Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Noorwegen in WO1

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
louis

BerichtGeplaatst: 26 Mrt 2012 16:47    Onderwerp: Noorwegen in WO1 Reageer met quote

Op Nederlandstalige wikipedia pagina over Noorwegen las ik:
Quote:
Tijdens de Eerste Wereldoorlog wist het neutraal te blijven dankzij een sterke zeemacht die de kusten kon verdedigen.

Ik was mij er niet van bewust dat een van de partijen Noorwegen zou willen bedreigen (en zonder bedreiging, wat valt er te verdedigen?). Bovendien kan ik mij slecht voorstellen dat de Noorse marine ook maar een schijn van kans zou hebben tegen de Duitse of Engelse marines van die tijd. Iemand hier toevallig die hier licht op kan doen schijnen?

De Engelse pagina lijkt een ander licht te schijnen op die vermeende sterke zeemacht:
Quote:
During World War I, Norway was a neutral country. In reality, however, Norway had been pressured by the United Kingdom to hand over increasingly large parts of its massive merchant fleet to the UK at low rates, as well as to join the trade blockade against Germany. Norwegian merchant marine ships with Norwegian sailors were then required to sail under the British flag and risk being sunk by German submarines. Thus, many Norwegian sailors and ships were lost. Thereafter, the world ranking of the Norwegian merchant marine fell from fourth place in the world to sixth place in the world.

Dit alles is nieuw voor mij, iemand die dit kan bevestigen? Het lijkt vreemd, waarom zou Engeland neutralen dwingen onder Engelse vlag te varen? Ik kan mij niet herinneren ooit te hebben gelezen dat ze dat bij Nederlandse schepen eisten.

De quotes zijn trouwens de complete entries op de betreffende pagina's over de rol van Noorwegen in de oorlog, dus niet al te uitgebreid helaas, en ook geen bronvermeldingen waar je wat aan hebt als je dieper wil graven. Is er zo weinig geschreven over de rol van neutralen als Noorwegen in WO1?

PS op de Encyclopedia Brittanica vond ik nog de volgende tekst (ook al niet echt uitgebreid):
Quote:
With the outbreak of war in 1914, Norway, like Sweden and Denmark, issued a declaration of neutrality. Norway was badly hurt by the war at sea, about half of Norwegian merchant shipping being lost. Because the Allied powers could almost totally control Norwayís foreign trade, they forced it to break off exports of fish to Germany and, at the same time, forbade exports of iron pyrites and copper, which were important commodities for the German war industry. Because of the many casualties caused by German submarine warfare, public feeling in Norway became strongly anti-German. The government, however, under the leadership of the Venstre politician Gunnar Knudsen, insisted on maintaining the appearance of neutrality. The war brought a distinct boom to Norwayís economy in shipping, mining, and fish exports, although the prosperity was unevenly distributed.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: