Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Graven, archeloog of amateur...
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verzamelen en verzamelingen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Spiling

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2006 9:58    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Er zijn genoeg historici en er zijn ook een hoop Drs-en met een totaal andere opleiding die zich toch volop met WO1 bemoeien.
Mijn vraag is meer of dat in de nabije toekomst ook gaat botsen?

We moeten hier verschillende zaken in aanschouw nemen:

1) Tot voor kort zat WO1 archeologie niet in de studiepaketten van onze verschillende universiteiten of hogescholen. Momenteel is dat nog steeds zeer gering. Dus je zal al moeten zoeken om iemend te vinden die hierin afstudeerde.

2) Is de titel Prof of Drs een garantie op een corecte aanpak of visie op WO1 archeoligie? Ik verwijs hier graag naar een zeer gekende Belgische Prof. aan de KMS die m.b.t. de problematiek te Nieuwpoort volledig de mist in ging en de grootste larie uitkraamde.

3) Zal het in de toekomst meer botsen dan nu het geval is? Er zullen altijd spanningen of onenigheden zijn tussen de "amateur" en de "prof", maar is dat altijd negatief? Ik denk dat je juist scherp houdt, als de ene weet dat de andere meekijkt.

Er is binnen dit wetenschapsgebied plaats voor beide partijen. De amateur kan hier best in meedraaien, op voorwaarde dat dit binnen het wettelijke kader gebeurt natuurlijk.

Ik denk dat het samenbrengen van expertise nu het primaire doel is.

Groetjes,

Kristof J.
geluveld

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2006 10:26    Onderwerp: Reageer met quote

waarom moet ik bij dit:
Quote:
Is de titel Prof of Drs een garantie op een corecte aanpak of visie op WO1 archeoligie? Ik verwijs hier graag naar een zeer gekende Belgische Prof. aan de KMS die m.b.t. de problematiek te Nieuwpoort volledig de mist in ging en de grootste larie uitkraamde.

direkt aan een 'vos' denken Evil Evil Evil
(eentje voor de insiders Cool )

ik geloof dat dit topic het naampjes-roepen voorbij is, en er treffelijke statements worden gemaakt. En ik heb zo de indruk dat er toch nog een toekomst is voor amateur-gravers.... (mits ze kunnen voorleggen dat ze wel degelijk archeologisch correct meewerken).

I like it.....

ramses
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Spiling

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2006 23:13    Onderwerp: Reageer met quote

Geluveld,

Die toekomst is er zeker. Er waait en nieuw "frisse" wind door dit vakgebied. Sinds jaren verankerde politieke ondesteunde monopolies brokkelen af. Het zal met de wind meebuigen zijn ... of breken.

Het zal er op aankomen wat je kent, en niet langer wie je kent. En illegale toestanden zijn volledig uit den boze.

Wat die vos betreft,
Het spreekwoord zegt "Een vos verliest zijn haar maar niet zijn streken." De betrokken vos is ondertussen toch al witgrijs Smile Evil .

Groetjes,

Kristof
cunel

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2006 9:48    Onderwerp: reactie op betoog van Gheluvelt Reageer met quote

[quote="geluveld @ 12 Mrt 2006 20:18"]
Waar ik mij wel druk over maak, en mij daar enorm over verwonder, is het feit dat er kleine vissen (waartoe ik mijzelf ook reken) het kind van de rekening zijn, en constant door deze ervaren groepen worden beschuldigd van persoonlijke verrijking en lijkenpikkerij...
Ikzelf ben een tijd geleden gaan graven, en heb ZONDER detector een kleine afvalput gevonden, met daarin flessen, een SRD kruik en wat klein gebruiksmateriaal...
Als dit door een van die 'grote' groepen gezien word, dan zijn we misdadigers, lijkenpikkers, en nog zo van die fraaie benamingen...
Het probleem is dat ze iedereen over dezelfde kam scheren...
Niettegenstaande sommige mensen (ikzelf toch zeker) die maar al te graag lid willen komen van een officiele vereniging, om ook mijn steentje te willen bijdragen tot het opgraven en openbaren van het oorlogsverleden....
Maar, zoals het door een hoofd van één van de groeperingen werd gezegd: WE HEBBEN GEEN HULP AAN EEN VERZAMELAAR IN ONZE GROEP, WANT DAT BRENGT NIKS DAN PROBLEMEN MET ZICH MEE. :( :( :( Ik noem express geen namen, want DAT brengt pas problemen met zich mee,
maar wat ik wel erg vind, is dat je schandeloos een etiket krijgt opgekleefd, en nergens meer moet aankloppen
Wel, laat het mij zo stellen: ik heb het geprobeerd, meermaals, en om eerlijk te zijn: ik stop met proberen :twisted: . Ik heb mij meerdere malen ter goeder trouw aangeboden aan verenigingen, en altijd hetzelfde...
awel, dat ze mijn kl*** kussen >:)

Wat deze personen soms wel schijnen te vergeten, is dat er nog zoiets bestaat als moraal in deze wereld... Sommige mensen willen echt dat de eerste wereldoorlog niet word vergeten, en zoeken naar tastbare relicten om deze met tijd tentoon te stellen... Om te kunnen tonen aan latere generaties wat er nog te vinden was, zovele jaren na de wereldbrand

Want dit moet mij toch even van hart: er zijn mensen in deze 'graverswereld' waarmee je kunt praten, en er zijn er ook die alles zullen doen om het ons leven zuur te maken...
Want wat hebben deze personen ermee gewonnen als wij voor bv een duitse helm vinden en daar trots :) op zijn, terwijl het voor hen de zoveelste zou zijn, die toch maar op de hoop beland....

Misschien als afsluiter dit: ik klink negatief in deze posting, wel dat ben ik ook... Want de dag van vandaag word er alles aan gedaan om onze hobby kapot te krijgen.... En dan zijn ze verwonderd dat er verbittering en haat is in de graverswereld
:{[/quote]

Geluveld,ik ben het helemaal met je eens door velen wordt al snel bestempeld als lijkenpikker,schatgraver en nog veel meer van die mooie benamingen zelf trek ik mij daar niets meer van aan al jaren niet meer.

Wat ze zich niet realiseren is dat de amateur groep die zaken onderzoeken in het veld en dingen vinden een belangrijke rol vervult in het in stand houden van het 14-18 verhaal.

Als ik de afgelopen 23 jaar eens bekijk hoeveel mensen ik verteld,ge-enthousiasmeerd,misschien een beetje bewust gemaakt heb door mijn verhalen en objecten die ik mensen heb laten zien dan weet ik ieg voor mijzelf dat ik een belangrijke rol vervul doordat ik op die manier bezig ben.

Dat geld ongetwijfeld voor mensen mensen voor u misschien ook.

Ik heb in mijn jeugd veel Archeologische opgravingen gedaan,heb helaas ook meegemaakt dat veel objecten verloren zijn gegaan door Bulldozers,en bouwprojecten.

Maar ook dat er vondsten en objecten gered zijn door amateur archeologen die op eigen houtje werkten,er zijn zelfs voorbeelden bekend waar amateurs en professionelen archeologen goed samenwerken.

Dus trek het u niet teveel aan er zijn meer mensen die zoals u bezig zijn en voor zichzelf weten waar ze staan,laat die semi ambtenaren maar kletsen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Spiling

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2006 11:58    Onderwerp: Reageer met quote

Het is altijd mooi om te horen dat mensen tevreden zijn van zichzelf. Smile

Groetjes,

Kristof J.
sweinsteiger

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2006 16:09    Onderwerp: Reageer met quote

ik denk als je op de slagvelden gaat graven dat de politie dat nog niet eens weet dat je dat niet mag Laughing
Naar boven
diksmuide

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2006 17:25    Onderwerp: Reageer met quote

tja ze weten het wel maar zo afgelegen komen er niet veel flikken.
of iemand die een persoon ziet graven met een metaaldetector zou ze al moeten bellen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
29th british div.

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2006 19:41    Onderwerp: Reageer met quote

er zijn altijd, sinds mensenheugenis botsingen geweest tussen mensen die iets opgroeven en archeologen.

Toen de Iguanodons werden ondekt in wallonië, begonen de profs af te geven op de kompels die de botten hadden gevonden.
Reden was: de kompels zouden tientallen botten hebben vernietigd of beschadigd hebben. dit kan moeilijk anders als je 900 meter onder de grond met een drilhamer in het pikkedonker je laag voor laag steenkool uitbreekt.

ik besef dat dit off topic zal worden beschouwd, maar het herhaalt zich wel, de profs van toen hadden net zo weinig interesse in die botten als archeologen pakweg 15 jaar geleden in ww1.
dit is geen verwijt aan het adres van archeologen, enkel een feit.
Kevin

BerichtGeplaatst: 09 Aug 2006 12:24    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ook een vraagje , ik vond het de moeite niet om er een nieuw topic over te openen maar hier past het wel.

Ik zit met het volgende.
Nadat onze buurman verhuisd is en de buurvrouw naar een rusthuis is hebben we de kans gehad om hun huis te kopen en hebben dit ook gedaan.

We zijn nog steeds heel goed bevriend met onze buurvrouw en die wist ons te vertellen dat haar man een wapen tussen de eerste en de tweede wereldoorlog heeft begraven in de tuin.

Mag ik nu op zoek gaan naar dat ene wapen... op onze eigen grond, of is dit ook verboden?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Bert

BerichtGeplaatst: 09 Aug 2006 19:10    Onderwerp: Reageer met quote

Als u er zich beter door zou voelen kan u altijd eens naar monumenten en landschappen bellen (contactinfo vind je op hun website, gewoon effe googelen). Maar ik zou mij niet al te veel zorgen maken.
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 10 Aug 2006 11:35    Onderwerp: Reageer met quote

IK denk niet dat dit binnen enige vorm van archeologie kadert. Dit doet mij eerder denken aan het "stradjutten". Daar staat ook weinig van omschreven in de wergeving.

Groetjes,

Kristof J.
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 30 Aug 2006 13:18    Onderwerp: Reageer met quote

Om toch maar weereens aan te geven dat er nog heel veel werk gedaan moet worden:
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=14610
Let wel, Vlamingen en Nederlanders, jonge mensen, maar wel met detector..

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Spiling

BerichtGeplaatst: 30 Aug 2006 15:32    Onderwerp: Reageer met quote

Arm Vlaanderen - Nederland puke
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 05 Sep 2006 22:24    Onderwerp: Reageer met quote

http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=14947

En het gaat maar door...

Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 08 Sep 2006 12:28    Onderwerp: Reageer met quote

Ik volg Bert zijn houding hier volledig. Die "thrill me" praat zoals wij het hier noemen "zonder vel op zijn buik".

Goed gereageerd Bert.

Groetjes,

Kristof J.
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 08 Sep 2006 18:52    Onderwerp: Reageer met quote

Man,man,man, er zijn er toch niet nooit iets zullen leren. Heb indertijd een stel idioten geweten die in Shrewsbury forest Britse Mills hadden zitten afkloppen voor de roest eraf te krijgen. Blijkbaar waren ze niet mooi genoeg naar hun zin en hedden ze ze achtergelaten. Om niet te spreken van hun graafwerken die ze in bepaalde bunkers gedaan hadden.
ironmarc

BerichtGeplaatst: 14 Sep 2006 20:44    Onderwerp: Reageer met quote

en dat zijn nu net de mensen die voor zo'n slechte naam zorgen. Ik moet wel zeggen dat het altijd de negatievbe verhalen zijn die blijven hangen, bijv. van de lijkenpikkers, maar van de goede, oprechte verhalen, van de mensen die er echt met hun ziel mee bezig zijn, hoor je vaak weinig positiefs. Dat vind ik toch echt jammer omdat die mensen wel oprecht bezig zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
splendid

BerichtGeplaatst: 22 Sep 2006 12:41    Onderwerp: Reageer met quote

er is idd een verschil tussen "cowboys" en mensen die gaan zoeken voor hun plezier. Wel... ik ga gaan zoeken voor mijn plezier, be lid van een club en volg de code voor detectoramateurs zoals hij is voorgeschreven door het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling Monumenten en Landschappen Cel Archiologie. Binnenkort hebben wij een vergunnig nodig en zal zullen wij ook hebben. Het is niet omdat je jarenlang gestudeerd hebt dat je ook moet denken dat je alles weet.
Wij werken volgens de wet en respecteren ook de archiologen en diggers en gaan niet op hun terreinen gaan zoeken. Als wij iets vinden van historiche waarde melden wij dit maar het blijft ook ons bezit tenzij wij binnen de 14 dagen melding krijgen dat het bewaart door ons moet blijven.
Ik denk dat wij nog altijd het recht hebben om als vrije mensen onze hobby uit te oefenen (met de wet in het achterhoofd) maar leefbaar.
Zal blij zijn dat er volgend jaar vergunningen worden uitgedeeld, dan is er geen discussie meer nodig) wij gaan maar tot 50 cm diep, daarvoor zijn wij ook maar amateurs iemand die er daar nog tegen is dan begrijp ik het niet meer hoor
Dit even tot verduidelijking, er zijn ook goede amateurs die het wel goed menen, die cowboys mogen ze van mij direct buitensmijten ik heb altijd een copy van de code op zak en als het moet bel ik zelf de politie en heb daar nooit problemen mee. wij brengen geen schade aan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

groetjes Randi
Naar boven
splendid

BerichtGeplaatst: 22 Sep 2006 12:44    Onderwerp: met det Reageer met quote

hier de vriendin van randi, (elientje dus ;-))

eigelijk ist wel waar é! Als je met een metaaldetector op padbent, haal je meer blikjes, conserven enzovoort uit de grond (lees : milieuvervuiling tegengaan)
en vind je dan eens een kogel ofzo .. dan is dat toch aardig meegenomen?
Voor de verkoop doen ze het toch niet, enkel voor eigen behoud.

allez, ik versta niet waarom dat slecht zou zijn... Neutral

toi toi toi!
Naar boven
splendid

BerichtGeplaatst: 22 Sep 2006 13:07    Onderwerp: Reageer met quote

MAAR gewoon om een beeld te scheppen dat wij ook zo niet zijn.
Wij werken samen om de mensen een beeld te geven wat er zoal gebeurt is en ik ben geïnteresseert in wo1 en zoek er ook naar.
Naar boven
splendid

BerichtGeplaatst: 22 Sep 2006 13:09    Onderwerp: Reageer met quote

Maar ik kom er wel voor uit, wat sommigen niet doen en in het geniep doen wat anderen niet mogen zien.
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 04 Okt 2006 11:47    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 30 Aug 2006 14:18 schreef:
Om toch maar weereens aan te geven dat er nog heel veel werk gedaan moet worden:

Graag kom ik hier nog eens op terug.

Ik vernam het volgende:

Sinds enige tijd wordt de omgeving van Ploegsteert overspoelt door mensen met metaaldetectoren die de streek afschuimen naar WOI relicten. Het valt op dat het hier veelal om Nederlanders gaat. Omwondnden beginnen dit stilaan beu te raken en hebben besloten om telkens wanneer er een achtergelaten voertuig met NL nummerplaat op een landelijke plaats wordt aangetroffen, de politie te contacteren en de nummerplaat door te geven. Men vermoed dat er via het net wordt ofgesproken om tijdens het weekend daar te gaan graven, op aanwijzen van Vlamingen die de streek kennen.

Met de ze actie hopen de omwonenden de rust te doen terugkeren. ... zo kon ik vernemen.

-------

Dus een verwittigd man (vrouw) is .......

Groetjes,

Kristof J.
Richard

BerichtGeplaatst: 04 Okt 2006 12:00    Onderwerp: Reageer met quote

Spiling @ 04 Okt 2006 12:47 schreef:
Met de ze actie hopen de omwonenden de rust te doen terugkeren. ... zo kon ik vernemen.

Ik hoop dat jullie tijdens deze enorme invasie nog enigszins aan rust toekomen. Heeft het plaatselijk verkeer er ook veel last van en kunnen nooddiensten hun bestemming nog wel bereiken?
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 04 Okt 2006 12:01    Onderwerp: Reageer met quote

(...)en de nummerplaat door te geven.

Schroeven jullie die eraf?
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 04 Okt 2006 12:05    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 30 Aug 2006 14:18 schreef:

Graag kom ik hier nog eens op terug.

Ik vernam het volgende:

Sinds enige tijd wordt de omgeving van Ploegsteert overspoelt door mensen met metaaldetectoren die de streek afschuimen naar WOI relicten. Het valt op dat het hier veelal om Nederlanders gaat. Omwondnden beginnen dit stilaan beu te raken en hebben besloten om telkens wanneer er een achtergelaten voertuig met NL nummerplaat op een landelijke plaats wordt aangetroffen, de politie te contacteren en de nummerplaat door te geven. Men vermoed dat er via het net wordt ofgesproken om tijdens het weekend daar te gaan graven, op aanwijzen van Vlamingen die de streek kennen.

-------

Dus een verwittigd man (vrouw) is .......

Groetjes,

Kristof J.

Ik heb hier maanden geleden in dit topic al op geattendeerd,
er zijn talloze millitaria fora en even zovele waar je als gast nieteens kunt lezen, waar je dus lid van moet zijn.
Het wordt door diverse fora blijkbaar heel gewoon geworden dat dit soort zaken besproken worden, daarom verbaast je berichtje me eigenlijk niet.
Reken maar op een grote toename van "gravers"

Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 04 Okt 2006 12:26    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 04 Okt 2006 13:01 schreef:
(...)en de nummerplaat door te geven.

Schroeven jullie die eraf?

Richard,

Erger ik u werkelijk zo erg met deze post? Smile

Indien zo, was dit niet mijn vooropstelling.

Groetjes,

kristof J.
Richard

BerichtGeplaatst: 04 Okt 2006 12:28    Onderwerp: Reageer met quote

Nee hoor. Maar je doet alsof in Ploegsteert de noodtoestand is uitgeroepen.
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 04 Okt 2006 12:36    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Richard,

Ik meld enkel wat een inwoner vertelde. Het is dan ook uw volste recht om dit in het belachelijke te trekken of om dit belachelijk te vinden. Bevindingen verschillen nu eenmaal van persoon tot persoon. Smile

Ik persoonlijk vind dit eerder schrijnend.

Groetjes,

Kristof J.
Richard

BerichtGeplaatst: 04 Okt 2006 12:45    Onderwerp: Reageer met quote

'overspoelt door mensen' 'de streek afschuimen' 'stilaan beu te raken' 'de rust te doen terugkeren'

Sorry hoor. Maar bij een dergelijke woordkeuze denk ik eerder aan de Canarische Eilanden dan aan Ploegsteert. Het moet daar nu bijna ondraaglijk zijn voor de inwoners.
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 04 Okt 2006 13:50    Onderwerp: Reageer met quote

In Ploegsteert is er ook een groep amateur-archeologen actief, de 'societe historiale de Comines-Warneton'. Zij waren o.a. verantwoordelijk voor het bergen en identificeren van pte Wilkinson en nog niet zo lang geleden Richard Lancaster. Beiden werden bijna vlak onder het oppervlak gevonden, wat er op blijkt te wijzen dat de velden ginds niet echt grondig zijn gediepgrond. Er valt dus heel wat te vinden en daarmee ook heel wat schade aan te richten. Nogmaals, ik wil hier zeker niet alle detectoramateurs over dezelfde kam scheren. Zoals dat op andere plaatsen in Vlaanderen het geval, hoop ik dat het werk kan gelaten worden aan de mensen die er verstand van hebben, in dit geval dus de societe. Er is in Ploesteert trouwens ook een Britse opgraving op til, al is dit nog niet 100 procent zeker.

Wat betreft metaaldetectie, Ploesteert is Wallonie en ik ben niet op e hoogte van de wetgeving alginds.
Naar boven
Ernst Friedrich
Gast

BerichtGeplaatst: 04 Okt 2006 16:12    Onderwerp: Banvloek Reageer met quote

Toevallig vorige maand in Bastogne. (Inderdaad, WO II).
Echt overal van die gaten.
In werkelijk elk schuttersputje.
En dan schieten er van die mannetjes in viezige T-shirtjes weg. Betrapt.

Ik heb er geen goed woord voor over.
Kortheidshalve verwijs ik naar de plundering van de tunnel in de Mont Cornillet.
De gewetenloze plunderaars ontnemen de doden het laatste wat zij hebben: hun identiteit.

Als ik boeken naar de Slegte breng, ter verkoop, moet ik me legitimeren.
Iets van een drempel opdat ik geen oneerlijke zaken kom doen.

Hoe gaat dat op van die beursen ?
Naar boven
Merlijn

BerichtGeplaatst: 04 Okt 2006 16:13    Onderwerp: Re: Banvloek Reageer met quote

Ernst Friedrich @ 04 Okt 2006 17:12 schreef:

Naar mijn weten gebeurt dit niet.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 04 Okt 2006 16:49    Onderwerp: Re: Banvloek Reageer met quote

Merlijn @ 04 Okt 2006 17:13 schreef:
Ernst Friedrich @ 04 Okt 2006 17:12 schreef:

Naar mijn weten gebeurt dit niet.

Oh nee?
Engeland vergeten waar ze botten aanboden?
Hele zakken ID plaatjes?

Naar boven
Merlijn

BerichtGeplaatst: 04 Okt 2006 16:56    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne het gaat over of je je moet legitimeren bij beursen.

Ik weet dat deregelijke zaken verkocht worden op beursen en dat is verwerpelijk
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 04 Okt 2006 17:02    Onderwerp: Reageer met quote

Oh, dan begreep ik het verkeerd Embarassed

Naar boven
Merlijn

BerichtGeplaatst: 04 Okt 2006 17:02    Onderwerp: Reageer met quote

kiss
Naar boven
Merlijn

BerichtGeplaatst: 04 Okt 2006 17:04    Onderwerp: Reageer met quote

Wat ik trouwens wel kan voorstellen dat het gebeurt, Althans hier in Nederland want hier moeten we ons over al voor legitimeren, maar hoe het in de omringende landen is weet ik niet.
Naar boven
geluveld

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2006 7:23    Onderwerp: Reageer met quote

wat op dat wo2 forum te lezen is, is voor mij persoonlijk schokkend...

Wat die kindertjes daar allemaal vertellen over een veldgraf strippen of niet?
Wel, als ze erop komen dat die idioten een veldgraf effectief gestript hebben, dan mogen ze van mij hun hele collectie in beslag nemen en verbeurd verklaren....

Ikzelf heb in de 14 jaar dat ik GING graven (ondertussen verleden tijd geworden) 5 militairen gevonden. Die zijn volledig overgedragen geweest aan de autoriteiten, inlcusief al hun persoonlijke bezittingen en uitrusting.

Wat die kindjes op het wo2 forum vertellen over:

Quote:
Voordat ik de politie bel, zou ik wel zijn helm meenemen denk ik...
Misschien MP40 of StG44 als die er nog bij ligt, maar 1 of 2 mooie relics meenemen kan best, als je die er bij laat liggen worden ze toch vernietigd.

Deze worden niet vernietigd. Enkel munitie word niet meebegraven met stoffelijke overschotten. Indien er wapens worden aangetroffen bij stoffelijke resten (wat Frans al eerder heeft verteld) worden deze meegegeven in het graf.

Wat in Ploegsteert gebeurt voor het moment is al een tijdje bezig. Er bestaan inderdaad verschillende forums waar er word afgesproken om te gaan graven.
Tot voor kort kon je alleen afspraken zien om het Hürtgenwald, de Ardennen en in mindere mate Normandie te gaan plunderen....
Maar van sedert dat ze weten dat er in onze streek meer word gevochten (4 jaar vechten voor een habbekrats van terreinwinst) worden er hele collonnes gevormd en komen ze hier graven...

Vast patroon van deze graafdagen: ze komen aan, gaan als een horde het bos is of het veld op en als de detector piept: graven maar....
Alles gaat mee, of het nu scherp is of niet, en de gaten laten ze open liggen...
(vandaar dat de boeren furieus zijn, want dieren breken dan hun poten in zulk een gat).

Obussen, granaten, patronen.... alles is verzamelbaar... en om eerlijk te zijn: ze doen maar.
Op alle folders, internetforums, in alle boeken, .... staat er vermeld in het Frans, Nerderlands, Engels, Duits, Swahili, .... dat oorlogsmunitie gevaarlijk is, en best met rust te laten.
En dan nog vinden ze het nodig om die dingen op te graven om mee te doen naar huis...
Ik heb er eigenlijk niet veel last van... Als ze willen mogen ze bij mij thuis ook komen: ik heb een stukje land van 250 tot 300 meter lang. En dat zit nog redelijk vol met explosieven (tijdens de verbouwing is al redelijk wat bovengekomen). Die kindertjes mogen erom komen en meenemen, net paaseitjes die in de grond zitten....

En als ze die dingen willen ontmantelen: dan is het hun eigen domme fout dat ze de lucht ingeknald worden... Want ze zijn al meerdere malen gewaarschuwd geweest.
Ikzelf heb een familielid gehad die een arm en een been is verloren, door oorlogsmunitie te ontmantelen.

Zolang er grof geld word betaald voor speciale opgegraven items, zullen er veel gravers zijn.
Van de moment dat de prijs daarvan in elkaar zakt, zullen er al veel minder zijn. Enkel nog diegenen die het doen beroepshalve (zie Dieter Demey en het VIOE, of daarvoor de nodige vergunning en toestemming hebben (Diggers, ABAC, ...)
en mensen die het doen voor eigen collectie, op kleine schaal (waar ikzelf tot behoorde).
En aangezien de laatste categorie zoveel mogelijk geweerd en genegeerd word, zullen enkel nog diegenen die vergund zijn te graven, opgegravingen verrichten, en zal de problematiek hierrond zichzelf beginnen oplossen...

ter verduidelijking voor mensen die weten dat ik ging graven: ik heb over mijn eigen graafactiviteiten bewust in de verleden tijd gesproken. Ik ben ermee opgehouden Sad
De heksenjacht is allesomvattend, en zelfs mensen die het goed menen worden scheef bekeken.
Door idioten die in roedels komen graven, en gaten open laten liggen ben ik ontmoedigd geraakt, want de boeren komen dan bij ons klagen dat we onze gaten moeten toedoen, terwijl het door schatgravers is gedaan...
Drie vierde van het materiaal dat nog in de grond zit, is zo rot als snot
en dat laatste vierde die nog over is, is munitie....
En vooral het feit dat ik slechts bij enkele personen gehoor heb gevonden dat amateur-archeologen soms van nut kunnen zijn, hebben er mij toe doen besluiten dat ik er beter mee kap Crying or Very sad .
Ik heb een uitgebreide collectie materiaal, en kamp nu al met plaatsgebrek... Laat ik mij maar bezig houden met het fabriceren van toonkasten...

Voor degenen die een keer in de buurt van de Westhoek zijn, en ze willen eens zien waar ik het over heb, stuur mij een PM en je kan dan eens komen kijken...
Ik geloof dat Yvonne ooit de uitnodiging heeft aanvaard, maar nog niet gezien tot op heden Wink

met vriendelijke groeten

ramses
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2006 7:28    Onderwerp: Reageer met quote

Jij bent altijd aan het wandelen Smile

Maar wat je aanhaalt is al een tijdje gaande, het lijkt wel of "men"uitgekeken is op WO2 spul en nu "ontdekt"heeft dat er nog veel in Vlaanderen en Frankrijk ligt.
Ik blijf me erover verbazen, net zoals ik me blijf verbazen over lieden die het wel een goed plan vonden met wat emmertjes en schepjes een VC winnaar op te gaan graven, want "men wist ongeveer wel waar hij lag"

Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2006 8:07    Onderwerp: Reageer met quote

Ramses,

Je onderlijnt hier nogmaals de ernst en omvang van de situatie. Ik begrijp en waardeer dan ook je keuze.

"gaan als een horde het bos is of het veld op en als de detector piept: graven maar"

Pas wel op met deze woordkeuze hé, wat als Richard dit leest .... Smile Laughing

Groetjes,

Kristof J.
Richard

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2006 8:13    Onderwerp: Reageer met quote

De 'omvang van de situatie' is me nog niet helemaal duidelijk. Noem eens aantallen Kristof. Van schatgravers en van dieren die hun poten gebroken hebben.
Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2006 9:04    Onderwerp: Reageer met quote

Ik lees deze topic altijd met veel plezier maar vind het vaker verstandig om niet te reageren. Ik kom ook graag in mijn bed en vind dat soms erg overdreven word gereageerd en sommige discussies niet hier op het forum horen.

Dat er illigaal gegraven word is zonder twijfel waar maar niet een twee drie op te lossen.

Ik kan alleen van onze terreinen spreken en weet dat de politie optreed tegen mensen die de slagvelden afstropen. De politie is ook afhankelijk van onze hulp hierin. De politie kan toch moeilijk elke persoon met een spade op de velden arressteren want dan houden wij geen boer meer over. Of elke Nederlander die de grens passeert preventief vast te zetten om te voorkomen dat hij Vlaanderen omver spit.

De waarde van de amateur speurders in het verleden is niet te onderschatten want het zijn juist deze personen die hebben gezorgd dat de Westhoek een stuk veiliger is geworden.

Wat natuurlijk iedereen bezig houd is de waarde van het schroot. Ik heb tot nu toe niets gezien waar ik van mijn krukje moest vallen omdat het zo waardevol zou zijn. Advies is dat als je goud zoekt koop een scubaset en ga aan de zuidkust van Engeland naar de spaanse schepen van de armada zoeken.

Dat er vandaag de dag meer regelgeving is gekomen is logiesch en ook een goede zaak. Het is vooral de archeologen te doen om het erfgoed te beschermen en daar is onze groep het ook volkomen mee eens.

Om eens duidelijk te maken waar de schoen wringt is dat hier in het gebied meer is gebeurd dan de eerste wereldoorlog. Ieper was in de middeleeuwen een rijke stad met een groter inwoner aantal dan nu.
Toen in Nederland onze voorouders nog in blote voeten liepen was hier in Ieper al een waterleiding aangelegd.

Het is de archeologen vooral te doen om deze historie en natuurlijk ook bepaalde delen van WW1 ongemoeid en onaangetast te kunnen beoordelen. Als er dan iemand is die het gewoon om het spitten te doen is kan die aan dit soort sites grote schade toebrengen.

Ik kan alleen weer vanuit onze situatie als groep spreken. Er is permanent overleg tussen het gemeentebestuur, het museum, de archeologen en ons om te proberen om zo effectief mogelijk de middellen die ter beschikking staan te gebruiken.

Frans
geluveld

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2006 9:58    Onderwerp: Reageer met quote

Richard, niet vergeten dat ik als lokale bewoner en ex-graver op veel plaatsen en boerderijen waar er gegraven word kom. En zo kom ik wel eens wat te weten wat niet altijd op internet of in kranten komt. En soms is het ook wel eens waar wat we zeggen....

hier in Zonnebeke, nabij de nonnebossen begin juli: een paard die een poot breekt. Is waarschijnlijk s'avonds gebeurd, want het dier heeft een hele nacht blijven liggen. Oorzaak: een put gegraven geweest door iemand met een detector, want het gat was ongeveer een 40cm diep, en er lag een 4.5" obus bij...

In Comines-Warneton, deelgemeente Bas-Warneton: een koe die met haar poot in een tamelijk diepe put is blijven steken, en zo haar poot heeft geborken.
De boer weet dat het gat door iemand met een detector is gemaakt, want op zijn weide zou een 77mm kanon hebben gestaan, en verscheidene amateurs zouden al illegaal gegraven hebben in zijn veld. Nu heeft hij zelf de weide diep geploegd, en zo het merendeel van de munitie en andere restanten gevonden.
Munitie is opgehaald geweest, en de rest van de vondsten heeft hij uit pure wraak in het oud ijzer gesmeten en verkocht aan een ijzerhandelaar....
En een wagen met buitenlandse nummerplaat die wat gedoken staat opgesteld, word door lokalen vlug opgemerkt hoor, vlugger dan je zou denken...

Yvonne: idd, ze lijken wat uitgekeken op wo2 spul. Ik kan de reden daartoe wel bedenken. Feit is dat er aan het westelijk front (onze kant dan, en een deel van Nederland) niet zo héél fel is gevochten tijdens wo2. Slechts op enkele plekken. Vandaar dat die plekken gauw uitgeput zijn, en dan is er de nood naar andere plekken om te graven...
En dan is de Westhoek niet ver, en daar zit nog veel in de grond
(om van de Somme in Frankrijk nog maar te spreken)

Neem maar eens een kijkje op deze site:
http://www.lerenfort.fsnet.co.uk/

Daar staan onder andere foto's op van The Great Hole in Nederland....
De vinders daarvan zijn zelfs zo grof geweest van een waarschuwing te plaatsen dat iedereen weg moet blijven daar, want dat graven eigenlijk verboden is, en enkel zij daar toestemming hebben om te graven...
The great hole is een put waar ze massas materiaal hebben gevonden van krijgsgevangenen. Fallschirmjäger helmen, M35,M40, M42 helmen met binnenwerken,
allemaal verkocht geweest...
Dit jaar op Ursel stond de vinder ervan. Met ongeveer 50 helmen mee. en door de hoeveelheid werden ze aangeboden aan 25euro/stuk....
Tel uit je winst....

En daardoor gaan er mensen graven... niet voor de geschiedenis, niet voor het historisch waardevol materiaal waarmee je kan aantonen dat die eenheid daar een actie heeft gehad... maar uit winstbejag...
En deze personen graven in sneltempo de weinige wo2 sites in België en Nederland leeg, en nu beginnen ze aan wo1 in de Westhoek....

En ook daarom wil ik niet meer graven, hoe graag ik het ook doe... om niet geassocieerd te worden met dit stelletje grafrovers en plunderaars....

Frans,

[quote]Wat natuurlijk iedereen bezig houd is de waarde van het schroot. Ik heb tot nu toe niets gezien waar ik van mijn krukje moest vallen omdat het zo waardevol zou zijn. Advies is dat als je goud zoekt koop een scubaset en ga aan de zuidkust van Engeland naar de spaanse schepen van de armada zoeken.
Quote:

Zeker de laatste regel interesseert me. Als jij nu de boot koopt, en ik de scubagear, zouden we dan niet samen gaan.... delen we de opbrengs Laughing

Serieus nu: de waarde van het schroot... Tja, voor de ene oud roest, voor de ander waardevol materiaal. Ik persoonlijk hou meer van het oud roest: voor het historische aspect, en het feit dat het puur is, echt is, en aantoont wat er gebeurd is... bv.: Een duitse veldfles met een kogelinslag
Bepaalde items, hoe roestig ook, zijn soms voor mensen veel geld waard. Denk bv. maar aan een Duitse Bayern pinhelmplaat. Door mijzelf zo'n 10 jaar geleden gevonden op de helling riching Geluveld. Historische waarde: dat toont aan de het List-regiment daar op die helling is geweest in 1914. Geldwaarde mij door een buitenlandse verzamelaar geboden: 200euro

(heb ik het verkocht: om de dooie dood niet... )

Om maar aan te tonen hoe iets dat 90 jaar in de grond zit, toch veel geld kan kosten ... Roestig, gecorrodeerd, kapot, ... als het speciaal is, is het voor de verzamelaars veel geld waard.

mvg

ramses
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2006 15:19    Onderwerp: Reageer met quote

Vorige week was er een bijzonder interessante lezing in Ieper door Martin Brown, archeoloog bij het Britse ministerie van defensie. Martin is met zijn groep No Man's land ook actief op de Vlaamse en Franse slagvelden.
Zijn visie op het belang van WO1 archeologie vind ik boeiend. Zoals Frans al aanhaalde gaat het voor een grot deel om op het eerste zicht weinig spectaculaire roestige zaken en natuurlijk een hele hoop munitie.
Wat kunnen die zaken ons bijbrengen? Oer het 'grote' verhaal van de slagen, vrij weinig. Het zijn echter getuigen van de mensen die in de loopgraven leefden, hoe zij improviseerden, hoe zij hun leven leefbaar maakten. Daarvan is weinig beschreven in dagboeken omdat het als banaal en alledaags werd beschouwd. Een voorbeeld: Een bierfles uit Connisborough wordt ergens gevonden op de plaats waar een eenheid van de East Yorkshires lag. Zo'n fles van thuis lijkt voor ons vrij banaal maar moet voor deze soldaten iets zeer waardevol zijn geweest. Er was namelijk geen officiele distributie van op het front en is dus bijna zeker meegebracht uit Engeland. Reken er maar op dat zo'n fles voor deze soldaten goud waard was en werd gekoesterd als een souvenir van thuis en slechts op een speciaal moment open ging. Wat op het eerste zicht een banale fles leek is in feite een object waar ooit iemand een speciale sentimentele waarde aan hechtte. En dat maakt het interessant. De fles vertelt als het ware een verhaal.

Zelfde voor loopgravenconstructies. Wat er nu van overblijft is, zoals Geluveld al aanhaalde, voor het grootste stuk zo rot als wat. Er werd echter niet meteen van vandaag op morgen overgegaan van simpele grachten op A-frames; trial and error was de regel,en uiteraard improvisatie. Hierover kan het bodemarchief ons veel leren.

Wat betreft munitie, natuurlijk is het onzin om elke granaat afzonderlijk te gaan intekenen. De exacte kartering van munitieconcentraties kan echter aangeven waar kanonen hebben gestaan, hoe de opmars of terugtrekking van een slag is verlopen...

Als we nu al deze zaken eens samenleggen en ze toetsen aan de historische bronnen, mischien spreken die elkaar dan wel tegen. Misschien moeten we delen van e oficiele geschiedenis dan wel gaan herschrijven. Ik weet het niet want het is nog nooit op grote schaal gebeurd. Maar het is enkel door zorgvuldige documentatie dat we er misschien ooit een poging tot zulen kunnen doen, eens er genoeg info is vergaard.

Bon, en nu ga ik jullie niet langer vervelen, ga zelf zeker eens naar Mrtin luisteren als hij nog eens in deze contreien is!
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2006 11:25    Onderwerp: Reageer met quote

Ik wil best komen luisteren, maar midden in de week is voor mensen die elders wonen bijna niet te doen Neutral

Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2006 15:04    Onderwerp: Reageer met quote

yvonne,

klopt, misschien moet je dat ns signalerern naar iff
Naar boven
splendid

BerichtGeplaatst: 08 Okt 2006 16:19    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zeg nogmaals er zijn cowboys en anderen. Wij doen iedere put die wij graven terug dicht, (gelukkig heb ik nog niet langs deze kanten gezocht)
scheer ons niet over dezelfde kam gelijk anderen. Wij VRAGEN IEDERE KEER TOESTEMMING AAN DE EIGENAAR VAN HET STUK GROND WAAR WE ZOEKEN. Mijn auto staat nooit gedekt opgesteld, en de eigenaar waar ik gezocht heb mag altijd komen kijken, hij zal geen een putje vinden, als deze dat wil krijgt hij altijd mijn tel nr en ik kom meer dan 1 keer op dezelfde plaats, wildzoekers daarentegen haat ik ook, DEZE MAKEN ONZE HOBBY KAPOT EN WIJ KRIJGEN DE SLECHTE NAAM!!!!!!!!!!! Ik ga niet op een akker gaan zoeken om een slechte naam te krijgen, ik wil daarna nog terugkeren met een goede naam want een akker is NOOIT helemaal uitgeput, iedere keer als het geregend heeft komt er terug materiaal boven, dus als er mensen zijn die aan wildzoeken doen op dit forum, STOP ERMEE, vraag toelating aan de eigenaar en DOE JE PUTTEN TERUG DICHT EN WEES EERLIJK, DOE DIT VOOR JE HOBBY OF BLIJF ERAF!!!!!!!!!!
Ik wordt het stillaan beu dat wij bekeken worden als dieven, lijkenpikkers enz...terwijl wij gewoon onze hobby willen uitoefenen en alles volgens de wet handelen
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 09 Okt 2006 8:46    Onderwerp: Reageer met quote

Splendid,

Corrigeer mij als ik fout ben. Beweer jij nu dat het verschil tussen wat je noemt “wildgraven” en legaal prospecteren ligt bij het al dan niet verkrijgen van de toestemming van de landeigenaar?

Groetjes,

Kristof J.
Bert

BerichtGeplaatst: 10 Okt 2006 0:13    Onderwerp: Reageer met quote

Splendid,

Ik moet Kristof hier inderdaad bijtreden. Ik wil jou zeker niet afschilderen als een gewetenloze plunderaar en ga ervan uit dat je je hobby uitoefend vanuit een welgemeende interesse voor het verleden van de streek.
Maar als je je hobby legaal wil uitoefenen moet je eerst toestemming bekomen van monumenten en landschappen en mag je niet onder ploegvoor gaan, en dien je daarna aan deze instantie ook rapport uit te brengen over je activiteiten (wat niet perse betekend dat je ook alles moet afgeven). Je info wordt dan opgenomen in de centrale archeologische inventaris. Op deze manier bouw je mee aan de kennis over het verleden, want elke onderzoeker kan deze databank raadplegen.

Ik weet ook wel dat bijna niemand de moeite doet om volgens dit stramien te handelen en ga hier niet de regelneuker komen uithangen. Ik wil gewoon even aangeven hoe het volgens de wet zou moeten, moest hier discussie over zijn.
Naar boven
splendid

BerichtGeplaatst: 10 Okt 2006 18:21    Onderwerp: Reageer met quote

Bert en Spelling

Even voor de duidelijkheid, momenteel is er nog niet veel wetgeving in Belgie omtrent metaaldedectie, er zijn juist enkele richtlijnen weergegeven en dit wordt gegoten in een code. Deze is uitgegeven door monumenten en landschappen en houdt in dat men niet op archiologische sites mag komen,wat je vind dient geregistreert te worden, putten moeten terug toegegraven worden, je moet toestemming hebben van de eigenaar van de grond, als er explosieven en of menselijke resten gevonden worden moet de lokale politie direct op de hoogte worden gebracht en moet je direct de vindplaats afbakenen,al de rommel dat je vind moet je meenemen en in de bestemde containers deponeren enz...
Als iedere zoeker zich daar zou moeten aan houden, dan zouden wij niet in zo n slecht daglicht komen te staan. Ze zijn bezig een wetgeving ervoor op te stellen en dan heeft iedere zoeker een vergunning nodig,die terug kan ingetrokken worden als je er inbreuken op pleegt, dit zou al een goede stap in de juiste richting worden en zouden wij niet meer in zo n slecht daglicht komen te staan, en wees gerust alles wat ik vind wordt doorgegeven aan monumenten en landschappen. op hun website staat er zelf een formulier dat daartoe bestemd is.

Met wildzoekers bedoel ik de zoekers die zich totaal niet aan die code houden en maar doen wat ze willen doen.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verzamelen en verzamelingen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 3 van 4

Ga naar: