Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Ieper en omgeving 18 en 19 Juli 2014

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
FJB

BerichtGeplaatst: 21 Jul 2014 14:55    Onderwerp: Ieper en omgeving 18 en 19 Juli 2014 Reageer met quote

Reisverslag Ieper 18 en 19 juli 2014

Daar het naar mijn gevoel al weer te lang geleden was dat ik Ieper bezocht had ik mij voorgenomen om tijdens mijn vakantie weer eens die kant op te gaan.
Na het nodige mailverkeer in verband met een juiste afstemming van de datum had ik een overnachting vastgelegd bij de Bed and Breakfast van ons mede forumlid Andre die ‘The Dugout’ in Ieper bestiert.

Op de donderdag ervoor las ik in de tuin lekker ontspannen de laatste hoofdstukken van het zeer lezenswaardige boek ‘Krieg’ van Richard Heijster. Twee figuren uit dat boek intrigeerden mij nogal. De Duitsers August Jäger en Fritz Haber. Damn wat een bizar verhaal van die twee zeg. Aan het eind van de middag nog even naar de Tour de France kijken waarbij onderaan in beeld het bericht verscheen dat er een extra journaal zou volgen in verband met een vliegtuigongeval in Oekraïne.

’s Avonds werd er al snel wat meer duidelijk en bleek het zeer waarschijnlijk te gaan om het schaamteloos neerhalen van een burgervliegtuig door een van de strijdende partijen in dat gebied. De separatisten zouden via Twitter al hebben opgeschept over hun daad in de veronderstelling dat het een Antonov betrof. Veel Nederlanders en kinderen aan boord. Hoeveel is nog onduidelijk. Maar het verhaal van een van de Nederlanders die als eerste ter plekke was en her- en der in de velden kinderlijkjes zag liggen spookte die nacht nog enige tijd door mijn hoofd. Op dezelfde avond dan ook nog het nieuws dat Israel een grondoffensief in Gaza stad was gestart. Oorlog, waanzin, onschuldige doden. De immer repeterende fout die de mensheid blijft maken als oplossingsrichting voor een conflict, bah! Wellicht was er geen betere dag denkbaar om naar Ieper te gaan dan nu dacht ik. Waar kom je per slot van rekening meer plekken tegen die getuigen van de waanzin die oorlog heet en tegelijkertijd de bezinning daarop ?

‘ s Ochtends in alle vroegte nam ik de trein vanuit Zandvoort om na een reis van ongeveer zes uur in Ieper aan te komen. Eenmaal uit de trein gestapt kwam de hitte me tegemoet als een klamme deken die me wilde smoren. In het centrum aanbeland diende dan ook eerst de inwendig dorstige mens ernstig gelaafd te worden. Het zweet bleef maar van mijn hoofd gutsen en niet alleen van die van mij. Op naar In Flanders Fields ! Tsja, het blijft een goed verzorgd museum met een aantal zeer bijzondere zaken in de collectie, maar dat digitale hoeft van mij niet zo de overhand te krijgen . Dat rubberen bandje om je pols om de diverse digitale bronnen te kunnen ontsluiten vond ik ook niet echt een toegevoegde waarde hebben. Net als 12 jaar geleden waren er veel Britse schoolgroepen in Ieper en dus ook in IFF. Op zich een hele goede zaak natuurlijk, maar niet echt bevorderlijk om het een en ander eens rustig te bekijken/lezen.

Na vijven liep ik via het parkje achter de lakenhal naar de Kaaistraat alwaar het BenB zich op nummer 5 zou moeten bevinden. Voor de deur zag ik twee jongeheren staan die bezig waren om wat tassen naar binnen te brengen. Het was de uitbater Andre en een ander Iepers forumlid Snaai (alom aanvaarde autoriteit op o.a. het gebied van de Ieperse kazematten thumbs up Na binnenkomst even snel wassen en opfrissen en toen gezamenlijk wat drinken beneden ( Passchendale rememberance bier). Direct bij binnenkomst valt op dat het om een bed and breakfast gaat met als thema WO 1. In de gang al vitrines met originele vondsten en aan de muur diverse mooie authentieke foto’s. Granaathulzen staan ook her- en der verspreid. In de gelukkig koelere ontbijt en lounge kamer ( met een WO 1 bibliotheek en nog meer authentiek materiaal in kasten en aan de muur) ontspon zich al snel een gesprek tussen drie mensen die een passie hebben voor de eerste wereldoorlog.

Beide heren waren toch niet zo jong dan ik eerst inschatte en konden mij al snel veel vertellen over de verschillende soorten granaten en hulzen en dergelijke. Snaai gaf aan dat de kazematten wellicht wel leuk zouden zijn om eens te bezoeken. In een van die ruimten werd destijds de ‘Wipers Times” gedrukt. Het bed and breakfast heeft Andre helemaal in zijn eentje opgebouwd en verbouwd en het resultaat mag er zijn.

Samen met Andre was het vervolgens naar de Menenpoort voor ‘The Last Post”. Ondanks dat we redelijk op tijd waren stonden we vanwege de drukte buiten de tunnel te luisteren en stilte te betrachten. Ondertussen vertelde Andre een aantal leuke wetenswaardigheden over de poort en de vestingwerken. Na de ceremonie dus op naar de kazematten. Buiten genoten we van een aantal heerlijk koele biertjes en een goed gesprek over onze passie. Wat is het toch fijn om met iemand lekker te kletsen over bijvoorbeeld : “ Haig” of “shot at dawn” zonder dat er direct wenkbrauwen gefronst worden. Andre is een fijn en goed mens, dat zag en ervoer ik al snel. Dat heb je soms, dat het direct klikt met een medemens. ’S Avonds laat nog even snel naar het frietenkot en behoorlijk naar de kloten zocht ik mijn bed op. De kamer waarin ik verbleef was uiterst proper en leuk ingericht met WO 1 art. Boeken van Remarque, Sassoon en Owen op de mantel etc.

Na een warme nacht was het ‘s ochtends tijd voor het ontbijt en daarna de rondrit langs diverse interessante plekken. Het ontbijt was heerlijk en op de placemat staat een hele tekst over een hele bijzondere soldaat die hele bijzondere dingen deed tijdens de Grote Oorlog.
De auto was voorzien van een airco systeem wat ons beiden goed van pas kwam gedurende de dag. Als eerste zijn we gaan kijken bij een plek waar opgravingen plaats hadden. Los van wat scherven van SRD kruiken vonden we echter niets. Dat die Ieperse klei echt verraderlijk is kun je zelfs op zo’n warme dag nog merken op de lagere gedeeltes waar nog wat water ligt van vorige neerslag. Je glijdt uit waar je bij staat als je niet oppast. Andre vertelde me dat enige tijd geleden nog twee Bulgaarse arbeiders een granaat in de velden vonden die tot ontploffing kwam waarbij beiden het leven lieten. Voorzichtigheid is dan ook te allen tijde geboden.

Daarna was het op naar Stijn Butaye van de Pond Farm. Stijn heeft op een schitterende plek een prive museum ingericht van alle vondsten die op het land gedaan zijn in de afgelopen jaren. Buiten valt een getraliede afgesloten bak op met daarin de laatste vondsten die nog bekeken moeten worden door de DOVO (Dienst voor de opruiming en vernietiging van ontploffingstuigen). De gedachte kwam bij me op dat het kleinschalige veebedrijf dat de familie voert in Nederland bijna niet meer te zien is. De weidegronden naast de idyllische boerderij zit nog vol met allerlei zaken uit de Grote Oorlog. In het museum zelf vallen het stuk van een Engelse tank op alsmede een bijna volle munitietas en een portemonnee van een Duitse soldaat. Ook de uitputting qua grondstoffen aan Duitse kant is er goed te zien aan de hand van de diverse granaten die van koper tot steeds goedkoper materiaal gaan. Leuke gast die Stijn die onlangs een leuke reportage in The New York Times had en binnenkort te zien zal zijn op Discovery Channel.

Van pond Farm ging het naar Tyne Cot. Het ging mij niet zozeer om de meer dan indrukwekkende begraafplaats zelf maar het uitzicht richting Ieper. Dat glooiende veld naar beneden maakte alweer een diepe indruk op mij. In de verte de kerktoren van Ieper en daartussen de bloedvelden waarop tienduizenden soldaten voor een luttele terreinwinst het leven lieten (foto 16). In Passendale kocht ik nog even snel de plattegrond van Holt’s en daarna was het op naar de plek van de eerste chloorgasaanval op 22 april 1915. Het verhaal van August Jager kwam direct weer bij me naar boven.
In Mesen bezochten we vervolgens een bijzondere plek waar twee Duitse Bunkers te bezichtigen zijn die niet door mijnen zijn opgeblazen (foto 11,12 en 13) Een enigszins beduimelde foto op een info bord laat dezelfde plek zien als waar je staat maar dan ten tijde van de oorlog en de oprukkende Nieuw-Zeelanders.

De warmte was alomtegenwoordig dus veel water drinken was het devies. Een van de velden van de Christmas Truce maakte ook indruk. Hoewel de plattegrond op het bordje naast het Khaki Chums Kruis aan interpretatie onderhevig is. Via het Ploegsteert memorial- waar ik tegenover in een uitspanning helaas verzuimd heb om het boek “Stolen Lives” aan te schaffen – zijn we vervolgens weer richting Ieper gegaan via de Menense weg. We bezochten daar het King’s Liverpool “Scottish” memorial. Een bataljon uit Liverpool voornamelijk bestaand uit Schotse vrijwilligers. Ook het memoriaal op de plek waar een aantal tunnelaars van het 177th Tunneling Company/Royal Engineers het leven lieten was indrukwekkend.

Het was een passend einde van een leuke anderhalve dag onder de bezielende leiding van Gids en B en B houder Andre die veel weet over de streek en den Groten Oorlog. Het bed and breakfast “The Dugout” is van harte aan te bevelen. Vlak achter de markt, alles netjes ( foto 20 en 21), goed ontbijt een zeer schappelijke prijs en een even bevlogen als aardige eigenaar, wat wil een mens nog meer ? Ik zal er zeker terugkomen !

Zie hieronder wat foto’s van tijdens het verblijf (klik op de foto's voor een vergroting) en een link naar thedugout :

http://www.mijnalbum.nl/Album=HZZVM3MI

http://www.thedugout-ypres.be/nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: