stuk grond toch onwettelijk?
Of zou de Belgische staat en één van zijn diensten die ooit het beheer had over deze begraafplaats de zaak hebben laten verkommeren?

Jan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 03 Feb 2022 23:48    Onderwerp: Reageer met quote

Ook Vandaag een artikel in het Nieuwsblad

Ondanks verzet Franse boer: eindelijk waardig eerbetoon voor de 599 Belgen van het ‘vergeten Belgisch kerkhof
----------------------------------------------------------------------------------

En uit de audiofile van de Medecins en dr Loods
Vanaf min6 L'histoire du cimetičre en parole.

Blijkbaar werden door de eigenaar van het terrein de Belgen niet graag gezien.
Misschien iets van in de tweede oorlog
die in een vete zit, want er is sprake van
« Les boches du Nord

Wat ik moeilijk begrijp, is dat de boer waarvan sprake,
de begraafplaats ontmantelde voor 1950
En ondertussen wel overleden zal zijn ..
Dus ik vermoed dat deze vete in echte Marcel Pagnol stijl door zijn nabestaanden verder gezet wordt

Maar de eigenaar van de weide werd nooit vergoed en hij ging zijn terrein opnieuw gebruiken. Hij verwijderde de houten kruisen op de graven.
Tegen 1950 was er van de Belgische begraafplaats bijna niets meer te zien. Alleen een verhoging waar een groot kruis op stond doet nog vermoeden dat hier mensen begraven liggen.

uit topic
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=414804#414804
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 04 Feb 2022 7:02    Onderwerp: Reageer met quote

Ik begrijp niet dat dit blijft aanslepen. Het is duidelijk dat zowel de Belgische als de Franse overheid niet willen zoeken naar een oplossing. Immers, als de betrokken vluchtelingen daar begraven liggen, gaat het om een begraafplaats en dan kan je toch niet toelaten dat het terrein als weide wordt gebruikt?

Indien de betrokken personen officiële oorlogsslachtoffers zijn (wat ik niet zeker ben aangezien het vluchtelingen betreft die aan ziekte overleden zijn), dan heeft Frankrijk zelfs de PLICHT om dat terrein net zoals andere oorlogsbegraafplaatsen te beheren, wat betekent onteigenen en in beheer te geven aan de gravendienst van het betrokken land.

Ik vermoed dat wie er tegenwoordig ook het beheer van de Belgische oorlogsgraven in handen heeft, niet zit te wachten op een extra kost na meer dan honderd jaar... Wat een verschil met Australië bijvoorbeeld nadat vaststond dat er enkele massagraven met hun doden te vinden waren in Fromelles.

Alle hoogdravende speeches van allerlei verantwoordelijken en subsidieslurpende projecten rond WOI ten spijt is het duidelijk dat men in dit land eigenlijk geen jota geeft om zijn eigen oorlogsslachtoffers (al dan niet officieel erkend). Er zal dan ook geen geld (toerisme) mee te verdienen zijn, aangezien in het buitenland...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 04 Feb 2022 9:27    Onderwerp: Reageer met quote

AOK4 @ 04 Feb 2022 7:02 schreef:

Alle hoogdravende speeches van allerlei verantwoordelijken en subsidieslurpende projecten rond WOI ten spijt is het duidelijk dat men in dit land eigenlijk geen jota geeft om zijn eigen oorlogsslachtoffers (al dan niet officieel erkend). Er zal dan ook geen geld (toerisme) mee te verdienen zijn, aangezien in het buitenland...

Onze regeringsleiders geven zelfs geen jota om de levenden, waarom zouden ze het voor deze mensen doen?
Eigen zak (met centen vullen) eerst. Mad
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 04 Feb 2022 9:28    Onderwerp: Reageer met quote

Binkske007 @ 04 Feb 2022 9:27 schreef:
AOK4 @ 04 Feb 2022 7:02 schreef:

Onze regeringsleiders geven zelfs geen jota om de levenden, waarom zouden ze het voor deze mensen doen?
Eigen zak (met (onze) centen vullen) eerst. Mad

nikkel

BerichtGeplaatst: 04 Feb 2022 20:43    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo ik kan verkeerd zijn maar is dat niet op tv geweest met Arnout Hauben dwars door Belgie of Ten Oorlog: Onder Vlaamse Velden ik weet het niet meer
groeten Mike
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 06 Feb 2022 7:57    Onderwerp: Reageer met quote

Het heeft vorige week nog in de Gazet van Antwerpen gestaan.
Obusje

BerichtGeplaatst: 06 Feb 2022 18:00    Onderwerp: Reageer met quote

De affaire rondom de verdwenen begraafplaats van Neuville-sous-Montreuil sleept feitelijk al decennia en vormt een schandvlek op het blazoen van zowel de Belgische als de Franse overheid. Zo behoren geciviliseerde landen niet om te gaan met eigen of andermans oorlogsslachtoffers.

Ook ons Franstalige equivalent, forum ‘Pages 14-18’ (zoekterm: Neuville-sous-Montreuil) heeft enkele jaren geleden al eens vergeefs aandacht besteed aan dit treurige dossier.

De Franse overheid beroept zich er op nimmer adequaat door de Belgische overheid over deze kwestie geinformeerd te zijn en alleen maar wat te willen doen als daar van Belgische zijde nadrukkelijk om gevraagd wordt. Met een gemiddelde van eens per vijf jaar meldt de Belgische politiek, lokaal dan wel landelijk, dat het dossier voor hen nieuw is. Meestal na gebeier van klokkenluiders. De voor onderhoud van Belgische oorlogsgraven verantwoordelijke instantie, de krijgsmacht, geeft alleen thuis voor militaire graven. En beschikt daarvoor zelfs nog over te geringe middelen om die taak naar behoren uit te voeren. In de herdenkingsjaren 2014-2018 is kortstondig wat extra geinvesteerd, met name in de Westhoek en met name voor de buitenlandse slagveldtoeristen. Maar inmiddels is men weer terug op het beschamende onderhoudspeil van voor die tijd. Op een kort geleden door mij bezochte militaire begraafplaats bij Luik stond het gras weer kniehoog.

Een bedenkelijke rol in dit dossier is ook gespeeld door de Franse familie die al langjarig eigenaar is van het betreffende perceel grond en categorisch elke medewerking aan elk initiatief tot herdenking en herinnering op het perceel heeft geweigerd. Neergelegde bloemen en kransen werden verwijderd en op het perceel aangetroffen bezoekers werden verzocht om op te hoepelen. Ook mij is dat in 2015 een keer overkomen.

Enfin, ik blijf optimist en hoop maar weer eens dat het tij nu wél gaat keren en de slachtoffers van Neuville eindelijk de waardige herinneringsplek krijgen die zij verdienen.

Vriendelijke groet,
Obusje
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 06 Feb 2022 18:15    Onderwerp: Reageer met quote

Mag ik zeggen dat ik nog altijd "trots" ben dat ik de zaak onder de aandacht gebracht heb destijds in 2014. Ik werd er wel toe aangepord door Annick en Gérard Lefranc, het echtpaar dat een hulpkreet geslaakt had.

Ik heb er veel over geschreven (heemkundige tijdschriften), en vooral, van allen die er liggen gezocht wie ze waren; met de hulp van een mede-onderzoeker / familiekundige (Joeri Stekelorum). Met die onderzoekingen hebben we vele nakomelingen van de 599 die er liggen, gelukkig gemaakt.

Uiteindelijk, een jaar of 3 geleden, heb ik de zaak achter mij gelaten. Gewoon omdat er nog andere projecten zijn die me semi-fulltime bezighouden. Maar ik ben heel blij dat het werk voortgezet wordt door iemand die ik tijdens de research heb leren kennen: Joris Saerens (Londerzeel). Die doet dat uitstekend. Hij houdt de zaak in het oog en port de daar verantwoordelijken verder aan. Ook met zijn website
https://londerzeelwo1.wordpress.com/de-vergeten-belgische-begraafplaats-in-neuville-sous-montreuil-fr/

Ikzelf volg het natuurlijk, maar wat "afstandelijker" ... Smile

Aurel
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: