Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Graven, archeloog of amateur...
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verzamelen en verzamelingen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 13 Okt 2006 11:25    Onderwerp: Reageer met quote

Bert @ 06 Okt 2006 16:04 schreef:
yvonne,

klopt, misschien moet je dat ns signalerern naar iff

Bert, kun je me in pm het mailadres geven waartoe ik me het beste kan richten?

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Bert

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2006 0:35    Onderwerp: Reageer met quote

splendid @ 10 Okt 2006 19:21 schreef:
Bert en Spelling

Even voor de duidelijkheid, momenteel is er nog niet veel wetgeving in Belgie omtrent metaaldedectie, er zijn juist enkele richtlijnen weergegeven en dit wordt gegoten in een code. Deze is uitgegeven door monumenten en landschappen en houdt in dat men niet op archiologische sites mag komen,wat je vind dient geregistreert te worden, putten moeten terug toegegraven worden, je moet toestemming hebben van de eigenaar van de grond, als er explosieven en of menselijke resten gevonden worden moet de lokale politie direct op de hoogte worden gebracht en moet je direct de vindplaats afbakenen,al de rommel dat je vind moet je meenemen en in de bestemde containers deponeren enz...
Als iedere zoeker zich daar zou moeten aan houden, dan zouden wij niet in zo n slecht daglicht komen te staan. Ze zijn bezig een wetgeving ervoor op te stellen en dan heeft iedere zoeker een vergunning nodig,die terug kan ingetrokken worden als je er inbreuken op pleegt, dit zou al een goede stap in de juiste richting worden en zouden wij niet meer in zo n slecht daglicht komen te staan, en wees gerust alles wat ik vind wordt doorgegeven aan monumenten en landschappen. op hun website staat er zelf een formulier dat daartoe bestemd is.

Met wildzoekers bedoel ik de zoekers die zich totaal niet aan die code houden en maar doen wat ze willen doen.

Splendid,

Ik moet toegeven dat ik de metaaldetectiewetgeving ook niet tot in de puntjes ken. Als je alles doorgeeft aan M&L zoals je hier aangeeft, wel chapeau dan voor jou, dan draag je echt iets bij tot de kennis van het verleden.

groetjes,

Bert
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
splendid

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2006 9:09    Onderwerp: Reageer met quote

Bert,
Ik denk ook dat dit de bedoeling is van de meeste zoekers die het goed menen, het geluk hebben om iets moois te vinden en dan de informatie en al kunnen delen met anderen, dat geeft je pas voldoening in je hobby vind ik

grtz Randi
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2006 15:58    Onderwerp: Reageer met quote

Randi,

Waar kunnen we de registratie en omschrijving van je vondsten van de laatste maanden raadplegen?

Groetjes,

Kristof J.
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2006 8:33    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.zoomin.tv/videoplayer/?fuseaction=videolaunch&pid=fok&id=230595&nbg=ftv&linktype=web

Even een tussendoortje Smile

Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2006 19:14    Onderwerp: Reageer met quote

Spiling @ 16 Okt 2006 16:58 schreef:
Randi,

Waar kunnen we de registratie en omschrijving van je vondsten van de laatste maanden raadplegen?

Groetjes,

Kristof J.

nog een vraagje Randi,

Waar kan ik die code voor het gebruik van meteeldetectie, waarover je sprak, vinden?

Groetjes;

Kristof J.
Frans

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2006 17:15    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="Spiling @ 19 Okt 2006 20:14"]
Spiling @ 16 Okt 2006 16:58 schreef:
Randi,

nog een vraagje Randi,

Waar kan ik die code voor het gebruik van meteeldetectie, waarover je sprak, vinden?

Groetjes;

Kristof J.

Bij ons ligt die in het naaimandje.
Spiling

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2006 18:59    Onderwerp: Reageer met quote

Kunt u even verduidelijken Frans? Ik snap het even niet.

'k ben ook niet lang naar school geweest hé Wink .

Groetjes,

Kristof J.
Frans

BerichtGeplaatst: 21 Okt 2006 2:26    Onderwerp: Reageer met quote

Spiling @ 20 Okt 2006 19:59 schreef:
Kunt u even verduidelijken Frans? Ik snap het even niet.

'k ben ook niet lang naar school geweest hé Wink .

Groetjes,

Kristof J.

Het lijkt mij nogal duidelijk de code waar je op doelt ligt bij ons in het naaimandje.

Het spijt mij dat je maar kort op school bent geweest, je doet je anders wel voorkomen als hoogleraar in de weet niet kunde.

met vr gr Frans
splendid

BerichtGeplaatst: 21 Okt 2006 10:23    Onderwerp: Reageer met quote

op www.onroerenderfgoed.be
onder informeren zoeken en dan kom je bij vonstmeldingen

groetjes Randi
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 21 Okt 2006 15:27    Onderwerp: Reageer met quote

Dankjewel Randi,

De wetgeving die op de site van M&L staat, verwijst nog steeds naar het Decreet van 30 juni 1993, dat bij mijn weten ook nog steeds de basisrechtsgrond is die vigeert op dit terrein. Ook het gebruik van metaaldetectie valt onder de in het decreet omschreven vergunningsplicht.

Ik ben niet op de hoogte van mogelijke recente decreetswijzigingen die het gebruik van metaaldetectie, waarop in dit topic wordt geageerd, vrijstelt van de vergunningsplicht of onderwerpt aan een aangepaste aanvraagprocedure. Indien iemand weet heeft van een recente wijziging van deze wetgeving, zou ik dit heel graag vernemen. Een mens is nooit te oud om ….

Die code waarover je het had, en die in Frans z’n mandje ligt, vind ik niet terug op de site van M&L. Kan iemand mij deze bezorgen?

Zijn de vondstmeldingen ergens op het web raadpleegbaar? Hebt u al reactie van M&L gekregen op uw vondstmeldingen?

Groetjes,

Kristof J.
splendid

BerichtGeplaatst: 22 Okt 2006 10:42    Onderwerp: Reageer met quote

Als de vonstmeldingen via het web worden getoond weet ik niet nog niets daarover gevonden. Zelf heb ik nog geen grote vondsten gevonden, juist een gesp en andere kleine dingen. Van de dingen die ik heb doorgestuurd heb ik nog geen reactie gekregen (normaal binnen de 14 dagen, daarna mag je er mee doen wat je wil, bij mij in mijn kast Laughing . de code zal ik anders voor jou eens inscannen en doormailen. stuur maar een pb ke

grtz Randi
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 22 Okt 2006 12:51    Onderwerp: Reageer met quote

Ok, alvast van harte dank Randi.

Groetjes,

Kristof J.
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 22 Okt 2006 13:54    Onderwerp: Reageer met quote

Even ter info, je kan hier terecht voor het opvragen van alle brochures omtrent de wetgeving voor ons onroerend erfgoed :

http://www.onroerenderfgoed.be/nl/index.cgi?s_id=460&id=673&basis=|460|673

Of hier :

http://www.onroerenderfgoed.be/nl/index.cgi?s_id=460&id=472&basis=|460|472

En hier voor de vondstmeldingen :

http://www.onroerenderfgoed.be/nl/index.cgi?s_id=460&id=497&basis=|460|497
Regulus 1

BerichtGeplaatst: 22 Okt 2006 14:04    Onderwerp: Reageer met quote

Trouwens we verliezen hier in dit topic nog iets uit het oog. Het 'plunderen' van scheepswrakken die nog steeds op grote schaal bezig is op de Noordzee en zelfs in onze territoriale wateren. Veel stukken komen terecht op veilingen en in verkoophuizen in het UK.

Deze wetgeving is nog stukken minder bekend...
Spiling

BerichtGeplaatst: 22 Okt 2006 14:06    Onderwerp: Reageer met quote

Dank u Johan,

Maar het was ook naar deze site dat Randi refereerde.

Groetjes,

Kristof J.
Regulus 1

BerichtGeplaatst: 22 Okt 2006 14:09    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Kristof,

Klopt, maar vond het interessant dat iedereen hier dit eens kon nalezen hoe het zit met de wetgeving. En beseffen dat echt wildgraven enz, dus totaal niet kan..

Groetjes,

Johan
Bert

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2006 14:45    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb mij ondertussen eens grondig geïnformeerd bij de bevoegde instanties en die bevestigen wat ik hierboven al heb geschreven: prospectie met de metaaldetector is in heel Vlaanderen verboden als het niet in het kader van een vergunde archeologische opgraving gebeurd. Wat wel mag is het gebruik van een metaaldetector als men niet de intentie heeft om archeologische monumenten op te sporen. Ik denk hier bijvoorbeeld aan het verlies van een trouwring. WO1 resten behoren echter 100% tot de categorie archeologische monumenten en zijn dus geen uitzondering op de regel.
Als we de wet dus even zeer strikt gaan toepassen heeft elke Belg de burgerplicht om de politie te bellen als hij/zij denkt dat er een illegale prospectie aan de gang is. Dat zou echter een ware heksenjacht kunnen ontketenen en het vertrouwen tussen detectoramateurs en professionals voorgoed kunnen opblazen.
Momenteel zitten we in een overgangsfase. Er is een nieuw decreet betreffende metaaldetectie in de maak, waarbij elke detectoramatuer zal verplicht zijn om lid te worden van een vereniging en een individuele vergunning aan te vragen (deze vergunning zal voor heel Vlaanderen gelden). Hij zal ook verplicht zijn om elke vondst te melden aan de C.A.I. en mag niet onder de bouvoor speuren. Lijkt mij een goede regeling.
Nu is het zo dat voor zover dit decreet nog niet van kracht is, er een gedoogbeleid is waarbij detectoramateurs die volgens de regels van het nieuwe decreet werken (toestemming landeigenaar, vondstmelding en niet onder de ploegvoor gaan), voorlopig gedoogd worden.
Let wel op! Dit is een gedoogbeleid. Men bevindt zich nog steeds in de illegaliteit, maar de kans op ingreep door de politie en gerechtelijke vervolging is miniem zolang men zich aan deze deontologische code houdt, en er geen derde is die zich burgerlijke partij stelt.

Ik denk dat dit zo een beetje de essentie is van de huidige situatie. We bevinden ons dus effectief in een grijze zone, maar daar komt binnenkort dus verandering is.

groeten,

Bert
Naar boven
Jackie Platteeuw
Gast

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2006 15:20    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Dat zou echter een ware heksenjacht kunnen ontketenen en het vertrouwen tussen detectoramateurs en professionals voorgoed kunnen opblazen.

Hoe ontketenen ???? Is die niet reeds lang bezig?.

Jackie
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2006 17:00    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zeg maar wat er mij meegedeeld is he Jackie. Trouwens er zijn heel wat plaatsen in Vlaanderen waar detectoramateurs en archeologen goed samenwerken. Laatst werd er in Vlaams-Brabant nog een Romeins grafveld ontdekt door detectoramateurs. Die hebben dit gemeld en dat is nu opgenomen in de CAI. Mooi werk. Trouwens de meldingsfiche en de gedragscode kan je vinden op de site http://www.ppvl.org/ (detector Vlaanderen) en ook op de site van monumenten en landschappen. Als je als detectoramateur van beide instanties nog nooit hebt gehoord kan je je terecht vragen beginnen stellen.
Ik scheer alle detectoramateurs dus zeker niet over dezelfde kam. Maar tegenover detectoramateurs die niets melden en zich persoonlijk verrijken? Laat de jacht voor mijn part maar beginnen.
Naar boven
Jackie Platteeuw
Gast

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2006 21:36    Onderwerp: Reageer met quote

Uiteraard Bert schiet ik niet op de boodschapper.
Quote:
Trouwens er zijn heel wat plaatsen in Vlaanderen waar detectoramateurs en archeologen goed samenwerken. Laatst werd er in Vlaams-Brabant nog een Romeins grafveld ontdekt door detectoramateurs.

Niets nieuws onder de zon. Bij de tweede fase van de werken in Boezinge werd door de amateurkens een Romeins brandgraf ontdekt en prompt aangegeven aan de bevoegde diensten. Even prompt mochten zij (de amateurkens) letterlijk en figuurlijk 'hun schup afkuisen'. Graag geloof ik en hoop ik dat de samenwerking tussen amateurs en professionals goed is in sommige plaatsen in Vlaanderen maar die plaats is zeker niet de oude slagvelden van de Grote Oorlog. Jedoch mirakels zijn niet uit de wereld en alsnog hoop ik op een kentering ten goede. Maar het water is diep, zeer diep.

Gr.
Jackie
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2006 22:51    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben van die ontdekking op de hoogte Jacky inderdaad. Spijtig voor die amateurs natuurlijk. Nu een Romeins brandgraf heeft een heel typisch uitzicht en is zeer makkelijk te herkennen. Maar inderdaad goed dat die amateurs het gemeld hebben, en ook begrijpelijk dat professionele archeologen het van daar hebben overgenomen. Sorry. We hebben het hier over een periode waarover geen geschreven bronnen bestaan en daar is het nog belangrijker dan bij WO1 resten dat alles zo zorgvuldig mogelijk wordt opgegraven. Letterlijk millimeter per millimeter (voor brandgraven wordt speciaal opgravingsmaterieel gebruikt). Op de juiste plaatsen bemonsterd, alles zorgvuldig gezeefd en dan nog eens constant gedocumenteerd en ingetekend. Lijkt mij maar normaal dat er een professional hier de leiding over nam. Maar de amateurs hadden natuurlijk best mogen meehelpen.
Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2006 23:37    Onderwerp: Reageer met quote

Dubbel.

Laatst aangepast door Frans op 27 Okt 2006 23:39, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Yahoo Messenger
Frans

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2006 23:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben het eens met Jackie dat in het verleden de amateurs de handjes lellijk verbrand hebben aan het melden van vondsten. Niet een situatie die samenwerken bevorderd. Ik ben een nieuwkomer en heb weinig in de melk te brokkellen maar hoop op een verbetering in de situatie.
De echte oude kern van de amateurs heeft nog het nodige wantrouwen en dit met goede redenen.

Er is toen de detector amateurs werden vertrappeld in de begin van de jaren negentig de zwijgplicht ingevoerd bij de amateurs, met als resultaat dat niets meer is gemeld. Een slechte zaak voor de zamenleving.

Er is overeenstemming en de deur is op een kier gezet, vertrouwen moet eerst worden opgebouwd. Zamenwerking lijkt mij een goede zaak en een goede aanvuliing voor alle partijen.

Op het vlak van WW1 is de kennis over het hoe en op welke wijze de plekken op te sporen velen malen beter dan bij de archeologen. Velen van hun hebben de kennis van hun vaders gekregen die diepgronders waren. Een dug-out leeg maken is nog altijd handwerk geen graafmachine komt hier aan te pas. Het is bevordelijk dat je het dak erop laat zitten en niet de hele boel kapot graaft.

Op velen plekken hebben de ammateurtjes laten zien dat op plekken waar de archeologen al zijn geweest voor hun zoekwerk ineens tonnen word bovengehaald na het zoekwerk was voltooid. Het slagveld van Boezinge is hier een mooi voorbeeld van.

Ik hoor steeds van nieuwe regels en frisse wind die bedacht worden door archeologen die goede zoek plekken nodig heeft, het is natuurlijk hun boterham, en steeds krijg ik het gevoel dat de wet dan zonodig word aangepast zo dat de heren aan hun trekken komen, of dat hopen zij.

Er moeten eerlijke regels komen zodat iedereen aan zijn trekken komt en dan profiteert iedereen. Gebeurd dit niet dan gaan alle ammateurtjes weer vrolijk ondergronds aan de slag, het zit heb ik mij laten vertellen in het bloed van de westhoeker. En dan kunnen de archeologen met het arsenaal van academische woorden hun frustraties weer uiten maar zij zullen aan het kortste eind trekken. Het mogen dan ammateurtjes zijn, maar ze zijn niet bepaald achterlijk.

Ik heb mij de laatste weken vooral gestoord dat bijzondere bouwterreinen gewoon worden afgegraven zonder dat er maar enig onderzoek is gepleegd. Als de archeologen nu is het goede voorbeeld geven door bijzondere plekken te onderzoeken dan zouden zij bij de ammateurtjes ook wat meer proffessionneler overkomen. In het verleden is het gevoel zeker dat het over de rug van de ammateur moest worden verdiend.

Ik hoop op beterschap,

Frans
Bert

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2006 13:17    Onderwerp: Reageer met quote

Frans @ 28 Okt 2006 0:38 schreef:
Ik ben het eens met Jackie dat in het verleden de amateurs de handjes lellijk verbrand hebben aan het melden van vondsten. Niet een situatie die samenwerken bevorderd. Ik ben een nieuwkomer en heb weinig in de melk te brokkellen maar hoop op een verbetering in de situatie.
De echte oude kern van de amateurs heeft nog het nodige wantrouwen en dit met goede redenen.

Er is toen de detector amateurs werden vertrappeld in de begin van de jaren negentig de zwijgplicht ingevoerd bij de amateurs, met als resultaat dat niets meer is gemeld. Een slechte zaak voor de zamenleving.

Klopt maar snijdt langs twee kanten. Ondertussen is het belang van metaaldetectie ook tot de professionele archeologen doorgedrongen, dat dit jarenlang als onnuttig werd beschouwd was niet slim. Het wantrouwen komt echter ook omdat sommige detectoramateurs gewoon niet te vertrouwen zijn. Dan blijft er ook nog steeds een harde kern die weigert om het belang van vondstregistratie en documentatie in te zien. Het belang daarvan is les 1 1e kan. archeologie. Wie dat niet snapt heeft in deze sector niets te zoeken.

Quote:
Op het vlak van WW1 is de kennis over het hoe en op welke wijze de plekken op te sporen velen malen beter dan bij de archeologen. Velen van hun hebben de kennis van hun vaders gekregen die diepgronders waren.

mee eens

Quote:
Op velen plekken hebben de ammateurtjes laten zien dat op plekken waar de archeologen al zijn geweest voor hun zoekwerk ineens tonnen word bovengehaald na het zoekwerk was voltooid. Het slagveld van Boezinge is hier een mooi voorbeeld van.

Zit ook veel waarheid in. Dat is het resultaat van de jarenlange afkeer van archeologen tegenover metaaldetectie. Ondertussen komt daar echter verandering in. Elke officiële archeologische dienst in de Westhoek beschikt ondertussen over een metaaldetector. De jarenlange expertise van ermee te zoeken kunnen zij natuurlijk niet in 1-2-3 opbouwen, maar de meewarigheid tegenover dit detectiesysteem lijkt stilaan tot het verleden te behoren.

Quote:
Ik hoor steeds van nieuwe regels en frisse wind die bedacht worden door archeologen die goede zoek plekken nodig heeft, het is natuurlijk hun boterham, en steeds krijg ik het gevoel dat de wet dan zonodig word aangepast zo dat de heren aan hun trekken komen, of dat hopen zij.

mja. Ik begrijp niet helemaal waar je hier op doelt. Als we hier allebei hetzelfde in gedachten hebben, de wet voorziet ook dat opgravingsvergunningen kunnen worden uitgegeven voor onbedreigde sites die de wetenschap nieuwe elementen kunnen opleveren. Je moet hier echter als archeoloog dan wel over een ijzersterk dossier beschikken.

Quote:
Er moeten eerlijke regels komen zodat iedereen aan zijn trekken komt en dan profiteert iedereen. Gebeurd dit niet dan gaan alle ammateurtjes weer vrolijk ondergronds aan de slag, het zit heb ik mij laten vertellen in het bloed van de westhoeker. En dan kunnen de archeologen met het arsenaal van academische woorden hun frustraties weer uiten maar zij zullen aan het kortste eind trekken. Het mogen dan ammateurtjes zijn, maar ze zijn niet bepaald achterlijk.

Woorden als 'profiteren' vind ik persoonlijk in deze context niet zo gepast. Het gaat hier om een serieuze wetenschap niet om een ludieke vrijetijdsbesteding. Nochtans is het huidige gedoogbeleid naar metaaldetectie toe toch zeer redelijk? Vlaanderen stelt zich daarmee meer dan gematigd op in vergelijking tot de buurlanden. Het enige dat er wordt gevraagd is om niet onder de ploegvoor te gaan en de vondsten te melden aan de CAI zodat deze in de inventaris kunnen worden opgenomen. Een zeer kleine geste die dus wordt gevraagd, een minimum aan papierwerk. En met als enige bijkomende kosten, voor wie niet over het internet beschikt, de postzegel op de enveloppe. Zeker als je in acht neemt dat een professioneel archeoloog 75% van zijn werk bestaat uit documenteren en slechts 25% uit graven.

Quote:
Ik heb mij de laatste weken vooral gestoord dat bijzondere bouwterreinen gewoon worden afgegraven zonder dat er maar enig onderzoek is gepleegd. Als de archeologen nu is het goede voorbeeld geven door bijzondere plekken te onderzoeken dan zouden zij bij de ammateurtjes ook wat meer proffessionneler overkomen. In het verleden is het gevoel zeker dat het over de rug van de ammateur moest worden verdiend.

We weten allebei heel goed waar het probleem hier zit Frans. Niet bij de onwil van de archeologen maar bij het feit dat hun diensten onderbemand zijn en dat er dus moet geschift worden in welke terreinen wel en welke terreinen niet worden onderzocht. Daarbij wordt er een benedengrens van een bepaald aantal vierkante meter gehanteerd, die steeds zal blijven dalen naarmate er meer personeel ter beschikking wordt gesteld van de archeologische diensten.
Tenslotte wil ik nog de bedenking maken dat de amateurs in de westhoek geen recht van klagen hebben. De beleids- en proffessionele archeologen hebben steeds de dialoog opengehouden en zijn voor zover ik weet veel meer bereid tot samenwerking dan in de buurlanden. Probeer maar eens in Nederland als amateur op een commerciële opgraving binnen te raken...

[/quote]
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 30 Okt 2006 14:36    Onderwerp: Reageer met quote

Bert heeft blijkbaar zijn huiswerk gemaakt, en ik moet hem bijtreden in zijn betoog. Men kan het de overheden zeken niet ten laste leggen dat ze de amateur metaaldetector gebruikers viseerden de laatste jaren. In tegendeel, men zou de overheden eigenlijk een vorm van laksheid kunnen verwijten.

We mogen inderdaad niet alle detectorhobbyisten over de zelfde kam scheren en laat ons zeker het belang van een correct uitgevoerde metaaldetectie niet onderschatten. Natuurlijk niet alles te kaderen binnen de vigerende wetgeving en daar wringt meestal het schoentje. Men zit hier met een specifiek praktijkgebied waar eigenlijk een aparte wetgeving zou moeten voor geschreven worden en anderzijds voelt met de hete adem in de nek van het verdrag van Malta. Ik kan best begrijpen dat een oplossing niet simpel is.

Daarom speelt met al een tijdje met het idee om metaaldetectie door amateurs, onder bepaalde voorwaarden zoals locatie, boven de ploegvoor, vondstmelding, …, los te koppelen van de eigenlijke archeologie. Dit zou evenwel gekoppeld worden aan een soort vergunning voor een vereniging of VZW, aldus het voorstel van “Het Overleg Metaaldetectie”. Het zal u vast al opgevallen zijn dat er in “het wereldje” opeens VZW’s opduiken.

Door het gedeeltelijk scheiden van de archeologie van de amateur metaaldetectie creëert men soort “Belgisch compromis” waar alle partijen zich wel kunnen in vinden. De amateur detectorhobbyist mag zijn hartje ophalen boven de ploegvoor met het saneren van terreinen en het bergen van wat Frans wel eens “oud ijzer” noemt, en de archeoloog wordt ingezet op het serieuze archeologische werk.

Het idee klinkt best goed. Dit verder uitwerken en in een wetgeving gieten zal natuurlijk niet zo eenvoudig zijn. Ook zal er een gegronde controle dienen te gebeuren op de naleving ervan en dit met uitvoeringsbesluiten die sancties inhouden, zoniet staat men terug waar men nu staat en is het een maat voor niets.

Ik kijk vol verwachting uit wat er uit de bus zal komen.

Hier enkele links naar zaken waar ik naar refereer:

http://www.detectoramateur.nl/content/archeologie/malta/rapport_malta.pdf

http://users.skynet.be/VerborgenWereld/Docs/overleg(3)_metaaldetectie_170509.doc

Hier nog de site van iemand die zich met hart en ziel inzet voor z’n hobby.

http://users.skynet.be/VerborgenWereld/

Groetjes,

Kristof J.
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2006 11:32    Onderwerp: Reageer met quote

http://img100.imageshack.us/my.php?image=scan0001ay1.jpg

Ze beginnen het door te krijgen hier.

Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2006 12:43    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne,

Moedige beslissing van Nijmegen. Een verbod is natuurlijk een transparant en ondubbelzinnige maatregel. Als men iemand ziet rondlopen met een detector is die sowieso illegaal bezig. Anderzijds is een totaal verbod natuurlijk heel drastisch.

Ik wou dat andere frontsteden even moedig waren.

Groetjes,

Kristof J.
Jackie Platteeuw
Gast

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2006 14:30    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:

We weten allebei heel goed waar het probleem hier zit Frans. Niet bij de onwil van de archeologen maar bij het feit dat hun diensten onderbemand zijn en dat er dus moet geschift worden in welke terreinen wel en welke terreinen niet worden onderzocht. Daarbij wordt er een benedengrens van een bepaald aantal vierkante meter gehanteerd, die steeds zal blijven dalen naarmate er meer personeel ter beschikking wordt gesteld van de archeologische diensten.

Terwijl er gediscusieerd werd omtrent wetten en regeltjes zijn tijdens deze werken met quasi zekerheid menselijke resten door buldozers of verpletterd of door graafmachines opgegraven en als grondafval 'ergens' gedumpt. Deze soldaten hebben, wars van alle politieke en sociale oprispingen, hun leven gegeven en zeker geholpen om de vrijemeningsuiting en andere rechten die we vandaag hebben, tot stand te brengen. 'Stank voor dank' is hier niet alleen spreekwoordelijk gepast maar ook letterlijk van toepassing.
Persoonlijk voel ik er me zeer ongemakkelijk bij. Verzamelen doe ik niet maar een 'mens' zowel bevrijders of toenmalige vijanden een graf kunnen bezorgen is voor mij het ultieme.
Zolang de exploratie van slagvelden van de Grote Oorlog aanzien worden als archeologie in de meest bekrompen manier zal en zullen er wrijvingen zijn tussen bvb groepen onderling maar ook tussen beroepsarcheologen. Want spreek eens met Engelse beroeparcheologen en Belgische. Het verschil is dag en nacht. Niet alleen omtrent bvb methodiek maar ook omtrent bvb het omgaan met menselijke resten.

Jackie
Naar boven
Merlijn

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2006 15:07    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 21 Nov 2006 11:32 schreef:
http://img100.imageshack.us/my.php?image=scan0001ay1.jpg

Ze beginnen het door te krijgen hier.

Heel goed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Spiling

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2006 16:29    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat Jackie hier wel een punt heeft. Het streven naar een humane begrafenis, met de nodige eerbetuiging, voor iedere vermiste soldaat is inderdaad het ultieme, maar evenzeer ook een illusie. Om dit ultieme zo goed mogelijk te kunnen nastreven is het nodig dat de handelingen en procedures hieromtrent vastliggen in een degelijke adequate wetgeving, die tevens niet terugdeinst om misbruiken of flagrante schendingen te sanctioneren. Men werkt hier aan, maar zoals het spreekwoord zegt.” Rome werd ook niet in één dag gebouwd.” Beginnen met een sensibilisering zou al een goede start zijn.

Ik kon vernemen dat vorige week de recent “geplunderde”stoffelijke resten werden aangetroffen van een Franse soldaat, in de omgeving van Zonnebeke. Dit onderlijnt nogmaals hoge nood aan een strak juridisch kader en een streng beleid m.b.t. deze materie.

Groetjes,

Kristof J.
AOK4

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2006 16:47    Onderwerp: Reageer met quote

Tjah,

Wat te doen met de talloze rondslingerende onderdelen? Ik ken velden, waar ik jaren heb op rondgetsjoold toen ik jonger was, waar de stukken beenderen zo maar voor het rapen lagen/liggen. Duits of geallieerd, niemand die het kan zeggen.

Jan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Bert

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2006 23:21    Onderwerp: Reageer met quote

Sluit mij aan bij Jacky in die zin dat er een manier moet gevonden worden waarop werken kunnen worden gescreend en lichamen vlug, efficiënt en goed gedocumenteerd kunnen worden geborgen.

Verder van de rest trek ik mij bij deze uit de hele discussie terug. Ik werk nu bij het MMP1917 die zoals iedereen wel weet betrokken partij zijn in het wereldje van WO1 archeologie. Ik vond het interessant om hier vanuit neutrale hoek mijn mening over archeologie te delen. Ik wil echter mijn nieuwe werkgever niet in discrediet brengen door zaken die ik hier zou verkondigen. Ik hou me dus vanaf nu op de vlakte maar ben wel nog steeds bereid om per PM te reageren.

groeten,

Bert
Naar boven
geluveld

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2006 8:20    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Tjah,

Wat te doen met de talloze rondslingerende onderdelen? Ik ken velden, waar ik jaren heb op rondgetsjoold toen ik jonger was, waar de stukken beenderen zo maar voor het rapen lagen/liggen. Duits of geallieerd, niemand die het kan zeggen.

Jan

Ik sta deze mening bij... Ik heb op dezelfde velden als jan rondgetjoold, weliswaar enkele jaren later, en heb waarschijnlijk dezelfde beenderen zien liggen... jaar na jaar worden ze onder en/of bovengeploegd en door elkaar gegooid.
Een ossuaire zoals in Verdun staat er hier niet... En als je voor losse beenderen rondbelt, is noch CWGC of de Kriegsgräbe... geïnteresseerd omdat er geen effectief uitsluitsel over de nationaliteit van de beenderen is...

Zo'n tien jaar geleden stond ik op de 'patattemachine' te werken, en dan komt er altijd wel 'buit' mee met de band. Meestal zijn dat obuskoppen, millsgranaten (die lijken verdacht veel op patatten), scherpe obussen en shrapnellpotten... maar die ene keer kwamen er ook beenderen mee... IK heb mijn toenmalige baas ervan overtuigd om mij een uur te geven om die te verzamelen en de rest ervan uit te halen...

Archeoloog of niet, die kerel moest op dat moment, op een oneerbiedige manier uit de grond, of hij werd volledig in stukken gereden door de machine, en ondergeploegd de dag erna...
Ik heb hem grotendeels teruggevonden (op een been na, die waarschijnlijk door de machine in stukken is gebroken) en verscheidene Britse uitrustingstukken. Daardoor is hij als Brits militair erkend geweest, en op een Brits militair kerkhof begraven geweest.

Als ik toen op dat moment niet had ingegrepen, dan schoot er van die stoffelijke resten niets meer over dat losse beenderen...
De dag van vandaag zou ik net hetzelfde doen... Estetisch volledig niet verantwoord...
Op dat moment wel nodig, want van archeologen was er toen nog geen sprake in de Westhoek, en nu zou dat ook zo moeten gebeuren. Want als je zou zeggen tegen de boer: wacht een uurtje, ik ga iemand bellen om hem op een estetisch en moreel verantwoorde manier op te graven want dat duurt maar een dag, dan zal die boer zeggen: laat maar zitten, hij ligt op mijn rug niet, ik zal hem wel weer inrijden dat hij weg is...
Maar mensen die niet in de Westhoek wonen kennen eenvoudigweg die mentaliteit niet van de mensen hier... Ik zal ook de moeite niet meer doen om die uit te leggen, die staat hier wel ergens anders ook op het forum
De boeren langs hier geven er geen cent om als ze een geraamte vinden, dat ligt enkel in de weg, en kan problemen geven (oponthoud van het ploegen/oogst/...) dus worden die vakkundig weggemoffeld (in beton, drinkputten voor vee, ondergeploegd, ...)
Ik heb geluk gehad dat de boer waar ik toen werkte nog meeviel en mij een uur gaf om die beenderen te verzamelen, en aan de kant te leggen.

Want er liggen nog duizenden skeletten rond in de Westhoed, en er word door de boeren maar 1 op 10 aangegeven... en die die ze aangeven, zijn dan nog door toevallige medewerkers/voorbijgangers opgemerkt, en daardoor kunnen ze niet anders dan aangeven...

In GB is er ongeloof over deze manier van werken/leven. Maar ze moeten er wel rekening mee houden dat de mensen hier in de streek al 90jaar lang menselijke resten bovenkomen, en voor de mensen die dagelijks die velden bewerken, is dit een vervelende bijkomstigheid...

Misschien de oude manier van werken weer invoeren... weliswaar een zwaar commerciele bedoening, maar zouden de ex-strijdende partijen niet eens weer bedenken om eerlijke vinders van gevallen militairen weer een (kleine) vergoeding te geven...
Zowel voor Franse, Britse als Duitse militairen hetzelfde bedrag (anders krijg je hetzelfde als vroeger: voor een Brit kreeg je geld, voor Fransen en Duitsers niets. Dus werden er op slag meer Britten dan iets anders opgegraven: ze pluimden de stoffelijke resten van Fransen en Duitsers volledig en smeten er wat Britse knopen, kogels en uitrustingstukken bij)

Waarschijnlijk krijg ik nu de volledige goegemeente over mijn dak (wat zou daar nog nieuw aan zijn),
maar dit is misschien een oplossing voor het illigaal opgraven van skeletten en het terugwegstoppen na plundering.
Het zou wel een commercieel iets worden, maar toch beter dan wat er nu gebeurd als een boer een skelet vind en ontdoet van al wat waardevol is(want we weten allemaal dat als er in de Westhoek met oud ijzer en koper zaken te doen is)

Zo draaien de zaken hier in de Westhoek
Je hebt mensen die het goed menen en hun best doen,
Je hebt de illigale gravers die menen dat als wat los en niet te vast zit zich toe eigenen
en je hebt de boeren die er zich niks van aantrekken en de boel weer toerijden...

Voor mensen die niet van de streek zijn, mag dit als een schok overkomen, maar wij leven hier wel en we zijn dit soort taferelen en gebeurtenissen wel gewoon.
Welk een klucht vind ik dat niet als er in Nederland weer eens een volledige straat word geëvacueerd als ze een millsgranaat vinden... In onze streek kijkt men maar op als er een Britse 15" of een volledig munitiedepot word gevonden...

By the way, als ze hier in de streek zouden doen zoals in Nijmegen, dan krijg je weer illigale gravers a volonté...
Het is niet de manier om samen te werken met archeologen in deze streek...
Zoals Kristof zegt: sensibilisering zou al een goede start zijn, om gravers aan te moedigen om hun vondsten te melden, en op een correcte manier te graven...
En indien er iemand word gesnapt die niet volgens de regels werkt, dat er dan gesanctioneerd word.
Maar volledig verbieden in de Westhoek zie ik als geen oplossing, want Bert heeft het al genoemd op het forum: het graven zit de Westhoeker in het bloed....

mvg groeten

ramses
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2006 9:17    Onderwerp: Reageer met quote

Toppy, Ramses.

Ik heb weinig toe te voegen.

Greotjes,

Kristof J.
geert

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2006 21:41    Onderwerp: Reageer met quote

ik sluit me er ook volledig bij aan, als kind was ik thuis al aant graven, hopend om sporen van vroeger te vinden, en net zoals Geluveld zou ik ook alle moeite doen om de resten van een geraamte te bergen en aan te geven, ik weet ook zo'n geval van een boer die gewoon doorploegde na een geraamte te zien in de ploegvoor, hij zei me: "ik heb respect voor die soldaat doie daar ligt MAAR NIET voor die lui die met veel poeha of een lang gerekt gezicht hier zouden toekomen om hem te bergen met veel toeters en bellen."
Het zoeken met een md trekt me hard aan maar je word aanzizn als een lijkenpikker, winsthongerige,..... dus ik laat het maar met rust....... en die boer die ploegt maar voort .........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verzamelen en verzamelingen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Pagina 4 van 4

Ga naar: