Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Royal Enfield motorfietsen in het Belgisch leger

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
rewdco

BerichtGeplaatst: 03 Nov 2012 22:54    Onderwerp: Royal Enfield motorfietsen in het Belgisch leger Reageer met quote

Sinds 2007 doe ik opzoekingswerk naar de legermoto’s van het Britse merk "Royal Enfield". Deze recherche heeft zich niet enkel tot de tweede wereldoorlog beperkt, want ook tijdens WO1 heeft Royal Enfield moto’s gemaakt voor de legers van verschillende landen.

Het resultaat van mijn opsporingswerk heb ik gebundeld in een zogenaamd “Report”. Het WO1 deel van dit verslag kan u hier terugvinden:

https://dl.dropbox.com/u/38004199/The%20RE-WD%20models%20report%20part%201%20the%20Great%20War.pdfhttps://dl.dropbox.com/u/38004199/The%20RE-WD%20models%20report%20part%201%20the%20Great%20War.pdf

Ik ben nog op zoek naar verdere info over de moto’s die Royal Enfield in 1914 – 1915 leverde aan het Belgisch leger.

Sinds ik een paar weken terug mijn “Report” schreef vond ik nog deze informatie: het Britse motortijdschrift “The MotorCycle” vermeldt in haar uitgave van 24 september 1914: “De Belgische regering heeft zonet een bestelling voor 50 Royal Enfield 3HP motorfietsen geplaatst, en de moto’s werden onmiddellijk naar het front verstuurd.” Op dat ogenblik was België bijna volledig bezet... Moto’s van Belgische makelij werden enkel in het bezette deel gemaakt…

Uit de fabrieksgrootboeken weet ik dat Royal Enfield op 9 september, op 22 september, op 28 september en op 6 oktober telkens 50 moto’s leverde aan Sutherland Garage (of Sutherland Works), Maida Vale, London. Sutherland Works krijgt “plots” vier keer 50 motorfietsen, dit moet een “officieel contract” geweest zijn! Ik vraag mij sterk af of dit de Belgische moto’s zouden kunnen geweest zijn, zoals vermeld in The MotorCycle van 24 september…? Sutherland Garages leverde vervolgens aan het Belgisch leger…?

De fabrieksgrootboeken tonen ook aan dat Royal Enfield op 18 maart 1915 nog eens 25 “3HP” motorfietsen leverden, ditmaal aan de “Belgian Government”. Geen tussenpersoon meer voor dit contract…

Ik heb tot nog toe geen enkele foto van een Belgische Royal Enfield kunnen vinden… Als mijn vermoeden klopt dat er in 1914 via Sutherland Garage 200 moto’s aan het Belgisch leger geleverd waren, en in 1915 nog eens 25, dan moeten hier foto’s van bestaan!

Vandaar mijn oproep: heeft iemand foto’s in zijn bezit waarop een Royal Enfield motorfiets te zien is? Of heeft iemand meer info over deze motoren / deze contracten? Alle info is uiteraard van harte welkom!

Vriendelijke groeten,
Jan
wd.register@gmail.com
“And now it's your turn to get up off that couch and go into the deserts, go into the mountains, go under the lakes, rivers, and seas and search for history. You'll never find a more rewarding adventure!” (Clive Cussler)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Tandorini

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2012 10:42    Onderwerp: Reageer met quote

Zie: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=11031
http://nl.escertico.wikia.com/wiki/Militaria_Wiki
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
etappe gent

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2012 17:23    Onderwerp: Reageer met quote

Hier een foto van een karabinier cyclist ( insigne ingesteld in 18) met gelijkaardige motorfiets.

Uploaded with ImageShack.us

grtn

Frankie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
rewdco

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2012 17:51    Onderwerp: Reageer met quote

@ Tandorini: dank je wel voor de link! Helaas geen Royal Enfields...

@ Frankie: dank je wel voor deze foto! Wel een V-twin, helaas ook geen Royal Enfield...

Laat dit de pret niet bederven! Wink Er moeten zeker foto's bestaan waarop "Belgische" Royal Enfields staan. Wie zoekt die vindt! Wink

Heb intussen gemerkt dat de link naar mijn "Report" niet werkt (twee maal na elkaar gekopieerd...). Hier een nieuwe poging:

https://dl.dropbox.com/u/38004199/The%20RE-WD%20models%20report%20part%201%20the%20Great%20War.pdf

Groeten,
Jan
“And now it's your turn to get up off that couch and go into the deserts, go into the mountains, go under the lakes, rivers, and seas and search for history. You'll never find a more rewarding adventure!” (Clive Cussler)
Naar boven
Tandorini

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2012 18:30    Onderwerp: Reageer met quote

Hier eens contact mee opnemen.

http://myroyalenfields.blogspot.be/
http://nl.escertico.wikia.com/wiki/Militaria_Wiki
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
etappe gent

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2012 18:35    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

Ik dacht het wel. Geen idee in welke richting ik moet zoeken om hem te identificeren. Er zijn wel wat gelijkaardige features zodat ik Britse oorsprong vermoed.
Ik kijk eens na de volgende dagen, ik moet nog moto's hebben. Deze wist ik gemakkelijk te vinden.

Frankie

PS mooi werk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Scorpion

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2012 19:13    Onderwerp: Reageer met quote

hallo Jan,
Weet niet of deze "brommer" in aanmerking komt...ziet er geen V cylinder uit. Indien gewenst stuur ik een grotere resolutiefoto naar je mailadres.
De foto is gedateerd 28/5/1923 bij het bezettingsleger.
groeten,
Jef
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
rewdco

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2012 19:49    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je wel iedereen!

@ Jef: helaas is ook deze geen Royal Enfield... Maar we blijven optimistisch!

@ Tandorini: het artikel uit The MotorCycle van 24 september 1914 komt van Jorge Pullin z'n blog. Helaas is daar niet veel meer info beschikbaar...

Groeten,
Jan
Naar boven
rewdco

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2012 20:46    Onderwerp: Reageer met quote

Wie zoekt die vindt! Smile

Via Jorge Pullin ben ik toch aan een foto geraakt. In "The MotorCycle" van 27 januari 1916 stond deze foto:

De tekst bij de foto bleek echter foutief te zijn, want in het nummer van 3 februari van het zelfde jaar staat deze rechtzetting:

Mocht iemand nog meer foto's vinden dan zie ik die uiteraard graag! Smile

Groeten,
Jan
Naar boven
rewdco

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2012 22:22    Onderwerp: Reageer met quote

Wie zoekt die vindt nog meer... Smile

Jan
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: