|
Forum Eerste Wereldoorlog Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
|
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Helene
|
Geplaatst: 11 Aug 2013 14:36 Onderwerp: Interesse oorlogsdagboeken WOI |
|
|
Hallo iedereen!
Ik ben bezig met een onderzoek voor de KULeuven, de titel luidt: 'Hoe verandert de kijk van de Belgische gehandicapte soldaat op WOI?'
Ik ben dus op zoek naar directe getuigenissen van Belgische soldaten (Nederlands of Frans sprekenden) die gewond zijn geraakt en in aanraking zijn gekomen met de medische organisatie tijdens WOI. Ik heb al zitten zoeken in het KLM, maar ik had al vlug door dat ik aan het zoeken was naar een spelt in een hooiberg.... Is er iemand die dergelijke bronnen al is tegengekomen en deze eventueel met mij wil delen?
Wat hierbij ook interessant is en waar ik eerst moet naar kijken is de medische organisatie op zich, dus waar bevonden zich de veldhospitalen en hoe kwam de soldaat van het slagveld in het achterland terecht. Informatie hieromtrent is ook een enorme hulp
Groetjes! |
|
Naar boven |
|
 |
dragonrouge
|
Geplaatst: 11 Aug 2013 15:50 Onderwerp: |
|
|
Een interessante site in verband met de organisatie van de medische dienst in WO1 is http://www.1914-1918.be/articles.php (in het Frans).
Als algemeen sfeerbeeld is er ook het bekende boek Jusqu'ŕ l'Yser van Max Deauville, schrijversnaam van Maurice Dewez, een Brusselse dokter die als bataljonsgeneesheer de campagne van 1914 tot 1915 heeft beleefd. Dat boek is overigens ook in 't Nederlands te vinden onder de titel Tot aan de Yzer.
Succes!
NB die "spelt" in die hooiberg zal wel een speld zijn zeker! |
|
Naar boven |
|
 |
Tandorini

|
|
Naar boven |
|
 |
Lingekopf Bismarck

Geregistreerd op: 19-10-2006 Berichten: 16013 Woonplaats: Binnen de Atlantikwall en 135 km van het WO1-front
|
|
Naar boven |
|
 |
|
|