Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Cnock
|
Geplaatst: 07 Okt 2013 11:36 Onderwerp: TEN AANVAL, de strijd om de voorposten aan de IJzer |
|
|
Uploaded with ImageShack.us
Verschijnt binnenkort
Eddy |
|
Naar boven |
|
 |
Cnock
|
Geplaatst: 07 Okt 2013 11:38 Onderwerp: |
|
|
cover tekst:
In Ten aanval! beschrijft Eddy Lambrecht de strijd aan het front van de IJzermonding tot Schoorbakke. Al scheidde een enorme waterplas de vijandelijke legers, toch was het allesbehalve een vredige streek.
Zo vielen de Belgen herhaaldelijk voorposten aan die Duitse marinesoldaten in de ruďnes van de hoger gelegen boerderijen hadden ingericht. Aan de hand van getuigenissen en officiële legerverslagen laat Lambrecht zien hoe de raids voorbereid en uitgevoerd werden. De aanval op zo’n vooruitgeschoven post, die meestal ’s nachts na voorbereidend artillerievuur plaatsvond, was een gevaarlijke onderneming. De soldaten moesten eerst over een modderig terrein zonder dekking, over beken en grachten, en over velden die een halve meter of meer onder het waters stonden om vervolgens op hardnekkige weerstand te botsen van Duitsers die met machinegeweren in betonnen schuilplaatsen verscholen zaten. Soms lukte het om de vijand te verdrijven of krijgsgevangen te nemen, doch lang duurde een overwinning nooit. De gevechten om de voorposten, door de Duitsers ook “drijvende doodskisten” genoemd, hielden dan ook tot het einde van de oorlog aan.
De auteur belicht tevens de inzet van Franse en Britse troepen rond Nieuwpoort en Lombardsijde, zoals de Britse gasaanval van oktober 1916 en de operatie Strandfest van juli 1917. In een apart hoofdstuk focust hij op de indrukwekkende Duitse bunkers en verdedigingswerken. Sommige herinneren vandaag nog in het landschap aan het oorlogsgeweld.
Nog nooit bood een boek zo’n gedetailleerd inzicht van de vijandelijkheden aan het noordelijke IJzerfront. Bovendien illustreerde Eddy Lambrecht zijn boek met een schat aan nooit eerder gepubliceerde foto’s uit eigen verzameling. |
|
Naar boven |
|
 |
Schoeters Dirck
|
Geplaatst: 07 Okt 2013 15:52 Onderwerp: |
|
|
Yeah. Dank Eddy. _________________ Sturmgrenadier |
|
Naar boven |
|
 |
Binkske007 Moderator

Geregistreerd op: 8-4-2008 Berichten: 3984 Woonplaats: Turnhout (België)
|
Geplaatst: 07 Okt 2013 16:53 Onderwerp: |
|
|
Pffft, weer ene voor mijn lijstje.
Hopelijk worden we deze jaren niet te veel overspoeld door een overaanbod van goeie boeken want dit lijkt me op het eerste zicht ook alweer een juweeltje.
Vorige zaterdag in Ieper nog een drietal boekskes gekocht, nu die van Jan in de bus, en wie weet wat volgt er nog...
Mijne portemonee lijkt er eentje van ajuinenleer (voor de Nederlanders : uienleder), als ik er in kijk, begin ik te janken.  _________________ "They shall grow not old, as we that are left grow old"  |
|
Naar boven |
|
 |
A. Depage

Geregistreerd op: 1-6-2008 Berichten: 2886 Woonplaats: Dendermonde, Oost-Vlaanderen (B)
|
Geplaatst: 07 Okt 2013 17:15 Onderwerp: |
|
|
Binkske007 @ 07 Okt 2013 16:53 schreef: | Pffft, weer ene voor mijn lijstje.
Hopelijk worden we deze jaren niet te veel overspoeld door een overaanbod van goeie boeken want dit lijkt me op het eerste zicht ook alweer een juweeltje.
Vorige zaterdag in Ieper nog een drietal boekskes gekocht, nu die van Jan in de bus, en wie weet wat volgt er nog...
Mijne portemonee lijkt er eentje van ajuinenleer (voor de Nederlanders : uienleder), als ik er in kijk, begin ik te janken.  |
Haha, I know the feeling. Ik moet ook selecteren ...
De keuze is niet altijd makkelijk en de stapel wordt groter als ik niet wat rapper lees ...
Ik vrees dat het aanbod naar volgend jaar alleen maar groter wordt, bovendien vrees ik voor heruitgaves van oude boeken erbovenop  |
|
Naar boven |
|
 |
shabu Cheffin

Geregistreerd op: 7-2-2006 Berichten: 3104 Woonplaats: Hoek van Holland
|
Geplaatst: 07 Okt 2013 18:24 Onderwerp: |
|
|
Dat klinkt erg interessant Eddy
Kan je al een prijs geven? _________________ If any question why we died
Tell them, because our fathers lied
-Rudyard Kipling-
http://ww1relics.com/ |
|
Naar boven |
|
 |
Pegoud Moderator

Geregistreerd op: 28-3-2005 Berichten: 7730 Woonplaats: Land van Maas en Waal
|
Geplaatst: 07 Okt 2013 19:37 Onderwerp: |
|
|
Klinkt goed, Eddy. Wanneer is binnenkort ongeveer?
Gr P _________________ Wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront. |
|
Naar boven |
|
 |
Cnock
|
Geplaatst: 07 Okt 2013 19:41 Onderwerp: |
|
|
hallo,
ik zal voorzichtig zijn, tegen december?
en voor alle duidelijkheid, het manuscript was reeds af 2 jaar geleden,
dus niet speciaal gemaakt met het oog op de nakende vieringen, was alleen kwestie van de juiste uitgever te vinden
mvg
Eddy |
|
Naar boven |
|
 |
Binkske007 Moderator

Geregistreerd op: 8-4-2008 Berichten: 3984 Woonplaats: Turnhout (België)
|
Geplaatst: 08 Okt 2013 7:22 Onderwerp: |
|
|
Laat maar een seintje.  _________________ "They shall grow not old, as we that are left grow old"  |
|
Naar boven |
|
 |
arneken

|
Geplaatst: 08 Okt 2013 19:45 Onderwerp: |
|
|
Check!
Stevig van plan om vanaf 2016 mijn overgrootvaders voetsporen na te gaan dus alle literatuur over de belgen is welkom. _________________ Greater love hath no man than this that a man lay down his life for his friends.
Epitaph Lance CPL L.A.C Webb (Lancastershire fusiliers) @kezelberg Millitary Cemetery |
|
Naar boven |
|
 |
Cnock
|
Geplaatst: 25 Okt 2013 15:35 Onderwerp: |
|
|
boek is vanaf vandaag te bestellen op www.klaproos.be
mvg
Eddy |
|
Naar boven |
|
 |
rady
|
Geplaatst: 25 Okt 2013 19:02 Onderwerp: |
|
|
Besteld  |
|
Naar boven |
|
 |
arneken

|
Geplaatst: 28 Okt 2013 16:19 Onderwerp: |
|
|
rady @ 25 Okt 2013 19:02 schreef: | Besteld  |
2 _________________ Greater love hath no man than this that a man lay down his life for his friends.
Epitaph Lance CPL L.A.C Webb (Lancastershire fusiliers) @kezelberg Millitary Cemetery |
|
Naar boven |
|
 |
Yvonne Admin

|
Geplaatst: 29 Okt 2013 11:56 Onderwerp: |
|
|
Cnock @ 25 Okt 2013 15:35 schreef: | boek is vanaf vandaag te bestellen op www.klaproos.be
mvg
Eddy |
Wat een goed nieuws. _________________ Met hart en ziel
De enige echte
https://twitter.com/ForumWO1 |
|
Naar boven |
|
 |
RudyJ14
|
Geplaatst: 30 Okt 2013 0:18 Onderwerp: |
|
|
De regio Nieuwpoort Lombardsijde en bunkers interesseren me altijd,dus eergisteren ook reeds besteld.
groeten Rudy |
|
Naar boven |
|
 |
arneken

|
Geplaatst: 30 Okt 2013 15:40 Onderwerp: |
|
|
Vandaag al ontvangen seg.
Vlugge levering ... Al wist ik niet dat de uitgeverij zich in Brugge ophield
Binnenkort hen toch eens gaan opzoeken. Benieuwd om er in te beginnen lezen alvast. _________________ Greater love hath no man than this that a man lay down his life for his friends.
|
Naar boven |
|
 |
arneken

|
Geplaatst: 07 Nov 2013 10:26 Onderwerp: |
|
|
Jammer dat er hier en daar nog een paar spellingsfouten en grammaticale missers inzitten. Leest voor de rest wel vlot hoor  _________________ Greater love hath no man than this that a man lay down his life for his friends.
|
Naar boven |
|
 |
Cnock
|
Geplaatst: 07 Nov 2013 13:49 Onderwerp: |
|
|
Arneken,
ik heb geen recht meer gehad op een laatste verbetering
mvg
Eddy |
|
Naar boven |
|
 |
arneken

|
Geplaatst: 07 Nov 2013 21:09 Onderwerp: |
|
|
Jammer! Wist ik natuurlijk wel niet, vond het eigenlijk al raar dat ze er in zaten. Meestal lees ik nogal redelijk vlot over zo'n zaken, maar deze bleven gelijk steken. _________________ Greater love hath no man than this that a man lay down his life for his friends.
|
Naar boven |
|
 |
love4history

|
Geplaatst: 03 Jan 2014 11:20 Onderwerp: |
|
|
hmm... ziet er heel interessant uit! Proficiat Eddy! _________________ Rudeness is the weak man's imitation of strength.
Eric Hoffer
"Flandria dulce solum, super omnes terra beata......mando remando vale, mea Flandria terra meorum" |
|
Naar boven |
|
 |
Cnock
|
Geplaatst: 03 Jan 2014 12:56 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
iedereen bedankt voor de leuke reacties, die bevestigen wat ik reeds buiten het Forum vernam
in april zal een nieuw boek verschijnen over een minder bekend onderwerp:
de gevechten in en rond het Bos van Houthulst tijdens de 3de Slag bij Ieper, Houthulst, Jonkershove, Mangelare, Veldhoek, Staden, Langemark, Broenbeek, enz.
Eveneens met nog nooit gepubliceerd beeldmateriaal
mvg
Cnock |
|
Naar boven |
|
 |
the butcher
|
Geplaatst: 03 Jan 2014 17:58 Onderwerp: |
|
|
net uitgelezen mooi boek _________________ voor mijn overgrootvader Jules Seynaeve 1ste linie regiment |
|
Naar boven |
|
 |
marty

|
Geplaatst: 19 Jan 2014 21:57 Onderwerp: |
|
|
Helaas wegens familiale omstandigheden, mijn nieuwjaarskado pas heden ontvangen.
Even snel doornomen en dan vallen toch weer enkele aparte en interessante foto's op.
Grtn. |
|
Naar boven |
|
 |
derwisj

|
|
Naar boven |
|
 |
A. Depage

Geregistreerd op: 1-6-2008 Berichten: 2886 Woonplaats: Dendermonde, Oost-Vlaanderen (B)
|
Geplaatst: 29 Sep 2014 7:02 Onderwerp: |
|
|
Ben voor mijn verjaardag op zoek naar enkele boeken. Ondermeer twijfel ik tussen dit boek van Cnock en een andere van Uitgervij De Klaproos, m.n. Patrouilleurs aan het Ijzerfront van naamgenoot Lambrecht. Op het eerste zicht loopt het thema gelijklopend. Iemand die me een duwtje kan geven in de goede richting?
Voorkeur gaat voorlopig uit naar Ten Aanval... |
|
Naar boven |
|
 |
Cnock
|
Geplaatst: 29 Sep 2014 8:04 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
themas zijn niet gelijklopen, in 'Ten Aanval' worden tevens de twee kanten belicht,
ook een hoofdstuk over de Duitse bunkers aan het IJzerfront
mvg
Cnock |
|
Naar boven |
|
 |
Niko

|
Geplaatst: 29 Sep 2014 9:41 Onderwerp: |
|
|
Ik vind dat ze beiden eigenlijk goed aanvullen. _________________ Grtz,
Niko.
Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Frans Van Kerckhoven, Vesting Jager te Voet tijdens het Beleg van Namur, augustus 1914
http://chasseurgraves.weebly.com |
|
Naar boven |
|
 |
A. Depage

|
Geplaatst: 29 Sep 2014 11:59 Onderwerp: |
|
|
Beiden dank voor de info!
De visie op de Duitse kant intrigeert me zeker waardoor mijn keuze gemaakt is. Ten Aanval wordt het dus. |
|
Naar boven |
|
 |
Niko

|
Geplaatst: 29 Sep 2014 12:05 Onderwerp: |
|
|
Goede keuze  _________________ Grtz,
Niko.
Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Frans Van Kerckhoven, Vesting Jager te Voet tijdens het Beleg van Namur, augustus 1914
http://chasseurgraves.weebly.com |
|
Naar boven |
|
 |
|