Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Tweede Wereldoorlog overschreeuwt Eerste

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2013 18:05    Onderwerp: Tweede Wereldoorlog overschreeuwt Eerste Reageer met quote

Quote:
Het overkomt Jeanette Pors regelmatig: „Als je zegt dat je je met de Eerste Wereldoorlog bezighoudt, kijken mensen je schaapachtig aan: Heeft dat zin dan? Was die oorlog belangrijk voor Nederland?”

Dat was hij zeker, vindt de Tweede Kamer, die dinsdag een motie van D66-Kamerlid Bergkamp aanvaardde. Zij constateert „dat er in Nederland weinig aandacht is voor de geschiedenis van de Eerste Wereldoorlog en dat een brede herdenking in samenwerking met Vlaanderen zou kunnen bijdragen aan meer bekendheid met deze belangrijke fase in onze wereldgeschiedenis.” Het kabinet kreeg het verzoek om samen met Huis Doorn, waar de Duitse keizer Wilhelm II onderdak vond, de mogelijkheden te onderzoeken.

Dat het volgend jaar een eeuw geleden is dat deze oorlog uitbrak, gaat aan Nederland overigens niet ongemerkt voorbij, zegt Pors. „Er worden veel tentoonstellingen en publicaties voorbereid. Het zijn echter vaak kleine organisaties die zich ermee bezighouden. Veel plaatsen die echt iets zouden moeten doen, ondernemen niets.”

Pors is wetenschappelijk medewerker bij de Stichting Studiecentrum Eerste Wereldoorlog (SSEW). Ze komt er „hoofdzakelijk oudere mannen” tegen; „ik ben er een van de weinige jongeren.”

Haar interesse voor het onderwerp ontstond toen ze twee jaar geleden tijdens een stage met middelbare scholieren het oorlogsterrein bij het Belgische Ieper bezocht. „Het intrigeerde me. Er is nog veel wat niet onderzocht is.”

Na het Driestar College in Gouda studeerde Pors militaire geschiedenis. „Net als de meeste Nederlanders had ik meer interesse voor de Tweede Wereldoorlog. Die overschreeuwt de Eerste. Over de tweede oorlog kunnen stoere verhalen over verzetsdaden en militaire acties worden verteld. Tijdens de eerste oorlog wilde Nederland neutraal blijven. Maar die oorlog had wel degelijk invloed: er kwam een stroom vluchtelingen ons land binnen, en ook voor de economie had de strijd grote gevolgen. In mijn bachelorscriptie leg ik uit dat Nederland helemaal niet zo neutraal was. Later heb ik onderzoek gedaan naar de Troelstrarevolutie in 1918 en het ontstaan van de angst voor het communisme. Ik zou het toejuichen als er meer belangstelling voor die periode ontstaat.”

http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/tweede_wereldoorlog_overschreeuwt_eerste_1_785642

http://ww1relics.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2013 18:05    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Ik zou het toejuichen als er meer belangstelling voor die periode ontstaat.”

Dan kent ze dit forum zeker nog niet Embarassed Wink

Naar boven
hsmeets

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2013 22:37    Onderwerp: Reageer met quote

shabu @ 20 Nov 2013 18:05 schreef:
Quote:
Ik zou het toejuichen als er meer belangstelling voor die periode ontstaat.”

Dan kent ze dit forum zeker nog niet Embarassed Wink

Cool
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2013 23:52    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien kent ze het wel en zijn wij één van de kleine organisaties.

Zo niet. Iets voor een moderator of D66 aanhanger hier die haar voor de zekerheid op forum kan attenderen?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2013 8:50    Onderwerp: Reageer met quote

Die opmerking van mij was maar een grapje Wink

Naar boven
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2013 12:36    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Ze komt er „hoofdzakelijk oudere mannen” tegen; „ik ben er een van de weinige jongeren.”

Heeejjj, da's zoals hier dan Embarassed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
A. Depage

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2013 12:40    Onderwerp: Reageer met quote

Finnbar @ 21 Nov 2013 12:36 schreef:
Quote:
Ze komt er „hoofdzakelijk oudere mannen” tegen; „ik ben er een van de weinige jongeren.”

Ik heb datzelfde gevoel, maar dan wel voor alle culturele uitstappen die ik doe, niet enkel bij WOI-aangelegenheden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
arneken

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2013 9:27    Onderwerp: Reageer met quote

A. Depage @ 21 Nov 2013 12:40 schreef:
Finnbar @ 21 Nov 2013 12:36 schreef:
Quote:

Ik heb datzelfde gevoel, maar dan wel voor alle culturele uitstappen die ik doe, niet enkel bij WOI-aangelegenheden.

Waagt uzelf dan ook vooral niet op Werchter :p alleen maar jongeren beneden de 16 had ik zo de indruk dit jaar of ik kom ook al een beetje "oud"
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
bul

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2013 18:08    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:

Dat kan niet kloppen, want ik ben 14 jaar.
maar het is wel zo dat de jeugd, ik zit er midden in, zich niet goed realiseert belangrijk deze oorlog is geweest (en nog steeds is).
In onze geschiedenis boeken word er trouwens ook maar weinig aandacht aan besteed, hooguit een paragraaf.
Ik was dan ook teleurgesteld, maar ben erg blij dat er wat meer aandacht aan word besteed.

mvg

bul
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: