Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Westhoek juli 2013

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
A. Depage

BerichtGeplaatst: 13 Jul 2013 20:27    Onderwerp: Westhoek juli 2013 Reageer met quote

Ik heb afgelopen week samen met de vrouw en de 2 kindjes (3 en 1 jaar) voor een midweek gelogeerd te Hooglede, een paar kilometer buiten de Westhoek. De fotoís van Plopsaland en de speeltuinen zal ik jullie besparen, maar ik heb toch enkele leuke sites van WO I bezocht.
Alvast mijn excuses dat ze allesbehalve origineel zijn, maar ik heb alvast de evidente plaatsen (Tyne Cot, Menenpoort, Ijzertoren) niet gefotografeerd/gepost.

Zicht op het Cross of Sacrifice van het kleine Polygon Wood Cemetery

Aan de overkant van het Polygon Wood Cemetery aan de Lange Dreef het Buttes New British Cemetery met het monument voor de 5e Australische Divisie.

Het gedenkteken aan Hill 60 samen met de omgeving (bunker) op Hill 60

Het Canadees monument op Hill 62 bij Sanctuary Wood

Het Hooge Crater Museum dat jammer genoeg op maandag gesloten was. Dan maar een 100m verder naar de kratervijver, een Duitse bunker en enkele loopgraven gaan kijken.

Hier het troosteloze Soldatenfriedhof te Hooglede. Totaal verkommerd en triest om te zienÖ

Het soldatenfriedhof te Vladslo lag er een stuk verzorgder bij.

Ook een bezoekje aan Essex Farm mocht niet ontbreken met een kleine tussenstop ook aan Bard Cottage Cemetery een paar honderd meter verder.

The Brooding Soldier te Sint-Juliaan

En om af te sluiten de Belgische militaire begraafplaats te Houthulst met ook een paar tiental Italiaanse graven.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Verstuur mail
Red Roses

BerichtGeplaatst: 14 Jul 2013 7:13    Onderwerp: Reageer met quote

Triest te vernemen dat Hooglede er zo verwaarloosd bijligt.
Ik deed er vorig jaar, op 4 mei (de dag voor de officiŽle heropening na grondige renovatiewerken) nochtans zelf nog de Remembrance met de VIFF (Vrienden van het In Flanders Fields Museum), voor de jonge soldaat Johann Grohs (18 jaar).
Alles lag er toen nog picobello bij.
Is er mss tekort aan mankracht of financiŽle armslag om al dat werk bij te houden?

Wat me wel opviel, was dat op de steentjes de witte verf waarmee de namen van de gesneuvelden staan ingekleurd, totaal verdwenen was. Wie, hoe, kan of moet voor zulk onderhoudswerk instaan?

Voor mij verdient elke oorlogsgesneuvelde, ieder oorlogsslachtoffer dat zijn of haar herinnering met zorg wordt bewaard. Los van de kant, ideologie, religie of positie die hij of zij innam of bekleedde.
Voor mij was, is en blijft die respectvolle herinnering een essentieel teken van iedere menselijke beschaving. Altijd. Overal.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Duiker

BerichtGeplaatst: 14 Jul 2013 8:34    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie woorden Red Roses, ik ben het volledig met je eens.

Anton
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 20 Jul 2013 10:21    Onderwerp: Reageer met quote

Leuke en bekende foto's thumbs up
Idd. er jammer dat de Duitse begraafplaats er zo bij ligt.

http://www.ahwk.fr
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: