Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Dagje Ieper en omgeving op 3 september.

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
silentknight

BerichtGeplaatst: 30 Aug 2013 15:07    Onderwerp: Dagje Ieper en omgeving op 3 september. Reageer met quote

Hey beste forumleden.
Het zal er eindelijk eens van komen om een dagje af te zakken naar Ieper en omgeving op dinsdag 3 september.
Normaal had ik dit in het voorjaar gepland, maar de winter die duurde tot de zomer begon heeft toen roet in het eten gegooid.

Wie toevallig daar ook in de buurt is laat maar iets weten.
Ik kom af met de motorfiets (grijze Honda Shadow shopper).

Dit weekend maak ik mijn planning op. Zowiezo sluit ik af aan de Menenpoort om 20u.

Tips op (tijdelijke) bijzondere bezienswaardigheden zijn natuurlijk meer dan welkom. En wie daar wil afspreken om samen met mij een dagje op stap te gaan moet me maar mailen.

Uiteraard volgt hier dan later een verslagje met fotomateriaal Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 30 Aug 2013 15:23    Onderwerp: Reageer met quote

Jammer, mijn Honda CB500 is onlangs na 200.000 probleemloze kilometers overleden anders had dat wel leuk geweest..

Tip:
Bedford House Cemetery op het oude kasteelterrein.
Zowieso een hele mooie locatie maar als het mooi weer is bij een ondergaande zon een heel bijzondere locatie.

Achter Lyssenthoek Cemetery kun je op het boerenerf nog de wasbekkens van het voormalig CCS zien liggen als het gras niet te hoog is.
silentknight

BerichtGeplaatst: 30 Aug 2013 16:43    Onderwerp: Reageer met quote

Idd heel jammer, een dagje socializen met medegeïnteresseerden lijkt me wel leuk Wink
Naar boven
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 30 Aug 2013 21:24    Onderwerp: Reageer met quote

silentknight @ 30 Aug 2013 16:43 schreef:
Idd heel jammer, een dagje socializen met medegeïnteresseerden lijkt me wel leuk Wink

Nou, met enig geluk heb ik binnenkort weer een "nieuwe" moto to mijn beschikking (uiteraard weer een CB500) yummie
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 30 Aug 2013 22:03    Onderwerp: Reageer met quote

silentknight @ 30 Aug 2013 16:43 schreef:

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=29835

Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
silentknight

BerichtGeplaatst: 30 Aug 2013 23:14    Onderwerp: Reageer met quote

'k Heb het gelezen Finn. Maar als je 3 op 4 weekends werkt rest er voor mij de weekdagen om iets te ondernemen Sad
Naar boven
silentknight

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2013 13:38    Onderwerp: Reageer met quote

De keuze wat ik ga bekijken is te groot en te gevarieerd om een echte planning op te maken.

Wat vast staat is: Tyne cot, ploegsteert memorial, menenpoort 20u.

Voor de rest rondtoeren tussen Passendale en Ploegsteert en vooral genieten van de streek en veel foto's nemen... op mijn eigen manier Cool
Naar boven
silentknight

BerichtGeplaatst: 03 Sep 2013 22:45    Onderwerp: Reageer met quote

Zo,

Net terug van de Westhoek.
Verslag en foto's volgen a.s.a.p.
Nu eerst wat recupereren en slapen... ik kan het gebruiken. Wink
Naar boven
silentknight

BerichtGeplaatst: 04 Sep 2013 19:58    Onderwerp: Reageer met quote

En voila, veel lees en kijkgenot:

Ieper, 03/09/2013
Eindelijk… het is ervan gekomen. De kids terug naar school en nog een weekje verlof die eerste week van september en het weer dat meezit. Ideaal om te doen wat ik al zo lang wou plannen, een dagje Westhoek!
Het aanbod is te groot om alles te doen, dus wat voorbereidingen getroffen om mijn kostbare dag zo goed mogelijk in te vullen. Een volledige planning is helaas moeilijk omdat je nooit weet hoelang je ergens zal zijn, en constant op de klok kijken is op een dag als deze niet van de orde… op zo’n moment moet je tijd kunnen laten stilstaan.

De stalen 2-wieler stond al klaar van de dag voordien. Mooi opgeblonken en gepakt en gezakt. Met kleine oogjes vroeg uit de veren om zeker vroeg te kunnen vertrekken.

7u30… Starten die bike… en weg zijn we. De mist hangt nog als dunne sluiers over de velden, maar de ochtendzon lacht me reeds toe en beloofd me mij de ganse dag gezelschap te houden.
Een motortrip moet je beleven, dus vermijd ik snelwegen en kom na anderhalf uur bijna aan, de laatste nevels onthullen in de verte reeds de kerktoren van Passendale. Even genieten van het pittoreske dorpje zelf om vervolgens even halt te houden aan de Passendale memorial. Vanop het plein loopt de straat kaarsrecht tot aan de kerk. Zowaar een Champs-Elyssee in de Westhoek ;-).

Als ik deze dreef terug oprijd richting kerk vraagt de wegwijzer van Tyne Cot cemenery hem te volgen.
Het is nog vroeg als ik de parking van Tyne Cot oprij. Nog geen bussen te bekennen, slechts enkele auto’s… het belooft een rustig bezoek te worden… tot ik langs het pad naar de voorkant stap… Wanneer ik de poort doorstap is het een bedrijvigheid van jewelste. De helft is afgespannen met linten. Verschillende graveurs zitten op hun stoeltje nieuwe stenen te graveren terwijl 3 drilboren constant oude grafstenen aan het uitbreken zijn en het is wat zoeken om wat foto’s te maken waarop de werkzaamheden niet te zien zijn. Alles wijst erop dat hier volgend jaar het één en ander zal plaats vinden. Ik geniet van het zicht en de architectuur, alleen jammer dat het gevoel wat achterwege bleef door het lawaai.

De zon klimt ondertussen steeds hoger en het wordt warmer. Mijn motor voert mij enkele kilometer verder naar Zonnebeke. Het Passendale museum staat met volle grandeur in het park. Het is er nog rustig dus ideaal om nu te bezoeken.
Wat Mrs Stan beschreef in haar verslag kan ik alleen maar beamen (haar foto’s zijn mooier dan de mijne dus geniet daar van enkele impressies). Prachtig museum dat rust uitstraalt. Alles wordt duidelijk uitgelegd a.d.h.v. teksten en grondplannen. De grote verzameling aan voorwerpen maakt alles nog levendiger. Zeker de moeite waard !!!
U leest haar verslag hier: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=29788

Het is al middag als ik er buiten stap. Helaas is de bijbehorende cafetaria dicht (verlof tot 19 september). Naast het park aan de weg staat op de menu van het volkscafé Passchendaele bier en een koude schotel om mijn innerlijke mens te versterken.

De volgende kilometers laten me rijden door gewezen slagveldgebied en no-mans land tot ik halt hou voor de lakenhallen van Ieper. Een gemoedelijk sfeer en de halfvolle terrasjes laten een zomerse indruk op me na. Maar eerst tijd voor nog een cultureel bad… het IFFM.
Het is hip, trendy en vernieuwd, en dat merk je er ook aan. Ook hier is er heel wat te beleven op veelzijdig vlak. Er is echt werk gemaakt van de inrichting maar toch miste ik een zekere ziel. Mijn voorkeur was toch het Passendale museum.

De uitgang van het museum is in de toeristische dienst ernaast. Even rondgesnuffeld in de shop op zoek naar een stafkaart met de bezienswaardigheden rond Ieper. Maar wat ik zocht vond ik niet. Er zijn veel brochures om te wandelen, te fietsen, de kraterroute… Maar als je alles moet kopen is je beurs helaas heel wat lichter. Ik besluit dan maar een stafkaart aan te schaffen (1/50.000). Die zal ik thuis zelf aanvullen met de plaats van de voor mij interessante bezienswaardigheden.

De tijd vliegt snel, zeker als je musea bezoekt. Snel wat drinken op een terrasje op de markt en vervolgens gezwind met de stafkaart onder het zitvlak klaar om de streek verder te verkennen.

Mijn eerste halte brengt me naar Sanctuary wood cementery en aanpalend Hill 62. Terwijl mijn grijze bolide de wacht houdt aan de ingang ga ik door de poort de begraafplaats op en daar heerst er gelukkig stilte en kan ik het gevoel van een grote begraafplaats toch ervaren.

Ook Hill 62 weet me te bekoren. Mooi eenvoudig park met een uitkijk over de ganse streek (iets wat ik mis als ik tussen de veldstraatjes rij door de vele hoge maïsvelden). Het aanpalende museum aan Hill 62 laat ik nu voor wat het is, er zal nog wel een gelegenheid komen in de toekomst.

Mijn volgende halte is Hill 60, maar een klein bord “Railway wood cementery” trekt mijn aandacht en interesse dus beslis ik eerst daar nog even halt te houden. Midden in de velden staat het witte gedenkkruis te pronken. Je kan er enkel te voet naar toe langs een private weg van enkele honderden meters tussen de koeien en het langsliggende “patattenveld”.
Daar éénmaal aangekomen moet ik toegeven dat het wel iets heeft, zo vlak naast het bos in de velden. Hoewel het een begraafplaats is staan er geen grafzerken. De graven zijn de onderliggende tunnels. Onderaan het cross of sacrifice staat geschreven wie hieronder begraven ligt, 50 meter verder staat nog een schots gedenkmonument in de vorm van een grafzerk.

Terug naar de bewoonde wereld. Motorkledij terug aangetrokken en nu in rechte lijn naar Hill 60. Ook daar is het heel rustig dus kan ik al mijmerend de paadjes verkennen ter wij de rondgrazende schapen mij gezelschap houden.

Met de stafkaart als gezelschap rij ik vervolgens verder langs kleine weggetjes richting Wijtschate en Mesen naar het Irish peace park. Een bus met Ierse toeristen bezet het park bij mijn aankomst, gelukkig heb ik even later ook deze pracht voor mij alleen. De eenvoud en architectuur is verbluffend. Voor mij is dit een aanrader aan iedereen. Het is véél méér dan enkel die toren. De tekst op de steen voor de toren spreekt een boodschap uit voor nu, denkend aan de tijd van toen, zeker lezen en beleven dus.

Aan de ingang van het park staat nog wat informatie over bezienswaardigheden in de buurt, maar blijkbaar is West-Vlaanderen hier het einde van de beschaving… er wordt met geen woord gerept over Ploegsteert en omgeving, al ligt het er enkele kilometers er vandaan. En omdat Ploegteert om mijn verlanglijstje stond rij ik vervolgend nog enkele kilometer zuidwaarts Henegouwen binnen… en wat blijkt, de beschaving stopt hier niet! Ook hier zijn er volop kerkhoven te bezoeken, maar wegens tijdgebrek laat ik deze voor wat ze zijn om me helemaal toe te spitsen op Berks cementery extention en Ploegsteert memorial.
… en of het de moeite waard is. Dit monument op het kerkhof is gewoonweg impressionant. Voor wie heet nog niet gezien heeft: Doén !!! Hoe deze begraafplaats tot stand is gekomen (want hier liggen geen slachtoffers van veldslagen) lees je uitgebeid op de informatieborden.

Het word snel laat en ik heb er dorst van gekregen. 200 meter vóór de begraafplaats ligt het café de touristes. Het terras zit gezellig vol met locals en voor 6 euro verrijk ik mij met 2 frisdranken en een ijscoupe om ù tegen te zeggen terwijl enkele kilometers noordelijker één koffie 3 euro kost. Het mooie zicht op de leeuwen krijg je er gratis bij.

De tijd staat niet stil, het is ondertussen al na zessen dus herneem ik mijn plannen om nog een uurtje het heuvelland te verkennen en te genieten van de prachtige panorama’s. Nog even halt gehouden aan de pool of peace (Spanbroekmolenkrater). Verbluffend zijdens de zomermaanden blijkbaar. De lelies schieten gezwind uit het water als ware het paddenstoelen in de herfst.

Vervolgens verder langs binnenwegen terug naar Ieper, want de last post wil ik zeker ook niet missen. Langs de zuidkant rij ik het centrum terug in en zie dat ik nog even tijd heb. Dus besluit ik het Ramparts cementery (Lille –gate) nog eens te bezoeken. Motor aan de kant, op het pad naar omhoog en… zowaar een begraafpark met prachtig uitzicht op het water (kasteelgracht). Heel mooi opgebouwd, meer een parkgevoel dan een begraafplaats, als staat het er vol met grafzerken, voornamelijk uit 1915.
Ik ben er niet alleen, en ga een gesprek aan met de andere bezoekers, een ouder schots koppel. Uit hun verhaal blijkt dat haar grootvader meegevochten heeft in de slag om de Somme (en er heelhuids uitgekomen), heeft dan vervolgens nog gediend in verschillende regimenten in Frankrijk om als laatste gewond te raken tijdens de 3de slag om Ieper. 2 jaar heeft hij het oorlogsfront beleeft en overleeft. Maar zoals ze zelf vertelden zijn deze verwondingen tijdens de 3de slag zijn geluk geweest. Want de 4de had hij volgens hen zeker niet overleeft en liepen ze hier nu niet rond. Blijkbaar heeft hij na de oorlog zijn memoires op papier gezet voor zijn nazaten en met deze oude documenten begonnen zij nu aan een reis in een mobilhome die hen de volgende dagen nog ver in Frankrijk zal brengen. Verbluffend moment. Het enige wat ik op dit moment miste was een rugzak met witte houten paaltjes om in de grond te kloppen en een paar stevige wandelschoenen ;-)

Hoog tijd nu om mij naar de Menenpoort te begeven. Eenmaal daar aangekomen is het er een drukte van jewelste. Het mooie weer brengt voor deze vandaag gewone plechtigheid toch een massa op de been.

Wanneer dit achter de rug is zakt de zon reeds naar de horizon en is het hoog tijd om terug huiswaarts te keren. Iets snellere wegen brengen me terug veilig thuis. Als ik mijn trouwe tweewieler terug op stal zet en de uitlaat met een tikkend geluid begint af te koelen is het net alsof hij me vraagt: “Wanneer vertrekken we terug richting Westhoek ?”
Naar boven
Blastmaster1972

BerichtGeplaatst: 04 Sep 2013 20:04    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi verslag stille ridder...

... alleen wat moeilijk te lezen met die 2 GIGANTISCHE fotos....

Misschien kan je daar nog iets aan doen? Wink

Mvg,

Jos
Naar boven
silentknight

BerichtGeplaatst: 04 Sep 2013 20:18    Onderwerp: Reageer met quote

'k Heb het achteraf ook gezien, maar helaas is mijn tijd tot wijzigen verstreken.
Misschien kunnen de moderators er iets aan doen, want het stoort me eerlijk gezegd ook.
Naar boven
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 04 Sep 2013 20:35    Onderwerp: Reageer met quote

Even naar Imageshack gaan, kleinere foto's er van maken daar, weer hier posten, zetten wij ze er weer in.

(edit:gedaan)

http://hvhwo2.wordpress.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 05 Sep 2013 10:34    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk verslag!

http://hvhwo2.wordpress.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
mrs Stan

BerichtGeplaatst: 05 Sep 2013 11:06    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk verslag Silentknight! Mooie foto's ook! Ik wil meteen weer terug naar daar bij het zien van je foto's en lezen van je verslag! En bedankt voor je complimenten op mijn foto's en verslag! Laughing

Greetz, Margreet Cool poppy
A. Depage

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2013 8:10    Onderwerp: Reageer met quote

Beetje aan het neuzen op FEW en wat aan het bijlezen.
Mooi tripje Silentknight!

Heb je nog een PM gestuurd hieromtrent Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Dreyse

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2013 13:06    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk verslag ik ben ook van plan die kant binnenkort eens op te gaan.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: